Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Da løfter vi selvfølgelig ikke en finger heller om Egypt havner i krig med Etiopia over Nilen. Ting som dette vil bli husket i lang tid i Europa, og er på ingen måte verdt profitten de måtte ha av å selge de 40.000 rakettene til blodpris.

Utspill om hva man kan forvente av en motoffensiv må tas med en stor klype salt. Det er et strategisk, politisk utsagn. Ikke et militærfaglig et. Det er psykologisk på befolkningsnivå bedre å bli positivt overrasket enn skuffet og demoralisert. Personlig ser jeg ingen teknisk grunn til at store gjennombrudd ikke skulle være mulig. Russerne forsvarer ikke i dybde. Det gjør store gjennombrudd mulig når linjene først ryker. De setter omtrent alt de har i front. Ukrainerne er bedre stilt nå enn før Kharkiv og Kherson- offensivene. Jeg tviler på at russerne har lært så veldig mye siden den gang.

Jeg ville ikke ha vært fullt så optimistisk. Det som vil ha særlig stor betydning for ukrainerne er å ta tilbake de store områdene de tapte i sør våren 22 og herunder få kontroll over Krim kanalen, noe ukrainerne ikke har i dag. Her fra dagens ISW:

Russiske styrker fortsatte forsvarsforberedelsene i oblastene Kherson og Zaporizhia 9. og 10. april. Den ukrainske generalstaben rapporterte at russiske styrker fortsatte å bygge forsvarslinjer og befestninger i retning Kherson og Zaporizhia 9. og 10. [43] Ukrainian Joint Press Center of the Tavriisk Direction Head oberst Oleksiy Dmytrashkivskyi uttalte 9. april at russiske styrker intensivt utstyrer og minelegger forsvarsstillinger i Zaporizhia oblast og har konsentrert 113 bataljonstaktiske grupper (BTG) i denne retningen av frykt for en ukrainsk motoffensiv. [44] Det er imidlertid svært usannsynlig at noen av disse BTG-ene har full styrke eller opererer på en måte som er i samsvar med russisk doktrine med tanke på utbredt russisk arbeidskraft og tap av utstyr i tidligere faser av krigen. Satellittbilder viser at russiske styrker bygde ytterligere befestninger rundt Vasylivka i Zaporizhia oblast mellom 2. mars og 22. mars. [45] En lokal Telegram-kanal i Kherson oblast rapporterte 10. april at russiske styrker forsøker å simulere tilbaketrekningen fra Nova Kakhovka for å villede ukrainske tropper og forstyrre ukrainske motoffensivplaner. [46]

Nå skal ukrainerne i angrep, noe de ikke har vært siden de frigjorde Kherson i november. Og enten vi liker det eller ikke, er russerne i stand til å lære, selv om læringskurven har vært ekstremt flat hittil. Et annet moment er at jeg ikke vil se bort fra at kampmoralen til de russiske styrkene vil bli bedre hvis de opplever at de er i ferd med å miste noe de allerede oppfatter som sitt, herunder vanntilførselen til Krim.

Jeg håper, men jeg tar det på langt som nær som gitt at dette blir en seiersparade, det kan bli både blodig og skuffende.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Så ille som i Tyskland blir det nok ikke, men inflasjonen i Russland har vært høy, dog har det vært tilfelle i mange land. Nå blir den antagelig vesentlig høyere. Da øker prisen på alt, og særlig alt som importeres, mens rubelen svekkes. Nå er det 83 rubler per dollar.

Jeg så dette om russiske VDV styrker også. De er nærmest blitt utslettet i Ukraina. Så dette er vel et forsøk på å finne noe "fornuftig" for de som er igjen å gjøre hvor de kan bruke sin kunnskap. Men skal de droppe disse TOS-systemene med fly eller helikoptre? Eller er paratroppene basically blitt evige bakkestyrker?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

Ut fra tallene som presenteres kan det virke som at mange bataljoner har redusert styrke.

Dette er ingen hemmelighet. Russland startet invasjonen med oppsatte bataljoner som var sterkt underbemannet grunnet Putins uvilje til å involvere vernepliktige fra starten av. Derav årsaken til at de ofte pøser på med kjøretøy og stridsvogner (som de har, eller i alle fall hadde nok av), men mangler nok infanteriser til å støtte stridsvognene og kjøretøyene ved framrykk. Som har resultert i store tap.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

Så ille som i Tyskland blir det nok ikke, men inflasjonen i Russland har vært høy, dog har det vært tilfelle i mange land. Nå blir den antagelig vesentlig høyere. Da øker prisen på alt, og særlig alt som importeres, mens rubelen svekkes. Nå er det 83 rubler per dollar.

Jeg så dette om russiske VDV styrker også. De er nærmest blitt utslettet i Ukraina. Så dette er vel et forsøk på å finne noe "fornuftig" for de som er igjen å gjøre hvor de kan bruke sin kunnskap. Men skal de droppe disse TOS-systemene med fly eller helikoptre? Eller er paratroppene basically blitt evige bakkestyrker?

Det merkelige med dette er at luftbårne styrker har som hovedformål å skulle settes inn bak fiendens linjer, eller å settes inn på en slik måte at de kommer inn mot fienden fra en uventet retning. Derfor er ofte slike styrker "lette", dvs. de har lite eller ingen ting av tunge våpen. Det som nå skjer kan se ut som en konvertering av disse luftbårne styrkene til regulære landstyrker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

På tide at vesten jevner ut kampen. Doner vacuumbomber til Ukraina og hvitfosforbomber. Da stiller de likere. Grusomt ja, men ennå mer grusomt om kun den ene parten har slike våpen. 

  

1 hour ago, Windfarmer said:

Jeg ville ikke ha vært fullt så optimistisk. Det som vil ha særlig stor betydning for ukrainerne er å ta tilbake de store områdene de tapte i sør våren 22 og herunder få kontroll over Krim kanalen, noe ukrainerne ikke har i dag. Her fra dagens ISW:

Russiske styrker fortsatte forsvarsforberedelsene i oblastene Kherson og Zaporizhia 9. og 10. april. Den ukrainske generalstaben rapporterte at russiske styrker fortsatte å bygge forsvarslinjer og befestninger i retning Kherson og Zaporizhia 9. og 10. [43] Ukrainian Joint Press Center of the Tavriisk Direction Head oberst Oleksiy Dmytrashkivskyi uttalte 9. april at russiske styrker intensivt utstyrer og minelegger forsvarsstillinger i Zaporizhia oblast og har konsentrert 113 bataljonstaktiske grupper (BTG) i denne retningen av frykt for en ukrainsk motoffensiv. [44] Det er imidlertid svært usannsynlig at noen av disse BTG-ene har full styrke eller opererer på en måte som er i samsvar med russisk doktrine med tanke på utbredt russisk arbeidskraft og tap av utstyr i tidligere faser av krigen. Satellittbilder viser at russiske styrker bygde ytterligere befestninger rundt Vasylivka i Zaporizhia oblast mellom 2. mars og 22. mars. [45] En lokal Telegram-kanal i Kherson oblast rapporterte 10. april at russiske styrker forsøker å simulere tilbaketrekningen fra Nova Kakhovka for å villede ukrainske tropper og forstyrre ukrainske motoffensivplaner. [46]

Nå skal ukrainerne i angrep, noe de ikke har vært siden de frigjorde Kherson i november. Og enten vi liker det eller ikke, er russerne i stand til å lære, selv om læringskurven har vært ekstremt flat hittil. Et annet moment er at jeg ikke vil se bort fra at kampmoralen til de russiske styrkene vil bli bedre hvis de opplever at de er i ferd med å miste noe de allerede oppfatter som sitt, herunder vanntilførselen til Krim.

Jeg håper, men jeg tar det på langt som nær som gitt at dette blir en seiersparade, det kan bli både blodig og skuffende.

Hvit fosfor og vacuumbomber knekker og de nede i skyttergraver. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Den nasjonalistiske hauken Igor Girkin, som lenge åpenlyst har kritisert Russlands militærfiaskoer i Ukraina, advarer om statskupp hvis ikke situasjonen ved fronten bedrer seg.

Igor Girkin - Advarer om statskupp (dagbladet.no)

 

Kan Putin finne på å utlevere Girkin til Nederland? Han kan jo slå to fluer i en smekk ved å fjerne en kritikker, og kanskje score noen enkle poeng hos Nederland. Men det er kanskje enklere å la han falle ut av et vindu? :whistle:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Splitter said:

Igor Girkin - Advarer om statskupp (dagbladet.no)

 

Kan Putin finne på å utlevere Girkin til Nederland? Han kan jo slå to fluer i en smekk ved å fjerne en kritikker, og kanskje score noen enkle poeng hos Nederland. Men det er kanskje enklere å la han falle ut av et vindu? :whistle:

Tviler på at Putler utleverer noen som helst: Det vil sette en presedens og sette ham selv i fare for å bli utlevert til menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Det er nok mye lettere for Putler å få folk til å snuble i fortauskanten, ramle opp åtte-ni-ti etasjer der de drukner i havvann i et svømmebaseng i et rom hvor det bare er en dusj, før de via en balkong som ikke finnes faller ut et vindu som ikke lar seg åpne, mens det ligger igjen en sigarettpakke som bevis for at det var en ulykke på båtripa'...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Splitter skrev (1 time siden):

Igor Girkin - Advarer om statskupp (dagbladet.no)

 

Kan Putin finne på å utlevere Girkin til Nederland? Han kan jo slå to fluer i en smekk ved å fjerne en kritikker, og kanskje score noen enkle poeng hos Nederland. Men det er kanskje enklere å la han falle ut av et vindu? :whistle:

Russerne har en knallhard og langvarig politikk på ikke å utlevere russiske statsborgere nærmest uansett hva de har gjort.

Identiteten til de to GRU agentene som forsøkte å ta livet av Sergei Skripal og hans datter i England i 2018* er kjent, de vil aldri bli utlevert.

Da velger heller russerne å straffe de selv gjennom en fake rettssak, alternativt vindusvarianten avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Girkin ut av et vindu tror jeg Putin er redd for, Girkin er en slags helt i nasjonalistiske kretser i Russland.

* rettet fra 2010

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • De russiske frivillige som kjempet for Ukraina skal igjen ha krysset inn i Russland. Russisk TV hevdet at de drepte sivile, problemet var bare at det allerede var publisert videoer der de gikk rundt og snakket med lokale folk og ga ut brosjyrer om hvorfor Putin suger lol
  • USAs militære støtte til Ukraina er veldig lav denne måneden etter å ha vært skyhøy de to foregående månedene. I det hele tatt ligner det mistenkelig mye på det som skjedde før Kharkiv-motoffensiven ;)
  • Ytterligere 10.000 ukrainske soldater fullførte trening sin i Storbritannia. En ny pulje på 10.000 begynner nå sin opplæring og skal være ferdige i løpet av året.
  • Pentagon har signert kontrakt om produksjon av Abrams for Ukraina.
  • Det er igjen bekreftet at stormbrigadene nå er på over 40.000 mann. Dobbelt så mange som Ukraina opprinnelig planla. Og de kan vokse seg enda større.
  • Ifølge ukrainske forsvarskilder er det bare omlag 5 personer i den ukrainske regjeringen og forsvaret som overhodet kjenner til Ukrainas foreløpige plan for motoffensiv, og de revideres fortløpende. Det er Ukraina og kun Ukraina som bestemmer hvordan de skal gå frem i en motoffensiv, og selv om de selvsagt tar imot så mye hjelp og råd fra USA og NATO som mulig, så er det ikke alltid de benyttes. Ukrainerne kjenner forholdene på bakken best. Dokumentene som lekket fra USA omhandler således deres forståelse av situajonen. Og jeg er inntil noen blir arrestert og dømt ikke 100% overbevist om at det ikke kan ha vært gjort med vilje.
  • Forsvarsminister Reznikov sier han tror krigen vil være over i løpet av året.
  • Azerbaijan og Armenia har havnet i en grensetrefning igjen, men det er forsøk på å få til fred, atter en gang.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (23 minutter siden):

Russerne har en knallhard og langvarig politikk på ikke å utlevere russiske statsborgere nærmest uansett hva de har gjort.

Identiteten til de to GRU agentene som forsøkte å ta livet av Sergei Skripal og hans datter i England i 2018* er kjent, de vil aldri bli utlevert.

Da velger heller russerne å straffe de selv gjennom en fake rettssak, alternativt vindusvarianten avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Girkin ut av et vindu tror jeg Putin er redd for, Girkin er en slags helt i nasjonalistiske kretser i Russland.

* rettet fra 2010

Du har nok rett i det. Skulle veldig gjerne ha sett Girkin i en fengselscelle, men så lenge svinet klarer å skape problemer for Putin kan han kanskje gjøre litt nytte for seg.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (18 minutter siden):

 

Usikker på hvor lurt det er, selv om det etter min mening isolert sett er det helt rette å gjøre siden Ungarn saboterer sanksjoner mot Russland, aktivt motarbeider løsninger for Ukraina og unngår å kritisere Putin.

Det vil ikke falle i god jord hos republikanerne og kan skape mer splid om Ukraina i kongressen, hvor større deler av det republikanske partiet har Orban som sitt politisk ideologiske forbilde. Eksempelvis ble den republikanske konservative kongressen CPAC i fjor vår lagt til Ungarn, med Orban som gjest og taler. Den ungarske rasisten/antisemitten Zsolt Bayer, en nær ideologisk alliert av Orban var også invitert som taler av republikanerne, sammen med en rekke andre orbanister. Disse ble deretter invitert tilbake på CPAC i Texas i august, der Orban ble møtt med stående applaus.

Å sanksjonere Orbans regjering og/eller allierte vil dermed kunne føre flere av de Ukraina-skeptiske republikanere spesielt i Huset vekk fra støtte, og inn i motstand, da de vil se på dette som et angrep mot deres ideologiske ståsted.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Med fare for å virke useriøs lurer jeg på hvordan man fikk med seg nok penger om man ville kjøpe en trillebår.

Beklager litt OT, men for å holde meg seriøs og beholde læringskurven inntakt skal jeg kun svare på det ene spørsmålet, ironisk eller ei:

I 1922 kostet et brød 163 mark. I september 1923, under hyperinflasjon, krøp prisen opp til 1 500 000 mark og på toppen av hyperinflasjonen, i november 1923, kostet et brød 200 000 000 000 mark.

Med andre ord hadde jeg anbefalt innkjøp av trillebår til etter nevnte periode. Og de som hadde en, kjøpte den nok før.

 

For å være back on topic; Det skal ikke så mye mer enn et desperat regime, som tenker økonomi èn dag av gangen til å begynne å trykke penger. Men personlig har jeg ingen tro på at russisk statsbank tråkker i den fella igjen. Selv om deres militære har prestert å gjøre de fleste historiske feil på nytt siden nyttår 2022.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Serpentbane said:

 



Vakker gest, og den traff meg midt i hjerterota. Det må være vanskelig for alle involvert. Både for de som skal i krig, men også de som har trent dem, og som vet at uansett hvor god jobb de har gjort, så kommer mange av dem til å falle i strid...

Disse ukrainske soldatene kjemper ikke bare for landet sitt, men for oss alle, og ja ikke for å være dramatisk, men også for verdensfreden og for å forhindre en større krig. Akkurat slik polakkene gjorde i andre verdenskrig. Vi feilet Polen den gang. Det er nå vår jobb å sørge å følge opp med det ukrainerne trenger for at jobben deres skal bli så lite grusom som mulig, og for at Putins angrep på verdensfreden ikke skal lykkes og resultere i tredje verdenskrig i neste runde.

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...