Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Det virker på meg som om de som er spesielt sårbare for russisk propaganda allerede hadde bestemt seg for hva narrativet var når krigen begynte. Nå kan man selvsagt hevde det samme om mange av oss som støtter Ukraina, men jeg liker å tro at når vi (eller de fleste av oss anyway) ser at det som sies ikke samsvarer med virkeligheten, og eventuelt blir gjort obs på det, så kan vi forandre mening og innrømme når vi tar feil, og eventuelt også kritisere ting vi ser "vår" side gjøre, som vi ikke liker eller er enige med. En av fordelene ved demokratiske og åpne samfunn og mennesker er at man lærer av sine feil og kurskorrigerer. Autokratiske stater og personligheter som er nedsnødd i egen boble og eget narrativ klarer sjelden endre mening om noe som helst uten at det truer hele deres oppfatning av dem selv og verden.

De som støtter Russland i Norge er så vidt jeg har fått med meg gjerne

  • Langt ute på høyresiden (nynazistiske tendenser)
  • Langt ute på venstresiden (gammelkommunister eller antikapitalister)
  • Muslimer som kommer fra land som er fiendtlige mot Vesten eller eventuelt alliert med Russland, f.eks Iran (som i min oppfatning også bør gjøre at det stilles spørsmål over hvorfor de flyktet fra regimet)
  • En del Antivaksere
  • Folk som allerede var konspirasjonsteoretikere
  • Folk som viser tegn på paranoia og tvangstanker og har stor samfunnsskepsis eller fiendtlighet allerede og hevder f.eks vestlige stater som Norge er tyranniske mens de ignorer at Putin er blitt diktator i et militærtyranni
  • En kombinasjon av flere av disse

 

Jepp, god beskrivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Brother Ursus said:

Det virker på meg som om de som er spesielt sårbare for russisk propaganda allerede hadde bestemt seg for hva narrativet var når krigen begynte. Nå kan man selvsagt hevde det samme om mange av oss som støtter Ukraina, men jeg liker å tro at når vi (eller de fleste av oss anyway) ser at det som sies ikke samsvarer med virkeligheten, og eventuelt blir gjort obs på det, så kan vi forandre mening og innrømme når vi tar feil, og eventuelt også kritisere ting vi ser "vår" side gjøre, som vi ikke liker eller er enige med. En av fordelene ved demokratiske og åpne samfunn og mennesker er at man lærer av sine feil og kurskorrigerer. Autokratiske stater og personligheter som er nedsnødd i egen boble og eget narrativ klarer sjelden endre mening om noe som helst uten at det truer hele deres oppfatning av dem selv og verden.

De som støtter Russland i Norge er så vidt jeg har fått med meg gjerne

  • Langt ute på høyresiden (nynazistiske tendenser)
  • Langt ute på venstresiden (gammelkommunister eller antikapitalister)
  • Muslimer som kommer fra land som er fiendtlige mot Vesten eller eventuelt alliert med Russland, f.eks Iran (som i min oppfatning også bør gjøre at det stilles spørsmål over hvorfor de flyktet fra regimet)
  • En del Antivaksere
  • Folk som allerede var konspirasjonsteoretikere
  • Folk som viser tegn på paranoia og tvangstanker og har stor samfunnsskepsis eller fiendtlighet allerede og hevder f.eks vestlige stater som Norge er tyranniske mens de ignorer at Putin er blitt diktator i et militærtyranni
  • En kombinasjon av flere av disse

 

Legg til isolasjonistar.

Dei som er lei allt styret om at allt vesten gjer er feil og meiner resten av verden kan klare seg sjølv. Ynsker andre land demograti så får dei ordne det sjølv og bli med i klubben "vesten" om dei kvalifiserar.  Ingen grunn for vesten å leike verdenspoliti, me holder eige hus i orden så får andre også gjere det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Brother Ursus said:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pQK346/nord-korea-paa-vippen-til-hungersnoed
 

Nord-Korea: − På vippen til hungersnød
 

Putin fortsetter å sulte sine egne venner.

Det gjev anledning til å bytte mat mot våpen for Russland. Dei har korn og treng artellerigranatar. Det blir og vanskeleg å fordømme eit land utsatt for mange sanksjoner for å bytte til seg mat for å unngå hungersnød.

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Leste de gjennom og merka dekan at det ikkje var sikkert at krigen var over sjølv om Ukraina har gjenerobra allt territorie? Heller ikkje skifte av leiing i Russland behøver å bety noke endring, anna enn i strategi og taktikk.

Det endrer jo ingenting, det jeg skrev står eg fast ved. Krigen må vinnes av Ukraina for at de ska ha en verdig fremtid i fred fra russerne. Jeg skrev:

Quote

Det er klart krig skaper sår, traumer, savn og lidelser. På begge sider. Om Ukraina taper krigen må de leve so treller under putin, med stadig pågående krenkelser, lidelser og nye traumer. Fratatt frihet, demokrati og alle rettigheter i uoverskuelig fremtid. Prisen for tap blir dermed konstant og evig. Da gjenstår kun seier. For seier er eneste utvei med håp om noe bedre. For seg, sine barn og deres barn. For naboer og landsmenn. For sin kultur.  

 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Leste de gjennom og merka dekan at det ikkje var sikkert at krigen var over sjølv om Ukraina har gjenerobra allt territorie? Heller ikkje skifte av leiing i Russland behøver å bety noke endring, anna enn i strategi og taktikk.

Dersom Ukraina har slagkraft nok til å kaste russerne ut av landet sitt så vil de nok kunne bygge seg videre opp. Russland vil være såpass svekket at de neppe vil klare å gjøre noe.

Så kan det være de bygger seg opp igjen over tid, og da må man naturligvis tenke på hvordan man kan knuse dem en gang for alle.  

Samms skrev (1 time siden):

Legg til isolasjonistar.

Dei som er lei allt styret om at allt vesten gjer er feil og meiner resten av verden kan klare seg sjølv. Ynsker andre land demograti så får dei ordne det sjølv og bli med i klubben "vesten" om dei kvalifiserar.  Ingen grunn for vesten å leike verdenspoliti, me holder eige hus i orden så får andre også gjere det.

Jeg har fortsatt til gode å se ekte slike. Alle som later som de er det, viser seg i realiteten å støtte Russland.

Dersom de var ekte "isolasjonister" så ville de ha gjort det tydelig at Russlands angrepskrig er fullstendig uakseptabel, og at det ikke finnes noen gode unnskyldninger for å invadere et annet land. Men at til tross for at Russland startet en storkrig i Europa og torturerer og dreper enorme antall uskyldige, så må man la dem holde på for vi ønsker ikke å gripe inn uansett.

Men alle ser hva slags dårlig holdning dette er, så ingen er egentlig "isolasjonist". De er bare pro-russiske som bruker vikarierende argumenter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, bojangles said:

Det endrer jo ingenting, det jeg skrev står eg fast ved. Krigen må vinnes av Ukraina for at de ska ha en verdig fremtid i fred fra russerne. Jeg skrev:

 

Om krigen ikkje er slutt etter at Ukraina har gjenerobra allt territorie så har dei ikkje fred. Heller ingen seier så lenge det ikkje er fred. Sett at Russland fortsetter angrep med langrekkande våpen, kva gjer Ukraina då?

Og korleis blir det med gjenoppbygging om dei stadig blir angrepne?

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Samms said:

Om krigen ikkje er slutt etter at Ukraina har gjenerobra allt territorie så har dei ikkje fred. Heller ingen seier så lenge det ikkje er fred. Sett at Russland fortsetter angrep med langrekkande våpen, kva gjer Ukraina då?

Da blir Ukraina tvunget til å angripe Russlands våpenfabrikker og militær infrastruktur dypt i Russland.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (16 minutter siden):

Til opplysning så funker ironi stort sett dårlig på internett.

var ikke men som ironi.

jeg bare registrerer at hjemmevernungdommen øver seg med våpen og ellers har diverse aktiviteter i friluft, på linje med det jeg ser av lignende på russisk. Kan sikkert være noen kulturelle forskjeller på hvordan det er bygd opp, f.eks. ser de yngre ut enn 16 år, men i Russland har de vel ikke Speiderbevegelsen, så mulig de går rett inn i disse "HV" lignende organisasjonene endel tidligere.

Bortsett fra det er vel ideologien den samme, -å forsvare fedrelandet?

At de er "styrt" direkte av Putin tviler jeg på. (men får ta forbehold om det evt. er blitt mer påtrengende nå enn tidligere)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

var ikke men som ironi.

jeg bare registrerer at hjemmevernungdommen øver seg med våpen og ellers har diverse aktiviteter i friluft, på linje med det jeg ser av lignende på russisk. Kan sikkert være noen kulturelle forskjeller på hvordan det er bygd opp, f.eks. ser de yngre ut enn 16 år, men i Russland har de vel ikke Speiderbevegelsen, så mulig de går rett inn i disse "HV" lignende organisasjonene endel tidligere.

Bortsett fra det er vel ideologien den samme, -å forsvare fedrelandet?

At de er "styrt" direkte av Putin tviler jeg på. (men får ta forbehold om det evt. er blitt mer påtrengende nå enn tidligere)

Dersom du ikkje forstår forskjellen på det norske heimevernet og det å hjernevaske 5 år gamle barn i barnehagen med at det er deira plikt og glede å dø for russland så veit eg ikkje heilt kva eg skal seie til deg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Om krigen ikkje er slutt etter at Ukraina har gjenerobra allt territorie så har dei ikkje fred. Heller ingen seier så lenge det ikkje er fred. Sett at Russland fortsetter angrep med langrekkande våpen, kva gjer Ukraina då?

Og korleis blir det med gjenoppbygging om dei stadig blir angrepne?

 

Om Ukraina tar tilbake alle sine landområder så blir situasjonen veldig veldig forskjellig.

Russland kan sikkert fortsette å bombe dem, men for hva? Hvilket formål? Og mye skytes uansett ned. 

Vesten vil bruke penger i Ukraina og bidra til å bygge opp økonomien. Vesten vil fortsette å isolere Russland. 

Russland vil ikke oppnå noe på å skyte missiler inn i Ukraina, og Ukraina kan velge å skyte tilbake. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det nevnes også stadig "hva om Ukraina deles i to" eller "hva med Ukraina etter krigen".

Ukraina kommer nok til å klare seg helt fint. Særlig som medlem av EU og NATO.

Se på Vest-Tyskland kontra Øst-Tyskland og Sør-Korea kontra Nord-Korea. Ukraina har et stort økonomisk potensiale, og vil nå komme seg ut av klørene til Russland og korrupte politikere og oligarker.

Ukraine will be fine. Russland derimot...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Nei, det er heldigvis ikke mange likhetstrekk mellom de to.

Jeg laget et lengre innlegg om Yunarmia i denne tråden i fjor vår, litt mer der for den som skulle være interessert.

greit nok,

men denne Yuarmia organisasjonen er jo temmelig ny (2015) i forhold til hva jeg siktet til. Det er har vært slike ungdomsorganisasjoner i (Sovjet) Russland siden slutten av WW2, såkalte ungdoms-pionerer etc.

den gruppa du sikter til, skal jeg vedgå er mer indoktrinert og knyttet tettere opp til regimet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Serpentbane said:

Om Ukraina tar tilbake alle sine landområder så blir situasjonen veldig veldig forskjellig.

Russland kan sikkert fortsette å bombe dem, men for hva? Hvilket formål?

Vesten vil bruke penger i Ukraina og bidra til å bygge opp økonomien. Vesten vil fortsette å isolere Russland. 

Russland vil ikke oppnå noe på å skyte missiler inn i Ukraina, og Ukraina kan velge å skyte tilbake. 

Formålet er å ikkje la Ukraina bygge seg opp att. Litt av det same som Israel fortsetter å bombe i Gaza, Libanon og Syria. Tyrkia har i fleire år bomba kurderane i Syria og Irak.

Ukrania kan velge å skyte tilbake, men kan dei stoppe angrepa med det?

Og kor mykje penger blir brukt på å bygge opp ein økonomi der investeringar stadig blir øydelagd i angrep?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...