Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

iblazeqt skrev (56 minutter siden):

Russiske soldater som ble mobilisert i slutten av februar har beskrevet at de ble beordret til å angripe en ukrainsk forsvarslinje med skytevåpen og spader.

Det opplyser Storbritannias forsvarsdepartement på Twitter søndag.

“Spadene er trolig skyttergravredskaper som blir brukt i nærkamp”, heter det i meldingen.

Spadene det er snakk om er såkalte MPL-50, og har blitt brukt i Russland siden 1869.

En av soldatene skal ha uttalt å være verken “fysisk eller psykisk” klar for kampene.

Britisk etterretning skriver de ser bevis for en økning i antallet nærkamper i Ukraina.

De knytter det til at den russiske kommandoen fortsetter å insistere på offensive fremstøt, til tross for dårlig utstyrt infanteri, med lite støtte fra artilleriet på grunn av minkende ammunisjonslagre.

Hvis det er dit vi har kommet er jo dette veldig godt nytt for ukrainerne. Når "Det 2. sterkeste militæret" kommer løpende ut fra skyttergravene på suicidoppdrag med spader. Jeg liker samtidig militærnavnet på spadene. Disse skal googles. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (55 minutter siden):

Vel, det er fleire som ikkje er så optimistiske:

What history shows: How will the war in Ukraine end? | Russia-Ukraine war | Al Jazeera

"The short answer: While each conflict is unique and tends to defy history, a clear-cut defeat of either side in this war is unlikely, said experts. A more likely scenario is protracted fighting leaving both sides exhausted but unwilling to admit defeat, resulting in a frozen conflict or an eventual uneasy truce. The likelihood of a quick end to hostilities is remote."

 

Det lover ikkje godt for hverken Ukraina eller Russland.

Vi får se. Den mest åpenbare muligheten jeg ser for bevegelse er en større ukrainsk offensiv når gjørmeperioden er over. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å være sikker men mitt intrykk er at Ukraina har spart på kreftene og forberedt neste trekk etter frigjøringen av Kherson. 

Hvor store sjanser en offensiv har for å lykkes er ikke greit å si. På den ene siden tror jeg Ukraina nå er relativt godt forberedt samt at de russiske styrkene er enda mer nedslitt på tungt/avansert utstyr. På den andre siden så har russland fylt på med mobiliserte som om ikke annet kan gjøre en relativt god jobb med å fylle opp andre og tredje forsvarslinje og gjøre hurtig ukrainsk manøverkrigføring vanskelig. 

Så vil det også alltid være en mulighet for kupp i russland. Sannsynligheten for det synes svært lav nå men slike ting har det med å være usannsynlige til de plutselig skjer. Sannsynligheten for kupp er nok også koblet sammen med krigslykken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bugle skrev (58 minutter siden):

Noen løse rykter om at Razman er syk med nyreproblemer.

En tiktok henviser til en artikkel på dailymail.

Disse ryktene om Kadyrov har foreløpig dårlige kilder, og må nok betraktes som spekulasjoner enn så lenge.

Det eneste vi kan si sikkert nå er at Kadyrov har lagt på seg mye de siste månedene, ut fra bilder.

En annen indikasjon på at noe kanskje ikke er vanlig, er at sønnen hans nylig ble sendt for å møte Putin. Det er første gang på 20 år at en annen enn Ramzan Kadyrov tar seg av et offisielt besøk på vegne av Tsjetsjenia.

Spoiler

FqZdR9IWwAIpJaG?format=jpg&name=large

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv om mye tyder på en tilbaketrekning er det vanskelig å finne eksakt informasjon. Det nermeste bekreftelser på nyheten om tilbaketrekning kommer vel fra Robert Brovdi som er kommandant for Ptakhy Madiara (tactical air reconnaissance unit) melder på Telegram at de har fått beskjed om å trekke seg ut for å befeste andre stillinger natt til 3. mars. Virket ikke veldig fornøyd med avgjørelsen. Men, han sa ikke noe om at det gjelder andre enheter enn hans egen.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 timer siden):

Og, om republikanerne får makten er dette naturligvis en katastrofe for Ukrainsk støtte når den tid kommer. Men det er ikke før etter november 2024. Før den tid skal det imidlertid drives valgkamp, og man skal ikke se bort fra at selv demokratene vil forsøke å vinne stemmer mot valget.

De som sitter med makten i det republikanske partier er for støtte til Ukraina. Noe annet ville vært rart, siden republikanere jo nettopp har vært de som har presset hardest på for å styrke landets militære styrker.

Mitch McConnell har for eksempel ikke bare tatt til orde for å fortsette støtten til Ukraina, men for å markant øke bevilgningene til militæret og derunder Ukraina-støtten. McConnell er en slu politiker som nok har bedre grep om partiet enn man skulle tro hvis man ser på Twitter-utfallene fra MAGA-fløyen.

Det er i det hele tatt merkelig at republikanske politikere snakker om å redusere USAs militærmakt. Som sagt så har republikanerne alltid vært for å bruke mer på militæret, og har heller ikke sagt nei til kriger.

Og jeg tror vi skal være glad for dette i dag. Uten USA kunne større deler av verden blitt tatt over av imperialistiske diktaturer. Vi skal selvsagt kritisere USA når de gjør noe galt, som da de gikk inn i Irak, men det endrer ikke det at det er verdens mektigste stat, og at det heldigvis er et demokrati.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (3 timer siden):

Hvis det er dit vi har kommet er jo dette veldig godt nytt for ukrainerne. Når "Det 2. sterkeste militæret" kommer løpende ut fra skyttergravene på suicidoppdrag med spader. Jeg liker samtidig militærnavnet på spadene. Disse skal googles. 

Denne bruken av skyttergravspader blir demonstrert i filmen All quiet on the western front, hvis jeg ikke husker helt feil. Også mange fps-spill som har med spaden, og den figurerer ofte i memer.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

De som sitter med makten i det republikanske partier er for støtte til Ukraina. Noe annet ville vært rart, siden republikanere jo nettopp har vært de som har presset hardest på for å styrke landets militære styrker.

Mitch McConnell har for eksempel ikke bare tatt til orde for å fortsette støtten til Ukraina, men for å markant øke bevilgningene til militæret og derunder Ukraina-støtten. McConnell er en slu politiker som nok har bedre grep om partiet enn man skulle tro hvis man ser på Twitter-utfallene fra MAGA-fløyen.

Det er i det hele tatt merkelig at republikanske politikere snakker om å redusere USAs militærmakt. Som sagt så har republikanerne alltid vært for å bruke mer på militæret, og har heller ikke sagt nei til kriger.

Og jeg tror vi skal være glad for dette i dag. Uten USA kunne større deler av verden blitt tatt over av imperialistiske diktaturer. Vi skal selvsagt kritisere USA når de gjør noe galt, som da de gikk inn i Irak, men det endrer ikke det at det er verdens mektigste stat, og at det heldigvis er et demokrati.

Ja, jeg vet det er mer moderate stemmer i det Republikanske partiet, men jeg frykter den stadig akselererende polariseringen i folket, og særlig draget ut mot høyre. Angrepene på den Ukrainske støtten handler naturligvis 100% om å slå politisk mynt mot Biden fra de mer ekstreme lommene i amerikanske høyrepolitikk og MAGA leiren, men hele greia har for lengst ranglet av hengslene og folk virker å la seg suge inn.

Jeg er ikke veldig bekymret for hva som er akkurat i dag, men jeg har, forhåpentligvis en ubegrunnet bekymring, for hvordan mentaliteten som sprer seg i folket vil påvirke valget og responsen politikerne kan føle seg fristet eller tvunget til å velge, om dette fortsetter i enda ett år. Om de mer moderate delene av høyresiden klarer å holde seg relevante og også deler støtte i brorparten av velgermassen er dette naturligvis flott.

Vi får se og krysse fingrene for at du har rett, og at som jeg sier, de mest vokale og synlige ikke nødvendigvis er de mest representative. Men, om Ukraina står der de står i dag når kalenderen viser november så vil nok dette ha negativ innvirkning også i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 minutter siden):

Denne bruken av skyttergravspader blir demonstrert i filmen All quiet on the western front, hvis jeg ikke husker helt feil. Også mange fps-spill som har med spaden, og den figurerer ofte i memer.

To be fair, jeg har timer med trening i å... sette folk ut av spill... med feltspaden. Men, ikke en gang var den tema i en offensiv operasjon.

Lenke til kommentar
Samms skrev (3 timer siden):

Vel, det er fleire som ikkje er så optimistiske:

What history shows: How will the war in Ukraine end? | Russia-Ukraine war | Al Jazeera

"The short answer: While each conflict is unique and tends to defy history, a clear-cut defeat of either side in this war is unlikely, said experts. A more likely scenario is protracted fighting leaving both sides exhausted but unwilling to admit defeat, resulting in a frozen conflict or an eventual uneasy truce. The likelihood of a quick end to hostilities is remote."

Det lover ikkje godt for hverken Ukraina eller Russland.

Jeg kan ikke se at de tar hensyn til at Ukraina ikke får både stadig flere og bedre moderne vestlige våpen, men at ukrainske soldater også trenes opp av vestlige styrker?

Vi ser jo at når Ukraina gjennomfører godt planlagte motoffensiver så klarer ikke Russland å stå imot. Og mens Russland er en økonomisk mygg som allerede taper enorme penger på krigføringen sin, så har Ukraina ikke bare stort sett hele Europa, men også USA i ryggen med nærmest "uendelige" ressurser.

Det USA har brukt på å bistå Ukraina i dag er småtterier i forhold til hvor mye penger de bruker på forsvaret totalt sett. USA har altså råd til å fortsette med dette i det uendelige, og i tillegg bruke enda mer uten at det utgjør en merkbar forskjell på pengesekken. Dette blir særlig aktuelt når Mitch McConnell har tatt til orde for å øke pengebruken på militæret kraftig, som nevnt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (55 minutter siden):

Selv om mye tyder på en tilbaketrekning er det vanskelig å finne eksakt informasjon. Det nermeste bekreftelser på nyheten om tilbaketrekning kommer vel fra Robert Brovdi som er kommandant for Ptakhy Madiara (tactical air reconnaissance unit) melder på Telegram at de har fått beskjed om å trekke seg ut for å befeste andre stillinger natt til 3. mars. Virket ikke veldig fornøyd med avgjørelsen. Men, han sa ikke noe om at det gjelder andre enheter enn hans egen.

I følge ISW er det ikke noen tilbaketrekning på gang, i hvert fall ikke foreløpig:

Russiske styrker ser ut til å ha sikret seg en tilstrekkelig posisjonell fordel til å gjennomføre en vendebevegelse mot visse deler av Bakhmut, men har ennå ikke tvunget ukrainske styrker til å trekke seg tilbake og vil trolig ikke være i stand til å omringe byen snart. Russiske styrker gjorde en begrenset bekreftet fremrykning nær Bakhmut den 4. mars. [1] Som ISW rapporterte 3. mars, setter ukrainske styrker sannsynligvis betingelser for en kontrollert tilbaketrekning av kamper fra spesielt vanskelige sektorer i Øst-Bakhmut, selv om det ikke er klart at ukrainske kommandanter har bestemt seg for å trekke seg ut på dette tidspunktet. [2] Russiske kilder hevder at Wagner-gruppens elementer har gjort framgang i nordøstlige og østlige Bakhmut de siste dagene, noe som har skapt en taktisk utfordrende vendebevegelse i urbane områder i det nordlige Bakhmut. [3] Ukrainske tjenestemenn har nylig gjentatt at ukrainske styrker fortsatt kontrollerer situasjonen i Bakhmut, men har bemerket at omstendighetene blir stadig mer kompliserte og at Wagner-gruppen har forpliktet sine mest avanserte og forberedte elementer til angrepsoperasjoner i området. [4]

Russiske fremskritt i Bakhmut har vært langsomme og gradvise og antyder ikke at russiske styrker vil være i stand til å omringe Bakhmut snart, langt mindre at de vil være i stand til å ta byen ved frontalangrep. Russerne har snarere klart å presse nær nok kritiske bakkelinjer for kommunikasjon fra nordøst til å true ukrainske tilbaketrekningsruter i en klassisk vendebevegelse. Hensikten med en vendebevegelse er å tvinge fienden til å forlate forberedte forsvarsstillinger og er forskjellig fra målet om en omringning, som er å fange og ødelegge fiendens styrker. Russerne kan ha hatt til hensikt å omringe ukrainske styrker i Bakhmut, men den ukrainske kommandoen har signalisert at den sannsynligvis vil trekke seg tilbake i stedet for å risikere en omringning. ISW vurderer at ukrainske styrker er langt mer tilbøyelige til å trekke seg ut enn å bli omringet, og at ukrainerne fortsatt kan være i stand til å holde sine posisjoner i Bakhmut hvis de velger å prøve. Russiske styrker har lidd store tap i disse fremrykningene, og ukrainske kommandanters vurderinger av sannsynligheten for at de kan tvinge russiske angrep til å kulminere nær eller bak sine nåværende posisjoner balansert mot risikoen for å miste tilgang til viktige tilbaketrekningsruter, vil trolig lede den ukrainske beslutningen om å bli eller trekke seg tilbake.

Vurdering av russisk offensiv kampanje, 4. mars 2023 | Institutt for studier av krig (understandingwar.org)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

I følge ISW er det ikke noen tilbaketrekning på gang, i hvert fall ikke foreløpig:

Russiske styrker ser ut til å ha sikret seg en tilstrekkelig posisjonell fordel til å gjennomføre en vendebevegelse mot visse deler av Bakhmut, men har ennå ikke tvunget ukrainske styrker til å trekke seg tilbake og vil trolig ikke være i stand til å omringe byen snart. Russiske styrker gjorde en begrenset bekreftet fremrykning nær Bakhmut den 4. mars. [1] Som ISW rapporterte 3. mars, setter ukrainske styrker sannsynligvis betingelser for en kontrollert tilbaketrekning av kamper fra spesielt vanskelige sektorer i Øst-Bakhmut, selv om det ikke er klart at ukrainske kommandanter har bestemt seg for å trekke seg ut på dette tidspunktet. [2] Russiske kilder hevder at Wagner-gruppens elementer har gjort framgang i nordøstlige og østlige Bakhmut de siste dagene, noe som har skapt en taktisk utfordrende vendebevegelse i urbane områder i det nordlige Bakhmut. [3] Ukrainske tjenestemenn har nylig gjentatt at ukrainske styrker fortsatt kontrollerer situasjonen i Bakhmut, men har bemerket at omstendighetene blir stadig mer kompliserte og at Wagner-gruppen har forpliktet sine mest avanserte og forberedte elementer til angrepsoperasjoner i området. [4]

Russiske fremskritt i Bakhmut har vært langsomme og gradvise og antyder ikke at russiske styrker vil være i stand til å omringe Bakhmut snart, langt mindre at de vil være i stand til å ta byen ved frontalangrep. Russerne har snarere klart å presse nær nok kritiske bakkelinjer for kommunikasjon fra nordøst til å true ukrainske tilbaketrekningsruter i en klassisk vendebevegelse. Hensikten med en vendebevegelse er å tvinge fienden til å forlate forberedte forsvarsstillinger og er forskjellig fra målet om en omringning, som er å fange og ødelegge fiendens styrker. Russerne kan ha hatt til hensikt å omringe ukrainske styrker i Bakhmut, men den ukrainske kommandoen har signalisert at den sannsynligvis vil trekke seg tilbake i stedet for å risikere en omringning. ISW vurderer at ukrainske styrker er langt mer tilbøyelige til å trekke seg ut enn å bli omringet, og at ukrainerne fortsatt kan være i stand til å holde sine posisjoner i Bakhmut hvis de velger å prøve. Russiske styrker har lidd store tap i disse fremrykningene, og ukrainske kommandanters vurderinger av sannsynligheten for at de kan tvinge russiske angrep til å kulminere nær eller bak sine nåværende posisjoner balansert mot risikoen for å miste tilgang til viktige tilbaketrekningsruter, vil trolig lede den ukrainske beslutningen om å bli eller trekke seg tilbake.

Vurdering av russisk offensiv kampanje, 4. mars 2023 | Institutt for studier av krig (understandingwar.org)

Nei. Som jeg skrev for et par sider siden mener jeg at Ukraina har taktisk nytte av å holde byen så lenge de klarer å blø ut de Russiske angrepene siden det ikke har vært noe som har tydet på at Russland har vært i nærheten av å ta byen enda, og de røde områdene som viser at byen er omringet helt åpenbart ikke viser en veldig sterk russisk tilstedeværelse og kontroll.

Men, det er mange som påstår at det skjer. Rådgivere i den ukrainske regjeringen har sagt at det kan bli aktuelt, og det virker å være en konsensus rundt omkring om at det er i gang. Men, som ISW har jeg ikke klart å finne noe som faktisk støtter denne påstanden. Det eneste jeg har sett så langt er som nevnt videoen fra Robert Brovdi, som vi da da kun vet gjelder hans enhet.

Kanskje er det hensiktsmessig å trekke seg ut nå, om man ser at å vente kan føre til flere tap på vei ut eller noe slikt, men det er bare helt umulig å spå, og det er for uoversiktlig til at det er mulig å få en følelse av hva som faktisk skjer. Det er uansett spennende å følge utviklingen, og selv om Ukraina skulle trekke seg ut har de kjempet en fantastisk kamp frem til nå.


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Amerikanerne pøser i hvert fall på med våpen:

Jeg tror ikke at Putin helt visste hva han stelte i stand den 24. februar 2022.

Dette er på vei ut av Europa, så det pøses tilbake til USA. Men det er en fin illustrasjon på de enorme mengdene materiell USA og NATO besitter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (59 minutter siden):

Men, det er mange som påstår at det skjer. Rådgivere i den ukrainske regjeringen har sagt at det kan bli aktuelt, og det virker å være en konsensus rundt omkring om at det er i gang. Men, som ISW har jeg ikke klart å finne noe som faktisk støtter denne påstanden. Det eneste jeg har sett så langt er som nevnt videoen fra Robert Brovdi, som vi da da kun vet gjelder hans enhet.

Og så skal ein ha i mente at ukrainarane har villeia russarane (og oss andre) før. For alt ein veit kan ukrainarane slå til med ein motoffensiv dersom russarane flyttar fokus til andre stader.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...