Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (På 3.3.2023 den 15.50):

Alt blir bannlyst i Russland. Det til tross for at mange av disse appene er endekryptert og dermed stort sett bare kan benyttes bruker til bruker

Det er bare snakk for statsansatte på jobb hvis jeg ikke tar feil. Kjenner personlig flere Russere som bor i Moskva som jeg snakker med daglig på discord.

En del Russere jeg også har bannet fra serveren etter å ha utvist fullstendig udregelig oppførsel. Så kanskje ikke et stort tap for oss om Putin hadde lagt ned blankoutvisning av disse appene fra Russland, men det er fortsatt noen få jeg ønsker å holde kontakt med.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
On 3/3/2023 at 3:09 PM, Brother Ursus said:



Ukraina gjør klokt i å forsvare i dybde. De tvinger Russland til å ofre sine ressurser for å gjøre selv den minste territorielle fremgang. Jeg har LANGT større forventninger til Ukrainas overlevelse på sikt enn jeg har Russlands. Russland kommer til å bli et land i tredje verden, og føderasjonen vil sansyneligvis falle fra hverandre. Da får vi i verste fall svært mange nye atommakter. Ukraina kan bygge opp igjen hus og broer. Russlands demografi er i fritt fall, og tapet av 150K i hovedsak unge menn hjelper ikke. Ei heller at ytterligere flere millioner godt utdannede unge menn har rømt landet. Selv om Ukraina skulle miste deler av sitt territorie, så vil jeg minne om hvordan det gikk for Vest-Tyskland og Sør-Korea, kontra Øst-Tyskland og Nord-Korea.

Akkurat det med demografi ser ikkje så bra ut for Ukraina heller. Mange falne der også og likt Russland har mange flykta frå landet. Russland og Ukraina hadde vel begge synkande eller stagnert folketal også før krigen.

Frå Ukraina er det flest kvinner og barn som har flykta. Spørsmålet blir kor mange av desse barna som endar med å fullføre utdanning der dei er og om dei etterpå vender tilbake til Ukraina.

Forskjell på Nord og Sør Korea er eit døme frå historia, eit anna er Vietnam. Det tok artier før dei klarte å kome på fote att. Nokon med god oversikt over historia kan sikkert hente fram mange dømer og gjere mange samanlikningar.

Endret av Samms
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (3 minutter siden):

Mange falne der også og likt Russland har mange flykta frå landet.

Jeg tror nok at det er flest kvinner og barn og menn med lovlig fritak (< 18, >60 eller at man har tre eller flere mindreårige barn) som har flyktet fra Ukraina, mens det er mange vernepliktige som har flyktet fra Russland.

I tillegg kommer at Russland hittil har rekruttert fra landsbygda og lavere samfunnslag mens de store byene i vest stort sett har gått fri. Dette er for å unngå uro og protester mot krigen da det i disse byene bor russere som er mer vest-vennlige enn i resten av landet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Interessant artikkel om kvifor ikkje alle land støttar USA:

Unreliable US leadership in the shadow of elections | Opinions | Al Jazeera

"No wonder most states are reluctant to support Washington’s policy towards Russia or China, for fear of another radical change of policy under the next administration as had happened after every administration in the past two or three decades. "

Satt på spissen, blir USA sin utanrikspolitikk partipolitikk i USA så mister USA støtte internasjonalt. Akkurat den hadde eg ikkje tenkt på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

EU-sjefen Ursula von der Leyen sier en avtale som på sikt innebærer å kunne stille Russland til ansvar for krigsforbrytelser, er blitt undertegnet.

– Russland må stå til ansvar for sine forbrytelser, sier von der Leyen i en videotale til deltakerne på en internasjonal konferanse i ukrainske Lviv denne helgen.

Avtalen går ut på å opprette et internasjonalt senter som skal koordinere etterforskningen av krigsforbrytelser, ble undertegnet lørdag.

ICPA-senteret skal ligge i Haag i Nederland og knyttes til Eurojust, EUs organ for strafferettssamarbeid. Senteret skal bidra til innsamling og sikring av bevis som kan brukes i framtidige rettsprosesser.

Den internasjonale straffedomstolen, som også ligger i Haag, etterforsker allerede påståtte krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i forbindelse med Russlands invasjon av Ukraina.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (31 minutter siden):

Interessant artikkel om kvifor ikkje alle land støttar USA:

Unreliable US leadership in the shadow of elections | Opinions | Al Jazeera

"No wonder most states are reluctant to support Washington’s policy towards Russia or China, for fear of another radical change of policy under the next administration as had happened after every administration in the past two or three decades. "

Satt på spissen, blir USA sin utanrikspolitikk partipolitikk i USA så mister USA støtte internasjonalt. Akkurat den hadde eg ikkje tenkt på.

Vel, er jo bare å ta en tur innom den psykotiske virkeligheten som er republikanske konservative velgere og MAGA folk på Twitter for å få en smakebit på hva som kommer om Trump skulle bli gjenvalgt. 

Hva som er fornuftig, fakta eller hva som helst i USA er ikke lenger relevant, hva som er det motsatte av den andre siden bety alt. Og, stadig større grad av polarisering gjør effektene stadig større. 

Vi får bare håpe at gærningene vi ser i sosiale media er den vokale minoritet, og at de mer moderate republikanerne, jeg vet ikke, lar være å stemme det felles beste. Det republikanske partiet burde blitt delt i to, med moderate og MAGA stemmerene adskilt fra hverandre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Samms said:

Interessant artikkel om kvifor ikkje alle land støttar USA:

Unreliable US leadership in the shadow of elections | Opinions | Al Jazeera

"No wonder most states are reluctant to support Washington’s policy towards Russia or China, for fear of another radical change of policy under the next administration as had happened after every administration in the past two or three decades. "

Satt på spissen, blir USA sin utanrikspolitikk partipolitikk i USA så mister USA støtte internasjonalt. Akkurat den hadde eg ikkje tenkt på.

De fleste land er nok veldig klar over at USA er relativt politisk ustabilt. Det er i hvert fall bra at USA gir mest mulig støtte til Ukraina fra nå og frem til Biden muligens kan miste makten i januar 2025, om under to år. Det er tid til å fylle Ukraina med våpen, slik at støtten fremover kan fokusere mer på ammunisjon og å fortløpende erstatte tapt materiell.

Det er veldig mulig det meste av byrden vil havne på Europa, om demokratene taper valget. Så får vi samtidig også bare håpe og tro Europa forbereder seg på denne muligheten.

Men 1,8 år er fortsatt en del tid til å klargjøre både Ukraina og Europa. Og det er også nok tid til at Ukraina kan ha frigjort mye av de okkuperte territoriene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Serpentbane said:

Vel, er jo bare å ta en tur innom den psykotiske virkeligheten som er republikanske konservative velgere og MAGA folk på Twitter for å få en smakebit på hva som kommer om Trump skulle bli gjenvalgt. 

Hva som er fornuftig, fakta eller hva som helst i USA er ikke lenger relevant, hva som er det motsatte av den andre siden bety alt. Og, stadig større grad av polarisering gjør effektene stadig større. 

Vi får bare håpe at gærningene vi ser i sosiale media er den vokale minoritet, og at de mer moderate republikanerne, jeg vet ikke, lar være å stemme det felles beste. Det republikanske partiet burde blitt delt i to, med moderate og MAGA stemmerene adskilt fra hverandre. 

Presidentval i USA er klart på sida av denne tråden utanom at det kan påverke i kva grad USA fortsetter å støtte Ukraina. Slik systemet funger i USA så spørst det om Trump kjem tilbake, i tilfelle undrar eg på kven som ser seg tjent med han som president. Og då tenker eg på dei som bidrar raust til valkampen, ikkje dei som stemmer på han.

Spørsmålet er heller kva linje DeSantis eventuelt følger om han blir neste president i USA. Igjen er spørsmålet kva føringar dei som betalar valkampen legger.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

I et dokument lekket fra den russiske presidentadministrasjonen beskrives det i detalj hvordan Russland kan ta over makta og overkjøre Belarus.

Planen som ble offentlig kjent for noen uker siden er svært detaljert, og beskriver planen fra implementering av Belarus i 2024, fram til hvordan Russland angivelig skal ha kontroll over landet innen 2030.

 

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/gir-ikke-mening-uten/78638604

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er ekstremt brutale kamper rundt Bakhmut i kveld også. Russerne pusher på i desperasjon etter å ta byen for å ha noe å vise til. Og zombiene bare fortsetter å komme. Russerne benytter seg visst også fremdeles av blokkeringsenheter, som vil si at de russiske enhetene har andre russiske enheter bak seg som er forberedt på å drepe dem hvis de ikke avanserer.

Hvem hadde trodd at vi skulle få se noe slikt i Europa i 2023. Putin kommer til å gå ned i historien som Putin den Blodige.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Håper Ukraina snart har det de trenger for å gjøre en storoffensiv. Jeg regner med Bakhmut er snart (1-2 uker) under Russisk kontroll, som vil gi russiske soldater en økt moral.

Det meldes at det er flere russere enn det er ammunisjon in Bakhmut akkurat nå. For hver sjuende Russer som dør, ryker en Ukrainsk soldat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Thor. said:

Håper Ukraina snart har det de trenger for å gjøre en storoffensiv. Jeg regner med Bakhmut er snart (1-2 uker) under Russisk kontroll, som vil gi russiske soldater en økt moral.

Det meldes at det er flere russere enn det er ammunisjon in Bakhmut akkurat nå. For hver sjuende Russer som dør, ryker en Ukrainsk soldat.



Det er mer enn man kunne håpe på egentlig. Selv i forsvar. Men stemmer godt overens med det man har sett. De fleste ukrainerne som dør blir drept av russisk artilleri snarere enn infanteri.

Skulle ønske ukrainerne fikk mer rekkevidde og noe som bedre kan jakte artilleri 😐

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...