Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Nå har monologen vart i snart halvannen time.

Dette er hittil en ekstremt konservativ tale gitt byrden Putin har lagt på landet sitt ved å starte en fullskala invasjon av Ukraina og kaste Russland ut i internasjonal isolasjon. Ingen nye ideer, ingen større plan, ingen plan for hverken å vinne krigen eller få slutt på krigen eller for noe annet.

Jeg forventet ikke akkurat at Putin skulle kalle inn til fredssamtaler eller lete etter en utvei fra denne krigen, men han presenterer ikke en strategi for å vinne den heller. Bare tilbud om skattelettelser for næringslivet, hjelp til veteraner (billigere husleie i "kolonier") og de samme absurde anklagene rettet mot resten av verden som han har kommet med gang på gang i mange år. Ingenting nytt er sagt foreløpig, nesten alt er gjentakelser fra tidligere taler.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (7 minutter siden):

Høyden til Putin er absolutt en grunn til å gjøre narr av. Hvis ikke hadde ikke Putin brydd seg så mye om at folk ikke skulle gjøre det.

Tror du denne type narring på Diskusjon.no og andre forumer treffer Putin eller mer andre brukere av forumet? Om en ikke vet svaret, tough shit, trenger ikke mer avsporing på det. Var en påpekelse til noe ettertanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det stemmer.

Men heldigvis for vesten koster støtten til Ukraina nesten ingenting i forhold til størrelsen på økonomiene.

Landene som støtter Ukraina har omkring 50 billioner dollar i GDP, mens Russland har rundt 2 billioner dollar i GDP.

Altså om vesten bruker 1% av GDP på å støtte Ukraina, så må Russland bruke 25% for å matche. Det kan bli veldig tungt for Russland.

(Sovietunionens fall hadde mye å gjøre med at de ikke klarte å bære kostnadene til militæret, som gikk på bekostning av svært mye. På det tidspunktet brukte de 15-20% av GDP på militæret. Russland bruker i dag omkring 3-4%.)

For USA sin del er det ein hake, dei er i underskudd på handelsbalansen. Det er ein heilt anna diskusjon, men ein dag så kjem det til å stoppe.

Lenke til kommentar
Just now, KalleKlovn said:

Tror du denne type narring på Diskusjon.no og andre forumer treffer Putin eller mer andre brukere av forumet? Om en ikke vet svaret, tough shit, trenger ikke mer avsporing på det. Var en påpekelse til noe ettertanke.

Trenger jeg å forklare hvordan samtaler og utveksling av tanker/talesett påvirker andre? Eller det folket/pøbelen gjør narr av makten, spesielt på det sterke bildet diktatorer prøver å ha, kan ha indirekte påvirkning over tid?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Russland suspenderer New Start-atomavtalen med USA, sa Putin i talen. Det var vel muligens den eneste store annonseringen han kom med.

Putin kunngjør at Russland setter Ny Start-avtalen på pause
https://www.nrk.no/nyheter/russland-1.14838354

Sitat

Russland suspenderer deltakelsen i nedrustningsavtalen Ny Start, men trekker seg ikke ut av den, kunngjør president Vladimir Putin.

Kunngjøringen kom nesten to timer ut i Putins tale om nasjonens tilstand tirsdag.

Samtaler mellom Moskva og Washington om å fornye nedrustningsavtalen Ny Start skulle egentlig finne sted i november i fjor, men ble avlyst i siste øyeblikk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Jeg forventet ikke akkurat at Putin skulle kalle inn til fredssamtaler eller lete etter en utvei fra denne krigen, men han presenterer ikke en strategi for å vinne den heller. Bare tilbud om skattelettelser for næringslivet, hjelp til veteraner (billigere husleie i "kolonier") og de samme absurde anklagene rettet mot resten av verden som han har kommet med gang på gang i mange år. Ingenting nytt er sagt foreløpig, nesten alt er gjentakelser fra tidligere taler.

Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Russland suspenderer New Start-atomavtalen med USA, sa Putin i talen. Det var vel muligens den eneste store annonseringen han kom med.

Ikke bra.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (31 minutter siden):

eg forventet ikke akkurat at Putin skulle kalle inn til fredssamtaler eller lete etter en utvei fra denne krigen, men han presenterer ikke en strategi for å vinne den heller. Bare tilbud om skattelettelser for næringslivet, hjelp til veteraner (billigere husleie i "kolonier") og de samme absurde anklagene rettet mot resten av verden som han har kommet med gang på gang i mange år. Ingenting nytt er sagt foreløpig, nesten alt er gjentakelser fra tidligere taler.

Tror det er litt rådvillhet i Moskva nå, når kampene drar ut som de gjør. Tror det ble undervurdert evt. støtte som ville komme fra NATO/andre vestlige land i form av utstyr/våpen + frivillige før invasjonen var satt i stein. Spesielt etter Krim-halvøya. Tror Putin må sette lit til støtte fra Kina, NK og andre "allierte" om dette ikke skal rakne i lengden.

shockorshot skrev (14 minutter siden):

Trenger jeg å forklare hvordan samtaler og utveksling av tanker/talesett påvirker andre? Eller det folket/pøbelen gjør narr av makten, spesielt på det sterke bildet diktatorer prøver å ha, kan ha indirekte påvirkning over tid?

Og trenger jeg å forklare at å påvirke tanker/talesett ved å indirekte gjøre narr av denne typen usikkerhet også påvirker og normaliserer tanker/talesett til å gjøre narr av langt flere andre uskyldige med samme usikkerhet? Det er kanskje en subjektiv verdivurdering. Legger denne avsporingen død her fra min side.

Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Russland suspenderer New Start-atomavtalen med USA, sa Putin i talen. Det var vel muligens den eneste store annonseringen han kom med.

Den kalde tilbake?

Lenke til kommentar
38 minutes ago, shockorshot said:

Trenger jeg å forklare hvordan samtaler og utveksling av tanker/talesett påvirker andre? Eller det folket/pøbelen gjør narr av makten, spesielt på det sterke bildet diktatorer prøver å ha, kan ha indirekte påvirkning over tid?

Vi bidrar vel ikke i dette forumet for å "påvirke"?  Greia bør være bedre forståelse av virkeligheten.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (54 minutter siden):

Trenger jeg å forklare hvordan samtaler og utveksling av tanker/talesett påvirker andre? Eller det folket/pøbelen gjør narr av makten, spesielt på det sterke bildet diktatorer prøver å ha, kan ha indirekte påvirkning over tid?

Er nok langt mer påvirkning på et annet nivå, ved at det normaliserer og gir aksept til det å uttrykke seg negativt om og se ned på (no pun intended) alle som på en eller annen måte ikke oppfyller alle krav til "det normale" eller det ønskelige. Også kjent som mobbing. Men ja det holder nå, ikke nødvendig å diskutere det videre.

Endret av bo1e
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:


Japan ruster opp voldsomt nå. De skal doble forsvarsbudsjettet sitt de neste fem årene, og går da fra å være verdens #9 militærmakt til å bli #3, etter USA og Kina. Faktisk vil Japan ha et forsvarsbudsjett som er nesten en tredel av Kinas og 13,5% av USAs forsvarsbudsjett.

De bygger masse missilbaser på øyene sine blant annet, og skal kjøpe nye satelitter, nye raketter, luftforsvar, F-35 og andre ting for å integrere i et rakettforsvar mot Kina.

EDIT: Det setter også ting litt i perspektiv når Norge også gir intet mindre enn 75 milliarder kroner.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Russland suspenderer New Start-atomavtalen med USA, sa Putin i talen. Det var vel muligens den eneste store annonseringen han kom med.

Putin kunngjør at Russland setter Ny Start-avtalen på pause
https://www.nrk.no/nyheter/russland-1.14838354

 

Det er først og fremst ikke-allierte land som burde trekke seg fra ikke-spredningsavtaler, da denne konflikten og andre konflikter nå definitivt har bevist at atomvåpen er den ENESTE måten å være trygg fra angrep på.

Ukraina, Taiwan, Saudi Arabia og flere andre land blir nå nødt til å bygge atomvåpen med mindre de havner under atomvåpenparaplyen til USA.

Lenke til kommentar
Just now, Brother Ursus said:

 

Det er først og fremst ikke-allierte land som burde trekke seg fra ikke-spredningsavtaler, da denne konflikten og andre konflikter nå definitivt har bevist at atomvåpen er den ENESTE måten å være trygg fra angrep på.

Ukraina, Taiwan, Saudi Arabia og flere andre land blir nå nødt til å bygge atomvåpen med mindre de havner under atomvåpenparaplyen til USA.

Sør-korea har allerede startet og jeg antar både Taiwan og Japan er godt i gang (om jeg skal gjette).

SA har ikke kompetanse og heller ikke tilgang til riktig brensel så for dem blir det vanskelig. Men om Iran får lov til å utvikle sine a-våpen så må men nesten regne med at SA kommer til å gjøre alt de kan for å skape balanse.

Så vi får bare takke Putin og idiotene i kreml som ødela ikke spredningsavtalen. Kina er ironisk nok de som kommer til å bli hardest rammet så..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, scuderia said:

Så vi får bare takke Putin og idiotene i kreml som ødela ikke spredningsavtalen. Kina er ironisk nok de som kommer til å bli hardest rammet så..


Det er min konklusjon også. Og dersom Putin mot formodning skulle lykkes i noen som helst grad i Ukraina, f.eks ved å de facto annektere territorie, så rykker både atomvåpenspredning og tredje verdenskrig nærmere fordi den såkalte regelbaserte verdensordenen bryter sammen.

Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Brother Ursus said:


Det er min konklusjon også. Og dersom Putin mot formodning skulle lykkes i noen som helst grad i Ukraina, f.eks ved å de facto annektere territorie, så rykker både atomvåpenspredning og tredje verdenskrig nærmere fordi den såkalte regelbaserte verdensordenen bryter sammen.

Om ti år vil vi trolig se mange flere land med atom våpen.

Ganske sikre 

Sør-Korea

Iran

Ukraina

 

Muligens

Sverige (om NATO ryker)

Saudi-Arabia

Taiwan

Japan

Sør-Afrika

Brasil

Tyrkia

Endret av scuderia
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spenningspunktet mellom Iran og Israel angående atomvåpen begynner også å bli skremmende, hadde ikke forundret meg om det brøt ut direkte krigføring mellom de i løpet av de neste årene, spørsmålstegn til hvordan USA stiller seg til det. Verdenssituasjonen akkurat nå er ganske dyster, ikke bare i Ukraina, får håpe noen visse mennesker våkner opp snart og snur denne utviklingen de har satt i gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...