Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/02/21/the-russian-army-is-time-traveling-back-to-1966-as-it-reequips-with-hundreds-of-old-bmp-1-fighting-vehicles/

The Russian Army Is Time-Traveling Back To 1966 As It Reequips With Hundreds Of Old BMP-1 Fighting Vehicles

 

Jeg tror ikke ukrainernes tall på russiske tap er spesielt overdrevne når de fortsetter å grave lengre og lengre bakover i lagrene sine. For hver av dem de klarer å sette i stand er det sansyneligvis også fler som ikke kan reddes pga. mekanisk tilstand. For ikke å snakke om eventuell elektronikk, om disse overhodet har noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er skummelt er at Putin ikke bryr seg om hvor mange som dør eller blir skadet. Det å sende inn masse gamle kjøretøy med soldater med gammelt utstyr gjør bare at de får tid å lage nytt utstyr i mellomtiden. Jeg håper ikke jeg har rett men har en følelse at dette er en konflikt Putin sender inn ubegrenset med folk bare for å få en "seier". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Raul07 said:

Det som er skummelt er at Putin ikke bryr seg om hvor mange som dør eller blir skadet. Det å sende inn masse gamle kjøretøy med soldater med gammelt utstyr gjør bare at de får tid å lage nytt utstyr i mellomtiden. Jeg håper ikke jeg har rett men har en følelse at dette er en konflikt Putin sender inn ubegrenset med folk bare for å få en "seier". 


Nei, de skruplene vi trodde Putin og Kreml hadde viser seg ikke å eksistere. Det er egentlig litt uforståelig. De snakker også om hellig krig... så man må jo lure på om det har tiltet for flere i Kreml enn bare Putin, eller om dette er et narrativ de går med på av egen overbevisning eller fordi tyrannen sa det.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, dabear said:

Kan det stemme at ukraina har fått raketter med lengre rekkevidde allerede? Isåfall er det jo fantastisk.

 

Det er absolutt ikke umulig. Tidligere har det tatt laaang tid. Fint om man nå har steppet opp tempoet.

USA ser angivelig ut til å være i ferd med å endre mening om ATACMS og F-16 også.

EDIT: Kanskje SMB som har kommet frem til Ukraina? De kan fyres fra M142 og M270. De har 150km rekkevidde. Det skulle være mer enn nok til å nå Mariupol fra trygg avstand.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

EDIT: Kanskje SMB som har kommet frem til Ukraina? De kan fyres fra M142 og M270. De har 150km rekkevidde. Det skulle være mer enn nok til å nå Mariupol fra trygg avstand.

Skal ikke late som jeg husker alle forkortninger som finnes for våpensystemer, men SMB klarer jeg ikke å ta igjen? Ikke som kan skytes fra M142 og M270 i alle fall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Serpentbane said:

Skal ikke late som jeg husker alle forkortninger som finnes for våpensystemer, men SMB klarer jeg ikke å ta igjen? Ikke som kan skytes fra M142 og M270 i alle fall.



Mulig du har rett og jeg husker feil. Det var snakk om en annen rakett Ukraina skulle få som hadde lengre rekkevidde. Og det ble nevnt at en ukrainsk HIMARS-enhet hadde motatt en pakke. Bare jeg som har forvekslet våpnene antagelig. Husker ikke hva den andre heter i farta. ATACMS er det hvert fall neppe.

SMB skulle også være SDB. Brainfog på formiddagen ;)

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-732166

Tzachi Hanegbi: “The world now acknowledges what we have tried to explain for so many years that Iran’s efforts are not for civilian use.”


Iran hevdet altså at de kun ønsket atomkraft til fredelige formål.
Det til tross for at landet er så rikt på olje.
Nå har de anriket uran til 84%.

Det er visstnok masse møteaktivitet i Israel nå. Aviser skriver at det er "nå eller aldri" å forhindre et iransk atomvåpen. Det er med andre ord gode grunner til at Israel ikke har vært villig til å sende fra seg noe særlig utstyr til Ukraina. De får straks nytte for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):



Mulig du har rett og jeg husker feil. Det var snakk om en annen rakett Ukraina skulle få som hadde lengre rekkevidde. Og det ble nevnt at en ukrainsk HIMARS-enhet hadde motatt en pakke. Bare jeg som har forvekslet våpnene antagelig. Husker ikke hva den andre heter i farta. ATACMS er det hvert fall neppe.

Ok, da tenker du sikkert på GLSDB? Denne har vel 150km rekkevidde, og er et samarbeid mellom Boeing og SAAB. Disse ble lovet når tilgjengelig, og om jeg ikke husker helt feil ble den rapportert tilgjengelig for utsending tidligere i februar. Men med mindre ting har gått veldig fort, eller informasjonen om tilgjengelighet har kommet veldig sent, så betyr det at disse har gått fra tilgjengelig på lager i USA til å treffe første mål i Ukraina på mindre enn 14 dager.

Ellers har Lockheed utviklet en ER GMLRS som også skal ha 150km rekkevidde, men jeg er usikker på om disse har operativ status enda. Jeg mener å ha lest at de fremdeles drev å testet disse på slutten av fjoråret. 

Ellers skal Lockheed levere PRsM nå i år, og disse skal erstatte ATACMS, så da blir det kanskje noen slike til overs :)

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

Iran hevdet altså at de kun ønsket atomkraft til fredelige formål.
Det til tross for at landet er så rikt på olje.
Nå har de anriket uran til 84%.

De gjør alt de kan for å oppfylle FNs klimamål. Hva er rart med det?

(Dette innlegget er sarkastisk ment.)

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Mannen med ljåen said:

De gjør alt de kan for å oppfylle FNs klimamål. Hva er rart med det?


Er du sarkastisk nå, eller er FNs klimamål +4000 grader celsius, tenker du?

Regimet i Iran driter en lang vei i klimaendringer. Det eneste de har gått med på er en 4% reduksjon innen 2030.

https://www.aljazeera.com/news/2022/11/10/irans-climate-efforts-derided-as-mena-nations-take-action

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (44 minutter siden):

 

Det er absolutt ikke umulig. Tidligere har det tatt laaang tid. Fint om man nå har steppet opp tempoet.

USA ser angivelig ut til å være i ferd med å endre mening om ATACMS og F-16 også.

EDIT: Kanskje SMB som har kommet frem til Ukraina? De kan fyres fra M142 og M270. De har 150km rekkevidde. Det skulle være mer enn nok til å nå Mariupol fra trygg avstand.

https://www.thedefensepost.com/2022/11/29/ukraine-first-operator-precision-bomb/

Jeg tippet det var denne idag tidlig, er dette det du kaller SMB? 

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er enda mer oppsiktsvekkende dersom de har klart å adaptere den på så kort tid selv om de nå har erfaring med bla. HARM. Kanskje derfor de tar steget til JDAM også, fordi det gikk lettere enn forventet.

Det ble dog nevnt at en HIMARS-enhet angivelig skulle ha mottatt noe nytt.

Jeg blandet nok sammen GLSDB og GMLRS.

Men om det er fyrt fra M142 eller M270 og det ikke er GMLRS og det ikke er ATACMS, hva kan det være?

Lenke til kommentar
jahooo skrev (3 minutter siden):

Det er ikke om samme tema. Tallene jeg refererte til er tall for januar 2023 mens tallene du refererte til er fra 2022. Husk at nye sanksjoner har tredd i kraft.

Det er om samme tema, men ikke i samme tidsrom. Uansett danner ikke 1 måned et særlig godt bilde av situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (50 minutter siden):

Det er enda mer oppsiktsvekkende dersom de har klart å adaptere den på så kort tid selv om de nå har erfaring med bla. HARM. Kanskje derfor de tar steget til JDAM også, fordi det gikk lettere enn forventet.

Det ble dog nevnt at en HIMARS-enhet angivelig skulle ha mottatt noe nytt.

Jeg blandet nok sammen GLSDB og GMLRS.

Men om det er fyrt fra M142 eller M270 og det ikke er GMLRS og det ikke er ATACMS, hva kan det være?

Det er nok GLSDB som har skyntet seg ut i felt om det faktisk var M142 eller M270 som ble brukt. 

Den har rekkevidden, og er bekreftet for leveranse. 

Men, kan naturligvis vært noe helt annet som traff dette målet også. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

https://edition.cnn.com/2023/02/21/politics/russia-intercontinental-ballistic-missile-test

Det kan se ut til at det er hold i spekulasjonene rundt tilstanden til Russlands atomvåpenarsenal.

Sitat

Russia carried out a test of an intercontinental ballistic missile that appears to have failed around the time President Joe Biden was in Ukraine on Monday, according to two US officials familiar with the matter.

 

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Det er om samme tema, men ikke i samme tidsrom. Uansett danner ikke 1 måned et særlig godt bilde av situasjonen. 

Det kan jo være at de må jobbe seg rundt de nye sanksjonene men irrelevant er det ikke. Du skjønner det, vi i Europa har vært noen skikkelig hyklere. Vi har fyllt våre lagre av all slags petroleumsprodukter fra Russland til tross for hva vi har sagt utad. Det er imidlertid vanskeligere nå.  Fra Desember ble det forbudt å importere Petroleums produkter sjøveien fra Russland. Russland får nok fortsatt solgt sine produkter men til lavere pris og høyere frakt, som de sannsynligvis må ta noe av kostnadene for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):


"USAs president Joe Biden skulle halvere den russisk økonomien. Slik har det ikke gått."

Inntekter fra olje og gass ned 48%
Inntekter fra moms innad i Russland ned 45%
Statlige utgifter økte 59%.

At Russlands BNP har krympet med bare 2,1% går jeg ikke med på. Det faller på sin egen urimelighet. Fra andre land og kriser vet vi at når skatteinngangen går ned X prosent så går BNP gjerne ned rundt halvparten av X i løpet av ett enkelt år, og mer året etter. I dette tilfellet kanskje 20-25%.

Med tanke på alle grepene Russland tar er det også ganske sikkert at krigskassen tømmes i et betydelig tempo. Det finnes ingen annen rasjonell forklaring med mindre Putins økonomer faktisk har lært seg å trylle eller drive alkemi. Før eller siden kommer det for en dag. De bare utsetter økonomisk dommedag så godt de kan ved å holde f.eks rubelen og statsbudsjettet kunstig i live. Det er all grunn til å tro ting er betydelig verre enn det som er kommet frem. Hvis ikke har Russland revolusjonert alle økonomiske prinsipper.

Dersom Russland brukar opp "oljefondet" sitt på krigsproduksjon vil vel dette kunne halde økonomien varm ei stund? Det var vel også slik at då Hitler kom til makta i Tyskland sette han folket i arbeid, slik at det vart slutt på den økonomiske krisa som hadde prega mellomkrigstida fram til då. På same tid hadde ein Keynesiansk motkonjunkturpolitikk i USA, der ein brukte pengar over statsbudsjettet for å få liv i økonomien og arbeidsløysa ned.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Dersom Russland brukar opp "oljefondet" sitt på krigsproduksjon vil vel dette kunne halde økonomien varm ei stund? Det var vel også slik at då Hitler kom til makta i Tyskland sette han folket i arbeid, slik at det vart slutt på den økonomiske krisa som hadde prega mellomkrigstida fram til då.

 

Det er all grunn til å tro at de spiser seg raskt nedover i fondet sitt. For en drøy måned siden ble det skrevet at de hadde begynt midler fra det statlige pensjonsfondet. Og ja - det kan absolutt holde hjulene i gang en viss tid. Men før eller siden blir det tomt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...