Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, 0laf said:


Det er vel en tanke som har slått flere, at dette er et utmerket tidspunkt å avsette enkelte ledere på, i og med at militæret er opptatt andre steder.

Befolkningen var nær på å dra Lukasjenko ut av presidentpalasset etter ballene for noen år siden når han egentlig tapte valget, men ble til dels stanset av at Russland sto klare til å gripe inn.

Det har aldri vært et bedre tidspunkt for en revolusjon, i både Russland og Hviterussland.

Putin styrer med jernhånd og mer enn 50% av russerne er redde. Det er med Putin som med andre diktatorer som styrer ved hjelp av frykt. Han har full kontroll - inntil han ikke har det lenger. Om han mister kontrollen tror jeg det kommer til å endre seg veldig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hugin skrev (38 minutter siden):

Så det er mindre sjanse for at en moderne kjernekraftverk kan gjennomgå nedsmelting?

Ifølge denne personen, ja - kontra typen brukt i Tjernobyl. 

Jeg bare synes det er merkelig at flere medier og folk her inne skriver at det er en bombe og hele Europa er i fare, så står en forsker å sier det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Putin styrer med jernhånd og mer enn 50% av russerne er redde. Det er med Putin som med andre diktatorer som styrer ved hjelp av frykt. Han har full kontroll - inntil han ikke har det lenger. Om han mister kontrollen tror jeg det kommer til å endre seg veldig fort.

Hvordan forholder russere seg til at alt av sosiale medier blir sperret? Klarer regimet å holde de lykkelig uvitende og informert kun gjennom egen propaganda? Er det rett og slett mulig i disse tider? Må være merkelig at Putin m/venner tror at det der skal fungere, vi er jo ikke lenger i sovjetunionen der internett er noe helt nytt som har kommet

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hvordan forholder russere seg til at alt av sosiale medier blir sperret? Klarer regimet å holde de lykkelig uvitende og informert kun gjennom egen propaganda? Er det rett og slett mulig i disse tider? Må være merkelig at Putin m/venner tror at det der skal fungere, vi er jo ikke lenger i sovjetunionen der internett er noe helt nytt som har kommet

Hva er det du mener er sperret? Jeg har tilgang det meste via min russiske VPN, såvidt jeg kan se. Har tilgang til mer i Russland enn i Vesten (Vesten sperrer RT, piratebay, etc.)

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hvordan forholder russere seg til at alt av sosiale medier blir sperret? Klarer regimet å holde de lykkelig uvitende og informert kun gjennom egen propaganda? Er det rett og slett mulig i disse tider? Må være merkelig at Putin m/venner tror at det der skal fungere, vi er jo ikke lenger i sovjetunionen der internett er noe helt nytt som har kommet

Lokale internettleverandører kan vel forsøke å diktere. Men jeg leste en artikkel om et vestlig nyhetsbyrå som delte informasjon til russere om hvordan de kunne ta i bruk nettleseren TOR (darkweb).  Der vil de slite i en langt større grad å kunne kontrollere. 

Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 minutt siden):

Hva er det du mener er sperret? Jeg har tilgang det meste via min russiske VPN, såvidt jeg kan se. Har tilgang til mer i Russland enn i Vesten (Vesten sperrer RT, piratebay, etc.)

Russland har fredag forbudt Facebook i landet, opplyser det russiske nyhetsbyrået Ria Novosti ifølge BBC.

Det er Rosskomnadzor, Russlands organ for tilsyn og overvåkning av kommunikasjon, informasjonsteknologi og massemedia, som har bestemt at tilgangen til den sosiale media-plattformen nå skal blokkeres. 


Det samme gjelder twitter. 

 

Så kanskje ikke sperret enda, men blir forbudt / blokkert, hva nå enn det innebærer

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Aiven skrev (Akkurat nå):

Hva er det du mener er sperret? Jeg har tilgang det meste via min russiske VPN, såvidt jeg kan se. Har tilgang til mer i Russland enn i Vesten (Vesten sperrer RT, piratebay, etc.)

Facebook vil bla bli sperret ila de neste kommende dager, ifølge Russland selv. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (6 minutter siden):

Hvorfor blir det da hauset opp i media, og eksperter og politikere fordømmer og advarer? (Genuint spørsmål).

Det er tjent mye klingende mynt på ikke-saker oppigjennom, at det er reelt spiller mindre rolle når mediene hauser opp folks frykt og tjener på klikk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, aklla said:

De skulle aldri ha vært der om de ikke ønsket kamper der.
Russland dro dit, altså ønsket de kamper der, de viste de ville få kamper om de dro dit, de dro dit og de fikk kamper der.
Russland angriper Ukraina, uansett hvor de drar så møter de motstand. Vil de ikke møte motstand så bør de ikke dra dit.

Latterlig å skylde på Ukraina når alt de gjør er å prøve å stå imot ett angrep.

Det handler ikke om stridene ukrainere eller russere, men alle andre. Collateral damage.

Går det noen grense et sted?
La oss si at et land har enormt mange oljebrønner. Dette landet angipes av en nabo. For å unngå at oljebrønnene havner i fiendes hender, setter de fyr på alle sammen. Dette påvirker miljøet og alle på kloden.
Er dette en rettighet det landet har? La oss si at i stedet for å sette fyr på de, så installerer der heller bevegelsesdetektorer som gjør at brønnene sprenges når fienden nærmer seg. Samme utfall. Alle på kloden påvirkes. Er dette en gudegitt rettighet landet har fordi de er under angrep av en fremmed makt?

Jeg antar (?) at det også går en grense et sted selv om man er den forsvarende part, men hvor? Jeg er ikke i Ukraina, men i Norge. Er det alltid åpenbart at det er innafor for ukrainerne å sette mitt liv i fare for å forsvare landet sitt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Twitter skal også være sperret i Russland nå.

https://www.nrk.no/nyheter/russland-har-blokkert-twitter-1.15879911

Kombinert med den nye loven om at man kan straffes med inntil 15 års fengsel for å spre "falsk informasjon" ... ikke bra.

Ikke bra, og ikke mulig. Lurer på hva den stakkars russiske sivilbefolkningen nå står ovenfor... Kun statlig nyheter, en økonomisk kollaps, ingen venner i verden og en ledelse som forteller dem at alt er bra og går etter planen. Kan jo ikke holde lenge det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Kildeeeer!!!!!


Dette kan du vel enkelt søke opp?

Selv etter en reaktor har blitt "slått av", så vil det etter lengre tids drift være fission som trenger kjøling, ofte i flere år, det er ikke noe man bare slår av med en bryter å går hjem for kvelden.

Selv etter at stavene er oppbrukt, er det vanlig at brukte staver settes til kjøling i ti år, før de plasseres i kister og ender opp i lagre for atomavfall.

https://theweek.com/articles/485781/radioactive-fuel-rods-silent-threat

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Sjeldent jeg har noe positivt å si om lock-in tjenestene Facebook og Twitter, men i denne situasjonen har de vært kilde til bred informasjon fra hele verden til Russland, som russerne nå blokkeres fra i ren Nord-Korea-stil.

Enig. Uavhengig av hvor mye dritt og søppel som publiseres på tjenester som Facebook og lignende, så gjør fullstendig blokkering større skade, spesielt i situasjoner som denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):


Dette kan du vel enkelt søke opp?

Selv etter en reaktor har blitt "slått av", så vil det etter lengre tids drift være fission som trenger kjøling, ofte i flere år, det er ikke noe man bare slår av med en bryter å går hjem for kvelden.

Selv etter at stavene er oppbrukt, er det vanlig at brukte staver settes til kjøling i ti år, før de plasseres i kister og ender opp i lagre for atomavfall.

https://theweek.com/articles/485781/radioactive-fuel-rods-silent-threat

"The National Academy of Sciences warned Congress in 2006 that if terrorists flew a plane into the pools, or bombed the pools after crashing through a plant’s security perimeter, they could expose the fuel rods, causing “the release of large quantities of radioactive materials to the environment.” David Lochbaum, head of the nuclear-safety program for the Union of Concerned Scientists"

NRK:

Svein Nøvik, pensjonert kjernekjemiker ved den nedlagte atomreaktoren i Halden, sier reaktorene som nå er angrepet er helt annerledes konstruert enn de i Tsjernobyl.

 

"– Der ble det et bål som førte radioaktivitet opp i atmosfæren og med vinden hit. Her er det et annet sikkerhetssystem. Selve reaktoren skal tåle et angrep, det er en meter tykke vegger med betong, og skal tåle en flystyrt. Faren her er at nødstrøm slås ut, da blir det ikke kjøling, sier Nøvik."

Damnit! Like langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...