Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 minutter med gate-intervjuer i St.Petersburg om invasjonen i Ukraina. Med stor fare for cherry-picking, så viser det sterke meninger om krigen hos samtlige intervjuobjekter. At det er kompilert flere mot enn for kan være bevisst så det tar jeg med en stor klype salt. Men jeg la merke til han som sa at han ikke kjenner noen som er for krigen. Det kan jo tyde på at mange er mot, eller at det er liten blanding mellom folk som er for og mot.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (41 minutter siden):

10 minutter med gate-intervjuer i St.Petersburg om invasjonen i Ukraina. Med stor fare for cherry-picking, så viser det sterke meninger om krigen hos samtlige intervjuobjekter. At det er kompilert flere mot enn for kan være bevisst så det tar jeg med en stor klype salt. Men jeg la merke til han som sa at han ikke kjenner noen som er for krigen. Det kan jo tyde på at mange er mot, eller at det er liten blanding mellom folk som er for og mot.

Og om man da ser dine to siste innlegg i sammenheng, @Simen1, så ser du at det å være i mot krigen ikke nødvendigvis gjør at man engasjerer seg i protester. Selv om folk men kjenner, eller til og med er i familie med lider, skades og dør i krigen.

Sånn sett kan man si at de to innleggene er gjensidig bekreftende.

Og for ordens skyld så tar jeg med at det selvsagt har en betydning at Russland ikke er et samfunn som åpner for protester mot myndigheter og deres handlinger, men jeg tror russerne er langt mer tolerante overfor statlige overgrep enn det vi er i stand til å innse her i vesten.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Mbappe09 skrev (44 minutter siden):

I det minste noen gode nyheter fra den ellers katastrofale administrasjonen. 

jeg trodde dette allerede var innført, men illustrerer hvor vanskelig det er å henge med i svingene fra dag-til-dag til hva Trump holder på med av tariffer og sanksjoner.

Et lite "sukk", selv om forslaget får flertall er det vel en viss risiko får at Trump haler ut iverksettelse, ved å gi landene nye frister osv. Vi får se.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Skrevet
On 1/6/2026 at 9:47 PM, Simen1 said:

Appeasing har aldri fungert mot bøller og vil aldri gjøre det heller. Din holdning er en invitasjon til bøller som Putin. Din holdning er svært farlig!

Putin forstår bare étt språk og det er makt. Vil vi ha fred i verden så må vi for all del ikke invitere bøller til mere bøll. Da må vi sette de så grundig på plass at de lærer at bølling ikke lønner seg. Tiden er overmoden for å sprenge den Kreml til himmels! Alle rottene i en smell!

Konsekvens er det einaste Putin forstår. Er og det einaste som gjere at folk flest forholder seg til lover og regler. 

• Liker 3
Skrevet
jallajall skrev (13 minutter siden):

Har sett denne tidligere, men har ikke sett den ute i felten enda.
En russisk patent med store (anti-drone) rotorblader rundt hele bilen.

Modern warfare slutter aldri å overraske.

image.png.7c8690ec78b6521b076d65816adf1048.png

photo_2026-01-06_09-12-22.jpg.ebcc135c6f3f92dcdd64ee81d49ed106.jpg

photo_2026-01-06_09-03-17.thumb.jpg.ef75049d2d36f9efecc8c113012a629e.jpg

Hvis det der funker, tipper jeg det tar ca. et kvarter før dronene begynner å bli utstyrt med nærbrannrør slik at hulladningen settes av før dronen risikerer å bli truffet av de der rotorene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Dragavon skrev (4 timer siden):

image.thumb.png.37829ad9a090f7b4fade5ac93973aaa0.png

Og så kan ein spørje seg om kor mange som hadde stilt opp om noko liknande hadde skjedd i Russland.

Jepp, @Simen1 har allereie svart og tenkte det same som meg.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Eg registrerer at dette er tre dagar etter krigsutbrotet i 2022, og altså før propagandaen, den strenge sensuren og begrensinga av ytringsfridommen var komme skikkeleg i gang.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 time siden):

I det minste noen gode nyheter fra den ellers katastrofale administrasjonen. 

Det spørst om ikkje Trump stansar dette i siste liten og byrjar å rakke ned på Zelenskyj etter å ha fått ein telefon frå Kreml.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

Russland advarer mot planen om en fredsbevarende styrke i Ukraina

Publisert klokken13:11 iKrigen i Ukraina

Moskva betegnet torsdag Ukraina og «koalisjonen av villige» som en «krigsakse», og advarte om at avtalen som er inngått om utplassering av en fredsbevarende styrke i Ukraina, var langt unna noe Russland kan akseptere for å avslutte krigen. Landet kaller avtalen som ble inngått i Paris tirsdag for militaristisk.

Russland sier også at vestlige tropper i Ukraina vil bli betraktet som legitime, militære mål.

Det melder Reuters og AFP.

Som forventa altså. Putin vil ikkje ha noko våpenkvile, men vil halde fram krigen. Så då er det vel berre å vente på at sirkus Trump held fram med å hakke på Zelenskyj.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Syria:

Sitat

Saken oppsummert

Vis mindre
  • Nye sammenstøt i Aleppo i Syria har drevet mange tusen mennesker på flukt
  • Landets regjeringsstyrker kjemper mot kurdisk-ledede SDF
  • Det rapporteres om panikk blant de sivile, vilkårlige arrestasjoner og pågående artilleriangrep i kurdiske nabolag
  • SDF anklager regjeringsstyrkene for beleiring og målrettede angrep mot sivile, mens regjeringsstyrkene hevder de forsøker å stanse væpnet aktivitet i boligområder

https://www.nrk.no/urix/nye-sammenstot-i-syria_-titusenvis-pa-flukt-1.17718699

Skrevet (endret)
jallajall skrev (17 timer siden):

Har sett denne tidligere, men har ikke sett den ute i felten enda.
En russisk patent med store (anti-drone) rotorblader rundt hele bilen.

Modern warfare slutter aldri å overraske.

image.png.7c8690ec78b6521b076d65816adf1048.png

photo_2026-01-06_09-12-22.jpg.ebcc135c6f3f92dcdd64ee81d49ed106.jpg

photo_2026-01-06_09-03-17.thumb.jpg.ef75049d2d36f9efecc8c113012a629e.jpg

Det ser ikke spesielt lurt ut.

1. Propellene roterer naturlig nok i en sirkel. Se for deg de sirklene som runde skjold. Det er lett å se at det blir store huller i dekningen rundt bilen. F.eks hjørnet over hodet til sjåføren, merket 10 på tegningen. Droneoperatøren må bare sikte på en av de mange hullene i dekninga.

2. Hvis en drone oppdages så vil nok de inni bilen ut og spre seg i terrenget. Med rotorer på alle kanter må jo en sånn flukt både vanskeliggjøres og fremstå som rene dødsfella.

3. Propellene vil begrense bilens muligheter til å kjøre mellom trær, inn porter etc.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Nye sammenstøt i Iran – tallet på drepte stiger

Publisert klokken18:04 iIran

Sikkerhetsstyrker brukte tåregass for å spre demonstranter i Iran under den tolvte dagen med demonstrasjoner mot regimet og økte levekostnader.

Ifølge menneskerettighetsorganet Iran Human Rights (IHR) åpnet sikkerhetsstyrkene ild, brukte tåregass og angrep sivile i byen Kerman sørøst i Iran.

Minst 45 demonstranter er ifølge IHR drept av sikkerhetsstyrker siden protestene startet, blant dem flere mindreårige.

Demonstrasjonene, som for lengst har spredt seg til stort sett hele landet, har tiltatt i omfang og heies fram av opposisjonen. Regimet skylder på sin side på «bråkmakere».

(NTB)

Sitat

Danske medier: Danmarks ambassadør i møte i Det hvite hus

Publisert klokken17:58 iGrønland

Danmarks ambassadør til USA, Jesper Møller Sørensen, og Grønlands representasjonssjef i USA , Jacob Isbosethsen, er torsdag kveld i et møte i Det hvite hus.

Det melder flere danske medier, deriblant DR og dansk TV 2.

Møtet foregår ifølge mediene med høytstående tjenestepersoner i USA.

Sørensen og Isbosethsen møtte også amerikanske politikere i Kongressen tidligere torsdag.

USAs utenriksminister Marco Rubio sa onsdag at han skal møte Danmark og Grønland til et møte i neste uke, trolig for å diskutere Grønland-spørsmålet.

Skrevet
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Det ser ikke spesielt lurt ut.

1. Propellene roterer naturlig nok i en sirkel. Se for deg de sirklene som "runde skjold". Det er lett å se at det blir store huller i dekningen rundt bilen. F.eks hjørnet over hodet til sjåføren, merket 10 på tegningen.

2. Hvis en drone oppdages så vil nok de inni bilen ut og spre seg i terrenget. Med rotorer på alle kanter må jo en sånn flukt både vanskeliggjøres og fremstå som rene dødsfella.

Jeg tenker at først og fremst er disse 'propellene for nær kjøretøyet. 600rpm vil si 10 omdreininger i sekundet, og siden det er to sider av 'propellen' vil det passere et 'propellblad' 20 ganger i sekundet. En drone som holder 60km/t vil fly 80cm på 1/20 sekund. Rundt 50% sjangs for kollisjon mellom drone og propell. Spørsmålet er hva som skjer om dronen treffes av 'propellen', om den faktisk uskadeliggjøres er jo alt bra men om den er rigget til å eksplodere så har du oppnådd å flytte eksplosjonen en halv meter ut fra bilen. Det kan muligens kalles en svak forbedring?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...