Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Thor. skrev (28 minutter siden):

haha, så jævlig bra og flaut!

"Ukraine’s “Sub Sea Baby” Drone Cripples $400M Russian Submarine in Black Sea Port
The SBU said on December 15 that the drone strike targeted a Russian Project 636.3 Varshavyanka-class (NATO: Improved Kilo-class) submarine, reportedly inflicting critical damage that rendered the vessel inoperable. The submarine was said to carry four Kalibr cruise missile launchers used in attacks on Ukraine.

According to the SBU, the explosion inflicted critical damage and the submarine carried four launchers for Kalibr cruise missiles used in strikes on Ukraine."
https://united24media.com/latest-news/ukraines-sub-sea-baby-drone-cripples-400m-russian-submarine-in-black-sea-port-14294

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Skrevet
9 hours ago, Orake1et said:

Jeg er mest bekymret over at fakta-baserte stemmer blir marginalisert av ønske-tenkere.

La oss ta Toje og Diesen som et eksempel. De gjorde seg upopulære når de kom med andre fakta i forhold til tapstall. I en tid hvor ønsketenkerne snakket om 1:3, 1:5 eller mer i Ukrainsk favør, snakket de om tapstall nærmere 1 : 1.

Dette ble tradisjonen tro stemplet som "pro russisk propaganda", men stadig mer tyder på at de har vært nærmere sannheten enn ønske-tenkerne. 

I diskusjonen noen innlegg ovenfor kom jeg visstnok med en "pro russisk" analyse fra Newsweek, men den analysen er konsistent med ALT vi har av fakta. Det gjør det helt åpenbart at problemet er ikke analysene. Det er at enkelte har forvillet seg så langt inn i "eventyr-land" at de ikke lenger tåler innslag av virkelighet.  

Det er ingenting «fakta-basert» når Disen kommer med sine tall. Du kan gjerne si at 1:5 er urealistisk men 1:1 er like urealistisk. Faktisk gir det ingen mening med hvordan krigen har gått. Ukraina har ligget i forsvar stort sett hele krigen unntatt fire større offensiver hvor to var utrolig vellykket, en tja og en feilet fullstendig. Russerne har utallige feilede og kostbare offensiver. I materielle tap er trolig forholdet 1:8.. en ren katastrofe..

Trolig ligger sannheten et sted rundt 1:2 i tap som sant nok er mer kostbart for Ukraina. 

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Kynisk av meg å spørre dette, men hvis det blir midlertidig fred, våpenhvilet eller hva dere måtte kalle det, vil verdensøkonomien merke noe forskjell?

Dette blir jo en lekmannsforståelse, men jeg tipper det avhenger veldig av hvor stabil man oppfatter situasjonen. Markedene styres veldig mye av psykologi fordi det i siste ende handler om hvor risikoen knyttet til bruken av penger oppfattes å være. Usikkerhet presser prisene opp når man er bekymret for fremtidig tilgang og villigheten til å investere ned.

• Liker 2
Skrevet (endret)
ForTheImperium skrev (3 timer siden):

Kynisk av meg å spørre dette, men hvis det blir midlertidig fred, våpenhvilet eller hva dere måtte kalle det, vil verdensøkonomien merke noe forskjell?

Gitt varig fred, og uten ny krigs-hisselse fra Putin ovenfor EU/NATO, så ja, da tror jeg det. 

Sanksjoner vil opphøre, og tidligere handel med Russland vil på sikt gjenoppta. Plutselig, en vakker dag, begynner EU å stor-handle russisk gass også. Dette gir lavere gass-inntekter for Norge (vi har tjent uforskammet drøyt med penger på krigen!), men det gir også lavere kostnad på energi generelt sett. 

Dersom Tyskland får kontroll på sitt energibehov, vil dagens prissmitte opphøre, og vi vil på sikt få normale strømpriser igjen. 

Men: selv om det blir fred i morgen, så har jeg ikke tro på at dette gjelder fra neste uke. Nei! Dette tar tid! Måneder. Kanskje år? 

Hvordan normalisere forholdet til Russland? Det vil nok ta tid! 

EDIT: alt ovenfor krever en varig fred, tuftet på en troverdig fredsplan. 

Mulig å få til? Tja. Vet ikke. Kanskje. Skal godt gjøres, jeg er skeptisk!

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Skrevet

Enige om multinasjonal styrke i Ukraina
Norge og flere europeiske land åpner for å ha soldater inne i Ukraina ved en våpenhvile.
Blant annet er de enige om en europeiskledet multinasjonal styrke – støttet av USA – som skal hjelpe til i gjenoppbygningen av det ukrainske forsvaret, sikre Ukrainsk luftform og sørge for trygghet ved kysten.
https://www.vg.no/nyheter/i/0pE6X6/witkoff-mye-framgang-i-ukraina-samtaler

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
oddeh skrev (13 minutter siden):

Enige om multinasjonal styrke i Ukraina
Norge og flere europeiske land åpner for å ha soldater inne i Ukraina ved en våpenhvile.
Blant annet er de enige om en europeiskledet multinasjonal styrke – støttet av USA – som skal hjelpe til i gjenoppbygningen av det ukrainske forsvaret, sikre Ukrainsk luftform og sørge for trygghet ved kysten.
https://www.vg.no/nyheter/i/0pE6X6/witkoff-mye-framgang-i-ukraina-samtaler

I realiteten blir Ukraine med denne styrken et delvis EU/Nato-land.
Vil dette få Rassland inn på forhandlingssporet ?  Jeg tviler…..

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Det Tyrkia her gjør savner jeg fra resten av NATO. Hvis noe faenskap fra Russland nærmer seg, SKYT DET NED. Eneste måten å lære på

Jeg digger Tyrkia- de leker ikke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Hvordan tror @Orake1et Whitkoff-Kushners form for "fred" vil utarte seg og oppleves for det Ukrainske folk, inkludert de som bodde i de områdene som nå er okkupert?

Kanskje vil vi finne det ut raskere enn du antok for kun få timer siden?

Jeg er nok like skeptisk til Whitkoff-Kushner som deg, men det er ikke sikkerheten til Ukrainas innbyggere som bekymrer meg. Det er at de vil rane landets naturressurser og stjele en for stor del av gjennoppbyggingsfondet, uten å gi nok igjen.

Det beste for Ukraina vil være å bli EU-medlemmer, men de bør ha noe å tilby rent økonomisk for å smøre prosessen. Den naturlige løsningen er at de ikke gir naturressursene sine til USA, men bidrar med de i EU-samarbeidet. Da blir det lettere for EU å stable opp sikkerhetsgarantiene og gjennoppbyggingsmidlene som må til.

Hvis en fornuftig avtale blir inngått tror jeg Ukraina vil være trygge i lang tid fremover. Grensen mellom Russland og "nye Ukraina" vil bli en rød strek for Europa og så lenge Europa er sterke nok (ikke ta det for gitt, vi må tenke økonomi også), vil den ikke bli krysset. 

Skrevet
scuderia skrev (4 timer siden):

Det er ingenting «fakta-basert» når Disen kommer med sine tall. Du kan gjerne si at 1:5 er urealistisk men 1:1 er like urealistisk. 

Ok, la oss si at han tar feil. Hva så?

Fortsatt setter jeg pris på et meningsmangfold hvor jeg kan høre argumentene til de som mener 1:5, og så argumentene til de som mener 1:1, og gjøre opp en egen mening.

Generelt i forhold til Ukraina krigen er det ingen tvil om at 1:5 gjengen er klart størst og derfor er det tilsvarende viktig at "enhjørningene" i 1:1 gjengen ikke utryddes fullstendig. Det vil gi en fattigere debatt.

Jeg mener også at det generelt er sunt å lytte på folk man er uenig i. Enten blir man sikrere i sin sak av å høre at motpartens beste argumenter ikke er gode nok, eller så får man noen innspill som gjør at man kanskje justerer eget syn noe. Uansett er det en positiv "kalibrering" av eget syn og et godt bidrag til å redusere den stadig økende polariseringen i samfunnet.

• Liker 2
Skrevet (endret)
oddeh skrev (6 timer siden):

haha, så jævlig bra og flaut!

"Ukraine’s “Sub Sea Baby” Drone Cripples $400M Russian Submarine in Black Sea Port
The SBU said on December 15 that the drone strike targeted a Russian Project 636.3 Varshavyanka-class (NATO: Improved Kilo-class) submarine, reportedly inflicting critical damage that rendered the vessel inoperable. The submarine was said to carry four Kalibr cruise missile launchers used in attacks on Ukraine.

According to the SBU, the explosion inflicted critical damage and the submarine carried four launchers for Kalibr cruise missiles used in strikes on Ukraine."
https://united24media.com/latest-news/ukraines-sub-sea-baby-drone-cripples-400m-russian-submarine-in-black-sea-port-14294

Her kommenterer ubåtekspert H I Sutton på videoen:

Ubåten er mest sannsynlig 100% tapt

Prislappen på disse anslås til 200-250 millioner USD på Wikipedia, men mangler referanse. New Vioce of Ukraine anslår 300 M$ og Euromaidan anslår 400 M$. Variasjonen i prisanslagene kan skyldes alder og inflasjon, samt at det finnes eldre utgaver av Kilo-klassen og nyere utgaver som kan sende Kalibr missiler. De gamle kan være oppgradert for store summer. De to kilo klasse ubåtene er de klart mest verdifulle målene i havna. Sprengstoffet var godt plassert for maksimal effekt: Mellom brygga og akterenden av ubåten. Som betyr at maskinrommet kan ha blitt rasert. Dette er en hybrid diesel-elektrisk ubåt med 300 tonn batterier og mye elektronikk om bord. En sjøvannsinntrengning i batterirommet og maskinrommet vil være katastrofalt og neppe reparerbart. Håper det lekker ut nærbilder.

Det spekuleres i at Ukraina har klart å utvikle en ubåtdrone, men vi vet egentlig ingen ting her for Ukraina har holdt dette hemmelig og Russerne kan jo prøve å sette sammen puslespillbitene og se hva det var... Mao, bare spekulasjoner og resonnementer på nett.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...