Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Hvordan synes du den strategien går da? Hvor nært mener du en eventuell løsning er?

Jeg tror en sånn strategi vil ta veldig lang tid, lengre enn å vente på Russlands kollaps. I mellomtiden må Europa sørge for at Ukraina holder hodet over vannet både militært og økonomisk. Mannskapsmangelen du snakker om er jo et godt argument for nettopp den defensive stilen jeg har snakket om. Holde tapsraten på 3:1 eller bedre. Øker mannskapsmangelen så bør også tapsraten øke, noe man oppnår gjennom å ofre areal (ennå mer defensivt, skadebegrensende og lengre bak fra fronten).

Mange misforstår den taktiske fordelen av å tape areal. Som sagt, 500 kvadratkilometer per måned av et land som er 600 000 kvadratkilometer er ikke verdens undergang eller et signal om at de taper - det er et virkemiddel for å forbedre tapsraten.

Nå har de ikke enda sittet over bordet å drøftet noe konkret rundt rdette, så er vel litt tidlig å si hvordan strategien går. De komer neppe til noen enighet med det første, men at de står langt fra hverandre er i seg selv ikke noe argument for å ikke sette seg ned.

Tapsraten på 1:3 som Zelenskyy kom her om dagen er nok litt optimistisk.
CSIS anslår Ukraina har mistet 400.000 og Russland 1.000.000, hvorav hhvs 100K og 250K døde.
Det som ikker er tatt med her er deserteringer. Et sted mellom 100.000 og 250.000. Basert på antall AWOL anmeldelser har deserteringer økt kraftig i løpet av 2025.

Russland rekrutterer 105-110% i følge GUR, de rekrutererer altså flere nye enn de mister. 
Offisielt rekrutterer også Ukraina langt flere enn de taper, selv om det i realiteten kanskje ikke er så veldig mange flere, noen hevder de går i break even eller minus. Frontlinjen er for lang og er ofte preget av mangel på personell.

Det er ikke noe som tyder på at Russland er nær ved å kollapse som stat (10-40 år har det blitt sagt, men at et militært tap i Ukraina betydelig vil akselerere dette).
Det er heller ikke noe som tyder på at Ukraina er i ferd med å kollapse i felten ved det første. 

Men hvem kommer til å gå tom for mannskap først?

• Liker 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (15 timer siden):

Nå har de ikke enda sittet over bordet å drøftet noe konkret rundt rdette, så er vel litt tidlig å si hvordan strategien går. De komer neppe til noen enighet med det første, men at de står langt fra hverandre er i seg selv ikke noe argument for å ikke sette seg ned.

Det stemmer. Dvs de prøvde i Istanbul i mai, men Putin feiget ut og skulket. Han var ikke interessert i samtaler en gang. Det kan bli lenge til neste forsøk. Så inntil det skulle skje så følger Zelensky åpenbart den doktrinen jeg har forklart her et par ganger.

jallajall skrev (15 timer siden):

Aner ikke, men forstår at tap av mannskap blant annet avhenger av kvaliteten på de som blir sendt til fronten, hvilket utstyr og ressurser de får med seg og hvilken støtte de får fra tyngre avdelinger. En ting som er rimelig tydelig er at Russland er nærmest skrape tom for tanks, apv og mlrs. Det betyr mindre støtte, som igjen kan gi Ukraina bedre tapsrate. Men det er ingen tvil om at Europa må fortsette å støtte Ukraina med våpen og trening så ikke de skal falle bakpå utstyrsmessig eller kvalitetsmessig.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Skrevet
jallajall skrev (29 minutter siden):

Eg er stygt redd for at det blir Ukraina. Og når Ukraina har gitt tapt kommer vi til å angre bittert på at vi ikkje gav dei mere hjelp så dei klarte å bekjempe russarane.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tviler, alt preller av mannen. Men jeg tror jeg må holde muligheten åpen for at dette stemmer.

https://www.msn.com/en-gb/news/world/ex-kgb-boss-says-putin-has-videos-and-documents-that-could-destroy-trump/ss-AA1KrpWI

Ex-KGB Boss Says Putin Has Videos and Documents That Could Destroy Trump
Mussayev says these materials are held by the FSB.

Alnur Mussayev, ex-head of Kazakhstan’s State Security Service, claims Vladimir Putin holds compromising documents and recordings targeting Donald Trump.

The alleged material includes evidence of sexual crimes against minors and financial dealings tied to Russia, Kazakhstan, and other ex-Soviet states.

Mussayev’s accusations surface just days before Trump and Putin are set to meet in Alaska to discuss the Ukraine war.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russland-anklager-norge-for-militarisering-av-svalbard-1.17528409

Russland anklager Norge for militarisering av Svalbard
– Vi anser den politikken norske myndigheter har valgt for å militarisere Spitsbergen som absolutt uakseptabel, og viser åpenbar ignorering av 1920-traktaten.
Det skriver visedirektør for informasjons- og presseavdelingen i det russiske utenriksdepartementet, Alexey Fadeyev, i en uttalelse fra departementet.

Der hevder han norske myndigheter bygger opp sin militære tilstedeværelse på øygruppen Svalbard, samt øker sitt engasjement i Natos militærpolitiske planlegging, i strid med Svalbardtraktaten.

• Liker 3
Skrevet
16 minutes ago, Thor. said:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russland-anklager-norge-for-militarisering-av-svalbard-1.17528409

Russland anklager Norge for militarisering av Svalbard
– Vi anser den politikken norske myndigheter har valgt for å militarisere Spitsbergen som absolutt uakseptabel, og viser åpenbar ignorering av 1920-traktaten.
Det skriver visedirektør for informasjons- og presseavdelingen i det russiske utenriksdepartementet, Alexey Fadeyev, i en uttalelse fra departementet.

Der hevder han norske myndigheter bygger opp sin militære tilstedeværelse på øygruppen Svalbard, samt øker sitt engasjement i Natos militærpolitiske planlegging, i strid med Svalbardtraktaten.

It has begun.......

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Frem til det motsatte er bevist så anser jeg ikke Trump som kompromitterbar, uansett hva noen måtte mene FSB har på ham. Dessuten *hater* han å være underlegen. At han som verdens mektigste skal underkaste seg en simpel diktator tåler han ikke. Om noe sånt var tilfelle ville han instruert CIA til å finne på noe jævelskap mot Putin som ikke kunne spores til USA.

For øvrig så jeg 'løsningen' i norsk media bare for noen dager siden. Nobelprisen. Han ønsker seg virkelig den og om han faktisk får til en varig våpenhvile ved for eksempel å øke presset drastisk mot russland (mer sanksjoner, mer våpen, sikkerhetsgarantier til Ukraina) så burde han ha gode sjanser for å få den(jeg vet at nobelkomiteen er uavhengig men om det er et tidspunkt hvor vi burde ta i bruk litt 'korrupsjon' for verdensfreden så er det nå). 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Apathy said:

Eneste prisen jeg unner Trump er en Darwin award (når den tid kommer).

Han kan ikke få Darwin Award, dessverre. Han har allerede formert seg.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, sedsberg said:

Han kan ikke få Darwin Award, dessverre. Han har allerede formert seg.

Hehe. Jay. Men... De reiser vel ofte sammen rundt omkring. Here's hoping...

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Nye sammenstøt i Serbia

Publisert klokken00:13 iSerbia

Det har vært nye sammenstøt mellom flere rivaliserende grupper av demonstranter i Serbias hovedstad Beograd sent torsdag, skriver AFP. Det har i flere måneder vært protester mot korrupsjon og regjeringen. Den siste tiden har demonstrasjonene blitt mer voldelige og fått preg av gatekamper, skriver AFP.

Politiet arresterte onsdag nærmere 50 personer over hele landet. Rundt 30 opprørspoliti er skadet.

PRYKAmj1zeVfTaTHB4piFAZfR6ovOJmIoZp72HNE

Kva endar dette med til slutt?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

TOP NEWS TODAY 🔝 14 August 2025
Aug 15, 2025

Hours before the Trump–Putin summit in Alaska, both leaders took uncompromising positions on Ukraine, with Washington warning of new sanctions if Moscow rejects a ceasefire deal. On the battlefield, Ukraine struck multiple high-value targets in Russia, destroyed a Su-30SM fighter over the Black Sea, repelled a major mechanized assault in Zaporizhzhia, and secured the return of 84 captives.

https://buymeacoffee.com/meaninuak/top-news-today-14-august-2025

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...