Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
<generisk_navn> skrev (11 minutter siden):

...men hun er god til å lage saus av uavhengige tema. Hun vil altså at vi ikke skal hjelpe Ukraina fordi Israel begår folkemord mot palestinere.

Assa...de gjør jo det, men det har fint lite med Ukraina å gjøre.

FOR meiner altså at det er OK at Russland driv blodig krig og terror i Ukraina fordi Israel driv "folkemord" på Gaza.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (13 minutter siden):

Jeg bare lurer på, jeg er ikke noe glad i å sensurere på universitetene, men at denne personen,  Diesen, skal kunne bli tatt alvorlig etter dette, er for meg ubegripelig 

Han har vel sagt og gjort så mykje at han ikkje burde bli teken alvorleg før dette heller.

• Liker 9
Skrevet (endret)
<generisk_navn> skrev (22 minutter siden):

...men hun er god til å lage saus av uavhengige tema. Hun vil altså at vi ikke skal hjelpe Ukraina fordi Israel begår folkemord mot palestinere.

Assa...de gjør jo det, men det har fint lite med Ukraina å gjøre.

Fredrik Solvang gjør som regel en meget god jobb med å føre samtalen tilbake til tema. Noe som definitivt ikke gikk FOR sin vei i kveld.

Endret av oddeh
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Thor. skrev (27 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/her-er-mannen-som-betalte-for-den-omstridde-partikampanjen-1.17425503

Sitat

Her er mannen som betalte for den omstridde parti­kampanjen
Det er den norske betong-milliardæren Atle Berge som betalte for alle plakatane som partiet FOR fekk hengd opp på T-banen i Oslo.

Atle Berge har sterke næringsinteresser i Russland og seier til NRK tysdag at han framleis driv stort med verksemd i landet.

I sosiale medium skriv han at for tida bur i Murmansk og at han der driv ei bedrift med om lag 50 tilsette.

– Vi skal levere inn anbod på ei rekkje store prosjekt, seier Berge til NRK tysdag.

Sjokk!

Korleis blir dette i forhold til reglane om partifinansiering? Mannen er vel framleis norsk statsborgar, men bortsett frå det kjem jo pengane frå Russland på alle måtar.

FOR er altså kjøpt og betalt. Ein kan jo nesten lure på kva folka i FOR ville ha gjort dersom det dukka opp ein rik nordmann med sterke økonomiske interesser i Israel og som ville sponse ein kampanje om FOR og støtte til Israel for å oppnå "fred" på Gaza.

Endret av torbjornen
  • Liker 6
Skrevet

"Ølen Betong investerte flere hundre millioner i murmansk."

Så hvilke penger som finansierte kampanjen til Fascisme Og Russifisering blir vel offer for et noe hårete skille...

• Liker 4
Skrevet

Får håpe at all pengegaver og annen støtte blir forbudt, partier bør leve av medlemskontingenten, alt annet bør forbys.

• Liker 4
Skrevet
9 minutes ago, Pop said:

"Ølen Betong investerte flere hundre millioner i murmansk."

Så hvilke penger som finansierte kampanjen til Fascisme Og Russifisering blir vel offer for et noe hårete skille...

Atle Berge saksøker Den norske stat – har lang vitneliste med kjente navn – NRK Troms og Finnmark

Fra 2007 investerte det norske firmaet flere hundre millioner kroner i et nytt anlegg i Murmansk. Slikt samarbeid ønsket Norge å utvikle med Russland.

2007, det var norsk politikk å investere i Russland. Investeringa må ha blitt godkjent i firmaet før 2007, det tar litt tid å planlegge og bygge eit stort anlegg. Og investeringa var nok klarert med norske myndigheiter om ikke også direkte støtta av den norske stat.

Skrevet

Atle Berge er en landssviker som går Putins ærend. Ryker Ukraina, ryker mange flere stater i Europa. I tillegg vil det bli etnisk rensning som overgår den i Gaza. 

Atle tenker kun penger her. Han har sterke bånd til Russland igjennom sin virksomhet i Murmansk. Egosentrisk type som ikke bryr seg om Norges sikkerhet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
35 minutes ago, toreae said:

Atle Berge i Ølen Betong?

Han er vistnok ute av Ølen Betong. Det er det ungene som eier. Atle Berge solgte seg ut og har etablert seg i Russland.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/05/10/196089744/norsk-milliardaer-saksoker-tesla

– Jeg sto på kanten av stupet og valgte å hoppe. Sa opp alle verv, kvittet meg med aksjene, og fikk med noen kroner. Jeg overtok den russiske virksomheten. Det har ødelagt både familieliv og -forhold.

– Er det dine barn som nå eier NCG Gruppen?

– Ja. Når du står på stupet med en pistol mot deg, og må velge å hoppe selv eller bli skutt – da hopper du. Vi gjorde et generasjonsskifte. Jeg fikk med meg noe og beholdt Russland.

EDIT: Et underlig valg når man allerede er verdt milliarder må jeg si.

Endret av rabler
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
rabler skrev (7 minutter siden):

Ine Marie Eriksen var helt fantastisk! Tydelig og klar og fikk sporet debatten tilbake til de viktige poengene flere ganger. Helt klart debattens store vinner.

Så et annet sted  noe mente hun bør erstatte Erna som partileder. Ikke så dumt forslag kanskje.
Ble ikke helt klok på denne Diesen, sa mye rart.

• Liker 7
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Fra linken din 

Tenker PST bør sjekke om disse pengene er et resultat av brudd på sanksjonsregelverket

Ja det skal bli spennende å se hva som ramler ut av skapet nå som hele den norske pressestanden plutselig har funnet noe å grave i. Jeg misunner ikke Atle Berge de neste ukene 😄

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Thor. skrev (11 timer siden):

Atle Berge - grunnleggeren av Ølen betong. Norsk betong-oligark med en fot i Norge og en i Russland. Var det ikke han som bestilte seg en Tesla for å bryte eksportforbudet og ta den til Russland? Også kansellerte Tesla ordren med begrunnelse i sanksjoner. Også saksøkte han Tesla..

Ok, jeg tror faktisk FOR har vært ærlige. Jeg tror ikke Atle Berge bare er en utskremt syndebukk. Det føles litt betryggende å tro at de har rett mann. Videre så er ikke saken lagt død. Han har gitt en betydelig donasjon til Fascisme Og Russifisering uten at de har fulgt partilovene som krever transparens om store donasjoner. Edit: Det får vi først svar på når meldeplikten utløper om 4 uker.

Endret av Simen1
Ikke Rødt men FOR
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...