torbjornen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai <generisk_navn> skrev (11 minutter siden): ...men hun er god til å lage saus av uavhengige tema. Hun vil altså at vi ikke skal hjelpe Ukraina fordi Israel begår folkemord mot palestinere. Assa...de gjør jo det, men det har fint lite med Ukraina å gjøre. FOR meiner altså at det er OK at Russland driv blodig krig og terror i Ukraina fordi Israel driv "folkemord" på Gaza. 6
torbjornen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Tussi skrev (13 minutter siden): Jeg bare lurer på, jeg er ikke noe glad i å sensurere på universitetene, men at denne personen, Diesen, skal kunne bli tatt alvorlig etter dette, er for meg ubegripelig Han har vel sagt og gjort så mykje at han ikkje burde bli teken alvorleg før dette heller. 9
oddeh Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) <generisk_navn> skrev (22 minutter siden): ...men hun er god til å lage saus av uavhengige tema. Hun vil altså at vi ikke skal hjelpe Ukraina fordi Israel begår folkemord mot palestinere. Assa...de gjør jo det, men det har fint lite med Ukraina å gjøre. Fredrik Solvang gjør som regel en meget god jobb med å føre samtalen tilbake til tema. Noe som definitivt ikke gikk FOR sin vei i kveld. Endret 20. mai av oddeh 5 1
Populært innlegg JK22 Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai Det har kommet fram at den europeiske ledelsen var svært dypt sjokkert etter telefonsamtalen da Trump informert dem med babling og vås som gjør det klart at han har helt brutt med alle planer omkring våpenstillstandsfremstøtet. I dag er det klart for alle at Trump mer eller mindre har regelrett stukket av, han virker svært besluttet på å når Putin og tilrettelegge en amerikansk-russisk "allianse", og det merkes dessuten at nesten hele G20 har rygget vekk fra ham. Araberne er surt fordi de bestakk ham og gav ham alt og mer, bare for å se han vrenge alt og ned omkring Iran hvor Khamenei er på krigsstien, og Israel hvor det settes press på Netanyahu - kun på det symbolske feltet. "Alle" ser nå hva slags leder Trump er - en dum feiging som bare er dyktig på svindlering og bedrag. Det går mot nedsmelting mellom Europa og Israel pga. Gaza, om Netanyahu hadde gått hardt ut i perioden oktober-februar med gjenokkupasjon uansett konsekvenser ville det ha vært grønt lys - men israeleren trekke det ut i det endeløse, stadig nølt med å opprettholde logisk tempo - slik at de militærpolitiske realitetene endres, uten at han fulgt med i timen. Nå rykker store israelske styrker inn i Gazastripen med formålet om å deportere befolkningen, og da måtte Europa reagere. Trump hadde synlig brutt med Netanyahu, satt ham i forlegenhet og deretter satt det amerikansk-israelske forholdet på prøve - men ikke mer; Trump nekte å stoppe våpenleveranser, nekte å sette Netanyahu under press - i en demonstrativ avmakt som sett med Putin og Xi. Når det blir tøft, ga Trump seg som en feig hund. Og Rubio er så frekt å erklære at Ukraina er en "distraksjon" bort fra Øst hvor Kina har inntatt sin dominerende rolle på nytt, som burde konfronteres av "Vesten". Uten å realisere at Japan har en pågående grensekonflikt med Russland. Eller at Sør-Korea ikke har noe seriøs konfliktsak med Kina. I Taiwan er det sett politisk kaos hvor den ene siden vil kapitulere, mens den andre siden vil ruste opp, men trenger en pålitelig alliert - som ikke er der pga. Trump. Ved å bli sviktet på den måte, er det garantert at EU vil holde seg unna en konfrontasjonspolitikk med Kina, når de egentlig burde demme opp i sitt marked - og Storbritannia har ikke lenge råd for globale eventyrpolitikk. USA har mistet Europa. Trumps EU-fiendtlighet, hans tollvanvidd, hans utpressingsmetoder og sist hans svik i møte med Putin - gjør det klart at USA ikke kan få noe som helst støtte. Det amerikanske alliansesystemet er nå ugjenkallelig brutt. Ikke på grunn av idioti eller demokratifiendtlighet, men på grunn av feighet. Netanyahu har brutt det vestlig-israelske relasjonsforholdet for godt. USA er på vei ut av Øst-Asia, Japan er i harnisk pga. tollsatsene, Sør-Korea som er rådvilt, ønsker ikke unødvendige konflikter - Filippinene er for svak, Vietnam er upålitelig i likhet med India pga. kommunisme og religiøsnasjonalisme, ASEAN for avhengig av Kina - Taiwan er nådd punktet at kapitulasjon mer og mer er foretrekkende. Israel er diplomatisk og politisk isolert; arabermaktene har nå overtaket for første gang - Irans alliansekollapsen hadde sluppet Tyrkia inn og skapt en arabisk-tyrkisk tilnærming samtidig som araberne vil unngå Irans tilintetgjørelse. Midtøsten er i ferd med å bli for politisk restriktivt for amerikansk maktbruk. Afrika? Trump vil forlate hele kontinentet - så Kina og Tyrkia vil marsjere inn. Latin-Amerika? Massedeportasjonene og Trumps oppførsel gjør at ikke et eneste latinamerikansk land kommer til å løfte en finger for USA. En amerikansk aggressivitet mot Kina er det siste verden trenger, en krig om Taiwan kan begrenses - men såret stolthetsfølelse, selvopptatthet og frykt for å bli overgått hadde førte amerikanerne nedover en irrasjonal veg akkurat som med Putins Russland fram til krigsutbruddet i 2022. Nå står USA i fare om å bli helt alene. Trumps feighet kommer til å svi meget sterkt for amerikanerne. Først gav man etter for Xi. Deretter nektet man å sette hardt mot hardt mot Putin. Siden bare foretatt symbolske gest mot Netanyahu. Forhandlet med Iran for så å komme med tomme trusler mens styrkene sendes hjem. 4 10
torbjornen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Thor. skrev (27 minutter siden): https://www.nrk.no/norge/her-er-mannen-som-betalte-for-den-omstridde-partikampanjen-1.17425503 Sitat Her er mannen som betalte for den omstridde partikampanjen Det er den norske betong-milliardæren Atle Berge som betalte for alle plakatane som partiet FOR fekk hengd opp på T-banen i Oslo. Atle Berge har sterke næringsinteresser i Russland og seier til NRK tysdag at han framleis driv stort med verksemd i landet. I sosiale medium skriv han at for tida bur i Murmansk og at han der driv ei bedrift med om lag 50 tilsette. – Vi skal levere inn anbod på ei rekkje store prosjekt, seier Berge til NRK tysdag. Sjokk! Korleis blir dette i forhold til reglane om partifinansiering? Mannen er vel framleis norsk statsborgar, men bortsett frå det kjem jo pengane frå Russland på alle måtar. FOR er altså kjøpt og betalt. Ein kan jo nesten lure på kva folka i FOR ville ha gjort dersom det dukka opp ein rik nordmann med sterke økonomiske interesser i Israel og som ville sponse ein kampanje om FOR og støtte til Israel for å oppnå "fred" på Gaza. Endret 20. mai av torbjornen 6
Tussi Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai toreae skrev (2 minutter siden): Atle Berge i Ølen Betong? Ja 2
torbjornen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Burde ikkje midlane denne karen har i Norge vore beslaglagde saman med midlane til andre russiske oligarkar? 4
Pop Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai "Ølen Betong investerte flere hundre millioner i murmansk." Så hvilke penger som finansierte kampanjen til Fascisme Og Russifisering blir vel offer for et noe hårete skille... 4
agvg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Får håpe at all pengegaver og annen støtte blir forbudt, partier bør leve av medlemskontingenten, alt annet bør forbys. 4
Samms Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 9 minutes ago, Pop said: "Ølen Betong investerte flere hundre millioner i murmansk." Så hvilke penger som finansierte kampanjen til Fascisme Og Russifisering blir vel offer for et noe hårete skille... Atle Berge saksøker Den norske stat – har lang vitneliste med kjente navn – NRK Troms og Finnmark Quote Fra 2007 investerte det norske firmaet flere hundre millioner kroner i et nytt anlegg i Murmansk. Slikt samarbeid ønsket Norge å utvikle med Russland. 2007, det var norsk politikk å investere i Russland. Investeringa må ha blitt godkjent i firmaet før 2007, det tar litt tid å planlegge og bygge eit stort anlegg. Og investeringa var nok klarert med norske myndigheiter om ikke også direkte støtta av den norske stat.
Populært innlegg RookieNO Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai (endret) Nå må vi pumpe bremsene litt her! Å skulle forby pengegaver og beslaglegge midler som tilhører Atle Berge er jo fullstendig overilt og galskap. Atle Berge skal selvfølgelig få lov til å bruke sin opptjente penger på akkurat det han vil, så lenge det ikke bryter med noen norsk lov! Hvis det skulle vise seg at det er begått ulovligheter rundt støtte, eller ulovligheter rundt hvordan han har fått tilgang på disse midlene, så skal det selvfølgelig straffes! Så lenge dette ikke er bevist så får han bare holde på med sin støtte til de nyttige idiotene i FOR, men jeg er ganske sikker på at omsetningen hans i Norge kommer til å stupe drastisk. Så over til kveldens debatt, hvor Ine Eriksen tar stakkarslige Marielle Leraand i skole. Avkler henne fullstendig på alle punkter, hvor hun til slutt ender opp med å messe på om folkemordet i Gaza som om det skulle ha noe som helst med situasjonen i Ukraina å gjøre... Marielle er, uten tvil, en nyttig idiot for russland og er en komplett amatør når det kommer til å dra de store linjene. Synes Glen Diesen gjør en ok figur, jeg vil gi han et godt poeng med å prøve og forstå akkurat hvorfor russland handler som de gjør. russland handler som de gjør fordi de mener at hvis NATO blir nabo til russland så er de eksistensielt truet. At dette er fullstendig vrøvl (fantastisk ord brukt av en av kveldens debattanter), og uten rot i virkeligheten er jo uten tvil, men det er allikevel det russland mener. At Europa har knyttet seg nærmere russland etter at Berlinmuren falt, er tydeligvis ikke vektlagt noe som helst på russisk side. Og at flere land har bidratt økonomisk på å bygge opp russland, og investert i landet, har de tydeligvis tatt som et tegn på at vi ønsker herredømme over de. Lenger fra sannheten er det ikke mulig å komme. På lik linje med at Putin er NATO's beste salgsmann, så er også russland den beste rekruttereren for russofibi. SLAVA UKRAINA! Endret 20. mai av RookieNO 10 3
Populært innlegg rabler Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai 40 minutes ago, Pop said: Steike! Jeg satset på at Debatten kunne bli interessant, men at spesielt to deltakere skulle ende opp så til de grader avkledd og hjernevasket hadde jeg ikke forventet. Snakker om å være totalt innsauset med russisk propaganda, nekte å godta at russland invaderte og servere faktafeil på faktafeil. Det virket ikke som om de to hadde en hjernecelle hver, men en på deling. Godt at det stilte både en historiker, en Ine Eriksen i storform og en fra Helsingforskomiteen som har gjort et meget grundig arbeid i avdekking av krigsforbrytelser. Ja, det er skummelt å gi folk som ikke har noen interesse av å snakke sant, forholde seg til virkeligheten og ikke minst historien, taletid på norsk tv. Men samtidig var det utrolig fint å gi dem det nå, men la dem fullstendig latterliggjøre seg selv. Man kan bare anta de regner med at folk generelt ikke leser verken historie eller nyheter. Og i russland er det vel godt mulig at virkelighetsfjerne kremlhistorier fungerer fortsatt. Ine Marie Eriksen var helt fantastisk! Tydelig og klar og fikk sporet debatten tilbake til de viktige poengene flere ganger. Helt klart debattens store vinner. 11 1
iMarius Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Atle Berge er en landssviker som går Putins ærend. Ryker Ukraina, ryker mange flere stater i Europa. I tillegg vil det bli etnisk rensning som overgår den i Gaza. Atle tenker kun penger her. Han har sterke bånd til Russland igjennom sin virksomhet i Murmansk. Egosentrisk type som ikke bryr seg om Norges sikkerhet. 5 4
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) 35 minutes ago, toreae said: Atle Berge i Ølen Betong? Han er vistnok ute av Ølen Betong. Det er det ungene som eier. Atle Berge solgte seg ut og har etablert seg i Russland. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/05/10/196089744/norsk-milliardaer-saksoker-tesla Quote – Jeg sto på kanten av stupet og valgte å hoppe. Sa opp alle verv, kvittet meg med aksjene, og fikk med noen kroner. Jeg overtok den russiske virksomheten. Det har ødelagt både familieliv og -forhold. – Er det dine barn som nå eier NCG Gruppen? – Ja. Når du står på stupet med en pistol mot deg, og må velge å hoppe selv eller bli skutt – da hopper du. Vi gjorde et generasjonsskifte. Jeg fikk med meg noe og beholdt Russland. EDIT: Et underlig valg når man allerede er verdt milliarder må jeg si. Endret 20. mai av rabler 7 2
Delvis Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai rabler skrev (7 minutter siden): Ine Marie Eriksen var helt fantastisk! Tydelig og klar og fikk sporet debatten tilbake til de viktige poengene flere ganger. Helt klart debattens store vinner. Så et annet sted noe mente hun bør erstatte Erna som partileder. Ikke så dumt forslag kanskje. Ble ikke helt klok på denne Diesen, sa mye rart. 7
Populært innlegg Tussi Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai rabler skrev (7 minutter siden): Han er vistnok ute av Ølen Betong. Det er det ungene som eier. Atle Berge solgte seg ut og har etablert seg i Russland. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/05/10/196089744/norsk-milliardaer-saksoker-tesla EDIT: Et underlig valg når man allerede er verdt milliarder må jeg si. Fra linken din Sitat Men hvordan får du rent praktisk overført overskuddet fra russiske rubler? – Jeg overfører de pengene jeg trenger, både fra Russland til Norge, og penger fra Norge til Russland når det er behov for det. – Men hvordan løser du det rent praktisk når det er så mange sanksjoner mot Russland? – Det er ting jeg kan ordne når jeg har behov for det. Det er ikke rett så enkelt som det var før, men det finnes greie måter for det. – Er det lovlige måter? – Ja, de er lovlige måter. – Hvilke lovlige måter finnes? – Det har ikke du noe behov for å vite, for du er bare ute etter devil og faenskap, og det er ikke jeg interessert i å gi næring til, sier den russervennlige milliardæren. Tenker PST bør sjekke om disse pengene er et resultat av brudd på sanksjonsregelverket 6 5
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 1 minute ago, Tussi said: Fra linken din Tenker PST bør sjekke om disse pengene er et resultat av brudd på sanksjonsregelverket Ja det skal bli spennende å se hva som ramler ut av skapet nå som hele den norske pressestanden plutselig har funnet noe å grave i. Jeg misunner ikke Atle Berge de neste ukene 😄 5 2
Simen1 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Thor. skrev (11 timer siden): https://www.nrk.no/norge/her-er-mannen-som-betalte-for-den-omstridde-partikampanjen-1.17425503 Sjokk! Atle Berge - grunnleggeren av Ølen betong. Norsk betong-oligark med en fot i Norge og en i Russland. Var det ikke han som bestilte seg en Tesla for å bryte eksportforbudet og ta den til Russland? Også kansellerte Tesla ordren med begrunnelse i sanksjoner. Også saksøkte han Tesla.. Ok, jeg tror faktisk FOR har vært ærlige. Jeg tror ikke Atle Berge bare er en utskremt syndebukk. Det føles litt betryggende å tro at de har rett mann. Videre så er ikke saken lagt død. Han har gitt en betydelig donasjon til Fascisme Og Russifisering uten at de har fulgt partilovene som krever transparens om store donasjoner. Edit: Det får vi først svar på når meldeplikten utløper om 4 uker. Endret 21. mai av Simen1 Ikke Rødt men FOR 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå