Populært innlegg Dragavon Skrevet 19. mai Populært innlegg Skrevet 19. mai Ein Norsk helt. Sitat Erik Schreiner Evans er en av Oslo-borgerne som har tatt ned plakatene i kollektivtrafikken. - Du bekrefter at du har revet flere plakater ned? - Jeg har tatt dem pent ned og lagt dem i søppelkassa, sier Evans til Børsen. - Jeg har gjort det fordi jeg anser dette for å være russisk innblanding i norsk valg. Vi trenger en større diskusjon i Norge om hva som skal være lov eller ikke av valgpåvirkning. Demokratiet er under press og jeg håper vi kan få en lovregulering på plass. Nå må vi beskytte demokratiet vårt, fortsetter han. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/trekker-seg-fra-avtale/83110389 9 2 8
Samms Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 3 hours ago, agvg said: Det som skjer er vel at Putin synker stadig dypere i Kina sine lommer, Kineserne forventninger nok god avkastning når de støtter opp om den sivile handelen med Russland. Er vel såpass at mange russere begynner og bli bekymret over dette asymmetriske forholdet, Russland er jo egentlig en økonomisk bagatell for Kina, så jeg regner med de er ute etter noe annet enn bare salg av kinesiske produkter. Tja, Russland har olje, gass og mineralforekomster. Det er og eit potensiale for økonomisk vekst der. Og om det skulle bli eit maktskifte i Moskva, så foretrekker nok Kina at Russland er i deira interessesfære og ikkie i europa sin interessesfvære. Det er og litt å telje land. Om "vesten" sitt inflytelsesområde blir innskrenka til USA, EU, Australia, og nokre få land til så er det ein liten del av verden. Endret 19. mai av Samms
agvg Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Samms skrev (6 minutter siden): Tja, Russland har olje, gass og mineralforekomster. Det er og eit potensiale for økonomisk vekst der. Og om det skulle bli eit maktskifte i Moskva, så foretrekker nok Kina at Russland er i deira interessesfære og ikkie i europa sin interessesfvære. Eller de kan nok se for seg og la den europeiske delen av Russland forbli under vestlig innflytelse, koloniene Russland har erobret så som Sibir kan nok kanskje føle seg mer hjemme hos Kina enn hos elitene i Moskva eller St Petersburg. Og de vil helt sikker ha igjen de kinesiske områdene som Russland har erobret opp igjennom tidene. 2
JK22 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Kahuna skrev (39 minutter siden): VG bringer en kommentar fra Tom Røseth og han mener putin her bare fortsetter sin vellykkede manipulasjon av Trump. "Putin sier at Russland og Ukraina må finne kompromisser som kan passe begge parter, ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS. Ifølge nyhetsbyrået Interfax, sier den russiske presidenten at de bakenforliggende årsakene til krisen burde elimineres." Dette viser veldig greit at putin ikke har tenkt å gi noe som helst. Derimot har han helt sikkert klart å gi Donalden et *inntrykk* av at han er på gli. https://www.vg.no/nyheter/i/pP2GeG/ria-trupp-og-putin-snakket-i-over-to-timer Så, putin bare drøyer prosessen så lenge som mulig. Han har sikkert tro på ukrainsk kollaps om han bare holder på lenge nok. Han har ingen intensjoner om å gi seg. Enig med Røseth, det er veldig tydelig at Trump lyver for alle for å skjule faktumet om at han ikke når Putin, som samtidig fikk et skarpt advarsel fra Kina om at den russiske nasjonaløkonomien er i krise. Når kinesiske forretningsmenn rømmer, er dette et meget sikkert faresignal. Her er det veldig åpenbart at det er den uansvarlige og kortsiktige gambleren som var på den andre siden av telefonlinjen av den kunnskapsløse, selvopptatte og dumme svindleren. En gambler og en svindler hadde snakket sammen. Som har blitt en meget stor skuffelse for Vance, som mente Trump må sette Putin på plass, men det har ikke hendt. Istedenfor ser vi Trump trakk seg unna og nektet å sette hardt mot hardt, kom med meningsløs babling som de færreste forstår. Det. Simpelt. Går. Ikke. Lenge. Heldigvis har Merz signalisert at nye sanksjoner skal på bordet, og redusere pristaket til 50 dollar per fat for russisk olje om bord på tankskip - samtidig som det merkes at tålmodigheten over hele verden nærmere seg bristepunktet. Telefonmøtet er blitt så patetisk at dette kunne ikke Trump komme fra med æren i behold verken i øyne på makthaverne verden rundt eller hans egne tilhengere som trøttes av problemet med at Trump mer og mer ser ut som en feiging enn før. Da Netanyahu lansert hans slutteoffensiv i Gaza, var Trump ganske treg med å reagere til frustrering for oljesjeikene som utvilsomt allerede visst hva de hadde i denne "mannen". De så en feig mann som vek fra åpen konflikt med jevnbyrdige makter allerede i året 2019, og nå ser mange at det samme gjentar seg. Selv ikke Trumps venner kan regner med denne svindleren. Nå er det omsider på tid for de republikanske senatorene å gripe inn for alvor, de hadde hittil holdt seg bak, men dette og eksempler på voksende konflikt mellom kongressen og Trump kan tvinge fram en konfrontasjon - det har kommet ut at da folkevalgte protestert mot skatteplanen og vil ikke la den komme gjennom fra komiteen for avstemning i Huset, kom det faktiske trusler og sist en dårlig skjult antydning om at Trumpregimet kan ignorere de folkevalgtes immunitet og arrestere kongressmedlemmer. Så kom skatteplanen gjennom. Dette kunne ikke senatorene bare sitte stille og se på. Putin og Netanyahu har vist for hele verden at Trump er en idiot som ikke er annet enn en falsk keiser uten klær. 6 2
Rexxus121 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai oddeh skrev (2 timer siden): Wikipedia er ikke den beste kilden og hvertfall ikke når det gjelder politikk. The two countries have not declared a formal military alliance, but Putin and Chinese President Xi Jinping signed a "no limits" partnership deal in 2022, less than three weeks before Putin sent his troops into Ukr https://www.reuters.com/world/putin-says-china-is-russias-ally-backs-its-stance-taiwan-2024-11-07/ Thanks for Info
Samms Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Edit: Feil tråd. Over til Trump. Endret 19. mai av Samms
Cascada81 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai John-B skrev (3 timer siden): Å utøve hærverk kan ikke gjemmes under "ytringsfrihet" nei. Om du har en Liverpool banner på husveggen din kan ikke jeg bare rive den ned fordi jeg misliker Liverpool. Jeg er enig i at det trolig er ulovlig å fjerne reklameplakater, eller i det minste kan utløse erstatningskrav fra eksempelvis de som taper penger på at avtalen opphører. Mulig det er brudd på reglene her på forumet, og jeg er vanligvis veldig klar på at man skal være lovlydig: Moralsk sett mener jeg det er helt riktig å ty til selvtekt her, og vil sammenligne det med de som fjernet eller hindret nazi-propaganda under krigen, noe som også ble straffet. Det er både modig og riktig gjort! Skulle man vente, ville skaden trolig vært større. Mediaoppmerksomheten de har fått er ille nok. Det er også svakt av Sporveiene å ikke sjekke opphav til pengene når det er klart at kunden er en marginal politisk aktør med millionbudsjett til markedsføring. 9
Populært innlegg JK22 Skrevet 19. mai Populært innlegg Skrevet 19. mai https://www.msn.com/en-us/money/markets/russian-economy-in-turmoil-as-farmers-run-out-of-money-to-buy-tractors/ar-AA1F3pad?ocid=hpmsn&cvid=a899be085e8a4f948ad0a18e90361321&ei=33 For et par måneder siden meldes det om total kollaps i bilsalg, slik at kinesiske bilselgere mente det vil gi mye større tap enn gevinst å både selge kinesiskbygde biler og bidra til den russiske bilproduksjonen som så ut til å rives langs sammenføyningene for tiden. I mai har kinesiske forretningsinteresser trukket seg ut, en for en, fra Russland - selv vestlige med sine datterselskaper har seriøst begynte å telle på knappene. Så i 19. mai kom det advarsler fra Kina om at den russiske nasjonaløkonomien for alvor er ved å briste. Det meldes at bønder, som i flere år sliter kraftig med klimaendringer med kuldesjokk, varmebølger, uregelmessig regn og langvarig tørke, da Russland i utgangspunktet har et lik kjølig klima som Skandinavia pga. Sibirs nærhet - er i ferd med å gå tomme for penger. Rostselmash revealed a steep decline in sales for Russian agricultural equipment makers, with figures plummeting by 76% for grain harvesters, 49% for forage harvesters, and 48% for tractors when compared to the same timeframe in 2021. The firm plans to place its entire workforce of 15,000 on compulsory leave from June, ahead of the harvest season, branding the hiatus as a rescheduled yearly holiday usually taken in August or September. Da er Putins spill med Trump helt ubegripelig, likedan hans planer om å provosere fram en konflikt med NATO, for selv om Trump kunne løpe vekk og forlate alle hans allierte, kunne USAs fravær være lik mye destruktivt som USAs aktiv tilstedeværelse - Trumps tollvanviddet hadde gjort ubotelige skader på Russlands økonomi ved å sette hele verdensmarkedet under uaksepterte press. EU er på hogget for tiden mens Kina ser ut til å syne en åpning, deres voldsomme satsing på klimavennlig teknologi, energi og automatisering har tvunget hele verden til å måtte åpne opp for dem i mangel på egen alternativ - spesielt med USA ut av spillet. Dette setter russerne sterkt tilbake. Putin oppriktig tror alt vil gå bra, men hans krigsøkonomi viser også tegn på å slå sprekker fordi erfaringene fra 1917 er i ferd med å gjenta seg; den gang fikk bøndene for lite penger for transport - da måtte de bekoste jernbanetransport til byene - fordi det var for dyrt å leie jernbanevogner i krigstid. Byfolk opplever å måtte betale blodpris mens bøndene opplever å miste for mye penger. Dette fulgt til revolusjon og borgerkrig. Hans depotbasene er snart tom, en uakseptert avhengighet med en lilleputt som Nord-Korea med ustabil makthaver har oppstått, og hele statskassa er nærmest tom. Kina har langt mye større bytte de tar sikte på, og vil forlate Putin om han ikke vil stoppe vanviddet omkring Ukraina. Xi kan ikke kontrollere Putin så mye som han skulle ønske, men de brutale realitetene er ved å melde seg på - for alvor. 5 6
Tussi Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai <generisk_navn> skrev (10 timer siden): Nei? Det mener jeg ikke! Jeg mener plakatene isolert sett er innenfor ytringsfriheten akkurat som det å aksjonere gjennom å fjerne de er innenfor ytringsfriheten. Jeg sliter med å finne kobling til rettsikkerhet i denne problemstillingen. Og videre så mener jeg at partiet FOR må forholde seg til norsk lov og informere om hvem partiet mottar sine midler fra, og videre at de iht. samme lov ikke mottar midler fra utlandet. Å ødelegge postere på privat eiendom er teknisk sett vandalisme, ikkre ytringsfrihet,.selv om jeg forstår motivet veldig godt. Sabotasje av privat eiendom er ikke ytringsfrihet selv om vi er enig i gjerningsmannens syn 4 2
Populært innlegg JK22 Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai JK22 skrev (4 timer siden): Putin og Netanyahu har vist for hele verden at Trump er en idiot som ikke er annet enn en falsk keiser uten klær. Trump virker å ville forlate både Europa og Ukraina, og samtidig ønske nærmere relasjoner med Putin etter sist nytt - som tyder på at man har et meget alvorlig patologisk problem omkring denne idioten i forholdet til Putin og andre diktaturer. På hjemfronten blir det bare verre og verre, nå mumler Roberts om å stikke av fremfor å kjempe, han hadde kommet med antydninger om å trekke seg - som vil helt paralysere høyesteretten fordi en ny dommer kan ikke settes inn med sterk demokratisk hindring i senatet. Da vil domstolene miste sin kraft, forrådt av Roberts. I kongressen er det voksende motstand, men som et resultat av Roberts`s galskap ved å gi Trump immunitet til å kunne bryte alle lover inkludert å begå drap på kongressmedlemmer uten konsekvenser er det for sterk terrorstemning mens demokratene sliter med svært lav tillit - nå ned bare 17 % i dag - pga. gammelmannsvervet. På det diplomatiske feltet har det begynte å tilspisse seg, etter å ha scoret en seier er kineserne nå på hugget, de har begynte å sette opp tollsatser på bestemte varer og startet nye restriksjoner mens Trump etter hvert fant seg på defensiven - og de andre handelsnasjonene som forskrekkes av den amerikansk-britiske tollavtalen, har slått følge med Kina. Trump og amerikanerne gjør seg sterkt upopulært, penger hentes ut i voksende hastighet fra USA, og resten verden har begynte å ignorere USA slik at Trump bli det eneste disse forholde seg til. Hvilken er ekstraordinært dårlig nytt. Diplomatisk sett har Trump helt rotet det til, han stoppet den indisk-pakistanske krigen, men Modi hadde først ment seg oppmuntret, vendt seg mot USA med sinne. Deretter skulle han stoppe Netanyahu, bare for å bli ignorert under anklager om korrupsjon, med araberne som frustrerte "venner" som forlange handlingskraft. Han forlater Syria, og etterlatt seg et ekstremt regime som kan bli overtatt av ISIS, som er nylig i bevegelse for tiden. Han har lagt seg ut med EU og deretter prøvd å stoppe krigen i Ukraina, men han nekte og atter nekte å sette hardt mot hardt. Det er latt merke til at Trump misliker disse som har demokratisk makt da han mente disse er "svak", og foretrekke disse med autoritære makt som Putin, oljesjeikene, Xi og Erdogan - selv om disse har opplevd hvor håpløst han egentlig er i møte dem som både fiende og venn. De klarer ikke å ta ham på alvor. Putin manipulert ham til alles raseri, Xi stirret ham i senk, oljesjeikene bestikke ham, etc., etc. Om Roberts ikke hadde gitt Trump immunitet, ville det ha vært langt mye større motstand i selve USA mot ham. Men utenfor USA finnes det ikke stupide legale fordeler. Forretningsstanden føler seg sterkt truet av Trump, som vil starte forfølgelser av alle som påkalt seg hans vrede, Walmart hadde kommet under angrep av Trump som nektet å la dem reise prisene pga. tollsatsene som fremdeles er på over 40 % over disse fra Kina og over 10 % på andre varer. Intet ansvarlig selskap vil ta tap på egen ansvar. Dette bare viser at Trump er IKKE en "forretningsmann" som mange nå babler helt blindt om i nyhetsartikler om ham. Nå er varene tatt slutt, det som gjenstår er det som er for lengst i butikkene og salglagre - med tomme reservelagre som ikke kan fylles på riktig lang tid, allerede i juni vil folk flest merke følgene. Trump nærmere seg katastrofe som "leder". Så snart hans "the Big, Beautiful Bill" komme gjennom, uansett hvor mye motstand de demokratiske senatorene gjør, vil USA oppleve ragnarok fordi denne skatteplanen innbar massiv nedkutting, utjevning av alle skattenivåer med fortetting av alle skattehull og enorm omstrukturering som kan ødelegge USAs karakter som en fri statskonstruksjon. Flere titalls millioner vil miste sosiale ytelser - inkludert mat, mens de rike vil bare få enda mer penger på bekostning av de fattige som må betale mer. Det bables om oljeprisen vil få ned utgiftene, men oljeindustrien i USA er i krisestemning - og med dyrere varer samt mer offentlige utgifter kommer det til å gå meget galt. Sommeren har startet. 2 9
Dragavon Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Sitat Ine Eriksen Søreide: Utelukkar ikkje at russiske pengar ligg bak omstridd kampanje Høgre sin fremste utanrikspolitikar trur at russiske pengar kan ha blitt brukt til omstridd plakatkampanje. https://www.nrk.no/norge/ine-eriksen-soreide_-utelukkar-ikkje-at-russiske-pengar-ligg-bak-omstridd-kampanje-1.17424153 8 1
Simen1 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Disse tallene hinter om at Russland er så og si skrape tom for tanks, apv og mlrs. Men de har fortsatt mye artilleri igjen. Og soldater, droner og lette kjøretøy. 4 1 1
Populært innlegg Kahuna Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai Da kan flere aviser melde at russerne ikke ønsker en tidsfrist for å utarbeide en avtala med Ukraina. Da bør vel den siste Europeiske sanksjonspakken bare iverksettes? Det er ikke noe å vente på. 12 2
sussebass Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 11 hours ago, Cascada81 said: Jeg er enig i at det trolig er ulovlig å fjerne reklameplakater, eller i det minste kan utløse erstatningskrav fra eksempelvis de som taper penger på at avtalen opphører. Mulig det er brudd på reglene her på forumet, og jeg er vanligvis veldig klar på at man skal være lovlydig: Moralsk sett mener jeg det er helt riktig å ty til selvtekt her, og vil sammenligne det med de som fjernet eller hindret nazi-propaganda under krigen, noe som også ble straffet. Det er både modig og riktig gjort! Skulle man vente, ville skaden trolig vært større. Mediaoppmerksomheten de har fått er ille nok. Det er også svakt av Sporveiene å ikke sjekke opphav til pengene når det er klart at kunden er en marginal politisk aktør med millionbudsjett til markedsføring. Hva er det du egentlig forsøker å si? Du er for ytringsfrihet når vi er enige, men ikke ellers?
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai sussebass skrev (19 minutter siden): Hva er det du egentlig forsøker å si? Du er for ytringsfrihet når vi er enige, men ikke ellers? Jeg vil tro at det menes at ulovlig russisk påvirkning i norsk politikk er problematisk, personlig mener jeg politisk reklame bør være ulovlig uansett, det er ikke ytringsfrihet lenger når en fremmed og ikke minst fiendtlig makt prøver å kødde med valget vårt, om det faktisk er tilfelle da, det er så absolutt mistenkelig hvor "for" har tatt penga fra, men det er ingen som er dømt ennå. 4 2
sjamanen Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai sussebass skrev (37 minutter siden): Hva er det du egentlig forsøker å si? Du er for ytringsfrihet når vi er enige, men ikke ellers? Hadde jeg vært en russisk bot/enden på en tentakkel, så hadde jeg også drevet og boret i nordmenns forståelse av ytringsfrihet og slitet ut folk på den måten her. Beep Boop sa du? Jeg har registrert at du ikke tok deg tiden til å svare på det innlegget jeg konfronterte deg med sist, men siden har kjørt på med endeløse masete innlegg. Hold deg til saken: Russland er og blir et livsfarlig regime som har invadert et naboland og som utover det ikke har gode hensikter. Ukrainerne ønsket seg vestover i 2014 og sikkert lenge før det, hva eventuelt CIA eller vatos locos hadde av påvirkning der er underordnet. Du forstår ikke hvordan vestlig kapitalisme fungerer og hvordan det trekker på folk. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå