Cascada81 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai torbjornen skrev (6 timer siden): https://www.nrk.no/norge/nytt-politisk-parti-nektar-a-oppgi-kven-som-betalar-for-stor-kampanje-1.17422492 Økokrim hadde sikkert også funket. Om privatpersonen jeg plutselig hadde brukt millionbeløp på noe uren at det var en logisk forklaring på hvor pengene kom fra, hadde man gått for skatteunndragelse og hvitvasking som årsak, med negativ bevisbyrde. Fatter heller ikke hvorfor han tyskeren fikk reise inn i Russland med pengene. Han har begått et lovbrudd, og kunne med fordel bli sendt tilbake fra der han kom fra. Hvis det ikke er hjemmel for det, må nye lover på plass. 2 2
Dragavon Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Sitat Litauen-frykt: Sammenlignes med Putins Ukraina-trusler Russlands utenriksminister Sergej Lavrov har skrevet forordet til en russisk bok som vekker bekymring i Litauen. https://www.vg.no/nyheter/i/GyLxq9/ny-bok-om-litauen-sammenlignes-med-putins-ukraina-trusler 6
agvg Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Kan tenkes vi må ta opp igjen tankene flere av de allierte lederne funderte på rett etter freden i 1945 ang Sovjetunionen, ser ut som Putin-regimet har en like aggressiv oppførsel. 2 1
Mr.M Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Cascada81 skrev (6 timer siden): Fatter heller ikke hvorfor han tyskeren fikk reise inn i Russland med pengene. Han har begått et lovbrudd, og kunne med fordel bli sendt tilbake fra der han kom fra. Hvis det ikke er hjemmel for det, må nye lover på plass. jeg stusset også på det. han ble fratrukket overtredelsesgebyret på 20% av millonen men beholdt altså resten og forduftet. strengt tatt skal man kunne godtgjøre at det er "ærlige penger" hvis tollen har mistanke at det er noe muffens, så enten hadde vedkommende bevis (f.eks. uttakavskrift fra banken/egen konto, eller så var tollerne likegyldige på den biten) 1
Mbappe09 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai JK22 skrev (8 timer siden): Det blir en ny PiS-president. Det har vært en meget merkbar ekstremhøyre vekst i 2023-25 i den polske befolkningen som sett med grenseblokadene og anslag mot ukrainsk eksport til både EU og resten av verden gjennom Polen, som først var tolerert og oppmuntret av PiS, som senere mistet all kontroll. Det er tegn som tyder på at russisk innblanding hadde hendt i stor skala, spesielt i den rurale befolkningen. Og nok en gang ser man at polske velgerne ikke tar innover seg alvoret. Det eneste som er positivt med denne PiS-kandidaten er at han aktuelt er ettersøkt av russerne. Han var litt for ivrig med å sende krigsstatuer etter den røde armeen til historiens skraphaug. For dette er en mann som vil ikke ha Ukraina verken i EU eller NATO. Han ønsker konflikt med Tyskland over spørsmålet om krigsskadeerstatning selv om dette emnet er legalt overstått med Warszawatraktaten fra 1970 og To Plus Fire-enigheten fra 1990. Det er noe sleipt med denne Karol Nawrocki, så det er et godt spørsmål om de andre vil foretrekke Rafał Trzaskowski, en progressivliberal. Kan virke litt kunnskapsløs fra min side, men spiller det ikke liten rolle for Ukraina hvem som vinner? Polen er jo veldig anti russisk uavhengig av side. De konservative er vel mer anti Russland? Er det ikke gode nyheter for Ukraina?
Dudeliduu Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai qualbeen skrev (22 timer siden): Vår ytringsfrihet blir ikke truet av at noen river ned og fjerner russisk propaganda. Tvert imot. Vår ytringsfrihet angripes hele tiden av russisk propaganda. En aktør som ikke ønsker ytringsfrihet! Det har seg slik at vår ytringsfrihet ikke bør være absolutt. Noen ytringer må nedkjempes. Det er for eksempel ikke lov med ytringer som oppfordret til drap. Eller fremsnakk av voldtekt av barn, bare for å ta et enda drøyere eksempel. Ytringsfrihet for de som heier på ny-nazisme er også noe begrenset. Hverken Europa eller USA var i krig med Russland før invasjonen. Rent formelt er vi (kanskje?) fortsatt ikke i krig med Russland, men vårt syn på Russland har endret seg radikalt! (...) Vår ytringsfrihet blir ikke truet av at noen river ned og fjerner russisk propaganda. Tvert imot. Vår ytringsfrihet angripes hele tiden av russisk propaganda. En aktør som ikke ønsker ytringsfrihet! Skal vi bevare vår frihet, må russisk propaganda fjernes og besvares. Hvis ikke, risikerer vi at enkelte lettpåvirkelige sjeler faktisk ender opp med å tro på noen av løgnene. Som igjen kanskje setter politisk agenda om 10-15 år frem i tid. 😱 Du har helt helt feil og dette er åpenbart idioti. Jeg er sikker på at feite faen Uderzo kommer til å gi meg advarsel igjen eller permanent banner meg fordi jeg kaller noe for noe så tamt som "idioti", men det får bare være. Han klovnen (som kun går etter de han er uenige i) og denne siden; er erkeeksempelet på slippery slope, og hvorfor ytringsfriheten MÅ være absolutt. Hvis ikke ender man opp med en gjeng ja-mennesker; som alle klapper hverandre på ryggen, og som heller aldri ser at de mest ekstreme holdningene deres har noen feil eller svakheter. Det blir få motsetninger om noen, og disse motsetningene er i så fall små blaff, fordi når 9/10 er enige, så er åpenbart han siste en skrulling... Jeg er sikker på at f.eks Mbappe hadde fått stående applaus om han la ut en lang avhandling om hvorfor alle russere burde kastreres i tidlig alder. Helt OK det, for ytringsfriheten burde være absolutt. MEN det er nok ganske lik mentalitet i Kreml. Det er ikke god nok grunn å kneble ytringsfriheten fordi man "frykter for at noen svake sjeler faller for propaganda"... Ingenting i hele mitt liv har radikalisert meg mer, enn at jeg har erfart at jeg selv og mange andre har fått ytringsfriheten kneblet gang på gang på gang. Særlig når det kommer til innvandringspolitikken er dette svært åpenbart. For det å kritisere innvandring har vært et enormt sosialt selvmord de siste to tiårene, og det er først nå at mange av dere svakerestilte innser at "hmm, kanskje det ikke var så smart å åpne landegrensene likevel". Radikalisering avler radikalisering. Og selv om jeg på ingen måte er tilhenger av Russland, så er det mange her som har kalt meg russerbot, bare fordi jeg i motsetning til mange her klarer å sette meg inn i begge sider av en sak, og kan leke djevelens advokat. Ytringsfriheten må være absolutt, og ytringsfriheten er det viktigste redskapet man har for å holde liv i et demokrati. Selv for så ekstreme og merkelige eksempler som "fremsnakk av voldtekt av barn". For da har man i så fall peiling på hvem disse truslene er, hva deres tankesett er, og hvordan de meningene kan bekjempes med både logikk og følelser. Dersom man derimot ikke tillater at skrullingene ytrer seg; så er eneste resultatet at man umiddelbart radikaliserer, og man får lukkede ja-grupper der meningene vokser mer og mer ekstreme. Slik vil de være en større trussel enn om de får holde på i full synlighet. Generelle unntak blir så klart når det er snakk om ytringer som går direkte på personer. Russland er et godt eksempel på hva slags dritt man kan ende opp med ved knebling av ytringsfriheten. 4 1
skaftetryne32 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Socketlicker skrev (14 timer siden): Se kildene jeg postet Det er ingenting der, bare meninger, bare fordi noen du er enige med har en mening trenger ikke bety at den meningen er fasiten, skjønner du ikke dette da ? Ikke på noe sted ser jeg dokumentasjon for påstanden din om at det er bred enighet blant militæreksperter om at Ukraina vil tape, ikke noe sted. Washington post linken din lå bak betalingsmur, om du faktisk har en link som dokumenterer påstandene dine så må du være langt mer presis. Socketlicker skrev (17 timer siden): dette er det bred enighet om blant militæreksperter 7
Enceladus Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Godt nytt for Ukraina, Romania og oss alle! Quote Liberal mayor Dan beats nationalist in tense race for Romanian presidency Quote The liberal, pro-EU mayor of Bucharest, Nicusor Dan, has fought off a strong challenge from a Romanian right-wing nationalist to win the presidency after months of political turbulence. George Simion, the leader of the far-right AUR party, won a dramatic first-round victory earlier this month, riding a wave of anger from Romanians who had seen the presidential race annulled late last year because of claims of Russian interference. But it was the softly spoken Nicusor Dan who swept to victory with 53.6% of the vote, even though Simion was more successful in the diaspora. Quote While Nicusor Dan campaigned on fighting corruption and maintaining support for north-eastern neighbour Ukraine, Simion attacked the EU and called for cutting aid to Kyiv. "Russia, don't forget, Romania isn't yours," Dan's supporters chanted. https://www.bbc.com/news/articles/crk2xxzxkzxo 3 5
Populært innlegg Kahuna Skrevet 19. mai Populært innlegg Skrevet 19. mai Dudeliduu skrev (23 minutter siden): Ytringsfriheten må være absolutt, Dårlig ide. Problemet med rettigheter er at de har en tendens til å komme i konflikt med hverandre. Om du forårsaker panikk ved å rope 'brann' i et fullstappet lokale har du altså på eget initiativ opphøyd din egen ytringsfrihet til å være viktigere enn andres rett til liv og helse. Derfor har vi lover, for å gjøre avveininger mellom rettighetene våre. 14 3
Populært innlegg <generisk_navn> Skrevet 19. mai Populært innlegg Skrevet 19. mai (endret) Dudeliduu skrev (43 minutter siden): Du har helt helt feil og dette er åpenbart idioti. Jeg er sikker på at feite faen Uderzo kommer til å gi meg advarsel igjen eller permanent banner meg fordi jeg kaller noe for noe så tamt som "idioti", men det får bare være. Han klovnen (som kun går etter de han er uenige i) og denne siden; er erkeeksempelet på slippery slope, og hvorfor ytringsfriheten MÅ være absolutt. Hvis ikke ender man opp med en gjeng ja-mennesker; som alle klapper hverandre på ryggen, og som heller aldri ser at de mest ekstreme holdningene deres har noen feil eller svakheter. Det blir få motsetninger om noen, og disse motsetningene er i så fall små blaff, fordi når 9/10 er enige, så er åpenbart han siste en skrulling... Jeg er sikker på at f.eks Mbappe hadde fått stående applaus om han la ut en lang avhandling om hvorfor alle russere burde kastreres i tidlig alder. Helt OK det, for ytringsfriheten burde være absolutt. MEN det er nok ganske lik mentalitet i Kreml. Det er ikke god nok grunn å kneble ytringsfriheten fordi man "frykter for at noen svake sjeler faller for propaganda"... Ingenting i hele mitt liv har radikalisert meg mer, enn at jeg har erfart at jeg selv og mange andre har fått ytringsfriheten kneblet gang på gang på gang. Særlig når det kommer til innvandringspolitikken er dette svært åpenbart. For det å kritisere innvandring har vært et enormt sosialt selvmord de siste to tiårene, og det er først nå at mange av dere svakerestilte innser at "hmm, kanskje det ikke var så smart å åpne landegrensene likevel". Radikalisering avler radikalisering. Og selv om jeg på ingen måte er tilhenger av Russland, så er det mange her som har kalt meg russerbot, bare fordi jeg i motsetning til mange her klarer å sette meg inn i begge sider av en sak, og kan leke djevelens advokat. Ytringsfriheten må være absolutt, og ytringsfriheten er det viktigste redskapet man har for å holde liv i et demokrati. Selv for så ekstreme og merkelige eksempler som "fremsnakk av voldtekt av barn". For da har man i så fall peiling på hvem disse truslene er, hva deres tankesett er, og hvordan de meningene kan bekjempes med både logikk og følelser. Dersom man derimot ikke tillater at skrullingene ytrer seg; så er eneste resultatet at man umiddelbart radikaliserer, og man får lukkede ja-grupper der meningene vokser mer og mer ekstreme. Slik vil de være en større trussel enn om de får holde på i full synlighet. Generelle unntak blir så klart når det er snakk om ytringer som går direkte på personer. Russland er et godt eksempel på hva slags dritt man kan ende opp med ved knebling av ytringsfriheten. Dette er gode, og ikke minst viktige poenger! Det som gjerne er det aller største problemet med plakatene som partiet FOR har fått hengt opp er ikke at de er der, men at partiet ikke vil si noe om hvem som har finansiert akkurat denne kampanjen. Og om man legger ny historie til grunn både i Europa og USA er det nærliggende å tro at et nystiftet parti som fremmer synspunkter som er parallelle med Russlands synspunkter, og som i et valgår plutselig får midler til å skulle kjøre en massiv reklamekampanje i hovedstaden for nevnte synspunkter da har fått finansiell hjelp til dette fra nettopp Russland. Det hjelper ikke veldig at partiet i strid med norsk valglovgivning nekter å opplyse om hvor de har fått disse pengene fra. Og der er vi ved kjernen i problemet; at det ser ut til at Russland går inn og finansierer et politisk parti i strid med norsk lov (norske partier har ikke lov til å motta støtte fra utenlandske givere). Og, i et samfunn der ytringsfriheten er absolutt så er det også en akseptabel ytring å fjerne slike plakater. Jeg gjentar min påstand om at plakatene er like kontroversielle nå i vår tid som NS-plakater ville være i september 1939 da Tyskland invaderte Polen. De to tilfellene er direkte sammenlignbare. Endret 19. mai av <generisk_navn> rettet skirveleif 8 5
TAC-2 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai De kan vel ikke være så dumme at pengene kan spores til Russland. Med "de" mener jeg russerne altså, lederne i FOR innehar ingen intelligens i det hele tatt. Dødsstraffen kan nok ganske enkelt gjeninnføres for landssvik. 2
sussebass Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 21 hours ago, skaftetryne32 said: Jeg har aldri sagt at det er målet, jeg sier det er en reel mulighet, og det er det jo selvfølgelig, men jeg har aldri sagt det er målet, du må prøve å lese det jeg faktisk skriver. Rett skal være rett. Jeg leste en annens ord som dine. Beklager. 19 hours ago, skaftetryne32 said: Du driver å påstår det, men du har jo ingen argumenter, aldri et eneste ett, bare en påstand som ser ut som den kom rett ut av en av kremlins spyttslikkere, uten støtte sliter Ukraina, men de får støtte, og de vil fortsette å få støtte, russland derimot er på randen av demografisk og økonomisk kollaps, og de har ikke ett nesten samlet Europa å lene seg på, de har stadig mindre og eldre utstyr, deres soldater sliter med dårlig moral og dårlig trening, total kapitulasjon av russland er ikke en fantasi, det er en reel mulighet om de fortsetter på samme vis, om du tror noe annet så lever du i den samme alternative virkeligheten. Ukraina gir fra seg territorium sakte, men sikkert fordi de tillater det, og det er absolutt ingen grunn til å godta en dårlig avtale, russland kan ikke fortsette med denne rovdriften inn i evigheten, de har sine egne problemer, som ukrainerne selv også forstår. Du messer fremdeles det samme mantraet "Ukraina kan ikke vinne krigen" som om noen har trykket det inn der med makt, men du gir ikke argumenter, og du gir ikke dokumentasjon, hva er det som gjør deg så overbevist ? Det er så opplagt at russlands militære styrker er ikke hva de sier de er, og hva de trodde de var, og det er like åpenbart at med full støtte fra bare EU alene så vil denne krigen eventuelt vinnes av Ukraina, det teknologiske å økonomiske overtaket alene er overveldende, og får vi fart på produksjonen så har de virkelig ikke en sjans i havet. Det hele avhenger av hva vi er villige til å ofre, men det er for faen ikke skrevet i stein at russland vinner denne krigen. Likevel mye av det du skriver ganske absurd, selv sett gjennom vestlig mediefilter. Ukraina sliter. Russland klarer seg skremmende bra. Vanskelig å komme bort fra dette, spesielt tatt i betraktning vestlig innsats. Det hjelper ikke Ukraina å stikke hodet i sanden. Det gjør ikke saken bedre når du forventer andre skal dokumentere påstander langt mer sannsynlige enn dine egne. Jeg tror mange heller ikke forstår helt hva de ber om når de forlanger "dokumentasjon" om en del ting. Det er neppe mer sofistikert enn et stempel av sannhetsminesteriet: De sa derfror må det være sant.. De andre sa det derfor må det være løgn. Dette er ikke dokumentasjon eller forståelse, dette er idioti.
sussebass Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai 46 minutes ago, <generisk_navn> said: Dette er gode, og ikke minst viktige poenger! Det som gjerne er det aller største problemet med plakatene som partiet FOR har fått hengt opp er ikke at de er der, men at partiet ikke vil si noe om hvem som har finansiert akkurat denne kampanjen. Og om man legger ny historie til grunn både i Europa og USA er det nærliggende å tro at et nystiftet parti som fremmer synspunkter som er parallelle med Russlands synspunkter, og som i et valgår plutselig får midler til å skulle kjøre en massiv reklamekampanje i hovedstaden for nevnte synspunkter da har fått finansiell hjelp til dette fra nettopp Russland. Det hjelper ikke veldig at partiet i strid med norsk valglovgivning nekter å opplyse om hvor de har fått disse pengene fra. Og der er vi ved kjernen i problemet; at det ser ut til at Russland går inn og finansierer et politisk parti i strid med norsk lov (norske partier har ikke lov til å motta støtte fra utenlandske givere). Og, i et samfunn der ytringsfriheten er absolutt så er det også en akseptabel ytring å fjerne slike plakater. Jeg gjentar min påstand om at plakatene er like kontroversielle nå i vår tid som NS-plakater ville være i september 1939 da Tyskland invaderte Polen. De to tilfellene er direkte sammenlignbare. Du mener vi skal sette til side rettssikkerheten fordi meningene er for kontroversielle? Om man tror på rettstaten, noe de færreste her gjør, kvalifiserer man slike uttalelser: Man sier om dette er finansiert av fremmede makter skal det få følger. Den dagen det som står på disse plakatene er utenfor ytringsfriheten har vi tapt. 1
skaftetryne32 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai sussebass skrev (1 minutt siden): Likevel mye av det du skriver ganske absurd, selv sett gjennom vestlig mediefilter. Ukraina sliter. Russland klarer seg skremmende bra. Ja Ukraina sliter, selvfølgelig gjør de det, og russland rapporterer selv at de gjør det veldig bra, noe som er veldig tvilsomt og det er enda mer tvilsomt at det varer lenge med de desperate løsningene de bruker, de har begge problemer, og de er begge avhengige av hjelp fra allierte på dette tidspunkt, som nevnt mange ganger tidligere, ikke noe nytt her. sussebass skrev (6 minutter siden): Vanskelig å komme bort fra dette Det er faktisk ikke det, som sagt de selv rapporterer økonomisk vekst, men vi vet hvorfor, vi vet dette ikke er bærekraftig over tid. sussebass skrev (8 minutter siden): Det gjør ikke saken bedre når du forventer andre skal dokumentere påstander langt mer sannsynlige enn dine egne. Det er din mening, og om det er så lett å dokumentere så er det rart det ikke blir gjort ? Jeg har aldri kommet med noen så bastante påstander om noe jeg faktisk ikke kan vite noe om, jeg har aldri påstått at russland aldri i verden kan vinne, jeg kommer ikke med slike idiotiske bastante påstander, jeg kjenner ikke fremtiden. sussebass skrev (14 minutter siden): Jeg tror mange heller ikke forstår helt hva de ber om når de forlanger "dokumentasjon" om en del ting. Det er neppe mer sofistikert enn et stempel av sannhetsminesteriet: De sa derfror må det være sant.. De andre sa det derfor må det være løgn. Dette er ikke dokumentasjon eller forståelse, dette er idioti. Det er åpenbart, men når noen kommer med helt ville udokumenterte påstander og fremstiller dem som fakta da må de påstandene faktisk dokumenteres, det er standard god debattskikk. 8
Dragavon Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Sitat Poland Seizes Tons of Illegal Boeing Jet Tires Bound for Russia in Major EU Sanctions Breach The shipment, which was falsely declared to be truck and bus tires, was intercepted at a border crossing with Belarus during a routine inspection. https://www.kyivpost.com/post/52920 5 2
Dragavon Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Bra at det blir så pass oppmerksomhet om dette som det har blitt. Få dritten fram i lyset 👍 Sitat SISTE: Partilovnemnda: Rabatt på Ukraina-kritisk reklame regnes som partistøtte Det bekrefter leder av Partilovnemnda Ragna Aarli til VG. https://www.vg.no/nyheter/i/LM7Pa1/partilovnemnda-rabatt-paa-ukraina-kritisk-reklame-regnes-som-partistoette 4 1
torbjornen Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai JK22 skrev (12 timer siden): Men; det er tydelig at noe må gjøres med den rumenske diasporaen i EU, selv i Norge hadde 50,1 % stemt på Simion - i Tyskland, Italia og Spania stemte 69,13%, 66,75 % og 69,69 % på Simion. Dette må studeres, spesielt ettersom det hadde vist seg at mens et flertall i selve Romania hadde stemt etter deres egne preferanser, hadde diasporaen i EU avviket sterkt fra det normale - det er bare i Norge, Finland, Tyskland, Spania, Italia, Island, Storbritannia og Belgia man ser et synlig flertall for tvilsomme individer med anti-EU holdninger. Dette er et klassisk eksempel på uansvarlige velgere som stemte mot sine interesser. Og det er en sterk antydning om at årsaken bak dette ligger i sosiale medier. For i utenlandet vil man ha vanskelig adgang på mediekanaler på egen språk, og ettersom de fleste arbeider i lavstatusyrker betyr det at internett blir det eneste mulige alternativet - dermed sosiale medier. Det er mye støy i X/Twitter over Simions nederlag der man mene valget var "rigget", og Simion hadde selv bare minutter etter opptellingen startet erklært seg som vinneren. Har ikkje rumenarane nettaviser? Desse er vel ikkje geoblokkerte?
Kahuna Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai torbjornen skrev (6 minutter siden): Har ikkje rumenarane nettaviser? Desse er vel ikkje geoblokkerte? Jeg gjetter på at rumenske nettaviser, akkurat som våre, i høy grad opererer bak betalingsmurer. Sosiale medier på sin side er gratis. Det er lett å tenke seg at mange av økonomiske årsaker da velger bort nettavisene. Dessuten kan det tenkes at avisene har 'dårlig rykte'. Noe vi til en viss grad ser her hjemme når enkelte i SoMe hånlig avviser 'MSM' som kilde til informasjon. 4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå