Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uJ6eQnSp
Skrevet
bojangles skrev (33 minutter siden):

Ja det har du helt rett i, du fremstår suspekt. Du stør om deg med ord som ikke akkurat får meg til å tenke at du er særlig nøytral når det kommer til denne krigen. 

Du kan jo heller forsøke å fortelle litt om hva du tenker rundt denne krigen. Hva kan Ukraina gjøre for å vinne krigen og knuse russerne? 

At du stempler tråden som et ekkokammer det sier meg vel egentlig aller mest at du enten ikke har fulgt tråden særlig lenge, eller at du kanskje har helt andre motiver for å poste i tråden nå. 

Jeg skrev jo hva jeg tenkte. At den avgjøres på forhandlingsbordet. Ukraina klarer ikke å knuse Russland. 

Jeg var kanskje litt bombastisk i formuleringene mine. Men jeg står for at tråden fremstår som et ekkokammer.

Du kan jo fortelle meg hva motivene mine er? Og jeg er ikke nøytral. Jeg håper, som jeg skrev, at Ukraina vinner, men jeg ser ikke på det som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bojangles skrev (40 minutter siden):

Ja det har du helt rett i, du fremstår suspekt. Du stør om deg med ord som ikke akkurat får meg til å tenke at du er særlig nøytral når det kommer til denne krigen. 

Du kan jo heller forsøke å fortelle litt om hva du tenker rundt denne krigen. Hva kan Ukraina gjøre for å vinne krigen og knuse russerne? 

At du stempler tråden som et ekkokammer det sier meg vel egentlig aller mest at du enten ikke har fulgt tråden særlig lenge, eller at du kanskje har helt andre motiver for å poste i tråden nå. 

Nja, er det ikke til dels et ekko-kammer da? 😎 Okay, kanskje ikke et ekte ekko-kammer, men samtidig er vi temmelig samstemte da. Det må vi tåle å høre!

Hvertfall innen ønsket utfall. Der er vi alle helt enige. Kan ikke huske sist jeg så et innlegg her inne, som ikke var enig med oss, i hva ønsket utfall skal være!

---

Veien til ukrainsk seier, er slik jeg ser det ikke åpenbar. Og her synes jeg det må være lov å påpeke både de momenter som går bra, og de som går mindre bra. Det siste har ikke denne tråden vært særlig villig til å lese om. Eller erkjenne. 

Faktum er jo at dersom den generelle sinnsstemning her i tråden var reell, så hadde Ukraina vunnet for leeeeenge siden.

Dessverre har Putin klart å opprettholde okkupasjonen, til tross for dårlig materiell. De pøser på med folk, ++

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
TAC-2 skrev (9 timer siden):

og nå i en konflikt som ikke har noe med Russlands eksistens å gjøre men bare Putins egeninteresse.

Jeg tror ikke du ser helt rett på det her. Det er mange russere som mener at landet skal bli tatt til gamle høyder, og at akkurat det er viktig. 

JK22 skrev (7 timer siden):

Mange arbeidere får nemlig ikke fritak fra militærtjeneste som vi vil ha hatt i Norge. Har ikke Zelenskyj lært av det som hendt i Storbritannia i 1915? Da var industrien i ferd med å kollapse fordi altfor mange menn verves inn, slik at fritak måtte innføres i tillegg til å hente inn kvinnene. Flere hundretusener soldater måtte returneres til fabrikkene for å produsere våpen og ammunisjon

Har stusset litt på at mine ukrainske naboer ikke bidrar i Ukraina på noe vis. De fikser biler som de flipper, og det ser ut som de bruker pengene på fest og basar. 

Skrevet (endret)
Slettet-uJ6eQnSp skrev (8 timer siden):

Denne tråden har etter min mening utviklet seg til mer og mer et ekkokammer. Alle som kommer med noen synspunkter, eller betraktninger fra andre, som ikke passer narrative får stempelet «pro-russisk» eller at man poster propaganda. Ironisk nok blir det linket til uhorvelig mengde videoer etc som rett og slett kun er ukrainsk-propaganda

Ikke uenig i at det kan bli ekkokammer lignende tilstander. Når det er sagt vet man med ganske god sikkerhet at den russiske propagandamaskinen er større enn den ukraniske og at det ukrainerne sier oftere er sant enn det russerne sier.

Slettet-uJ6eQnSp skrev (8 timer siden):

Russland har absolutt den sterkeste hånden for øyeblikket. Jeg frykter, og er ganske overbevist om at Russland på sikt kommer til å ta Odessa om denne krigen får fortsette. De russiske tapstallene er stygge, problemet er bare at de ukrainske tallene nesten er helt der oppe de og.

Link meg en troverdig kilde med god reputation som tror at Odessa ryker som ikke er åpenbart pro-russisk eller russisk propaganda.

Endret av Kanlu
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det kommer jo negative nyheter om krigen konstant i denne tråden. Manglende støtte, kritiske utviklinger fra slagmarken og andre nyheter som omhandler Ukrainas vanskeligheter. Ekkokammer er jeg ikke enig i, men som det er nevnt 100 ganger snart - du er sjuk i huet om du håper Russland vinner. Så enkelt er det, så at tråden er tungt investert i at Ukraina vinner er et sunnhetstegn.

JK22 er et godt eksempel på hvordan negative nyheter kan legges frem på en solid måte. Noen av innleggene blir litt lange for meg, men det er tydelig at det er godt underbygget (det jeg har fått med meg).

"De russiske tapstallene er stygge, problemet er bare at de ukrainske tallene nesten er helt der oppe de og."

Har du en kilde på dette? Sliter med å finne info om Ukrainske tapstall @RazorCharlie

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Sitat

Dead Ukrainian troops: 80,000
Wounded Ukrainian troops: 400,000

5:1 er oppsiktsvekkende. Russerne har vel rundt 2,5:1?

Kan Ukraina ha en veldig annerkedes definisjon av såret (vs frisk nok til å returneres til krigen)?

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (2 timer siden):

Hvertfall innen ønsket utfall. Der er vi alle helt enige. Kan ikke huske sist jeg så et innlegg her inne, som ikke var enig med oss, i hva ønsket utfall skal være!

Jeg er med i "heiagjengen" selv. Men sånn rent prinispielt, er det ikke innafor å heie på Russland? Det kommer jo helt an på hvilken bakrunn man har. Sett med norske øyne kan det virke merkelig, men det kan jo fint være russiskspråklige her også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...