Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken fossilbil bør jeg gå for?


Simen1

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Simen1 said:

@Sjørøver Jeg kjenner en som hadde så mye trøbbel og bannskap med sin nykjøpte Tiguan og forhandleren at han vaksinerte meg helt mot den. Jeg kan ikke plutselig dukke opp med en sånn på tross av alle advarslene. Sorry, han var kanskje uheldig, men det går ikke.

En bekjent fikk 110.000 i reparasjonskostnader på en 10 år gammel Tiguan innenfor 2 år etter kjøp. Den virket helt strøken ved overtakelse og prøvekjøring. Heldigvis fikk han alt dekket på bruktbilkjøp garanti. Utover det fungerer den godt som trekkbil men han vil aldri kjøpe en Tiguan igjen. (brukes til å trekke hest)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Hollabaloo said:

@bruker-540634:  Dersom demperne er 20 år gamle og har opplevd 250000km, så vil du nok oppleve merkbart forbedrede kjøreegenskaper ved å bytte de ut. Etter 250000km så har de gjort jobben sin og vel så det, selv om de fortsatt ikke lekker eller man får anmerkning på pkk. Vet ikke helt hva de sjekker på pkk, men det kan ikke være stort basert på at en bekjents Golf 4 ikke fikk anmerkning sist, selv om den da fjæret som en gammel land-yacht (ikke positivt ment).   

Det er nok store variasjoner fra PKK til PKK. Fikk selv anmerkelse med krav om utbedring da fjæra i den venstre fremre støtdemperen hadde "feil serienummer" for en del år tilbake.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Har du vurdert tiguan? Har ikke enorm bakkeklaring, men trekker overraskende mye. Greie å kjøre også. 

Shit talking Subaru, og så trekker du frem VAG? De har helt elendig rykte og skyhøye driftskostnader. Dette er vel i tillegg dieselgate era VAG. Både clutch, svinghjul, EGR, DPF, turbo og CR injectorer er kjent for å være dårlig på disse. Bacically hvis du får en større reparasjon på en 10-12 år gammel VAG: Vrak den. Det vil komme mange store reparasjoner på bare et par år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært merkelojal her.

Finn en bil som har enklest mulig motor og girkasse teknologi, og sjekk den nøye for rust. 

Ikke turbo
Ikke Diesel
Ikke dobbelclutch
Ikke kompressor

De jeg har valgt her må prutes for å komme ned i prisrangen din, men finnes eksemplarer som er godt nedi den også.
BMW x3
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=242861405

Nissan Quasqaiaiaiai
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241785692

Honda CR-V
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234896412

 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Shit talking Subaru, og så trekker du frem VAG? De har helt elendig rykte og skyhøye driftskostnader. Dette er vel i tillegg dieselgate era VAG. Både clutch, svinghjul, EGR, DPF, turbo og CR injectorer er kjent for å være dårlig på disse. Bacically hvis du får en større reparasjon på en 10-12 år gammel VAG: Vrak den. Det vil komme mange store reparasjoner på bare et par år.

Både stemor og en kamerat har tiguan, har ikke hatt noe problemer. Min kamerat bruker den til å trekke hest ganske ofte. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Shit talking Subaru, og så trekker du frem VAG? De har helt elendig rykte og skyhøye driftskostnader. Dette er vel i tillegg dieselgate era VAG. Både clutch, svinghjul, EGR, DPF, turbo og CR injectorer er kjent for å være dårlig på disse. Bacically hvis du får en større reparasjon på en 10-12 år gammel VAG: Vrak den. Det vil komme mange store reparasjoner på bare et par år.

Nå driter jeg i dieselgate opplegget akkurat her, men dette tiltredes. Vag har horribelt dårlige girkasser/clutch og alt det står DSG på skal unngås om det er utenfor garanti. Både DSG 6 og 7 sliter med dobbelmassesvinghjul som kiler seg og lager kast. Oljelekkasjer pga sprekkdannelser (vibrasjon?) er også vanlig.

Har selv hatt en Skoda Superb 190 DSG 4x4, 2014 mod som var rett over garantien (dumt, i know, men fikk en "god" pris og visste ikke bedre at the time) Endte med den verste opplevelsen av forhandler og bil noensinne. Girkassa hadde en svar gyngefeeling ved tomgang, dette sa jeg ifra om da bilen var inne til å rette opp feil de hadde lovet. Flere ganger påpekte selger at det ikke var NOE galt. Den kunne fint kjøres. Kastet ble verre og verre, det var en reperasjon til 20-30k.

VW/Skoda er det absolutt siste stedet jeg hadde sett etter en god bruktbil jeg vil sette pris på. Når vi kommer til registrerte feil og mangler ligger VW under middels (Autoindex), hvor eierens brukeropplevelser er vektlagt tyngst men feil/mangler og opplevelse av service er vektlagt det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg har også hørt mye av dette om VAG og at det er litt hit'n miss. Men er eks. Amarock like mye plaget?

Tesla kvalitet på galvanisering og lakk. Kamerat kjøpte en amarock 11/12 modell mener jeg. Fikk den skambillig siden forrige eier hadde bare endt opp med å rullemalt hele greia, hadde blitt så rusten. Sjekka tilstanden under på den, og dessverre så var den like rusten som asiatiske biler under, altså helt håpløst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (11 timer siden):

@bruker-540634:  Dersom demperne er 20 år gamle og har opplevd 250000km, så vil du nok oppleve merkbart forbedrede kjøreegenskaper ved å bytte de ut. Etter 250000km så har de gjort jobben sin og vel så det, selv om de fortsatt ikke lekker eller man får anmerkning på pkk. Vet ikke helt hva de sjekker på pkk, men det kan ikke være stort basert på at en bekjents Golf 4 ikke fikk anmerkning sist, selv om den da fjæret som en gammel land-yacht (ikke positivt ment).   

Fungerer bra fortsatt, kanskje litt mykere men demperne er 100% ok. ingen "gynging"

 

Bedre å beholde de dyre original demperne enn å kjøpe noe billig greier fra østeuropa, er ikke verdt å koste på bilen så mye når det fungere bra.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Syns Subaru får ufortjent mye pes her. Selvfølgelig, setter du Foresteren fra 2004 på verksted og de bruker originale deler blir det dyrt. De skal jo ha påslag for delen i tillegg. Kjøp delen selv så slipper man unna med halve prisen. Da er det ikke så halvgærnt å eie Subaru, eller noen annen bil for den saks skyld.

Ser også boxermotoren blir nevnt som et ankepunkt. Det er hovedsaklig 2.5 literen som har hatt problemer. Subaru har ikke solgt biler med denne motoren i Norge. Her er det 2 literen som gjelder og den er av god kvalitet.

Hvis 4x4 er av veldig betydning finnes det ikke en vanlig bruksbil i den prisklassen som er i nærheten når det kommer til fremkommelighet.

Men jeg vil råde deg til å bruke litt tid på å finne et skikkelig godt kjøp, uavhengig av hvilken bil du havner på. I denne prisklassen betyr kilometerstand og servicehefte alt. Jeg fikk kjøpt min 2006 mod Forester til 42 000,- Var gått 92 000 km og komplett servicehefte. Var fra et dødsbo. Ha på varsel slik at du får med deg med en gang slike muligheter blir lagt ut. For de blir som regel solgt innen første timen, om ikke kortere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (54 minutter siden):

Fungerer bra fortsatt, kanskje litt mykere men demperne er 100% ok. ingen "gynging"

Bedre å beholde de dyre original demperne enn å kjøpe noe billig greier fra østeuropa, er ikke verdt å koste på bilen så mye når det fungere bra.

20 år gamle dempere med 250000km er ikke lenger 100%, men dersom man har levd med bilen over mange år, så blir det jo gjerne sånn at man venner seg til små gradvise endringer fra år til år uten å reagere på det. Du ville nok blitt overrasket over forskjellene mellom gamle originale dempere og nye hvis du kunne testet de side om side som i denne videoen om slitte støtdempere. Nå er ikke eneste alternativ til å beholde originale dempere å kjøpe noe billig-ræl fra en nettbutikk, det produseres fortsatt gode støtdempere idag uten at man må ruinere seg (betalt verksted-arbeidstid er vel forøvrig den største utgiftsposten), men for en billig budsjett-bil med lite restverdi og usikker gjenværende levetid så ser jeg absolutt poenget i at man er litt pragmatisk i tilnærmingen til vedlikehold og fokuserer mest på holde bilen driftssikker. 

 

Lenke til kommentar

Nå har du fått mange svar på det du lurte på, så nå spør jeg deg om ting du ikke lurte på.

Hvorfor 2 biler? Trenger du 2? Det aller billigste er å ha 1, selv om den er dyrere enn begge til sammen. Hvis du kombinerer og kompromisser litt, og tenker totalkostnader fremfor kjøpskostnad tror jeg du kan begynne å se på biler som KIA EV6, eller Mustang Mach E. Eller MG ZS. Mange av de nyere elbilene med firetrekk kan trekke helt grei henger, og når de har rentekampanje er det veldig billig bil til slutt og rest. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (8 minutter siden):

Nå har du fått mange svar på det du lurte på, så nå spør jeg deg om ting du ikke lurte på.

Hvorfor 2 biler? Trenger du 2? Det aller billigste er å ha 1, selv om den er dyrere enn begge til sammen. Hvis du kombinerer og kompromisser litt, og tenker totalkostnader fremfor kjøpskostnad tror jeg du kan begynne å se på biler som KIA EV6, eller Mustang Mach E. Eller MG ZS. Mange av de nyere elbilene med firetrekk kan trekke helt grei henger, og når de har rentekampanje er det veldig billig bil til slutt og rest. 

Det er flere grunner til at jeg vil ha to biler. Det ene er at de vil utfylle hverandre med ulik format og dermed egne seg for ulike ting. Bedre med to biler som er gode til to forskjellige ting, enn en kombinasjon som er middelmålig på alt. Det andre er at jeg kjøper ikke helt det argumentet om hva som er billigst. Skal man ha en elbil med høy bakkeklaring, firehjulsdrift og hengerfeste så snakker vi fort 500k ++. Her er jeg ute etter biler som til sammen havner på ~100K. Man må kjøre ekstremt mye for at drivstoffbesparelsen skal kunne ta igjen forskjellen i verditap og forsikring. En billig elbil alene vil ikke dekke behovet, derfor vil jeg supplere med en fossil. Har vurdert leie og leasing, men kommet fram til at det er ganske dyrt og ikke nok fleksibelt til at jeg kan ta spontane turer. Jeg liker spontanitet. Står jeg opp og ser godt vær, eller noen ringer og spør om vi kan dra på tur så vil jeg kunne pakke sekken og dra på 10 min. Elbilen vil dekke rundt 80-90% av årlig kjørelengde og dermed spare meg for mye drivstoffkostnader (jeg lader gratis på jobb).

En annen ting er at jeg vil frigjøre statisk kapital. Derfor vil jeg ha biler med lav total innkjøpspris. Driftskostnader er mindre viktig.

@Theo343 Jeg har ikke bestemt meg for elbil ennå, men sikter meg inn på under 100K, 5 seter, plass til minst 5 handleposer, 150+ km reell rekkevidde og et merke som ikke er kjent for dårlig service eller at den ramler fra hverandre. Jeg styrer unna elbiler som ikke han hurtiglades (Focus, Kangoo) og Renault Zoe pga sære krav til lading.

Også er det bare noen få år til jeg skal begynne å øvelsekjøre med en og da vil jeg gjerne ha en bil med manuelt gir, som det ikke er katastrofe å bulke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du ha elbil med 150km+ rekkevidde til under 100k så må du nok hente den sør i landet. Der finner du kansje en Leaf 30kWh til under 100k, men de har gjerne gått langt og burde inspiseres for rust.

Med fossilbiler i billigklassen er det jo litt gambling uansett hva du går for, men det er nok mulig å gjøre noen gode varp hos firmaer som bytter ut bilparkene nå.

Jeg solgte nylig en firmabil til gi-bort pris via jobb da vi fikk utlevert vår nye elbil. Den var dog solgt 10 minutt etter annonsen ble lakt ut så man må være på hugget.

Har kjørt mye forester, dog nyere enn hva du ser på. Fantastisk firehjulstrekk og greit drag i motoren men resten er forferdelig. Sinnsykt med veistøy, så billig plast i interiøret at det er vondt å se på og den blir aldri driftsvarm om vinteren. Kombiner med veldig svake varmeseter så har man alltid en kald tur i vente.

Men det er en diesel og mulig de eldre er bedre. Bensinmotorene blir iallefall varme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Niram said:

Anbefaler hvertfall (som elbil) Ioniq 2017 modell, de får man vel for under 150k nå. Har eid en slik siden den var ny, nå kjørt 100 000 problemfrie km. Kanon bil!

Ioniq er fantastiske biler ja. Eneste ankepunktene er at de er fryktelig baktunge og mangler app.

Man kan heller ikke justere ladegrense om man bryr seg om slikt.

Men ellers veldig godt valg ja. God plass og god å kjøre.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Men det er en diesel og mulig de eldre er bedre. Bensinmotorene blir iallefall varme

De boxer diesel motorene må vel være det absolutt verste Subaru noen gang har laget. Omtrent alle går i stykker før eller siden, og koster enormt å reparere.Bytte av innsprøytingsdyse på hvilken som helst sylinder innebærer engine-out operation.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner det er mer spennende og veldig fristende å prate om elbil, men jeg hadde ikke tenkt til å vie denne tråden til det. Er også i tenkeboksen angående krav og når jeg skal kjøpe den. Først vil jeg kjøpe fossilen, så oppretter jeg egen tråd for elbil når jeg føler tiden er inne. Sannsynligvis mellom påske og sommeren.

Hvilken fossil jeg ender opp med kommer også til å legge litt føringer for hvilken elbil som utfyller den best.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

De boxer diesel motorene må vel være det absolutt verste Subaru noen gang har laget. Omtrent alle går i stykker før eller siden, og koster enormt å reparere.Bytte av innsprøytingsdyse på hvilken som helst sylinder innebærer engine-out operation.

Ohyes. Venter på at denne og skal takke for seg. Husker vi var litt for sene inne til 15000km oljeskift en gang og fikk nesten kjeft fra verkstedet da det var livsviktig å ikke bytte noe senere. Skjøre greier gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...