Gå til innhold

Ny nettleie fra nyttår: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (2 timer siden):

Utfordringa for mange blir nok elbilane, men der er det òg kanskje mogleg, eller kan bli på sikt, å legge opp ladeplanar som tar pause i ladinga underveis.

Hvorfor det? Når jeg ønsker en rask lading av bilen så blir dette umulig om vinteren. Da må bilen i praksis stå tilkoblet og "vente på bedre tider" da man skal lade og unngå topper og/eller disse trinn. I praksis hvis jeg har et anlegg med 40A hovedsikring (~15kW) sies det så enkelt som at: glem alt annet en sakte lading, glem å bruke ting når du har behov for de, helst legg x-antall titalls tusen ekstra i anlegget for å "spare" nettet for "høy" belastning. Og DA får du lov til å bare betale tilsv i nettleie som i kWh pris, og ikke mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
StigVidar skrev (3 minutter siden):

Jeg har satt til 6A og 1 fase som gir 1,4kw. Det er nok i massevis til det daglige behovet mitt som er ca 50km pr dag i snitt.

Dette, de fleste klarer ikke se denne enkle beregningen. De fleste kjører <4 mil pr dag. Det er ca 8kW lading avhengig av biltype. Dette fikser en lett på nattestid med laaav effekt. 

Men så har du de som kjører MYE og må derfor bruke mye effekt, det er disse som skal betale mer. Noe som er fair, i mine øyne samt NVE etc. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Nei, som nevnt flere ganger har jeg 400V TN nett. Det er 4,15 ish kW. Vi kjører til sammen ca snittet. Jeg kjører litt mer, min samboer litt mindre. Totalt sett kjører vi kanskje 10 mil pr dag. Dette er ca 20kW som må lades. Dette er 4 timer totalt for begge biler. Dette lades på natt og om det er noe annet på kan jeg stoppe ladingen til neste time. Altså ikke noe ekstra. 

Altså er ikke dette noe problem i det hele tatt. 

6A x 230V = 1380W

6A x 230 x 1,7 = 2346W (3f)

6 × 400 = 2400 W

6 x 400 x 1,7 = 4080W (3f)

Plukk ut den du liker. Den laveste er 1,4kW og med mindre man skal saktelade slik du foreslår har man ca 3,7 kW til overs for ALT, forutsatt at alt det andre er styrt av et smart anlegg og strupes deretter. Når jeg pendler trenger jeg alt fra 20-50kWh. Så MAO f*** meg og kan glemme noe som helst hurtigere lading.

Og i huset mitt er: VVB, vamekabler, varmepumpe, kjøleskap, fryseskap, vannpumpe + UV og filter, så har man på toppen av det vaskemaskin og tørketrommel og alle de vanlige hus-ting som også fort trekker noe strøm.

Jeg ønsker helt alvorlig å vite hvorfor jeg i et førsteverdens-land må straffes som dette var noe alvorlig brudd på energi-rasjonering. Hvorfor når "nettleien" allerede i dag utgjør mer enn halvparten av regningen skal jeg betale enda mer - eller "leve med" lading av en stykk elbil fra 0-100% på 3 døgn (!!!) siden noen har bestemt at alt annet er "for mye".

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 minutter siden):

6A x 230V = 1380W

6A x 230 x 1,7 = 2346W (3f)

6 × 400 = 2400 W

6 x 400 x 1,7 = 4080W (3f)

Plukk ut den du liker. Den laveste er 1,4kW og med mindre man skal saktelade slik du foreslår har man ca 3,7 kW til overs for ALT, forutsatt at alt det andre er styrt av et smart anlegg og strupes deretter. Når jeg pendler trenger jeg alt fra 20-50kWh. Så MAO f*** meg og kan glemme noe som helst hurtigere lading.

Og i huset mitt er: VVB, vamekabler, varmepumpe, kjøleskap, fryseskap, vannpumpe + UV og filter, så har man på toppen av det vaskemaskin og tørketrommel og alle de vanlige hus-ting som også fort trekker noe strøm.

Jeg ønsker helt alvorlig å vite hvorfor jeg i et førsteverdens-land må straffes som dette var noe alvorlig brudd på energi-rasjonering. Hvorfor når "nettleien" allerede i dag utgjør mer enn halvparten av regningen skal jeg betale enda mer - eller "leve med" lading av en stykk elbil fra 0-100% på 3 døgn (!!!) siden noen har bestemt at alt annet er "for mye".

Liker den ikke, men jeg er på den siste. Altså som forklart 400V TN nett. Jeg har også tidligere lavet på 10A en fase eller 2,3kW. Uten problemer her også. 

3,7kW til overs på natt er stort sett fint. Og som sagt styrer jeg ting selv og kan bare slå av lading når jeg nærmer meg den magiske grensen. 

Ja de som trenger mye effekt må betale mye, det er hele poenget til denne endringen. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (18 timer siden):

Det som avgjør her er vel om en bor i leilighet, gjerne med sentralt varmtvann, eller om en bor i hus med egen varmtvannstank. Det er uansett kun snakk om 200kr så det er ingen grunn til å investere i utstyr for å justere forbruket. Men det er vel liten tvil om at mange nå kommer til å montere en tidsbryter fra clas på varmtvannet.

Det er vel ulovlig? Ihvertfall ikke lurt med tanke på brannsikkerhet.
 Det kommer sikkert ikke til å stoppe folk men...

Lenke til kommentar

Klart de vil at vi skal betale mer i nettleie slik at de straffer lommeboken dersom man bruker for mye.

Dette er bare steg 2 i planen deres om å maksimere fortjeneste på eksport av strøm til utlandet.

Først få på plass kabler til utlandet slik at vannmagasinene kan selges til høystbydende hele året. At strømprisen pr. kWt spretter i taket slik den har gjort det siste året er jo bare positivt. Da får de jo enda mer fortjeneste på salg av strøm til nordmenn også i tillegg til profitten for eksportsalg.

Neste skritt etter at spotprisen har blitt skutt i været er jo selvsagt 1) angripe nettleien og 2) legge inn straffe-trinn slik at nordmenn må pine ned forbruket.

Hvorfor vil de at nordmenn skal pine ned forbruket sitt innelands?

Fordi kWt prisene er, i forhold til utlandet, lave innenlands. Dermed er det ikke god butikk å selge strøm til nordmenn. Det er bedre butikk å tvinge nordmenn til å redusere forbruket ved straffe-gebyr på nettleien slik at det vil være mer kapasitet i vannmagasinene.

Mer kapasitet betyr mer overskudd å selge til utlandet til høyere priser.

Dette er råttent spill utelukkende for å maksimere profitt ved å tyne nordmenn. Før i tiden ble slikt omtalt som "ran på høylys dag".

Tvers gjennom råtten spill av kraftselskapene.

Å kamuflere dette som ett påskudd om at vi må forbruke mindre for å unngå å belaste nettet er ren tåkelegging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (50 minutter siden):

Jeg har satt til 6A og 1 fase som gir 1,4kw. Det er nok i massevis til det daglige behovet mitt som er ca 50km pr dag i snitt.

Du må da koble til hver dag, samt at du ikke vil rekke å fylle opp batteriet om du av en eller annen kommer hjem med nesten tomt batteri og trenger fullt batteri morgenen etter.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Du må da koble til hver dag, samt at du ikke vil rekke å fylle opp batteriet om du av en eller annen kommer hjem med nesten tomt batteri og trenger fullt batteri morgenen etter.

Et stort poeng med å endre nettleien er å få folk mer beviste på sin bruk og ikke lade med 11kW bare fordi "en kan". Mange i denne tråden skriver at dette bare er for å flå kundene, men netteiere er sterkt regulert og har ikke lov å flå kundene. De skal gå i balanse og med differensierte priser så har vi mulighet for å spare. De som sliter med å få utgiftene til å strekke til kan bare gi blaffen. Det er ikke store endringen det blir og neppe noe som knekker husholdningsbudsjettet.

Det er mye bra med denne endringen, men å la en uheldig time ødelegge for en hel måned er etter min mening temmelig idiotisk. Vi vet jo hva som skjer når en ryker ut - en gir blaffen resten av måneden. Selv med en datamaskin som hvert 2. sekund analyserer og beregner og stenger ned på varme så havnet mitt forbruk mellom 1700 og 1800 på lørdag på 5,067kWh. Da tapte jeg månedens gevinst og kan gi blaffen fram til siste dag i november.

PS. Hvis dette hadde vært innført allerede. Jeg er pt. bare i en testfase for å se om jeg klarer å holde meg under 5kwh/h, noe jeg klarte i 12 dager før jeg røk ut.

Endret av StigVidar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

NVE har gått ut og sagt at elektrifiseringen av bilparken ikke blir noe problem.

Elbiler lades i stor grad om natta når det er best kapasitet. Med dagens bestand på 462 000 elbiler er det snakk om ca 1 TWh/år, av de ~156 TWh vi produserer. Om 20 år er det nok snakk om 3 millioner elbiler og 6 TWh, av ~180 TWh produsert. Det har NVE sagt er uproblematisk. Elbiler er også godt egnet til å stabilisere kraftnettet.

Energimessig toler nettet det. Problemet er effekttopper. 

Elbiler lades ikke om natten uten at folk gis incentiver for å gjøre det. Det er nettopp det denne nye ordningen gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Rune_says said:

Men data som sendes er vel en detaljert oversikt over alle små topper av forbruk forrige time(r)?

Er det forresten en klokketime som man må holde forbruker under 5KWh eller er det en flytende time??

Dvs la oss si at jeg har 7KWh forbruk fra kl 07:30 til kl 08:30  er vi da over 5KWh grensen?   (Flytende time)

1: Nei, det sendes ikke en detaljert oversikt.
Det er tre meldinger som sendes. Melding nr 3 er den meldingen som blir sendt ut av huset en gang i timen. Den innholder bl.a. 

  • Forbruk i kWh siden siste oppdatering
  • Produksjon i kWh siden siste oppdatering
  • Spenning på alle fasene
  • Strøm i Amper på alle fasene

Det blir ikke sendt en tabell over historien. Men lokalt (gjennom HAN porten) så blir melding 1 sendt hvert 2,5 sekund, og melding 2 sendes hvert 10 sekund.

Melding 1 og 2 inneholder effekt (i kW).

2: Det er klokketimen som gjelder.
Flere ser ut til å tro at enn betaler for topp effekt. Men det er energiforbruk løpet av den klokketimen (kWh/h), eller sagt på en annen måte, gjennomsnitt effektforbruk i løpet av en klokketime.

3: Nei, du er under grensen.
Om du bruker 7kW mellom 07:30 og 08:30, og ingen strøm ellers, så blir tallet brukt til effektprising 3,5kW.

Legger ved en graf (kun synlig fra diskusjon.no) av mitt strømforbruk fra første halve av 1.januar 2021. Som du ser, så går effekt-en opp og ned ettersom termostatene skrur varmen av og på. Men det er ikke den grønne grafen du betaler for, men den gule.

 

Effekt eksempel 1.jan-2021-frem_til_12.png

Endret av MEMENK76
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lolsafd skrev (12 minutter siden):

Elbiler lades ikke om natten uten at folk gis incentiver for å gjøre det. Det er nettopp det denne nye ordningen gjør.

Tja, Haugaland Kraft har funnet ut at de ikke vil gi noen rabatt på nattstrøm. Så en har ikke noe mer incentiv enn slik det alltid har vært der strømmen vanligvis er priset litt billigere hos Nordpool om natten.

Ny nettleie fra årsskiftet - Haugaland Nett (haugaland-nett.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (1 time siden):

1: Nei, det sendes ikke en detaljert oversikt

...

2: Det er klokketimen som gjelder.

...
Effekt eksempel 1.jan-2021-frem_til_12.png

OK, forsåvidt bra at det er pr klokketime.  Men tipper f.eks. i Desember blir det vanskelig å unngå et par dager med stekeovn og plater på slik at forbruket i en time da overstiger 5KWh ganske enkelt  (god varme på i varmekablene ønsker man jo gjerne på Julaften f.eks.) - så da blir man i prinsippet straffet for en veldig kort effekt-topp (relativt sett til hele måneden).

For leiligheten min ligger jeg mest på 2-4 KWh, men ser at jeg var oppe i 5KWh en time på morgenen den 10de.  Regner med det var kombinasjon av varmtvann (ingen styring på varmtvannsbereder), vaskemaskin, oppvaskmaskin og kaffetrakter... 

På meg (hvis priseksemplene stemmer) virker det som om 5KWh terskelen er lagt for å doble dagens nettleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (46 minutter siden):

På meg (hvis priseksemplene stemmer) virker det som om 5KWh terskelen er lagt for å doble dagens nettleie.

Ikke for å tjene mer penger i så fall. Nettselskapene er sterkt regulert og de kan ikke gjøre påfunn som øker inntekten uten at det er tilsvarende utgifter. Her er utgiften en rabatt til de som holder seg under 5kwh.

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (13 minutter siden):

Ikke for å tjene mer penger i så fall. Nettselskapene er sterkt regulert og de kan ikke gjøre påfunn som øker inntekten uten at det er tilsvarende utgifter. Her er utgiften en rabatt til de som holder seg under 5kwh.

Nei, de er ikke strengt regulert.  Som innlegget mitt tidligere i tråden viser så kan nettselskapet ta opp stort lån hos et annet selskap (stort kr 759 Mill som Norgesnett har tatt opp hos FEAS (som inneholder kun direktørene for Norgesnett)) som egentlig er en regnskapsmessig manøver. Med et slikt stort lån (som koster 5% renter til FEAS) så vil dette spise opp det meste av overskudd/utbytte.  Dvs uten disse regnskapsmanøvrene så ville et regnskap vist et godt overskudd og utbytte.

NVE setter ikke noen særlige begrensninger i så måte.

Jeg tipper at utbytte og direktørlønninger vil gjøre et solid hopp med ny modell, uten at det dermed blir noe mer fart i oppgradering av kapasitet i strømnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Du bommer helt på poenget mitt. Poenget er at nasjonale tall ikke sier noe om det er behov for investeringer i regional-nettet eller distribusjonsnettet. Og som du poengterer: det sier ikke en gang noe om investeringsbehovet i sentralnettet.

Så, da er mitt spørsmål til deg: Hvordan finner man ut hvor det er investeringsbehov? (vedlikehold, erstatning, supplering etc).

Den store prisforskjellen vi ser mellom nord og sør, eller egentlig mellom Møre og Vestland, vitner jo klart om en flaskehals i sentralnettet. Nå er det sannsynlig, som også andre her påpeker, at bedre overføringskapasitet nord-sør, vil øke prisene langt mer i nord enn de vil reduseres i sør. Derfor er der nok sterke krefter i nord som motsetter seg en oppgradering. Flaskehalser i regionale og lokale nett må være opp til hvert enkelt nettselskap, som jo eier nettene, å overvåke forbruk og nødvendig reservekapasitet i eget nett og utvide om nødvendig - det er jo det nettleien skal brukes til. Stortinget har i utgangspunktet bestemt at nettleien skal dekke drift, vedlikehold og oppgradering av nettet - ikke mer. Men dette prinsippet er for lengst forlatt. Nå er nettleien blitt en ny skatt som fyller offentlige budsjetter og rundelige betingelser for eierne.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Dette, de fleste klarer ikke se denne enkle beregningen. De fleste kjører <4 mil pr dag. Det er ca 8kW lading avhengig av biltype. Dette fikser en lett på nattestid med laaav effekt. 

Men så har du de som kjører MYE og må derfor bruke mye effekt, det er disse som skal betale mer. Noe som er fair, i mine øyne samt NVE etc. 

Det kan godt være at i snitt så kjører de fleste <4 mil per dag. Men, veldig mange har også enkelte dager i måneden hvor de kjører mye lengre.

Det er ikke uvanlig å reise på besøk hos famlie som bor lengre vekk, eller ta seg en helg på hytta en gang i måneden. Slike reiser drukner når man ser på gjennomsnitt, og blir da lett for mange å argumentere for at man bare kan lade ofte, mindre og med lavere effekt. Det fungerer fint for de som bare lader for å pendle 10km til jobb, men ikke i alle tilfeller.

I realiteten går det ikke å løse det uten å av og til måtte lade med høyere effekt. Passer man ikke på her, har stort batteri, langt til hytte/familie kan man fort risikere å sprenge effektgrensa på 5kW både på hytta og hjemme hver måned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Proton1 said:

Den store prisforskjellen vi ser mellom nord og sør, eller egentlig mellom Møre og Vestland, vitner jo klart om en flaskehals i sentralnettet. Nå er det sannsynlig, som også andre her påpeker, at bedre overføringskapasitet nord-sør, vil øke prisene langt mer i nord enn de vil reduseres i sør. Derfor er der nok sterke krefter i nord som motsetter seg en oppgradering. Flaskehalser i regionale og lokale nett må være opp til hvert enkelt nettselskap, som jo eier nettene, å overvåke forbruk og nødvendig reservekapasitet i eget nett og utvide om nødvendig - det er jo det nettleien skal brukes til. Stortinget har i utgangspunktet bestemt at nettleien skal dekke drift, vedlikehold og oppgradering av nettet - ikke mer. Men dette prinsippet er for lengst forlatt. Nå er nettleien blitt en ny skatt som fyller offentlige budsjetter og rundelige betingelser for eierne.

Kommer an på hvilke krefter som er sterkest. Kraftprodusentene lenger nord vil sikkert gjerne selge strøm til samme pris som de i sør, og nettselskapene er stort sett eid av kraftprodusentene.

Endret av olemars
Lenke til kommentar
59 minutes ago, MegaMann2 said:

Det kan godt være at i snitt så kjører de fleste <4 mil per dag. Men, veldig mange har også enkelte dager i måneden hvor de kjører mye lengre.

Det er ikke uvanlig å reise på besøk hos famlie som bor lengre vekk, eller ta seg en helg på hytta en gang i måneden. Slike reiser drukner når man ser på gjennomsnitt, og blir da lett for mange å argumentere for at man bare kan lade ofte, mindre og med lavere effekt. Det fungerer fint for de som bare lader for å pendle 10km til jobb, men ikke i alle tilfeller.

I realiteten går det ikke å løse det uten å av og til måtte lade med høyere effekt. Passer man ikke på her, har stort batteri, langt til hytte/familie kan man fort risikere å sprenge effektgrensa på 5kW både på hytta og hjemme hver måned.

Det er vel ingen grunn til å kreve at bilen må være fulladet neste dag etter en slik tur. Om du starter dagen etter med kun 100km rekkevidde så er det jo greit innenfor om du bare trenger 40km.

For hytta har du gjerne 48 timer til å lade før returen, så selv med 100kWh så blir det kun 2kW, så får du disponere de øvrige 3 om du ønsker å unngå å gå over. Eventuellt pause ladingen en time eller to når du skal lage mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...