Jump to content

olemars

Medlemmer
  • Content Count

    157
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

282 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

1679 profile views
  1. Tysk vindkraft dekker 50-60% av behovet i disse Elsa-dager og skviser kullkraften nesten helt ut (solkraft har større bidrag enn kull i dag).
  2. Tyskland har klart å bygge ut vindkraft på land for 100TWh på 10-15 år, til de gikk tom for egnet areal, det burde være mulig for nordsjølandene å få til det samme til havs.
  3. Dette reflekterer kanskje mer forhold i Equinor enn lønnsomhet i vindprosjekter, samt at det tar tid å bygge opp noe du ikke har gjort før. Ørsted har til sammenligning en avkastning på investert kapital på rundt 11%. Equinor hadde 9% i 2019 og 12% året før. Forøvrig solgte Equinor seg ned i Arkona-vindfarmen med god fortjeneste, mens de solgte seg ut av skiferolje i Eagle Ford med tap. Kanskje er Equinor for vant til å printe penger med null risiko på norsk sokkel?
  4. "Kan hende burde Norge hatt et rendyrket olje- og gasselskap, og ett rendyrket fornybart selskap?" Jeg har sett en del argumentasjon rundt dette, men det jeg lurer på er hva disse rendyrkede olje- og gasselskapene skal gjøre når det ikke lenger er drivverdig å være et rendyrket olje- og gasselskap? Skal de bare fortsette så lenge det går for så å sparke alle og legge ned? Er det ikke bedre å skaffe seg flere bein å stå på så en klarer en overgang?
  5. På et eller annet tidspunkt begynte en del i olja å betrakte seg selv som en truet minoritet på linje med røykere da det ble forbudt å røyke i restauranter. Allerede på 80-90-tallet snakket vi om at det ikke finnes olje inn i evigheten og vi blir nødt til å begynne å finne på noe annet om 30-40 år. Nå er vi der og fremdeles er det en holdning om at dette trenger vi ikke bekymre oss for før om en 30-40 år. På 80-90-tallet snakket forsåvidt også om at å brenne olje kanskje ikke er så miljøvennlig og bør gjøre noe med det også etter hvert, f.eks om en 30-40 år. Jeg har jobbet i oljerelatert industri i over 10 år, men er mer opptatt av å finne ut hvordan vi kan komme oss videre enn å tviholde på det som var til det krasjer helt.
  6. Ledelsen i Equinor er ikke dummere enn enn at de skjønner hvilken vei det går. Hvis de skulle holdt kursen og latt statkraft ta fornybarsatsingen eller skille det ut i et eget selskap, så vil Equinor skrumpe hen og dø. Målet om halvering innen 2050 er sannsynligvis kjempelett å nå, det vil skje nesten helt av seg selv.
  7. Det er ikke sånn som i gamle dager lenger at det bare ble litt snø på skjermen. Frosdent bilde betyr sort sett dårlig signal. Jeg vil anta det er noe i turbinene eller generatorene som lager signalstøy på samme frekvenser som riks-tv på et eller annet vis.
  8. Måtte bare et innslag i NRK Nyhetene og artikler i en haug med aviser til så ble det fortgang.
  9. Jeg hadde googlet meg til feil tall. £150/MWh er kun for de første offshore-vindfarmene som Dudgeon, og snittprisen på strøm jeg så var til forbruker og ikke spot. De nyeste offshore-vindfarmene har prisgaranti på rundt £40/MWh som er godt innafor spotprisen, til sammenligning har det nyeste atomkraftverket under bygging i UK en prisgaranti på £92/MWh
  10. Min Ioniq plugginn brukte ganske nøyaktig 100L på 5000Km, så det er innafor de 2.2L/100Km som de reklamerer med. Mye mindre forbruk enn den gamle bilen som jeg måtte fylle på annenhver helg, nå holder det med 1-2 ganger i halvåret. Da lader jeg et par ganger i uka og har en langtur innimellom. Så min personlige opplevelse av plugginn-hybrider er at de ikke er fake news.
  11. Ut fra det jeg kan finne har de en prisgaranti på £150/MWh, som er omtrent det snittprisen på strøm er i England akkurat nå, så subsidiene er sannsynligvis veldig små.
  12. Fant tallene: https://www.ssb.no/bilreg Det vrakes omtrent like mange biler som det kjøpes hvert år, så det vil ta ca 20 år å sirkulere bilparken. Kanskje det kunne vært et tiltak å gi bedre vrakpant, f.eks 10-15000 hvis du bytter den inn i en elbil, enten ny eller brukt.
×
×
  • Create New...