Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (2 timer siden):

Ok hvilken bil synes du bør sammelignes med Model 3? Som kan bevise at Tesla ikke er teknologi ledende på drivlinje?

Det er batteri, inverter, gir og elektromotor. Jeg tror ikke det er noen vesentlig forskjell i virkningsgrad på de forskjellige drivlinjene. Men hvis du har en tabell over dette så ville det vært svært interessant å se.

Men det er selvfølgelig forskjell i hvor mye energi som skal til for å drive forskjellige biler. Det å dytte rundt på en blikkboks med plastseter og en iPad vil åpenbart kreve mindre enn for en høyteknologisk luksusbil. Som alt annet i verden så er det kompromisser som må gjøres og forskjellige ting som vektlegges. For meg så virker det som om Tesla-eiere vektlegger helt andre ting ved bil enn det jeg gjør for eksempel. Og det er selvfølgelig greit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (På 10.11.2021 den 17.05):

Skatt oppgitt i prosenter må forstås dithen at det er av inntekt ikke av formue. Formuer kan fort bli store når de er av fantasiverdier uten at dette nødvendigvis gir noen skatteevne. Om du selv vil bli milliardær har jeg en enkel oppskrift til deg så kan du vurdere om det etter å følge denne oppskriften burde være slik at du da burde betale en halv milliard i skatt. 

Oppskriften er som følger: 

Opprett et AS med minimum aksjekapital og en milliard aksjer. Be en kompis om å kjøpe en aksje av deg for en krone. Vipps du er nå en milliardær (forutsatt at du har en ekstra krone ett sted) siden kursen for siste transaksjon gir aksjen en papirverdi på en krone. 

Akkurat som at de som følger oppskriften ovenfor naturligvis ikke vil oppnå denne prisen på det åpne markedet vil heller ikke Musk oppnå sin papirformue i kontanter om han prøver å realisere sin posisjon i tesla. Å selge så store volum gjør at prisen faller, sannsynligvis ganske dramatisk, selv om man har omsetning av mindre volumer til høye verdisettinger.

Sammenhengen mellom papirformuer målt i aksjer og reell formue i form av hvilke disponible midler man har er svært usikker.

Jeg skjønner ikke at du tar deg tid til å skrive slikt tull. Man er ikke milliardær fordi en oppretter et AS og utsteder en milliard aksjer og en kompis kjøper en av dem for kr 1. Likningsmyndighetene vil naturligvis konkludere med at her er null verdi.

Om en legger ut selskapet på børsen, vil naturligvis også markedet konkludere med det samme, null verdi. Altså verdien per aksje vil være kr 0,00000001!

Om Musk legger ut et antall av sine aksjer som tilsvarer ca 5% av total aksjeverdi i selskapet, vil han naturligvis få betalt ca hva som tilsvarer dagens aksjeverdi. Han ville naturligvis ikke flagge at han selger, men i finans er det tusener av mer eller mindre kriminelle som tar på seg slike jobber (skjule hvem som står bak transaksjoner)!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 10.11.2021 den 17.08):

Det er jo nettopp det jeg skriver. Det finnes ingen mulighet for å oppgradere en eldre Model S til dagens fsb-beta, akkurat som Dagens Tesla ikke vil kunne få reell fsb i fremtiden.

 

Det har vel heller ingen påstått. Du får ikke oppgradert den til 4WD heller for den saks skyld ;)

For øvrig er det spekulasjoner på om S og X med AP2.0/2.5 som har betalt for FSD vil få gratis oppgradering til nye kameratyper så disse kan benytte FSD-betaen. Disse bilene har allerede fått HW3.0 gratis men det kreves altså også nye kameraer. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg skjønner ikke at du tar deg tid til å skrive slikt tull.

Kanskje du skulle bruke mer tid på argumentasjonen din og mindre på spydighetene.

Poenget er naturligvis satt på spissen men det er ekvivalent. Du får prøve igjen og da fortrinnsvis med større saklighetsnivå.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 9.11.2021 den 15.23):

 Nokia og dets kunder var ikke redde for endringer. Nokia var langt fremme teknologisk, og tok store teknologiske sjangser, men slik det alltid er ved store endringer, så er det noen som treffer, og noen som bommer. Det hadde imidlertid ingenting med å holde fast ved det gamle å gjøre, så din opprinnelige kommentar er fremdeles helt på jordet.

Ellers gjorde jeg min første OTA på en bil for snart 15 år siden så jeg omfavner med glede ny teknologi. Jeg har imidlertid såpass mye erfaring med både nye og gamle biler at jeg ser både fordeler og ulemper med en del av endringene som kommer.

Nokia lå visst ikke så langt fremme likevel, siden de ble danket ut av Apple. Ja, Nokia lå sikkert langt fremme på tradisjonelle, utdaterte telefonteknologier. Akkurat som tradisjonelle bilprodusenter ligger langt fremme på tradisjonelle, utdaterte bilteknologier.

Dessverre hjelper ikke det når hele markedet endrer seg og ny teknologi man ikke har kompetanse på tar over.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 9.11.2021 den 15.36):

Software eier verden? Ok, lykke til med å kjøre til jobben med en minnebrikke. Når en kjører bil, så er nok fremdeles hardwaren viktigst, og så lenge Tesla ikke er best å kjøre (noe amerikanerene aldri har vært) så eier de ingenting som helst

Minnebrikke? Hva er det du snakker om?

Programvare kjører selvsagt på maskinvare. Ingen har påstått noe annet. Men poenget er at programvare gir helt nye muligheter og omdefinerer hva man kan få til.

Din argumentasjon er som å høre på Nokia-tilhengere da Apple slapp iPhone.

Sitat

Tesla sin evne til å skrive seg rundt brikkemangelen var stort sett et markedsstunt og en bløff. 

Eh nei, det var det ikke. De har økt salget kraftig samtidig som andre sliter stort.

Sitat

Tesla en datamaskin på hjul? En floskel på linje med "software eier verden" Det finnes mange biler med med flere prosessorer, større datakraft, flere og mer avanserte sensorer, raskere og bedre nettverksløsninger og ikke minst mer software enn Tesla.

Nei. Teslaer er datamaskiner på hjul, akkurat som iPhone var en datamaskin i lomma. Disse andre "bedre" bilene du snakker om er som Nokias smarttelefoner. Gammeldagse og på vei ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Nei. Teslaer er datamaskiner på hjul, akkurat som iPhone var en datamaskin i lomma. Disse andre "bedre" bilene du snakker om er som Nokias smarttelefoner. Gammeldagse og på vei ut.

Når skal Tesla få til vindusviskere, cruise-kontroll, fjernlysassistent og alle de andre banalitetene som alle andre fikk til for 20 år siden? Synes du ikke man bør mestre teknologien man tar som en selvfølge på en Toyota Yaris før man går ut og hevder at man er teknologisk overlegen?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 10.11.2021 den 14.47):

Ikke rart flere og flere melder at de holder seg unna merket selv om de synes Tesla-bilene er flotte.

Dette er bare diktning igjen. Etterspørselen etter Teslas biler øker stadig raskere og raskere.

Du ser jo forresten hvordan enkelt her forsvarer VW med nebb og klør tross ulovlig utslippsjuks, livsfarlige eksperimenter på mennesker, kartellvirksomhet, osv. Det VW har gjort er mye verre enn å tweete frekt mot en politiker.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Når skal Tesla få til vindusviskere, cruise-kontroll, fjernlysassistent og alle de andre banalitetene som alle andre fikk til for 20 år siden? Synes du ikke man bør mestre teknologien man tar som en selvfølge på en Toyota Yaris før man går ut og hevder at man er teknologisk overlegen?

Hehe, det blir som å si at "Nokias tastetelefoner hadde fysisk tastatur, derfor var de bedre enn iPhone". Du har ikke skjønt det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
hekomo skrev (25 minutter siden):

 

Programvare kjører selvsagt på maskinvare. Ingen har påstått noe annet. Men poenget er at programvare gir helt nye muligheter og omdefinerer hva man kan få til.

 

Du gikk langt i å antyde noe annet. Programvare står for en brøkdel av bestanddelene i en bil. Og programvare gir helt nye muligheter? Joda, det har den gjort de siste 40 årene. Og det er dokumentert rimelig grundig på forumet at du ikke kjenner Nokia vs Apple historen, så det blir bare flaut at du gjentar den.

hekomo skrev (22 minutter siden):

Eh nei, det var det ikke. De har økt salget kraftig samtidig som andre sliter stort.

Så problemer med brikkemangel kan ikke skyldes at feks VAG lager ti ganger så mange biler som Tesla. Det er lett å gjennomskue den saken som en PR-bløff. For det første så designer og lager Tesla bare en brøkdel av styreenhetene sine selv, og svært mange av de er levert av tradisjonelle europeiske leverandører som de fleste andre fabrikker bruker.

For det andre, så tar det månedsvis og årevis å utvikle hardware og teste den skikkelig, og det før man kan begynne å skrive software. Hvis Tesla kan gjøre dette på noen uker, så betyr det både at de må ha verdens enkleste hardware, og at de har verdens dårligste testrutiner.  

Og for det tredje. Alternative brikker finnes det ikke så mange av. Brikker for automotive use er begrenset, og alle bruker de samme leverandørene. Mao, det som de andre mangler, mangler også Tesla. Og hvis Tesla har brukt mer generiske brikker, så burde de iallefall ikke skryte av det...

hekomo skrev (40 minutter siden):

 

Nei. Teslaer er datamaskiner på hjul, akkurat som iPhone var en datamaskin i lomma. Disse andre "bedre" bilene du snakker om er som Nokias smarttelefoner. Gammeldagse og på vei ut.

Hva er det som gjør at de er på vei ut da? At de har for mange datamaskiner, for raske nettverk, for mye funksjonalitet? Eller er det rett og slett fordi de er bedre biler? Tror du bør være forsiktig med å si slikt spørøyt uten at du vet hva som befinner seg under panseret på en bil. Tesla er ingen datamaskin på hjul, det er en bil med 2 kraftige computere i toppklasse, 60-70 computere som er helt på det jevne, og et nettverk som er så tregt at den ikke kunne brukt noe av den nyeste teknologien selv om de hadde ønsket det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser som mulig negativt med OTA er når eks. Tesla begrenser ladehastigheten betraktelig på Bjørn Nydalen sin Tesla S fordi den er gammel.

Et annet eksempel i kommentarfeltet hans:

Quote

Tam Vu, 2 days ago
This happened to my 2013 Model S 85. It charged fine during the summer road trip in 2019, but was very slow during a winter road trip. Tesla had also nerfed the charging curve and my car only had about 90K miles on it. This and other quality problems pushed me to trade it in for an Audi e-tron. This is a major negative of OTA updates in addition to the constant bugs introduced by Tesla.


Det er når produktet man kjøper blir degradert via oppdateringer man ikke kan velge bort at jeg blir skeptisk.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (57 minutter siden):

Nokia lå visst ikke så langt fremme likevel, siden de ble danket ut av Apple. Ja, Nokia lå sikkert langt fremme på tradisjonelle, utdaterte telefonteknologier. Akkurat som tradisjonelle bilprodusenter ligger langt fremme på tradisjonelle, utdaterte bilteknologier.

Dessverre hjelper ikke det når hele markedet endrer seg og ny teknologi man ikke har kompetanse på tar over.

Utdatert teknologi som man ikke trenger lengre? Hva da ? Hjul? Bremser? Motor? Karosseri? Understell? Fjæringssystem? Sikkerhetssystem som airbag, esp, abs etc?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (40 minutter siden):

Model 3 som utleveres i US nå mangler visstnok trådløs lading av mobil og usb-C porter foran. Dette er shrinkflation i praksis.  Pay more,  get less. 

Hvor kan en lese om dette? Trådløs lading manglet jo før, og 3 part fikset dette fort for slikk og ingenting. Men manglende porter er jo ett større problem absolutt!

Tesla har jo fjernet en del etterhvert, som car port åpneren osv. Kjipt for de som bruker det.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 12.11.2021 den 11.51):

Nei

Vekt har ikke en dritt å si på toppfart

Hovedfaktorene for toppfart er effekt og luftmotstand. Du har selv bekreftet at luftmotstand er bedre på Taycan. Kanskje du mener Porsche sin oppgitte effekt er feil? Uansett skjønner du vel selv at toppfart ikke er noe bevis for drivlinjens fortreffelighet?

Så , angående din påstand, så tar du selvfølgelig feil. Riktignok er størrelsen på dekkene viktigere enn vekt, det var derfor jeg nevnte det først. Valg av dekk er hovedfaktor for rullemotstand. Vekt har betydning for uvekskling, men er også en liten faktor for rullemotstand.

Det ser ut som om alle dine poster er et forsøk på å påstå at drivlinjen til Tesla er vesentlig bedre enn alle andre. Det er godt mulig den er, det har jeg i grunnen ikke belegg for verken å bekrefte eller avkrefte. Argumentene dine er derimot bare tull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Hvor kan en lese om dette? Trådløs lading manglet jo før, og 3 part fikset dette fort for slikk og ingenting. Men manglende porter er jo ett større problem absolutt!

Tesla har jo fjernet en del etterhvert, som car port åpneren osv. Kjipt for de som bruker det.

De har vist droppet dette på noen biler, men lover å etterinstallere dette når de får flere brikker/porter...

https://dinside.dagbladet.no/motor/mangler-usb-porter/74636741

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Del said:

Hovedfaktorene for toppfart er effekt og luftmotstand. Du har selv bekreftet at luftmotstand er bedre på Taycan. Kanskje du mener Porsche sin oppgitte effekt er feil? Uansett skjønner du vel selv at toppfart ikke er noe bevis for drivlinjens fortreffelighet?

Så , angående din påstand, så tar du selvfølgelig feil. Riktignok er størrelsen på dekkene viktigere enn vekt, det var derfor jeg nevnte det først. Valg av dekk er hovedfaktor for rullemotstand. Vekt har betydning for uvekskling, men er også en liten faktor for rullemotstand.

Det ser ut som om alle dine poster er et forsøk på å påstå at drivlinjen til Tesla er vesentlig bedre enn alle andre. Det er godt mulig den er, det har jeg i grunnen ikke belegg for verken å bekrefte eller avkrefte. Argumentene dine er derimot bare tull.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å forklare, når du mener at en drivlinje ikke kan måles med å se på kombinasjon av effekt, akselerasjon, toppfart.

Ytelsene på en elbil styres i hovedsak av
Effektuttak som er mulig fra batteriet over tid
Størrelse og utforming av elmotoren
Turtall som kan holdes på motoren over tid

Kjøling og varming av batteri, battericellebalansering, kjøling av motor setter begrensninger på ytelsene.

Ikke størrelsen på dekkene

Men vi kan jo sammenligne Model S med Taycan da…. Da taper Porsche på alle punkter. Men du mener fortsatt ikke at Tesla er teknologisk overlegne og setter standarden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/13/2021 at 1:22 AM, Theo343 said:

Det eneste jeg ser som mulig negativt med OTA er når eks. Tesla begrenser ladehastigheten betraktelig på Bjørn Nydalen sin Tesla S fordi den er gammel.

Et annet eksempel i kommentarfeltet hans:


Det er når produktet man kjøper blir degradert via oppdateringer man ikke kan velge bort at jeg blir skeptisk.

 

Men hva er alternativet? Jeg er enig i at Tesla burde sagt ifra, «Vi har oppdaget fremskreden degradering av batteriet i din bil på grunn av mye hurtiglading» «vi begrenser derfor hastigheten for å sikre at batteriet ditt ikke går i stykker»

VI må huske at denne bilen ble laget i 2012. Sammenlignbare biler fra andre produsenter kom ikke før i 2018 (etron) Så her vet vi ikke helt om Tesla sin løsning er god eller dårlig sammenlignet med andre før om en 7 års tid.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...