Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (7 timer siden):

Diess sier det som gavner VW. 

Musk sitter oppe midt på natta og (sannsynligvis stein) svarer dette til lederen av Senatets finanskomite. Mange fans synes sånne infantiliteter er rasende festlig og skikkelig tøft gjort av en 50 år gammel mann. Imidlertid vil mange fler spørre seg om det er dette de vil assosiere seg med når de kjøper en Tesla.

Boomere er nok skikkelig sjokkerte ja, og det er jo greit. Tesla eier alle under 40. Fremtidens bilkjøpere er alle Tesla-fanboys.

De fleste bryr seg nok ikke i det hele tatt. Det er ikke slikt de tenker på når de skal kjøpe bil.

Så kan man jo veie ulike negative ting opp mot hverandre. Elon Musk som sier noe boomere blir sjokkert over på Twitter, eller VW-sjefer som driver kartellvirksomhet, utslippsjuks, og utsetter mennesker for farlige eksperimenter. Jeg vet hva som er verst for min del. Men så vet jeg også at hvis man absolutt vil, så kan man finne noe negativt om hvem som helst og hva som helst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi snakke litt om det han faktisk sa? At Tesla var overlegne på programvare og det at kundene får jevnlige oppdateringer.

Vil vi egentlig det? Ha en bil som får jevnlige oppdateringer?

For diskusjonen minner overraskende mye om diskusjonene vi hadde i smarttelefonenes spede barndom, da OS-oppdateringer var kjempeviktige. Den gang var Apple kjempebra fordi de oppdaterte mobilene sine årlig, mens Android-folket grein over at de ikke fikk flere OS-oppdateringer. Den gangen var det forståelig, for da var mobilene ganske dårlige og hver ny OS-oppdatering inneholdt et skikkelig hopp i økt funksjonalitet. Nå derimot? Hver OS-oppdatering har noen mindre visuelle justeringer og kanskje noen nye mindre viktige funksjoner, bare for å ha noe nytt å vise til. Hvis du er heldig. Kunne ikke brydd meg mindre om jeg ikke får siste versjon av Android, så lenge jeg fortsetter å få de månedlige sikkerhetsoppdateringene.

Slik er det med biler også. Jeg har ikke kjørt alle biler i verden, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noen gang har eid en bil hvor jeg har tenkt at jeg skulle ønske det kom en oppdatering som rettet en feil. Aldri. Bilene har alltid fungert strålende. Selv elbilen (i3).

Hvorfor skal jeg da ønske meg en mitraljøse av oppdateringer til bilen min, bare fordi det er en elbil? For all del, det må gjerne komme en oppdatering OTA dersom det er oppdaget et sikkerhetshull som ikke kan vente til neste service, men behovet for jevnlige oppdateringer er totalt fraværende fra min side i hvert fall.

Men vi som kjøper nye biler fordi vi faktisk er fornøyd med de der og da, er kanskje i et stadig større mindretall? Det er kanskje mer vanlig å kjøpe biler man er mindre fornøyd med og håper på en oppdatering som vil endre på det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

 

Vil vi egentlig det? Ha en bil som får jevnlige oppdateringer?

 

Ja, jeg vil gjerne ha det. Hvis det er snakk om ny funksjonalitet som jeg kan ha nytte av. Men det trenger ikke være OTA, og det er med noen forbehold. Jeg må kunne velge det selv, uten at bilen maser om det til stadighet (som enkelte PCer og telefoner gjør). Hvis det er OTA, så må det være sikkert og pålitelig, mye bedre enn i dag. Det må være ny funksjonalitet, og ikke for å reparere dårlig programvare en gang i mnd slik som i dag, og jeg er ikke interessert i å bytte bort et skikkelig førermiljø med fysiske knapper mot tuchskjermer for å få det til. Hverdagslig funskjonalitet og kjøreglede kommer foran gimmicks.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Du svarer jo egentlig på dette selv. Bilindustrien gjennomgår nå ikke bare ett men 3 teknologiskifter. Elektrifisering av drivlinjen, oppkobling og multimedia(data) og autonomi.

Dette var tre områder du valgte ut selv, og som ikke representerer virkeligheten utenfor enkelte medier. Elektrifiseringen er selvfølgelig et stort skifte, selv om det ikke er særlig krevende, og det vil ikke gjøre noen forskjell på hvem som overlever og hvem som ikke gjør det. Et eldrivverke er både enklere og billigere å utvikle enn et tradisjonellt drivverk. Autonomi er helt i det blå, og hvorvidt man kommer særlig utover førerassistansenivå i overskuelig fremtid er umulig å si. OTA er nok fremtiden, men det er ikke avansert teknologi, selv en mobiltelefon til 800kr klarer å få til dette. Hvis disse tre eksemplene er det som representerer teknologiskiftet, så er teknologiendringene betydelig mindre for "elbilalderen" enn det var, feks for perioden 1995 til 2015.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Dette var tre områder du valgte ut selv, og som ikke representerer virkeligheten utenfor enkelte medier. Elektrifiseringen er selvfølgelig et stort skifte, selv om det ikke er særlig krevende, og det vil ikke gjøre noen forskjell på hvem som overlever og hvem som ikke gjør det. Et eldrivverke er både enklere og billigere å utvikle enn et tradisjonellt drivverk. Autonomi er helt i det blå, og hvorvidt man kommer særlig utover førerassistansenivå i overskuelig fremtid er umulig å si. OTA er nok fremtiden, men det er ikke avansert teknologi, selv en mobiltelefon til 800kr klarer å få til dette. Hvis disse tre eksemplene er det som representerer teknologiskiftet, så er teknologiendringene betydelig mindre for "elbilalderen" enn det var, feks for perioden 1995 til 2015.

Og der forklarer du hvorfor noen bilprodusenter kommer til å gå konkurs, eller i det minste havne i seriøse problemer. ;) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Og der forklarer du hvorfor noen bilprodusenter kommer til å gå konkurs, eller i det minste havne i seriøse problemer. ;) 

For mange av oss er nok OTA kult, og man vil ha ny og kul funksjonalitet.
I mine foreldres generasjon, så snakker jeg ikke med mange som ser helt poenget. De vil bare ha en bil som virker, og der knappene er på samme sted hver gang.
Det samme kan nok sies om mange andre dingser, kjøleskap, komfyrer, badevekter o.s.v som skal oppgraderes. 
For mange er dette bare unødvendig plunder og heft, og jeg kan se poenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Min bil har fått stadig ny og nyttig funksjonalitet. Jeg husker da jeg plutselig kunne begynne å bruke bilens kameraer som dashcam. Jeg kunne skrote tredjepartsløsninger. For ikke å snakke om ting som Sentry Mode.

Det er fantastisk å ha en bil som fortsetter å bare bli bedre og bedre, selv etter at man har kjøpt den!

Og til det du skriver generelt, husker jeg samme typen argumentasjon fra Nokia-fansen da Apple kom på banen 😂

OTA er utrolig opphauset. Du nevner to funksjoner du har fått i bilen din (og som stengt tatt ikke er spesielt nyttige utover å være en gimmick). Kanskje har du fått noen flere, i kategorien julesanger og prompepute, men i forhold til hvor mange oppdateringer Tesla pusher så er det ikke mye nytt. Da sitter man igjen med at mesteparten av oppdateringene er reparasjoner/bugfiks som skulle skyldes en kombinasjon av hastverk, latskap og innkompetanse. Ja takk til en bil som er skikkelig testet når jeg kjøper den. 

En annen viktig grunn til at OTA er opphauset er at krav til hardware endrer seg hele tiden. Det er langt over 30 år siden vi leste om biler som kunne vare livet ut fordi man kunne oppdatere konstruksjonen både mekanisk og elektronisk. Det er to grunner til at det aldri tok av. Biler har begrenset levetid. De ruster, de slites ned, og karoseeri og interiør mister sin stivhet. Den andre er at teknologien hele tiden går fremover, og ingen klarer å spå hvor vi er om 5 år. Et ti år gammelt karosseri er en utgått gammel sko som ikke lengre er konkurasedyktig (karosseristivheten i en familiebil har økt med 5-600% siden sent 90-tall), trender og design endrer seg slik at biler føles umoderne, og elektronikkhardware og nettverksforbindelser fornyer seg hele tiden. Ideen om å lage en bil som kan være up to date hele tiden er forlokkende, men vanskelig å få til. Greit for en mobil eller en PC til noen tusenlapper som ikke trenger å vare mer enn noen år, vanskelig for en bil til en mill, som må vare i 15 år. 

Det beste eksempelet på hvor vanskelig dette kan være er jo Tesla selv. Når Model S kom, så skulle den kunne oppdateres til fremtidige spesifikasjoner OTA. Hva sjedde med det? Nå er Model S på sin 3 eller 4 ? hardware, og tanken på fremtidig selvkjøring i en 5-6 år gammel bil føles latterlig. Nå kan de snart ikke oppdateres engang, uten fysisk ombygging da 3G nettet er i ferd med å legges ned..

 

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (11 timer siden):

Denne tråden blir lang 🙂

Når VW sjefen kommer med skryt av Tesla, så er det nok noen det svir for og vi prøve å tolke i en helt annen retning.

Her kan det fort bli dårlig stemning ja, det blir av en eller annen grunn ekstreme tilstander.

On topic - Det er veldig lurt for VW å se i retning av Tesla. De kjemper om den samme kunden og spesielt i Norge vil jeg tro VW og Toyota er de som har mistet flest kunder til nettopp Tesla.

 

Må dette bli nok en OTA tråd?

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Og der forklarer du hvorfor noen bilprodusenter kommer til å gå konkurs, eller i det minste havne i seriøse problemer. ;) 

Det kommer til å komme mange konsolideringer og nedleggelser i årene fremover, det er noe som har bågått i snart 30 år, og som ikke kommer til å stoppe med det første. Ettersom dette har pågått i så mange år, så danner det seg et vist bilde av hvordan dette foregår. Mangel på elektronikk har aldri vært en driver, og kommer heller ikke til å være det i fremtiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Vil vi egentlig det? Ha en bil som får jevnlige oppdateringer?

Slik er det med biler også. Jeg har ikke kjørt alle biler i verden, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noen gang har eid en bil hvor jeg har tenkt at jeg skulle ønske det kom en oppdatering som rettet en feil. Aldri. Bilene har alltid fungert strålende. Selv elbilen (i3).

Samme med min bil. Alt bare virker perfekt. Når man ikke enkelt kan patche over eteren så setter det helt ekstreme krav til utvikling og testing av bilens funksjoner. Man må være veldig nær 100% sikker på at alt er i skjønneste orden FØR man leverer bilen til kunde for er det noe feil så er det veldig dyrt å rette opp i. 

Så kan man si at det er en stor fordel med OTA på toppen av rigid utvikling og testing, men  i praksis så vil produsenten slakke litt på kravene fordi de vet at det er enkelt å gjøre endringer i ettertid. Hvor mye slakk man tillater seg vil nok variere med sikkerhetskullturen hos den enkelte bilprodusent, men de som har dratt dette langt ut i den absurde parodien er Tesla. De sender utestede oppdateringer til et system som ratter en bil på 2 tonn og skalter og valter på måfå med sikkerhetssystemer som AEB og FCW. Selv banaliteter som cruise-kontroll og vindusviskere ligger i biter på gølvet som evig Beta.

OTA er  fremtiden, men det krever en helt annen disiplin og perspektiv enn den cowboy-aktige Agile-kulturen som man finnner i utvikling av mobilspill og tilsvarende ikke-kritisk programvare.  En regel som sa at alle endringer må testes av myndighetene før de distribueres ville nok satt en stopper for de verste aktørene.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

For mange av oss er nok OTA kult, og man vil ha ny og kul funksjonalitet.
I mine foreldres generasjon, så snakker jeg ikke med mange som ser helt poenget. De vil bare ha en bil som virker, og der knappene er på samme sted hver gang.

Og vi ser jo greit hvem som er i den generasjonen her inne. 😉

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Og vi ser jo greit hvem som er i den generasjonen her inne. 😉

Det er jo det som er så rart. Nerdene gjør en veldig stor deal ut av OTA, men det er hverken teknisk komplisert eller nytt. Selv billige telefoner har jo hatt det i en halv generasjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Det er jo det som er så rart. Nerdene gjør en veldig stor deal ut av OTA, men det er hverken teknisk komplisert eller nytt. Selv billige telefoner har jo hatt det i en halv generasjon. 

Bil er bil, og smart-telefon er smart-telefon.

De som har bil som oppgraderes med jevnlige oppdateringer ser nytten og forbedringen som det medfører.

De som ikke har bil som oppgraderes OTA ser ikke poenget med det. Naturlig nok. Selv om de har bil som kan motta OTA-oppdateringer, så hjelper ikke det hvis det kun er kritiske sikkerhetsoppdateringer som kommer OTA.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Bil er bil, og smart-telefon er smart-telefon.

 

Teknologien er den samme. Mao ikke noe hokus pokus.

Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

De som har bil som oppgraderes med jevnlige oppdateringer ser nytten og forbedringen som det medfører.

De som ikke har bil som oppgraderes OTA ser ikke poenget med det. Naturlig nok. Selv om de har bil som kan motta OTA-oppdateringer, så hjelper ikke det hvis det kun er kritiske sikkerhetsoppdateringer som kommer OTA.

Og noen ser både fordelene og ulempene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Si det til VW...

Vi vet hvorfor VW ikke har det/har hatt det tidligere. Det har ikke noe med komplisert teknologi å gjøre. VAG er den bilprodusenten i verden som driver mest med FoU og som har de største FoU budsjettene. Tror ikke de hadde hatt problemer med å lage noe som flinke tenåringer kan få til på gutterommet....

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Og vi ser jo greit hvem som er i den generasjonen her inne. 😉

Litt av problemet er nok å tenke på dette som hva som er "rett eller galt".
Folk har forskjellige preferanser.
Dermed vil det nok alltid være en stor kundemasse som er helt fornøyd med at bilen (eller vaskemaskinen), ikke får OTA oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...