Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

3G er et godt eksempel. Tesla tilbyr oppgradering til 4G til en hyggelig penge (ca. 4000-5000,-). Hva gjør Nissan? I USA ble det oppdaget et sikkerhetshull i softwaren/modemet slik at 2G ikke var sikkert å bruke lengre. 2G ble derfor deaktivert på service. Kundene fikk tilbud om å oppgradere til 3G (!) for $1500 (!). 3G, som skulle legges ned kort tid senere. 4G blir ikke tilbudt, så snart er alle eldre Leaf uten forbindelse. 

En ganske stor forskjell på kundebehandling her synes jeg. 

En Model S kan også få oppgradert hovedskjermen til siste versjon for snaue 20.000,- (tror det er 17.900,-). Er det noen andre merker som tilbyr slike oppgraderingen til greie priser? Jeg kjenner ikke til noen. Ødelegger du TCU-enheten i Leaf så koster en ny 84.000,- (!).

Så Tesla er ikke best bare på software-oppgraderinger, men også på hardware-oppgraderinger. 

Får ikke full funksjonalitet med ny skjerm. Mangler fremdeles 7 kameraer og en kraftig computer for å få dagens beta-fsd Det samme kommer til å skje med dagens nye Teslaer. Fremtidens Fsd, som forhåpentligvis kommer til å fungere bedre, vil trenge kameraer og sensorer som dagens Teslaer har og ikke kan få. At du kan oppdatere en 8 år gammel Tesla med en helt ny skjerm viser bare at Det ikke har skjedd så mye med bilen på de årene. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (30 minutter siden):

3G er et godt eksempel. Tesla tilbyr oppgradering til 4G til en hyggelig penge (ca. 4000-5000,-). Hva gjør Nissan? I USA ble det oppdaget et sikkerhetshull i softwaren/modemet slik at 2G ikke var sikkert å bruke lengre. 2G ble derfor deaktivert på service. Kundene fikk tilbud om å oppgradere til 3G (!) for $1500 (!). 3G, som skulle legges ned kort tid senere. 4G blir ikke tilbudt, så snart er alle eldre Leaf uten forbindelse. 

En Model S kan også få oppgradert hovedskjermen til siste versjon for snaue 20.000,- (tror det er 17.900,-). Er det noen andre merker som tilbyr slike oppgraderingen til greie priser? Jeg kjenner ikke til noen. Ødelegger du TCU-enheten i Leaf så koster en ny 84.000,- (!).

 

Ingen tvil om at Tesla tilbyr god service her, men ikke like bra som opprinnelig lovet, og bilen er jo avhengig av Internett på en helt annen måte enn andre biler. Den opprinnelige påstanden min står uansett fast. Teknologiutviklingen går for raskt til at "fremtidige oppgraderinger" kan bli noe særlig mer enn en gimmick.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, AL123 said:

Dette klarer alle bilfabrikenter fint, men det trenger ikke gjøres hver måned. Det trenger ikke engang å gjøres hvert år. Selv gamle Mitsubichi I-miev må gjennom dette, men altså bare annenhver service. 

Det eneste du har rett i her er evt forbruk (selv om det også der finnes unntak) Det kan imidlertid spores til luftmotstand som ikke har noe med kunnskap å gjøre, mens som er et kompromiss mellom forbruk og design. Ikke alle liker et generisk design. Teslas antiskrensesystem er er forøvrig et gammelt Boschsystem, og ingenting Tesla har utviklet selv.

Utfordrer deg da til å nevne en bil som slår Tesla på kombinasjonen?

Tesla drivlinjene har en kombinasjon av 
Hestekrefter
laveste forbruk
Høy toppfart
Høy ladehastighet

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden jeg har lest meg opp på Nokia, inklusive lekkasjen "Burning Platform Memo", vil jeg påpeke at sammenhengen mellom Nokia og denne saken er relevant men kanskje litt annerledes enn forstått her.

På det tidspunktet da Burning Platform Memo var Nokia det største mobilmerket i solgte enheter, og antall solgte enheter var ikke bare på topp, men det var i vekst - det var vekst siste kvartal før Burning Platform Memo lekkasjen. Slå opp salgstallene - flere hadde valgt å kjøpe Nokia enn noe annet merke, noen gang på det tidspunktet.

Nokia hadde reelle problemer og lyktes ikke i overgangen til touchbaserte (som alternativ til trykkbaserte) smarttelefoner, men de solgte fortsatt telefoner og de vokste fortsatt. Deres bekymring var at de andre utviklet seg raskere men også at deres egne telefoner falt i pris så overskuddet var i fritt fall. De billige telefonene ble stadig sterkere konkurrenter til deres egne dyrere modeller.

Burning Platform Memo er et eksempel på hva som kan skje når topplederen i en bedrift forteller alle salgskjedene at han selv ikke har tro på produktene de har i sin pipeline men heller ikke har et erstatningsprodukt klart.

Det er langt på vei sammenlignbart med det Diess gjør nå. Den interne motstanden mot endring ser også ut til å være sammenlignbar med situasjonen i Nokia. Men det er også store forskjeller. Nokia skremte alle leverandørkjedene som heiv produktene deres ut så raskt de klarte. Det kan ikke VW-leverandører. Og mens Nokia kunne se på at Android tok igjen Iphone, har VW en plan som de er kommet lengre på enn konkurrentene. Men strengt tatt er det så store likheter at jeg blir litt svett på VWs vegne. Jeg har sett selvmord ovenfra i Nokia når inkompetent ledelse angriper strategien til selskapet i offentlighet, og dette ligner.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Utfordrer deg da til å nevne en bil som slår Tesla på kombinasjonen?

Tesla drivlinjene har en kombinasjon av 
Hestekrefter
laveste forbruk
Høy toppfart
Høy ladehastighet

 

De fleste andre fabrikantene tilbyr det samme, kanskje bortsett fra forbruk, men det har til gjengjeld ikke noe med drivlinje å gjøre.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 9.11.2021 den 0.17):

Diess sier det som gavner VW. 

Musk sitter oppe midt på natta og (sannsynligvis stein) svarer dette til lederen av Senatets finanskomite. Mange fans synes sånne infantiliteter er rasende festlig og skikkelig tøft gjort av en 50 år gammel mann. Imidlertid vil mange fler spørre seg om det er dette de vil assosiere seg med når de kjøper en Tesla.

 

Jeg assosierer dette med en mann som har gjort det bedre enn hele Senatet samlet.

Forresten at venstrevridde klager over rikdomen til suksessrike folk er vel like gammelt som solen, så dette blir sånn hakk i platen politikk som bare resirkuleres for ørtende gang.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Jeg assosierer dette med en mann som har gjort det bedre enn hele Senatet samlet.

Forresten at venstrevridde klager over rikdomen til suksessrike folk er vel like gammelt som solen, så dette blir sånn hakk i platen politikk som bare resirkuleres for ørtende gang.

Det er ikke gammelt i det hele tatt. Det er en oppkonstruert virkelighet. For det første tror jeg du skal slite med å finne noen i amerikansk politikk som med en viss troverdighet kan kalles venstrevridde. For det andre klages det ikke på andres rikdom, det klages på fordelingspolitikken, og det har ikke nødvendigvis så mye med sosialisme å gjøre. All historikk viser at en god fordelingspolitikk er bedre på nasjonaløkonomien.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, AL123 said:

For det andre klages det ikke på andres rikdom, det klages på fordelingspolitikken, og det har ikke nødvendigvis så mye med sosialisme å gjøre. All historikk viser at en god fordelingspolitikk er bedre på nasjonaløkonomien.

Men nå har du snakket om dette i ca 154 poster fordelt på to, eller var det tre (?), tråder allerede. Det er greit, fint, flott, men nå har vi hatt den samtalen. Lag din egen tråd som omhandler diskusjoner rundt bedrifter og deres bedriftkultur og rettigheter. Det er ikke det at det ikke er en interessant diskusjon, men dette er en diskusjon for en annen tråd. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (43 minutter siden):

Men nå har du snakket om dette i ca 154 poster fordelt på to, eller var det tre (?), tråder allerede. Det er greit, fint, flott, men nå har vi hatt den samtalen. Lag din egen tråd som omhandler diskusjoner rundt bedrifter og deres bedriftkultur og rettigheter. Det er ikke det at det ikke er en interessant diskusjon, men dette er en diskusjon for en annen tråd. 

Jeg har ikke diskutert politikk i det hele tatt i noen andre tråder, og dette var et svar på andres innlegg, så pass på deg selv og dine innlegg.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 timer siden):

Jeg assosierer dette med en mann som har gjort det bedre enn hele Senatet samlet.

Hva hadde assosiasjonen vært om Musks tilsvar hadde vist et snev av intelligens?

 

nessuno skrev (2 timer siden):

Forresten at venstrevridde klager over rikdomen til suksessrike folk er vel like gammelt som solen, så dette blir sånn hakk i platen politikk som bare resirkuleres for ørtende gang.

Det er mange gode argumenter mot beskatning av urealisert inntekt, ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Du kan velge helt fritt blant 2021/22 modellene

Ok, en Taycan Turbo har høyere effekt og ladehastighet enn en Model 3. Hva er poenget ditt egentlig? Hvordan skal disse faktorene bevise at Tesla har et teknologisk forsprang?  Tror kanskje de fleste andre her har vokst i fra å spille bilkort...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
32 minutes ago, AL123 said:

Ok, en Taycan Turbo har høyere effekt og ladehastighet enn en Model 3. Hva er poenget ditt egentlig? Hvordan skal disse faktorene bevise at Tesla har et teknologisk forsprang?  Tror kanskje de fleste andre her har vokst i fra å spille bilkort...

Hvis man ikke skal bruke prestanda som målestokk på teknologisk forsprang, hva foreslår du man skal bruke som målestokk?

Når du må trekke frem en bil til 3 ganger prisen for å slå en Tesla, og fortsatt vil Teslaen vinne på 3 av 5 kriterier, så sier det noe om teknologisk overlegenhet i drivlinjen. Eller hvordan måler du det?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hva hadde assosiasjonen vært om Musks tilsvar hadde vist et snev av intelligens?

 

Det er mange gode argumenter mot beskatning av urealisert inntekt, ja. 

Selvfølgelig, og igjen, særs av de venstrevridde. Selv om Musk i praksis betaler godt over 50% skatt av all inntekt som er mer enn de fleste... jada, misunnelsen lenge leve.

Ang Musk og "intelligens" - duste-senatorens duste-argument (selv om Musk og IRS har ingen klinsj i det hele tatt) er: du penger. Jeg ikke penger. Gi penger. Responsen til Musk var helt 100% passende ifht det opprinnelige argumentet.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (47 minutter siden):

Hvis man ikke skal bruke prestanda som målestokk på teknologisk forsprang, hva foreslår du man skal bruke som målestokk?

Når du må trekke frem en bil til 3 ganger prisen for å slå en Tesla, og fortsatt vil Teslaen vinne på 3 av 5 kriterier, så sier det noe om teknologisk overlegenhet i drivlinjen. Eller hvordan måler du det?

Som jeg sa tidligere. Forbruk og toppfart har lite og ingenting med teknologisk forsprang i drivlinje å gjøre, men med aerodynamikk. Og politikk (de fleste tyske fabrikker har selvpålagt 250kmt toppfart). Saken er vel at pr i dag er drivverkene i de ulike elbilene påfallende like og det er svært lite, utenom batteritype som skiller dem. Uansett er det så høy effektivitet hele veien at det er vanskelig å forbedre på noe som gir særlig utslag. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Det er ikke gammelt i det hele tatt. Det er en oppkonstruert virkelighet. For det første tror jeg du skal slite med å finne noen i amerikansk politikk som med en viss troverdighet kan kalles venstrevridde. For det andre klages det ikke på andres rikdom, det klages på fordelingspolitikken, og det har ikke nødvendigvis så mye med sosialisme å gjøre. All historikk viser at en god fordelingspolitikk er bedre på nasjonaløkonomien.

1)Cortez, Clinton, Hussain Obama, Sanders, Pelosi. Var det nok, skal du slutte å tulle, eller skal jeg komme med flere?

2) "fordelingspolitikk" er bokstavelig talt sosialisme. Og bortsett fra søkkrike Norge og diktatoriske Kina - ingen slike eksempler finnes i det hele tatt, og i USA er det direkte skadelig.

 

Endret av nessuno
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (Akkurat nå):

 Responsen til Musk var helt 100% passende ifht det opprinnelige argumentet.

Senatoren mener en Twitter-poll ikke burde være avgjørende for om en milliardær skal betale skatt.
Musks respons: Det ser ut som du nettopp har ejakulert.
Fansen: Det var veldig bra svart.

Ikke rart flere og flere melder at de holder seg unna merket selv om de synes Tesla-bilene er flotte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...