Gå til innhold

Volkswagen-sjefens advarsel: – I dag er det Tesla som setter standarden


Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (5 minutter siden):

Ellers kan ikke FSD regnes inn da Tesla uansett er milevis foran alle andre, og Roadsteren er en supersportsbil med et begrenset marked. På samme måte er det åpenbart at Teslas drivlinje allerede ligger foran, så at 4680 er bak skjema hindrer bare at de trekker fra enda mer. De har mange års forsprang, og detaljene er viktig, ikke hvor vidt man klarer å skru sammen en bil.

Hvor i all verden kommer dette fra. Tesla ligger helt sist på autonomi. Roadsteren er ikke i nærheten av produksjon selv om den ble lansert i 2017 og det er fremdeles nulll og niks i denne tråden eller andre steder som sier at Tesla har noe forsprang på drivlinje. Da sitter man igjen med dårlig sammenskrudde biler med kjipt interiør, men som går fort 0-100. Det siste er enkelt å gjøre om man tyner livsskiten ut av batteripakken som da har ført til nerfing av drivlinjen over OTA.

Fra å være langt foran de andre for 5 år siden så er Tesla i ferd med å bli "legacy" på elbiler. De har et mikroskopisk utviklingsbudsjett som på toppen av dette er spredd utover en haug forskjellige områder som nå også inkluderer å utvikle en Tesla robot(!!). De kommer til å bli hengende mer og mer bak konkurrentene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (52 minutter siden):

 

Jeg synes allerede at Model 3 har litt i treigeste laget forflytningshastighet de gangene jeg skal kjøre fort og langt. Sikker ikke viktig for alle, men for at jeg skal gidde å kjøre elektrisk så kan jeg ikke ha noe som er massivt treigere enn fossilt.

 

 

Ja, alle bør prioritere det som er best for dem selv. For noen er det viktig at man kommer seg så raskt som mulig til Polarsirkelen, og for andre er det viktig med en bil som ikke fremstår som om den er bygget i fylla.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (21 minutter siden):

Ellers kan ikke FSD regnes inn da Tesla uansett er milevis foran alle andre.

Kan du hjelpe meg å forstå hvordan Tesla er foran andre som har lansert nivå 3 allerede? Systemer basert på lidar, radar, avstandsensorer og kamerainformasjon - i salg og bruk idag. Tekniske fremskritt foran Tesla som at bilen bremser selv før svinger og justerer fart etter forholdene (f.eks dårlig vær). Autopilot har ikke dette, men den har en forbikjøringsfunksjon som ca alle Teslaeiere sier du bør unngå fordi den ikke virker og en summon funksjon som heller ikke virker skikkelig. I tillegg til dette sliter den fælt med ghostbraking, så det er et Tesla-tips å sitte med foten klar i tilfelle det skjer - dette driver kompisen min med.

FSD er et prosjekt Tesla har kjørt i årevis nå, og til tross for utviklingen deres og modellen de bruker for å høste data så har ikke dette nådd forbruker ennå og systemet er visstnok ganske langt unna release. Tesla er på ingen måte markedsledende når det kommer til selvkjøring slik jeg ser det idag, og slik de har vært tidligere. 

Her kan jeg selvfølgelig ta feil, FSD kan være lansert og jeg kan ha kjørt biler med problemer, folk er teslahatere så det kan være autopilot er fantastisk og at jeg kun har vært uheldig de gangene jeg har opplevd feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (36 minutter siden):

Tror du misforstår hva jeg skriver. Jeg sier ikke at de ikke kan ta igjen Tesla, jeg sier at det ikke er en jobb som skal undervurderes,

Tror ikke det er noen bilfabrikanter som undervurderer konkurentene sine. Poenget mitt er at VAG er milevis foran Tesla på mange flere områder enn Tesla er foran VAG. Og at det lite sannsynlig at Tesla vil ta igjen forspranget med sitt mikroskopiske utviklingsbudsjett, som de atpåtil bruker på helt feil ting. Uansett er det vel ingen som tror på at VAG nettopp har utviklet en bil som de bruker nesten dobbelt så lang tid på å montere sammen som de gjorde på forgjengeren. Til sammenligning bruker man i England 12 t på å bygge en Leaf. Elbiler er tross alt enklere å bygge enn dieselbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er hva Cruise får til(Waymo er minst like bra).

 

Tesla sliter fremdeles med ting som er løst selv på de billigste skrot-biler. Tesla fantom-bremsing har alltid vært et livsfarlig problem fordi hyppige umotiverte bråbremsinger lager ulykker. Så fjernet de radaren pga komponentmangel og det ble enda verre(Fansen slurpet selvfølgelig i seg bortforklaringen om at radar lagde støy og at det var LURT å fjerne den. Noen Tesla-eiere har gått til det skrittet å kjøpe radar-enhet på eBay og fått den hacket inn i bilen. For en komedie!)

Electrek: Tesla has a serious phantom braking problem in Autopilot

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (28 minutter siden):

Her er hva Cruise får til(Waymo er minst like bra).

 

Tesla sliter fremdeles med ting som er løst selv på de billigste skrot-biler. Tesla fantom-bremsing har alltid vært et livsfarlig problem fordi hyppige umotiverte bråbremsinger lager ulykker. Så fjernet de radaren pga komponentmangel og det ble enda verre(Fansen slurpet selvfølgelig i seg bortforklaringen om at radar lagde støy og at det var LURT å fjerne den. Noen Tesla-eiere har gått til det skrittet å kjøpe radar-enhet på eBay og fått den hacket inn i bilen. For en komedie!)

Electrek: Tesla has a serious phantom braking problem in Autopilot

 

Problemene rundt autopilot er helt merkelig, de har slitt med dette i årevis og det virker til å bli verre. Jeg tror det blir vanskelig for VW å oppnå Apple-effekten som Tesla har rent markedsføringsmessig. Å overtale en tidligere VW Golf eller Toyota Auris kunde om at Teslaen de nå har kjøpt er det råeste innen tech noensinne krever mest sannsynlig ikke så mye, og det er de kundene de henter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Ellers kan ikke FSD regnes inn da Tesla uansett er milevis foran alle andre, og Roadsteren er en supersportsbil med et begrenset marked. På samme måte er det åpenbart at Teslas drivlinje allerede ligger foran, så at 4680 er bak skjema hindrer bare at de trekker fra enda mer. De har mange års forsprang, og detaljene er viktig, ikke hvor vidt man klarer å skru sammen en bil.

FSD er da ikke milevis foran andre? FSD's design intent er å være på nivå 5 selvkjøring. Da blir det litt merkelig å sammenligne et system som er laget for nivå 5 selvkjøring mot systemer som er solgt for å få toppkarakter hos ENCAP angående assister og sikkerhetssystemer, hvor dette nåes allerede fra 1 kamera og 1 radar fremover. 

De som kjøper en av Mobileye sensor suites her, kjøper langt ifra hva Mobileye har i tippen av porteføljen sin. Den ble nylig gjort tilgjengelig gjennom en egen plattform, og hopper direkte inn som nivå 4 selvkjøring. Altså langt, langt, langt forbi og langt bedre enn FSD. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 13.11.2021 den 1.12):

Du gikk langt i å antyde noe annet. Programvare står for en brøkdel av bestanddelene i en bil. Og programvare gir helt nye muligheter? Joda, det har den gjort de siste 40 årene. Og det er dokumentert rimelig grundig på forumet at du ikke kjenner Nokia vs Apple historen, så det blir bare flaut at du gjentar den.

Nei, jeg gikk faktisk ikke langt i å antyde noe annet. Det er nok heller slik at din kompetanse på dette kanskje ikke er helt på topp, slik at du ikke skjønner hva jeg snakker om.

Argumentene dine er litt av typen "programvare står for en brøkdel av bestanddelene i en telefon". Og likevel er altså programvare og teknologi generelt nettopp nøkkelen til Apples suksess. Nokia hadde også programvare, men den var dårlig sammenlignet med Apples. Det var gammeldags og ikke tilpasset den nye tiden man levde i.

Sitat

Så problemer med brikkemangel kan ikke skyldes at feks VAG lager ti ganger så mange biler som Tesla. Det er lett å gjennomskue den saken som en PR-bløff. For det første så designer og lager Tesla bare en brøkdel av styreenhetene sine selv, og svært mange av de er levert av tradisjonelle europeiske leverandører som de fleste andre fabrikker bruker.

Tesla har omprogrammert brikker for å jobbe seg rundt mangelen. VAG er et boomer-selskap som ikke har samme programvarekompetanse. Derfor sliter de.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Del skrev (På 15.11.2021 den 17.19):

Selvmotsigelse? Akselerasjon er det eneste Model 3 har, og den er ubehagelig, til og med for sjåfør.  Alt annet minner meg om en Toyota Yaris. Prishoppet til Model S merkes på alt.

Er det ikke litt merkelig at noen som ikke har Model 3 engang, skal belære andre om bilen?

Nei, den er ikke ubehagelig. Den er ufattelig rå.

Fint om folk som ikke har bilen slutter å komme med åpenbart falske påstander om den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 15.11.2021 den 19.42):

Tror nok det er mye skremsel og BS i denne talen, på samme måte som når feks Musk taler. Sannsynligvis ment som skremsel ovenfor tyske myndigheter. Feks dette med at VW bruker 30t på å bygge en elbil. Veldig rart om VW skulle gå fra å ha noe av det beste produkjsonapparatet i verden til noe av det dårligst, sånn rett over natten. Like rart ville det være om VAG skulle gå for å være blandt de mest innovative bilkonsernene til å bli en hodeløs kylling, sånn helt over natten. Nå kjenner jeg ikke mye til Diess, men forgjengerene hans har vært blandt de mest profilerte i industrien, nettopp på grunn av sin innovasjonskraft og forretningsteft. Hvis Diess er så ubrukelig som det fremstår her, så ville nok styret ha byttet han ut for lenge siden.

Du ser ut til å glemme hvordan det går med utdaterte selskaper som henger igjen i fortidens teknologi. Som Nokia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 timer siden):

Tesla har nok den beste kjøleløsningen, om ikke den mest driftssikre. Men det må de da også ha, da de har noen av de dårligste battericellene. klarer relativt lave effektuttak, færrest ladesykluser og dårlig temperaturkontroll.

Hahahahaha... ja, du kan dikte du 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (9 timer siden):

Hvor i all verden kommer dette fra. Tesla ligger helt sist på autonomi.

Eh, nei. Hvor henter du disse fantasiene fra egentlig?

Ikke si det er Tesla-hateren i Navigant Research, selskapet som hardnakket påstod at iPhone ville floppe og Apple ville bli utkonkurrert av Nokia og andre boomer-produsenter? 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Kan du hjelpe meg å forstå hvordan Tesla er foran andre som har lansert nivå 3 allerede?

Fordi disse med "nivå 3" er begrenset til predefinerte områder som må lages ekstremt detaljerte kart over først, mens FSD er en generell løsning som ikke er som "car on rails".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Her er hva Cruise får til(Waymo er minst like bra).

 

Tesla sliter fremdeles med ting som er løst selv på de billigste skrot-biler. Tesla fantom-bremsing har alltid vært et livsfarlig problem fordi hyppige umotiverte bråbremsinger lager ulykker. Så fjernet de radaren pga komponentmangel og det ble enda verre(Fansen slurpet selvfølgelig i seg bortforklaringen om at radar lagde støy og at det var LURT å fjerne den. Noen Tesla-eiere har gått til det skrittet å kjøpe radar-enhet på eBay og fått den hacket inn i bilen. For en komedie!)

Electrek: Tesla has a serious phantom braking problem in Autopilot

 

Eh, en reklamevideo fra Cruise der de kjører innenfor et begrenset område de har måttet lage ekstremt detaljerte kart over først, og som i realiteten er "cars on rails".

Og så linker du til en artikkel om en førerassistent?! Autopilot er ADAS, ikke autonomi. Skjerpings.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...