Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Økte priser og avgifter er det siste vi trenger for å redusere utslipp. vi trenger begrensninger og tilltak.

Fasinerende at det enda er en greie i Norge og subsidiere 2,5 tonn elbiler produsert på kull i utlandet. For så klappe seg selv på skuldren og skrive en stor NULL i co2 regnskapet. Vi har fått flere hundre tusen flere biler i landet siste år, mest sannysnelig er dette elbiler produsert på kull som står med null i regnskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Økte priser og avgifter er det siste vi trenger for å redusere utslipp. vi trenger begrensninger og tilltak.

Fasinerende at det enda er en greie i Norge og subsidiere 2,5 tonn elbiler produsert på kull i utlandet. For så klappe seg selv på skuldren og skrive en stor NULL i co2 regnskapet. Vi har fått flere hundre tusen flere biler i landet siste år, mest sannysnelig er dette elbiler produsert på kull som står med null i regnskapet.

Hvilke biler er produsert av kull?💁😅

Ja biler har utslipp ved bygging, elbiler noe mer en 'vanlige' biler. Men kjapt tjent inn igjen. Spesielt her til lands. 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Problemet er bare at folk bare får flere og flere biler. dermed større og større utslipp. 1 mill ekstra siden år 2000 og 250.00 siste årene

Befolkningen har vokst med ganske mange folk denne tiden også. Ca 1 million siden 98. 

Det er ikke bedre at folk kjøper og kjører diesel/bensin. Det fører til mer lokale utslipp.

Det beste er å kjøpe en bil uten lokale utslipp med minst mulig utslipp ved produksjon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Stoppet å lese ved snittforbruk på 0,4 liter pr mil. Det er helt urealistisk for snittet. Dette er cllickbait.

Snittforbruk for ein bil som brukar 0.4L/mil. Det er ikkje verre enn å gange med to så dekkar du ganske mange bilar på veien. Det interessante med ein sånn artikkel er prisen per mil med elbil, ikkje dieselbilen. Det er enklare å rekne ut pris per mil med ein dieselbil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (Akkurat nå):

Snittforbruk for ein bil som brukar 0.4L/mil. Det er ikkje verre enn å gange med to så dekkar du ganske mange bilar på veien. Det interessante med ein sånn artikkel er prisen per mil med elbil, ikkje dieselbilen.

Poenget var jo å sammenligne når strømmen er dyr nok til å samsvare prisen å drifte en ICE bil. Men så tar de forbruket ned til 0,4 liter pr mil for ICE bilen og opp til 2kWh for elbilen. Da sammenligner en ikke like biler og hele artikkelen faller i mine øyne.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Poenget var jo å sammenligne når strømmen er dyr nok til å samsvare prisen å drifte en ICE bil. Men så tar de forbruket ned til 0,4 liter pr mil for ICE bilen og opp til 2kWh for elbilen. Da sammenligner en ikke like biler og hele artikkelen faller i mine øyne.

Hadde du lese vidare så ville du sett dette:

Sitat

Prisen for å kjøre bensin- eller dieselbil varierer også med både pumpepris og forbruk.

  • Koster drivstoffet 16 kroner per liter, og du har et forbruk på 0,4 liter per mil, gir det en pris per mil på 6,4 kroner
  • Koster drivstoffet 17 kroner per liter, og du har et forbruk på 0,5 liter per mil, gir det en pris per mil på 8,5 kroner.
  • Øker forbruket til 0,8 liter per mil, blir kostnaden 13,6 kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, leifeinar said:

Økte priser og avgifter er det siste vi trenger for å redusere utslipp. vi trenger begrensninger og tilltak.

Fasinerende at det enda er en greie i Norge og subsidiere 2,5 tonn elbiler produsert på kull i utlandet. For så klappe seg selv på skuldren og skrive en stor NULL i co2 regnskapet. Vi har fått flere hundre tusen flere biler i landet siste år, mest sannysnelig er dette elbiler produsert på kull som står med null i regnskapet.

Vent litt.. 

Vi subsidierer vi ikke elbiler i Norge, vi insentiviserer kjøp av dem ved å kreve mindre skatt og avgifter.

Så er du for eller imot økte avgifter på bil egentlig?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kort sagt, nei.

Driftsikkerheten & levetiden på elbil er rett & slett for dårlig (enda). Dette gjelder også mange fossil biler forøvrig. Liker godt Model 3, men skal jeg ha ny bil skal jeg være sikker på at den holder i mange problemfrie år, selv lenge etter garanti. Som fex Lexus. Alle nye elbiler som kommer på markedet i dag er fulle av barnesykdommer, E-Tron, ID3, Mach E, kona..

Tesla på jumboplass
Consumer reports
Tesla vil ikke være med

Endret av Pizza3333
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, FrihetensRegn said:

Det må være deilig å leve i sin egen lille boble der alle bor i byen, har råd til innkjøp av elbil eller kan sykle og ta kollektivtransport.

Realiteten er derimot en ganske annen, der de som har en bil i dag gjerne har en dieselbil som feks en brukt Caravelle eller Tiguan til en verdi godt under 50 000 kr der et innkjøp av tilsvarende elbil vil ruinere familieøkonomien og der kollektivtransport er ikke-eksisterende. Mange bor også fem-seks mil unna jobben, og om man også skal levere barn i barnehagen og skolen, kanskje utføre andre ærend også, er god rekkevidde viktig, spesielt om vinteren. Dette, sammen med god plass og generell praktiske løsninger som mange seter, betyr at det ikke finnes billige brukte elbiler som kan erstatte den gamle dieselbilen.

Det blir litt som å fryde seg over høye strømpriser fordi du har gått til innkjøp av solpanel på taket, batterier til lagring av energi og andre tiltak som etterisolering til en halv mill, mens andre som sliter med strømregningen ikke har råd til å bytte ut en panelovn med varmepumpe.

Spot on!
Dette er vel det endelige svaret på denne diskusjonen her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...