Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Just now, Salvesen. said:

Erna med mann har dratt inn over 1500 Moxnes briller i det her. Han gikk, Erna sitter...

Men skulle Erna bli tatt i løgn etter løgn om saken så forsvinner hun veldig raskt som partileder. Og viser det seg at gubben til Erna faktisk hadde innsideinformasjon så er det mest sannsynlig game over for Erna. For da har hun enten opptrådt uaktsomt, som også er straffbart eller hun har med overlegg gitt gubben innsideinformasjon slik at de kunne få mer mynter på kistebunnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (2 minutter siden):

Men skulle Erna bli tatt i løgn etter løgn om saken så forsvinner hun veldig raskt som partileder. Og viser det seg at gubben til Erna faktisk hadde innsideinformasjon så er det mest sannsynlig game over for Erna. For da har hun enten opptrådt uaktsomt, som også er straffbart eller hun har med overlegg gitt gubben innsideinformasjon slik at de kunne få mer mynter på kistebunnen. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det ender der. At hun ikke viste noe som helst finner jeg like usynlig som at Moxnes frue ikke var med på tyveriet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg kan ikke forstå annet enn at det ender der. At hun ikke viste noe som helst finner jeg like usynlig som at Moxnes frue ikke var med på tyveriet 

Tja vi får se, kanskje er hvitsnippforbryterne faktisk fredet? Og at det var en eller annen indre splid som egentlig felte Borten Moe, at økokrim skulle etterforske var egentlig mest et politisk spill? 

Men det er klart Erna har vist. De har jo fylt ut ligningen hvert eneste år. Og når inntektene hans plutselig øker markant pga aksjegevinst så ville det jo vært naturlig å spørre litt, aksjefond har jo sjeldent storgevinst, der er mer jevnt ok avkastning over tid. Så det er helt klart at Erna har visst hva som skjedde innenfor husets fire vegger. Kanskje har hun tilogmed tilrettelagt for innsidehandel? En ting er hva du og jeg tenker og tror om saken, noe annet er hva økokrim konkluderer med. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Tøysete din logikk og 'pynting' - min utheving.

Kanskje han har gjort 10 handler i løpet av en kveld i uken. Eller 5 på 2

Bortsett fra at børsen kun er åpen for handel mellom 09:00 og 16:25, eventuelt 16:30 med sluttauksjonen. Og at listene som ligger på nett har de aktuelle datoene for samtlige handler. 

Han handlet på Ernas fødselsdag, lillejulaften og på bryllupsdagen i følge listen på DN.no

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Er jo et eksempel over. Finnes og Solberg cashet inn 120 000 på en måned. Et lavt tall om man sammenligner med andre land, men sikkert en grei biinntekt for et norsk statsministerpar.

Hyggelig biinntekt det. :p

Han kan ha hatt flaks, det er lov. Om det skulle vise seg at han veldig ofte har hatt flaks så ser det straks verre ut. Med nesten 4000 handler er det nok å se på til å lage god statistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (31 minutter siden):

Tja vi får se, kanskje er hvitsnippforbryterne faktisk fredet? Og at det var en eller annen indre splid som egentlig felte Borten Moe, at økokrim skulle etterforske var egentlig mest et politisk spill? 

Men det er klart Erna har vist. De har jo fylt ut ligningen hvert eneste år. Og når inntektene hans plutselig øker markant pga aksjegevinst så ville det jo vært naturlig å spørre litt, aksjefond har jo sjeldent storgevinst, der er mer jevnt ok avkastning over tid. Så det er helt klart at Erna har visst hva som skjedde innenfor husets fire vegger. Kanskje har hun tilogmed tilrettelagt for innsidehandel? En ting er hva du og jeg tenker og tror om saken, noe annet er hva økokrim konkluderer med. 

Det høres sikkert rart ut men 225k ekstra i året er egentlig ikke så mye. Forutsatt at du har greit med penger fra før. Det er liksom bare 'vi har fortsatt greit med penger'. Du merker sånt bare når du krysser terskler, og da helst om du krysser dem nedover*. 😐 

 

*som når du må selge Porschen, eller hytten.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 timer siden):

Om noe faktisk har lekket er umulig å motbevise 100% men for Huitfeld sin del har en ekspert gått gjennom ektemannens handler og kommet til at han sannsynligvis ikke har hatt tilgang til innsideinformasjon fra Huitfeld. 

Det er i prinsippet ikke noe problem å analysere Finnes handler på samme måten men siden det er så mange fler handler vil det ta lengre tid å komme frem til et svar.

Det vil si, at Finne har tjent penger over tid er jo faktisk litt mistenkelig. ;)

 

Joda, det kan det så absolutt være, han har tjent ganske bra også, men er det ikke det som betegnes som day-trading? Haugevis av handler, med enorm risiko, der gevinsten kan være meget stor.  Det er i overkant vanskelig å bevise eller sannsynliggjøre at Solberg har gitt han informasjon, det kan like gjerne være at Finnes er en god eller heldig trader. 

Hvis det ikke kan bevises, så vil jo sakene avgjøres ved om fortellingene er troverdige eller ikke, og jeg synes Solberg sin fortelling er hakket mer troverdig enn Huitfeldt sin, selvom jeg mener begge har gjort tabber som er nær utilgivelige.  

Lenke til kommentar

At hun bevisst har gitt ham informasjon tviler jeg sterkt på.

Saken er vel mer det at når Finnes har gått til så ekstreme skritt for å forsøke å skjule dette, så er det langt fra utenkelig at han har snoket i et par dokumenter liggende på kontoret i statsministerboligen også.

Denne saken er knapt sammenlignbar med Huitfeldt-saken eller noen av de andre, på grunn av det enorme omfanget dette er, og over såpass lang tid. Dette er ikke hobby/familiesparing, det er daytrading som tilsvarer omtrent en 100% stilling. Og det faktum at det har bodd en spilleavhengig lystløgner i statsministerboligen i 8 år. Det synes jeg høres ut som et potensielt alvorlig sikkerhetsproblem.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 minutter siden):

Finnes det egentlig gode grunner til å stole på det hun sier? Om dette var masterplanen deres så spilte de høyt og selv om det blåser akkurat nå tar de nok hjem store-slem skal du se. 

Jeg var overbevist om at vi hadde et lovverk her i landet, som gjør statsministerens troverdighet irrelevant, siden det burde være forbudt å handle aksjer for nærmeste familie av rikspolitikere uansett. Later til at jeg tok feil, litt for lett å tenke at Norge er så mye bedre enn andre land.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

Finnes det egentlig gode grunner til å stole på det hun sier? Om dette var masterplanen deres så spilte de høyt og selv om det blåser akkurat nå tar de nok hjem store-slem skal du se. 

Om hun regelmessig delte innsideinformasjon til mannen sin vil det avtegne seg i hans 'hell' i spekulasjonene. ;)

Angående tillit så er disse *folkevalgte*. De slipper altså å bry seg med sånne detaljer som sikkerhetsklarering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom denne saken går hele veien inn, kan det bety et av tidenes største fall i tillit til politikere i Norge. Innsidehandel med millionfortjeneste er i en noe annen divisjon enn å oppgi at man leier rom hos foreldrene i hjemkommunen eller ruser seg på naske-kick. Og akkurat når Høyre har nytt sin kanskje høyeste tillit (i form av stemmer) også.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, tommyb said:

Innsidehandel med millionfortjeneste er i en noe annen divisjon enn å oppgi at man leier rom hos foreldrene i hjemkommunen eller ruser seg på naske-kick.

Ikke minst siden det kun var en med en relasjon til politikkeren som gjorde det og ikke politikkeren selv.  Hadde det vært politikkeren selv som drev med inside-handel kunne jeg vært enig i at det var en større sak, men inntil videre er der ikke tegn til at Erna selv var involvert, så sådan sett er tyveri-saken og skattesvik større saker enn denne siden de ble begått av politikkerne selv. 

Lenke til kommentar
Quote

Bryter med  mønsteret

Sindre Finnes storhandlet i gruveselskapet Nordic Mining dager før Erna Solberg åpnet for sjødeponi. Investeringsdirektør mener han tjente over 300 000 på handelen i «rykteaksjen».

 

Kjøpte aksjer i mineralnæring

Noe av det Økokrim da skal vurdere er at Sindre Finnes kjøpte 70 000 aksjer i gruveselskapet Nordic Mining. Det gjorde han kort tid før regjeringen, da med Solberg i spissen, kunngjorde at de åpnet for sjødeponi for mineralnæringa.

Ooog der var det vel over?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (54 minutter siden):
Sitat

Sindre Finnes storhandlet i gruveselskapet Nordic Mining dager før Erna Solberg åpnet for sjødeponi. Investeringsdirektør mener han tjente over 300 000 på handelen i «rykteaksjen».

Ooog der var det vel over?

To ulike saker med påfallende likt mønster: Ernas ektemann kjøpte aksjer rett før statsministeren, eller hennes nære kolleger, offentliggjør nyheter som er av en slik art at de selvfølgelig påvirker aksjekurs. 

Etter aksjeoppgangen selger han seg ut, hvilket jo betyr en fin-fin gevinst.

Det er ikke kritikkverdig at han selger seg ut. Enhver aksjespekulant ønsker å selge «på topp», samt sikre seg litt kortsiktig gevinst. Men at han kjøpte rett før nyhetene kom?

Hadde han bare flaks, eller visste han noe, og brukte kunnskapen til sin fordel?

Lenke til kommentar
2 hours ago, qualbeen said:

To ulike saker med påfallende likt mønster: Ernas ektemann kjøpte aksjer rett før statsministeren, eller hennes nære kolleger, offentliggjør nyheter som er av en slik art at de selvfølgelig påvirker aksjekurs. 

Etter aksjeoppgangen selger han seg ut, hvilket jo betyr en fin-fin gevinst.

Det er ikke kritikkverdig at han selger seg ut. Enhver aksjespekulant ønsker å selge «på topp», samt sikre seg litt kortsiktig gevinst. Men at han kjøpte rett før nyhetene kom?

Hadde han bare flaks, eller visste han noe, og brukte kunnskapen til sin fordel?

Uttalelsen om tillit kom på fredag, dagen før det jeg linket til ble publisert. Vi får se hva situasjonen er over helgen når dette har fått marinere et par dager. Slett ikke sikkert tilliten er like stor da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 timer siden):

Dersom denne saken går hele veien inn, kan det bety et av tidenes største fall i tillit til politikere i Norge. Innsidehandel med millionfortjeneste er i en noe annen divisjon enn å oppgi at man leier rom hos foreldrene i hjemkommunen eller ruser seg på naske-kick. Og akkurat når Høyre har nytt sin kanskje høyeste tillit (i form av stemmer) også.

Denne saken er allerede (enda) et stort fall i min tillit til politikere i dette landet. 
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Dagner said:

Denne saken er allerede (enda) et stort fall i min tillit til politikere i dette landet. 
 

Det er greit, men den vil være et større fall for flere enn de som følger med i dag, dersom det f.eks. ender med påtale, enn dersom det skulle ende etter "Erna lover å kjefte på ektemannen" og ingen straffbare forhold er bevist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...