Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er jo komikveld dette her.

Sitat

Det er mange vanskelige ting. Det ene er at du får beskjed om å komme ned på Statsministerens kontor, og så kan du ikke eie aksjer. Jeg er glad i å eie litt aksjer, jeg har jobbet i næringslivet hele livet og glad i å diskutere det og slike ting. Men det skal du da ikke gjøre. Det har Jonas (Gahr Støre, journ.anm.) hatt litt styr med. Men det mener de er så viktig, at dersom jeg har 1000 aksjer i Equinor og kjøper 1000 til, det kan jeg ikke gjøre så lenge Erna er statsminister.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/GMmJr6/finnes-om-aksjehandel-det-kan-jeg-ikke-gjoere-saa-lenge-erna-er-statsminister

Sitat

Finnes hadde 1,8 millioner kroner i aksjegevinster mens Solberg var statsminister Sindre Finnes har opplyst til Erna Solberg at han tjente 1,8 millioner kroner i netto gevinst på aksjehandlene mens hun var statsminister.

https://www.nrk.no/nyheter/finnes-hadde-1_8-millioner-kroner-i-aksjegevinster-mens-solberg-var-statsminister-1.16558764

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (9 minutter siden):

Hvordan fikk denne saken ligge til etter valget?

Meget god mediestrategi av henne og Høyre, hvor de har klart å bruke veldig lang tid på å få ut detaljene. Jeg tror ikke det er noe mer hokus pokus enn det. Samtidig burde kanskje pressen vært litt mer på. Det hadde de vært om hun var statsminister eller hadde en annen ministerpost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (27 minutter siden):

Uff. Mye verre enn de tidligere sakene. Her har hun også endret forklaring flere ganger, Moxnes-style.

 

Moxnes måtte gå da han moxet et par solbriller. Solberg og ektemannen har moxet Oslo børs. Lurer på hva utfallet blir.

Noe av det første jeg så i oversikten av ha han har kjøpt og solgt var at han har handlet aksjer i Nordic mining rett etter Høyre kom til makta i 2013. En av de første meldingene som kom fra den regningen var at de skulle satse på mineralresurser. Spent på om den meldingen kom før eller etter hans handler.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan dette få konsekvensar for Sindre? Er regelverket der for Erna sin del eller har han gjort noko lovbrot som han kan bli tiltalt for? Det verkar ikkje å bekymre han stort.

Sitat

Han sier samtidig han skjønner at konsekvensene av dette blir at han ikke kan handle med aksjer, men må plassere sparepengene sine i fond eller på sparekonto dersom Solberg blir statsminister igjen i 2025, skriver avisen.

 

Lenke til kommentar

Har partiledelsen i Høyre helt bevisst holdt tilbake informasjonen om Erna Solbergs inhabilitet og hennes ektemanns handler til rett etter valget? Jeg tror ja. Er det en uting? Jeg synes ja. Er denne saken mer omfattende og mer alvorlig enn de tidligere sakene? Definitivt. Hvordan dette dekkes fremover blir uhyre interessant. Hvem i partiet har visst hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Har partiledelsen i Høyre helt bevisst holdt tilbake informasjonen om Erna Solbergs inhabilitet og hennes ektemanns handler til rett etter valget? Jeg tror ja. Er det en uting? Jeg synes ja. Er denne saken mer omfattende og mer alvorlig enn de tidligere sakene? Definitivt. Hvordan dette dekkes fremover blir uhyre interessant. Hvem i partiet har visst hva?

Selvsagt har de det. Ville ha vært idiotisk å legge frem dette før valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Hva Solberg har visst om og ikke i denne saken her, det blir bare spekulasjon. Men det er uansett utrolig råttent gjort av Finnes. Han må ha skjønt at dette ikke var greit. At han har forsøkt å dekke over aksjehandlene underbygger jo nettopp det. 

Gir du faen eller er du fullstendig naiv? Gubben til Solberg gjorde flere tusen aksjehandler mens hun var statsminister, mot bedre vitende. Du tror alt dette har skjedd i skjul for statsministeren? Gratulerer. Det er sånne som deg som gjør at sånne som Solberg og Huitfeldt fortsetter som om ingenting har skjedd. 

Avtalt spill ektefellene imellom slik at gevinsten kan maksimeres og skulle saken bli kjent er det bare å si at de viste ingenting. 

Stortingspolitikere trenger faktisk økonomisk verge straks de havner på tinget. Og deres ektefeller. For ellers lar de seg friste til krysse grenser og skape verdier de ikke skulle hatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Solberg og Finnes har stillinger som innebærer lange dager og reisevirksomhet (vel, hvertfall hun. Antar han også). At han har sittet på kontoret og gjort dette her, eller at fruen ikke alltid har vært hjemme når han har drevet med sitt, det kan jeg godt tro på. 

Og i et ekteskap har man tillit til hverandre. Den røyk så det sang nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 7.9.2023 den 1:19 PM):

Det at sjefen så raskt erklærer seg som inhabil, betyr at den sikkerhetsmekanismen fungerer akkurat som den skal. Det er dersom han ikke hadde erklært seg som inhabil at ting hadde vært problematiske. Denne regjeringen har jo nettopp et problem med akkurat det, at folk ikke har erklært seg som inhabile. Denne gangen ble det gjort riktig.

Jeg er hverken politi eller jurist, men jeg hadde syntes det hadde vært ganske ille om økokrim gikk ut og sa offentlig de skulle etterforske noen før de har fått informasjon som indikerer et lovbrudd. Det i seg selv ville faktisk vært et lovbrudd, og så lenge jeg har levd har økokrim vært svært tilbakeholden med å peke finger før de har bygget opp en solid sak. Vi visste på det tidspunktet at den uttalelsen var basert på informasjon de hadde mottatt via selvrapportering. Som jeg tidligere sa i tråden her er den uttalelsen bare er gyldig inntil de mottar mer informasjon. Det er ikke bordet fanget på "på dette tidspunktet har vi ikke fått noen informasjon som tilsier at et lovbrudd har skjedd", eller hvordan de formulerte seg. Og så forventer jeg at det faktisk kommer fram ny informasjon og at økokrim kommer til å gjøre den vurderingen flere ganger underveis. Og kun dersom de finner grunnlag for tiltale forventer jeg å høre mer fra dem.

Det at ting tilsynelatende fungerer som det burde og gjøres i den rekkefølge det skal er ingen indikasjon på en konspirasjon, @bojangles
 

Økokrim får passet sitt påskrevet:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WRKjGa/oekokrim-som-politisk-aktoer
 

Sitat

Ved å bli en politisk aktør har Økokrim malt seg inn i et hjørne som det ikke finnes heldige utganger fra. Først involverte Økokrim seg i Borten Moe-saken. Så kom Huitfeldt og Flem, og de trakk seg tilbake. Nå må Økokrim håndtere Solberg og Finnes, og det spørs om dette er den siste saken.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, sk0yern said:

Økokrim får passet sitt påskrevet:

Og det er vel ganske så treffende, alle de punktene som taes opp i her. Det blir bare mer og mer klart at økokrim var for tidlig ute med å avfeie en evt. etterforskning av Huitfeldt og for oss vanlige dødelige så kan vi jo bare undres på hvorfor. Hva skjer i Solbergs saken i forhold til økokrim? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sindres handler er i utgangspunktet hans eget ansvar. Men så er ikke han hvem som helst. Vi snakker om en person som på eget initiativ utarbeidet forslag til hvem som skulle sitte i diverse styrer i statskontrollerte selskaper mens kona var statsminister. At Erna ikke på noen måte har vært involvert tviler jeg sterkt på. Om hun har visst at hun var involvert er en annen sak. Mannen har løyet og holdt tilbake informasjon. Det har partiet også. De ventet til etter valget. Akkurat det har skjedd før også. Rett før stortingsvalget i 2021 ble det forsøkt trenert innsyn i en sak til etter valget av Jan-Tore Sanner. Dette er ikke nytt i den kretsen.

Det er jo helt åpenbart at noen har skjønt at dette i beste fall ikke ser bra ut og vil skyve det under matta så lenge det lar seg gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...