Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, tommyb said:

Strengt tatt skulle jeg ønske journalistene grov litt mer også når politikerne gjør vanlig politikk også. Tar med et sitat fra en av artiklene i dag. Jeg synes ting som dette burde også bli gjort store poeng av, selv om det er "business as usual" høyre-politikk:

Ble det ikke noe endringer i hjemfallsretten for 10-15 år siden? EU krav kanskje? Litt tidlig på dagen ennå, hamsteren har ikke fått opp hvilepulsen i hjulet ennå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje denne fra 2008 du tenkte på?
https://frifagbevegelse.no/stortinget-vedtar-endringer-i-hjemfall-6.158.56230.2399c720b9
Det skjedde under Stoltenberg II-regjeringen, og er EU-relatert så det passer med det du nevner. Jeg tror ikke hjemfallsretten ble betydelig redusert da, men jeg tror ikke dette var noe jeg leste noe særlig om. Husker borgerlig side ønsket å fjerne hjemfallsretten eller utsette den så lenge at den i praksis er fjernet, det var en god del år før Erna kom i regjering. Kan ikke huske noe som faktisk har blitt endret om det under Erna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Finnes kjøpte seg opp i Kongsberg Gruppen dager før gigantavtale

I november 2020 investerte Sindre Finnes 180.000 kroner i Kongsberg Gruppen. Få dager senere kunngjorde selskapet en gigantavtale med Forsvarsdepartementet.

Finnes er ikke en strålende invester og spekulant men har har vært særdeles dyktig med timingen, gjentatte ganger siden Erna ble statsminister. Siden Finnes egentlig gjorde det ganske så dårlig i sine aksjeinvesteringer tenker jeg den gode timingen på enkelte handler som ga voldsom avkastning står ut fra resten. Det er mistenkelig god timing.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 17.9.2023 den 10:08 AM):

Ola Borten Moe, Erna Solberg/Sindre Finnes og Anniken Huitfeldt/Ola Flem har i hvert fall tjent gode penger 😂

 

De siste hendelsene gir grobunn for  «Drain the swamp»-bevegelsen som vi kjenner fra USA:  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drain_the_swamp

En skummel utvikling som undergraver ethvert levende demokrati……

Lenke til kommentar

Om vi bare fortsetter å feie dritten under teppet hver gang politikerne blir tatt i lovbrudd, regelbrudd, innsidehandel og boligjuks så kan en knapt forestille hvor vi ender som samfunn. Det er virkelig på høy tid at alle politikere faktisk blir stilt til ansvar dersom de forsøker å vri seg unna lover og regler for å berike seg selv eller sine nærmeste. Vi er nødt til å markere nå, vi er nødt til å reagere så strengt som lovverket gir anledning til slik at både sittende politikere og kommende politikere forstår at de er nødt til å følge spillereglene ellers vil det få personlige konsekvenser og ikke slik det ofte blir idag, litt dårlige presse i noen dager eller kanskje et par uker også er alt som før. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opplysninger til VG: Tonje Brenna ligger an til å bli ny arbeidsminister
Det er planlagt endringer i Støre-regjeringen, får VG opplyst – og Tonje Brenna er tiltenkt en ny rolle
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ve2kel/opplysninger-til-vg-tonje-brenna-ligger-an-til-aa-bli-ny-arbeidsminister

Hun kan jo dele ut verv......
Statsminister Støre sier at han fortsatt har tillit til kunnskapsministeren
https://www.nettavisen.no/nyheter/tonje-brenna-ga-styreverv-til-god-venn-jeg-har-gjort-en-alvorlig-feil/s/5-95-1171491

 

Lenke til kommentar

Rekordmange millioner til årets valgkamp

Sitat

Aldri før har politiske parti fått så mye penger fra privatpersoner og bedrifter i et kommunevalg. Valgforskeren mener likevel at det foreløpig ikke er et demokratisk problem.

Sitat

Valgforskeren er tydelig på hvorfor private aktører ønsker å gi penger til politiske parti i valgkampen.

– Da ønsker man jo å sikre at de man er mest enig med får det politiske flertallet. Så det er et forsøk på å påvirke politikken i en bestemt retning, sier Folkestad.

Hva kalles dette for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 timer siden):

Dette er ikke så problematisk i seg selv siden det er offentlig og åpent hvem som donerer.

Et mye større problem er at Frp i denne valgkampen fikk et monsterbidrag på 12 millioner kroner fra hemmelige givere i "Aksjonsgruppen for borgerlig valgseier".

https://www.partifinansiering.no/nb/bidrag-i-valgar/

Aksjonsgruppen er svært omstridt fordi den ikke vil offentliggjøre hvem de er. Før stortingsvalget i 2021 valgte derfor de tre andre borgerlige partiene Høyre, Venstre og Krf å tilbakebetale donasjonen fra denne gruppen, men altså ikke Frp.

Frp burde ikke som eneste parti takke ja til å motta penger fra givere som holder hvem de er hemmelig for offentligheten. Vi velgere vet da ikke hvilke interesser som står bak.

I partiloven heter det også at det ikke er lov til å motta bidrag dersom giveren er ukjent for partiet. Så enten bryter Frp loven her, eller så vet de hvem som donerer penger til dem, men holder det likevel hemmelig. Det er utrolig problematisk, og det man vel kan kalle "amerikansk".

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hadde en merkelig diskusjon i går rundt lovbrudd og politikere, eller det som ble merkelig var at den dreide over på strømpriser og det var en som mente at utenlandskablene kanskje var et resultat av økonomisk påvirkning av politikere. Aka korrupsjon. Først avfeide jeg dette, men det har sluret i bakhodet siden igår. Det jeg husker fra debatten i forkant var politikernes skråsikkerhet. Det var alltid snakk om evt. prisøkning ville være på noen få ører kw/t. Men at det ville jevne seg ut uansett fordi vi også ville importere billig strøm. Vel vi vet jo at det ikke ble helt som politikerne lovet oss. 

Hva tenker andre, kan det være at noen politikere fikk betalt for å fronte utenlandskablene? Er det gått så langt at vi også har soleklar korrupsjon blant politikerne eller det en helt sinnsyk tanke?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Det var alltid snakk om evt. prisøkning ville være på noen få ører kw/t. Men at det ville jevne seg ut uansett fordi vi også ville importere billig strøm. Vel vi vet jo at det ikke ble helt som politikerne lovet oss. 

Da var det ingen som så for seg at russland skulle angripe Ukraina. Putin har forsøkt å bruke gasseksporten som pressmiddel for å hindre europeisk støtte til Ukraina. Det har ført til energikrise i Europa som i sin tur har gitt priskrise i Norge. 

Pris-smitten hadde vært mindre om kablene aldri hadde vært bygd, eller om vi hadde bygd fler kraftverk her hjemme. Kanskje det også hadde hjulpet om vi hadde bygget om noen kraftverk til pumpekraft. Men grunn nr1 er altså Putins krig mot Ukraina. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...