Jump to content
Redaksjonen.

Tesla har skrevet om programvaren for å håndtere brikkekrisen

Recommended Posts

Dette vil vel bety noe i forhold til oppdateringer, de vil vel måtte sende oppdateringer for begge "brikketypene".

De har tydeligvis en oppegående ekspertise på dataprogrammering hos Tesla, det har de demonstrert tidligere også.

Der har de ikke tunge konkurrenter enda.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
KjeRogJør skrev (7 minutter siden):

Dette vil vel bety noe i forhold til oppdateringer, de vil vel måtte sende oppdateringer for begge "brikketypene".

De har tydeligvis en oppegående ekspertise på dataprogrammering hos Tesla, det har de demonstrert tidligere også.

Der har de ikke tunge konkurrenter enda.

Dette er en av grunnene til at tradisjonelle bilprodusenter sliter med å holde følge med Tesla. Tesla er et teknologiskap til syvende og sist.

  • Like 2

Share this post


Link to post
3 minutes ago, hekomo said:

Dette er en av grunnene til at tradisjonelle bilprodusenter sliter med å holde følge med Tesla. Tesla er et teknologiskap til syvende og sist.

Vanlig bil er ikke teknologi? 

  • Like 5

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (2 minutter siden):

Vanlig bil er ikke teknologi? 

Nei, ikke på samme måte. Et av poengene med teknologiselskaper er stor grad av programvare-ekspertise, og det å gjøre ting gjennom programvare for å effektivisere og forbedre. Teslas biler er bygget fra bunnen nettopp for dette formålet.

Edited by hekomo
  • Like 3

Share this post


Link to post
2 minutes ago, hekomo said:

Nei, ikke på samme måte. Et av poengene med teknologiselskaper er stor grad av programvare-ekspertise, og det å gjøre ting gjennom programvare for å effektivisere og forbedre. Teslas biler er bygget fra bunnen nettopp for dette formålet.

Blander du teknologiselskap med tekselskap?

  • Like 3

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (19 minutter siden):

Vanlig bil er ikke teknologi? 

Ikke-teknologiselskaper ser på tech som en utgift, mens teknologiselskaper ser på det som verdiskapende. De fleste tradisjonelle bilmerker jobber ikke med teknologi inhouse, det er noe setter bort til de som byr lavest på oppdragene.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Just now, sunsunsun said:

Ikke-teknologiselskaper ser på tech som en utgift, mens teknologiselskaper ser på det som verdiskapende. De fleste tradisjonelle bilmerker jobber ikke med teknologi inhouse, det er noe setter bort til de som byr lavest på oppdragene.

Fra Wikipedia:

Quote

Teknologi er praktisk utførelse, anvendelse av og kunnskapen om redskaper, maskiner, teknikker, systemer eller metoder i håndverk eller industri i den hensikt å løse et problem eller utføre en særskilt funksjon.

(...)

Eksempler omfatter blant annet forestillinger om effektivitet i henhold til menneskelig produktivitet, et begrep som opprinnelig ble benyttet kun i henhold til maskiner, og til utfordringen av tradisjonelle regler og konservative forestillinger om dens effekt på samfunnet, eksempelvis innføring av transportmidler som bil og kunnskap- eller underholdningsmedier som film.

Dere blander begge to teknologi med tech som hovedsakelig har blitt brukt om IT-selskaper i USA.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (3 timer siden):

Dette er en av grunnene til at tradisjonelle bilprodusenter sliter med å holde følge med Tesla. Tesla er et teknologiskap til syvende og sist.

Ja, det er det jo ingen andre selskaper som er. De fleste bilfabrikkene har FoU-budsjetter som ligger milevis over Teslas...

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Tesla er et IT-selskap først og fremst. Det er derfor bilene er svært teknologisk avanserte, men middelmådig på mer tradisjonelle "bil-ting".

  • Like 2

Share this post


Link to post
Sitat

Tesla skrevet om programvaren, for å kunne gå over til alternative brikker.

Hva er de såkalt "alternative" brikkene? Det det er mangel på i bilindustrien er brikker av som er "automotive grade" dvs. de er laget for å vare i 20 år under ekstreme forhold med for  eksempel vibrasjoner og store temperaturforskjeller.  Med andre ord typiske forhold man finner i en bil.

Har Tesla tatt en spansk en og satt inn noe som er ment for mobiltelefoner og kontor-PC? I tilfelle ikke første gang.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Det er en grunn til at rundt 90% av Tesla sitt overskudd i siste kvartal kommer fra reparasjoner...

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
11 hours ago, uname -i said:

Hva er de såkalt "alternative" brikkene? Det det er mangel på i bilindustrien er brikker av som er "automotive grade" dvs. de er laget for å vare i 20 år under ekstreme forhold med for  eksempel vibrasjoner og store temperaturforskjeller.  Med andre ord typiske forhold man finner i en bil.

Har Tesla tatt en spansk en og satt inn noe som er ment for mobiltelefoner og kontor-PC? I tilfelle ikke første gang.

Så uten å vite noe som helst antar du at de har brukt chipper som er ubrukelige?

Tesla har vel forøvrig brukt dobbelt opp med chipper tidligere, så man kan fortsatt kjøre med autopilot til Tesla og få det fikset om en skulle feile.

 

 

reduntandt.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
uname -i skrev (11 timer siden):

Hva er de såkalt "alternative" brikkene?

Uten å vite detaljer tenker jeg at det er f.eks. å gå fra en mikrokontroller fra en produsent til en mikrokontroller fra en annen produsent, MCUer som har overlappende feature sets men som ikke er hverken binærkompatible eller kodekompatible, så firmware og tilknyttet software må skrives på nytt, i tillegg til nytt utlegg og ny BOM.

Å gå til en non-automotive, eller enda verre, pirat-versjon av samme chip skulle ikke kreve noe særlig, om noe i det hele tatt, omskriving.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (34 minutter siden):

Så uten å vite noe som helst antar du at de har brukt chipper som er ubrukelige?

Jeg skrev da ikke ubrukelige, men det er tydelige tegn på at mangel på deler gjør at Tesla ikke går av veien for kreative nødløsninger bare for å få shippet biler selv om det kan føre til problemer på lang sikt. Eller spare litt penger. At ting går i stykker fordi det ikke er ment å brukes i bil er et problem om ett, to eller tre år og det er ikke så farlig om man får levert biler NÅ.

Skjermene de bruker er "consumer grade", mens resten bruker automotive grade.  Muligens derfor de går i stykker hele tiden og blir tvunget av myndighetene til å gjøre recall.

Tesla's Screen Saga Shows Why Automotive Grade Matters

Mangel på chip til justering av korsryggstøtte? Da er det bare å levere uten sammen med en historie om at kundene ikke trenger det
Mangel på radar? Da er det bare å levere uten radar og en historie om at et lavoppløselig web-kamera kan gjøre samme jobben.

Complexity skrev (42 minutter siden):

reduntandt.jpg

To CPU på samme hovedkort er for det første ikke i nærheten av FULL redundans. For det andre så har prosesseringsbehovet økt slik at begge CPU'ene må bli brukt. Den bittelille redundansen man evt hadde er borte vekk.

image.png.36c2fd1769f47b821c5b8e1f113f0265.png

 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

90% av 9,7 milliarder kroner i overskudd for Q2 2021 kommer fra reparasjoner? Det har jeg vanskelig for å tro på, har du en kilde på det?

Share this post


Link to post

Å introdusere nye deler, og i dette tilfellet ny software, er ikke noe nytt i bilbransjen.

Det er ikke uvanlig å ha flere varianter av deler, heller ikke av avanserte deler som fex navigasjonssystem, og i de aller fleste tilfeller har man samme grensesnitt. For tradisjonelle produsenter gjøres endringen av programmeringen på verkstedet, når delen settes inn.

For 20 år siden måtte jeg bytte en liten vifte i dashbordet på en ny BMW 5-serie. Den virket ikke før bilens software ble oppgradert!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (På 29.7.2021 den 9.42):

Så uten å vite noe som helst antar du at de har brukt chipper som er ubrukelige?

Tesla har vel forøvrig brukt dobbelt opp med chipper tidligere, så man kan fortsatt kjøre med autopilot til Tesla og få det fikset om en skulle feile.

 

 

reduntandt.jpg

Jeg lurer på hvor du har denne infoen fra, ettersom den er stort sett bullshit?

 

Share this post


Link to post
17 minutes ago, AL123 said:

Jeg lurer på hvor du har denne infoen fra, ettersom den er stort sett bullshit?

 

https://www.autopilotreview.com/tesla-custom-ai-chips-hardware-3/

Så det gjelder HW 3.0. Vet ikke hvor de er i dag? 5?

Har HW.3 i min bil fra 2019 iallefall.

Nettsiden kan godt være bogus for alt jeg vet. Men det tok 6 år med sentrifugering nesten daglig før hovedkortet på vaskemaskinen vår takket for seg, og ved inspeksjon så man veldig tydelig hvorfor da det bare er montert i ett hjørne og flapper noe sinnsykt under sentrifugering.

Og det ser ikke ut som noe "automotive grade" heller. Men jeg gikk over alle loddingene og la nye baner på dem som hadde fått mest juling og alt var i orden igjen. Tror ikke hovedkortet i en bil får så mye juling,

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 minutt siden):

https://www.autopilotreview.com/tesla-custom-ai-chips-hardware-3/

Så det gjelder HW 3.0. Vet ikke hvor de er i dag? 5?

Har HW.3 i min bil fra 2019 iallefall.

Stemmer sikkert mtp på autopiloten, men ikke på alt det andre. For det første ville det vært helt idiotisk, da styreenheten er det mest driftssikre i en bil. For det andre er mange av de viktigste styreenheten i en Tesla hyllevare fra andre produsenter.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...