Gå til innhold

Åpnet Norges første elbåthavn: – Skal mannen i gata bruke elbåt, må man se at det funker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

500 tusen tonn CO2 fra norske fritidsbåter er et alt for høyt anslag. Sannheten er sannsynligvis under halvparten.

https://www.dn.no/statistisk-sentralbyra/norboat/stein-harald-jorgensen/tallkrangel-om-utslipp-fra-fritidsbater-det-er-harreisende-galt/2-1-633074

250 tusen tonn utgjør 0,5 % av totale norske utslipp. Småbåtene er en av de dyreste og minst viktige utslippskildene å angripe i klimakampen. Skal man tapetsere kysten med ladepunkter og oppgi utflukter til holmer og skjær fordi en eller annen fantast uten båterfaring har fått det for seg at nå skal vi ha elbåt? Og gjett hvem som må betale for overgangen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er vel denne halvtonnern for lengst dementert men ser jo at den grønne bransjen gjerne leverer på løgner. 

,https://www.batmagasinet.no/batmotorer-miljo-toppsak/fritidsbater-forurenser-mindre-enn-tidligere-antatt/724457

Og så var vel bidraget totaltsett forsvinnende lite i forhold til resten av Norsk forurensning.  

Denne markeringen fra elbåt selgerne er vel like sannferdig som miljøsertifisering av norsk tømmer

 

 

Lenke til kommentar

De som bare skal "utpå" en tur kunne sikkert ha kjørt elektrisk. Kanskje for prøve og få å "dra" seg noen seisporder på nermeste grunne. Eller for å grisekjøre noen minutter...

For svorne båtentusiaster på fra rundt 30fot g oppover som liker å være på langturer med litt preg av "ekspedisjon" har ikke bare byer med ladepunkter som destinasjoner, men heller mere øde naturopplevelser utenfor trafikkerte områder.

Dette kan være fjorder med utløp av brearmer,

de ytterste fiskeværene, kryssinger av de åpne kyststrekkene, norskekysten på langs, og mye mer.

Disse kommer bare til hybridløsninger i de nermeste tiårene. Å tenke batteri som må lades fra kraftnettet er helt fjernt før vi har batterier som holder i det minste en uke på normal drift for en båt. Det er her den virkelige rekkeviddeangsten har noe for seg.

Båtlivet tiltrekker på grunn av sin uavhengighet, og slik vil det fortsatt vere.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

Spennende! Hvilke elbåter er det som finnes på markedet? Dette må det jo kunne være mulig å bruke for å påvirke den lokale marinaen litt.

Hadde jeg vært involvert i dette prosjektet, så hadde jeg dannet en samarbeid med et båtbyggerverksted. Båt lever jo lett 20-30 år, så jeg trur ombygde båter til elbåter kan bli stort kjappere enn nybåt markedet med elmotor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

De som bare skal "utpå" en tur kunne sikkert ha kjørt elektrisk. Kanskje for prøve og få å "dra" seg noen seisporder på nermeste grunne. Eller for å grisekjøre noen minutter...

For svorne båtentusiaster på fra rundt 30fot g oppover som liker å være på langturer med litt preg av "ekspedisjon" har ikke bare byer med ladepunkter som destinasjoner, men heller mere øde naturopplevelser utenfor trafikkerte områder.

Dette kan være fjorder med utløp av brearmer,

de ytterste fiskeværene, kryssinger av de åpne kyststrekkene, norskekysten på langs, og mye mer.

Disse kommer bare til hybridløsninger i de nermeste tiårene. Å tenke batteri som må lades fra kraftnettet er helt fjernt før vi har batterier som holder i det minste en uke på normal drift for en båt. Det er her den virkelige rekkeviddeangsten har noe for seg.

Båtlivet tiltrekker på grunn av sin uavhengighet, og slik vil det fortsatt vere.

 

Mener du elbåter ikke har et marked, bare fordi du ikke per i dag kan reise på 1-ukes lange ekspedisjoner med en passe stor skøyte?

Da glemmer du at en stor del av markedet er day-cruisere og lette motorbåter, der eierne drar ut noen få turer i måneden, og minst 90 % av turene er mindre enn 4 timer med aktiv kjøring tur/retur, ellers så er det å legge til og kose seg på fjorden. 

Til den bruken så er elbåter per i dag en mulighet. Den bruken du skisserer, vil foreløpig bare dekkes med en ice-motor, eventuelt en hybridløsning. Man kan lade bra med strøm på batterier mens båten ligger stille. Så kan man kanskje kjøre elektrisk når man kommer nærmere havn.

Sammenlign det gjerne med elbilmarkedet før Tesla. Da var det små sære biler med kort rekkevidde til jobbreisen. Og så har rekkevidden og bilene økt, til vi nå ser at det begynner å bli få biler som ikke blir overgått av icebiler på annet enn rekkevidde og tid for energipåfylling. Gi det tid, så kanskje ser du en løsning som dekker ditt behov også, selv om det vil ta tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Joralf skrev (2 timer siden):

Bruker båten til å trekke 2 personer på vannski i hastighetsområde 20 til 50 knop

Hvilken elbåt kan jeg leie/kjøpe?

Super Air Nautique GS22e er nok det beste alternativet idag, og den ser ut til å få god kritikk fra vannsportmiljøet. Men vet ikke om det finnes en norsk forhandler.

 

https://plugboats.com/nautique-all-electric-ski-boat-game-changer/

 

https://nautique.com/models/super-air-nautique-gs22e/overview

Lenke til kommentar

Kost/nytte vurderingene? kroner per tonn co2? Beklager å banne i kirka, men når det kommer til elektrifisering av fritidsbåter som går noen få timer i året er det bedre å kjøpe klimakvoter og brenne 99 prosent av pengene som var tenkt å bruke på elbåt. Det er ikke her man bør starte.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hybrid har lite for seg på fritidsbåter. Om man dorger mye kan det ha et poeng men fritidsbåter går som regel med høy belastning i forhold til en bil. Man kjører et par timer, fortøyer og slår av motoren. 

Ikke er regenerering av energi noe tema heller. Vekt har stor betydning for energiforbruk. Å drasse et 300kg batteri for å dorge noen timer utslippsfritt har lite for seg. De 300kg ekstra gir høyere forbruk til og fra. Det er forferdelig dyrt å kjøre lange strekninger med båt. En liten daycruiser bruker lett en liter pr nautisk mil. Det er ca 50 liter pr 100km. Man betaler 12kr literen. Det blir 6kr pr km. Litt større båter bruker 2 og 3 liter pr nm. Poenget er at bruken og utslippene begrenses av lommebok. 

Vil tro at de aller fleste kunne tenkt seg el båt om batterier var bra. Få liker den konstante brølet fra en diesel motor i 3000rpm i timesvis. Man gjør det for å komme frem. Når det komme batterier som er egnet blir nok alle båter eletriske.

Min båt er 20fot. Den går ca 200nm på en tank. Ca 200liter diesel. Det får jeg ca 800kwh ut av. Vekten av et 800kwh batteri ville ha vert vesentlig mere enn båtens bæreevne. Skulle jeg erstattet dagens motor og diesel tank kunne jeg satt inn et batteri på ca 75kwh. Da hadde det blitt korte turer. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Mener du elbåter ikke har et marked, bare fordi du ikke per i dag kan reise på 1-ukes lange ekspedisjoner med en passe stor skøyte?

              Jeg skrev ikke at de ikke hadde et marked.

Da glemmer du at en stor del av markedet er day-cruisere og lette motorbåter, der eierne drar ut noen få turer i måneden, og minst 90 % av turene er mindre enn 4 timer med aktiv kjøring tur/retur, ellers så er det å legge til og kose seg på fjorden. 

          Dette nektet jeg heller ikke for.

Til den bruken så er elbåter per i dag en mulighet. Den bruken du skisserer, vil foreløpig bare dekkes med en ice-motor, eventuelt en hybridløsning. Man kan lade bra med strøm på batterier mens båten ligger stille. Så kan man kanskje kjøre elektrisk når man kommer nærmere havn.

              Naturligvis.

Sammenlign det gjerne med elbilmarkedet før Tesla. Da var det små sære biler med kort rekkevidde til jobbreisen. Og så har rekkevidden og bilene økt, til vi nå ser at det begynner å bli få biler som ikke blir overgått av icebiler på annet enn rekkevidde og tid for energipåfylling. Gi det tid, så kanskje ser du en løsning som dekker ditt behov også, selv om det vil ta tid.

                 Ja, det vil komme for den som lever lenge nok.

Det virker som du holder til på en byfjord et eller annet sted. I alle fall virker det slik.

Bruksmønster preges selvfølgelig både av interesser og geografi.

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (15 timer siden):

Det virker som du holder til på en byfjord et eller annet sted. I alle fall virker det slik.

Bruksmønster preges selvfølgelig både av interesser og geografi.

Hva er en byfjord? Et begrep jeg aldri har hørt om. Og ikke vet jeg om mange fjorder som ikke har en by knyttet til seg, eller en fjord uten "ikke-by"-landskap.

Om hvor jeg bor akkurat nå skal ha noen betydning, skal ikke jeg svare på., men du prøver her å "putte meg i en bås", og glemmer helt at det finnes mange mennesker som har bodd flere steder i landet. Det har jeg gjort, og de fleste jeg vet om som har båt, men ikke er yrkesmessig tilknyttet båtforholdet, bruker båten til rekreasjon. Og det betyr som regel korte båtturer ut i fjorden.

At det finnes båtfolk som velger å seile/gå lengre tokt, enten det er fra havn til havn eller til et bestemt reisemål, inkludert å krysse større fjorder eller hav, er jeg helt med på. Men jeg står på at de fleste (minst 50 %) ikke bruker båten slik.

Størrelsen på båten har ofte litt å si, for man legger ikke ofte ut på lang tur/tokt med ei lita jolle. Har man derimot investert i stor seilbåt eller stor cabincruiser, så vil nok det ofte føre til ønske å gå lengre turer. Om du er tilknyttet et slikt miljø, så vil du kanskje være vant med at det er flere som bruker båten på slike turer.

Kanskje er du da litt farget i synet ditt, pga at du glemmer at de fleste fritidsbåter er under 45 fot, og hovedvekten tipper jeg ligger under30-35 fot. Kunne kanskje gjettet enda mindre, men skal innrømme at jeg feiger ut der, selv  om jeg tror jeg fremdeles hadde hatt rett om jeg sa at de fleste har fritidsbåter som er under 25 fot.

Tok et søk, og fant denne infoen fra 2018, men tror ikke forholdene har endret seg drastisk de 3 siste årene (både den over og den under linken er fra samme artikkel), som bekrefter mine antagelser/påstander:
 

Båtstørrelse

60,9 % (418 189 stk.) av hovedbåtene har en lengde på mellom 14 og 25 fot.
9,1 % er mellom 26 og 32 fot
4 % (27 467 stk.) er mellom 33 og 40 fot
0,9 % (6 180 stk.) er mellom 41 og 48 fot
0,6 % (4 120 stk.) er større enn 49 fot

https://b-v.no/opplev-batlivet/ta-del-i-batlivet/dette-er-batlivet-i-norge/

Bruk av fritidsbåt

Bruk

83,2 % benyttet båten i løpet av 2017-sesongen, en reduksjon fra 2011-sesongen (86,2 %). Båtene som ble benyttet oftest var motorbåt med og uten overnatting, der 92,8 % og 86,1 % oppga å ha anvendt disse, etterfulgt av seilbåt (83,9 %).

24,8 % oppgir at det kun var en person (meg selv) i husstanden som kjørte fritidsbåt i 2017, mens 35,5 % sier det var to personer. Det er flere personer i husstanden som kjører båt nå enn tidligere.

Båten ble i snitt brukt 28 dager i 2017, mot 34 dager i 2011. Antall overnattinger var i snitt 9 dager i 2017, en økning fra 7 dager i 2011.

4,6 % har reist fra Norge til utlandet med fritidsbåt i 2017, en nedgang fra 6,4 % i 2011. Det vanligste reisemålet i utlandet er Sverige (77,3 %) og Danmark (16 %).

Anvendelsesområder

De vanligste anvendelsesområdene for de norske fritidsbåter er dags-/ettermiddagsturer og fisketurer. Hele 7 av 10 (70,1 %) benytter vanligvis båten til dags-/ettermiddagsturer, mens 6 av 10 (63,4 %) bruker den til fisketurer.

Motorbåt med og uten overnatting brukes i noe større grad enn de andre båtkategoriene til dags-/ettermiddagsturer (77,8 % og 71,5 %). Seilbåtene brukes i noe større grad til helgeturer med overnatting og ferieturer.

Andelen bruker båtene mindre til helge- og ferieturer. Mens 19,4 % dro på helgetur i 2011, gjør 17,1 % det nå. 16,9 % dro på ferieturer med båten i 2011, mens 10,5 % gjorde dette i 2017.

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45470

Lenke til kommentar

Begrepet "byfjord" om en fjord eller del av fjord

som er nærområde til en by. Å ja uttrykket har jeg sett og hørt før meg.

Din analyse av nordmenns fordeling når det gjelder båter er grei den. Poenget mitt var at

båtfolk og båter ikke er en ensartet gruppe, og at elektrifisering nødvendigvis preges av dette.

Tilbringer jeg det meste av mitt båtliv på en slik "byfjord" er det vel sannsynligvis der ladepunkter for elbåter kommer først.

Etter hvert som rekkevidden øker er det mere naturlig å forvente at ladepunkter spres utover.

Dette skjer i takt med batteriutviklingen.

Jeg vil tro at å utvikle hurtige skrog som krever mindre energi enn et strømlinjeformet fortrengerskrog i skrogfart, og som bærer vekten av en familie på overnattingstur,....er enda lengre fremme enn batteriene vi venter på. Dette begrenses iallefall inntil videre av kjente naturlover og fysikk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...