Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, tigerdyr said:

En hvilken som helst dieselbil tipper jeg.  Min Volvo V60CC med en tank på 65-67 liter har en rekkevidde på ~1200 km (~1100 på vinteren). 

Målt eller med kjørecomputeren?
Firmabilen min (Avensis) viser bare 900km med full tank. Starter jeg hjemmefra med elbilen fulladet kommer jeg meg bortimot 1000km om jeg lader hallveis. Turen med elbilen koster meg bare en 150-250 kroner da mot nesten en tusenlapp på Avensisen.

Men så kjører jeg meget sjelden mere enn 50 mil i slengen så nesten all lading gjøres mye billigere.

Avensisen må alltid betale dyrt for dieselen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (5 minutter siden):

En hvilken som helst dieselbil tipper jeg.  Min Volvo V60CC med en tank på 65-67 liter har en rekkevidde på ~1200 km (~1100 på vinteren). 

Min Nissan NV200 hadde ca 600 på sommeren og 500 på vinteren. (45 liter / 0,7 - 0,9 liter på mila)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Målt eller med kjørecomputeren?
Firmabilen min (Avensis) viser bare 900km med full tank. Starter jeg hjemmefra med elbilen fulladet kommer jeg meg bortimot 1000km om jeg lader hallveis. Turen med elbilen koster meg bare en 150-200 kroner da mot nesten en tusenlapp på Avensisen.

Målt.  I følge de offisielle tallene fra Volvo skulle den kunne kjørt ~1500 km, men det fant jeg fort ut var tull.  

Lenke til kommentar
5 minutes ago, tigerdyr said:

Målt.  I følge de offisielle tallene fra Volvo skulle den kunne kjørt ~1500 km, men det fant jeg fort ut var tull.  

Jeg fant et bilde fra den første svensketuren med bilen (~100 km over Bjørkelangen) og der klarte jeg 22,2 km/l med veldig økonomisk kjøring, så i slike tilfelle hadde det nok gått an å nå bortimot 1500 km, men i praksis kan man ikke regne med at ens kjørsel skal bestå av landevei og ingen trafikk.   I dagligdagen med 90% kjøring på motorvei, er rekkevidden som jeg sa, rundt 1200 km i praksis. 

image.thumb.png.c47381ba1dcdaf8c07d6a3c1b3cd433b.png

Når det er sagt, så forventer jeg ikke at en elbil noengang vil kunne klare det samme og for mitt bruk hadde jeg vært passe fornøyd den dagen det forhåpentlig blir mulig med en garantert minste-rekkevidde på 450 km uavhengig av årstid og at distances kjøres i 110-130 km/t.  

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Jeg fant et bilde fra den første svensketuren med bilen (~100 km over Bjørkelangen) og der klarte jeg 22,2 km/l med veldig økonomisk kjøring

Jeg kjørte en gang sent på kveld og tidlig natt en hverdag på strekninga Dombås - Minnesund. Ca 3,5 time, ca 3 sekunder bak den samme traileren. Fint føre, god temperatur og vindstille utenom dragsuget. Da var Teslaen nede i ca 90 Wh/km. Med toppladet 85 kWh batteri kunne jeg i teorien kjørt sånn 944 km. Kunne sikkert klart 1000 km også dersom jeg lå nærmere, men nå var jeg ikke ute etter å sette rekorder.

På klett ladet jeg til ca 80% om jeg husker rett og neste ladestopp var Nebbenes, ca 450 km unna. Husker ikke hva jeg hadde igjen på batteriet da men regner ut at det må ha vært ca 32%. Ikke verst! :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 16.6.2021 den 8.44):

Du bruker fort 4-5 minutter på hele stoppet, forutsatt at du bare stopper for å fylle, og betaler med kortet på pumpa. Straks du skal gjøre noe mere, som  å gå på do (gjerne med litt kø), og så skal ha deg en pølse og brød, en sjokolade eller noe annet som gjør at du må inn på stasjonen, så har du fort brukt 15-20 minutter uansett. Dermed er dette like raskt som enhver ice som gjør denne heller vanlige øvelsen.

Og siden du kan koble til laderen og så stille deg i dokøen, er du plutselig raskere ferdig med den delen i det icebil-sjåføren kommer for å bruke toalettet. Da har man kanskje blitt ferdig før, gitt at handlekøen er treg nok, noe den ofte er. Men siden mange som lader, ikke trenger "full tank", så er 5-minutterstoppet plutselig nok lading for svært mange, og man bruker da ikke mer tid en icesjåfører som stopper, fyller og kjører videre.

tøvete og udokumenterte påstander. Jeg kan kjøre 70-100 mil på motorvei uten stopp. Det er overhodet ikke slik at jeg må stoppe for å spise og gå på do. Bilen er sikkert bra men overskriften og din argumentasjon hemgernikke på greip.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (På 17.6.2021 den 7.48):

Nei, elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil for fossilbilen må alltid innom fyllestasjoner, elbilen får 90% om ikke enda mer, mens den står parkert i garasjen om natta. Jeg bruker ekstremt mye mindre tid på energifylling nå sammenlignet med da jeg kjørte fossilt.

Skivebom! Overskriften handler om hurtiglading 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.6.2021 den 12.27):

60 mil tar f.eks 8 timer effektiv kjøring. + eventuelle stopp.

Med fossilbil blir stoppet f.eks 4 minutter for fylling pluss 5 minutter for dobesøk. Matpakke spises bak rattet.

Med elbil blir stoppet f.eks 9 minutter lading, inkludert 5 minutter for dobesøk. Matpakke spises bak rattet.

Alternativt kan du bytte ut matpakken med 10 minutter i matkø + en rask matbit, i begge tilfeller.

Summ a summarum: Samme totaltid på pausen og samme totaltid for hele kjøreturen.

Hyundai ionic 5 lader i følge artikkelen 29 kWh de første 9 minuttene. Noe som gir 172,6 km rekkevidde i følge artikkelens målte forbruk på 16,8 kWh/100km. De målte også rekkevidden fra 100% SoC: Etter 412 km gjensto det 13 km rekkevidde. 412 + 13 + 172,6 = 597,6 km. Så ok, Ionic 5 taper kanskje det drøyt 8 timer lange "kappløpet" med 1 minutt ekstra ladetid hvis man spiser matpakken bak rattet. Spiser man på stasjonen så taper fossilbilen med ca 5 minutter. Big deal? Poenget er at det er helt uproblematisk å kjøre elbil på langtur, også i det scenariet du brukte for å fortelle hvor ille elbillading er på langturer.

Du har åpenbart ikke forstått poenget. Pausen blir omtrent like lang uansett - på langtur. I hverdagen blir fyllepausene alltid lengre med fossilbil.

Hvis du har samme kjøremønster som meg så ville du antagelig hatt 10 fyllestopp a 2,5 minutter for hver gang jeg hadde hatt hurtigladet 25 minutter.

Tull! Pausene på langtur må du ikke ta med fossilbil. Har kjørt 100mil uten stopp og det er det mange som gjør. Uansett er det nesten ingen 200kW++ ladere i Norge. Og de raskeste laderne plasseres ikke nødvendigvis der vi trenger dem.

Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (1 time siden):

tøvete og udokumenterte påstander. Jeg kan kjøre 70-100 mil på motorvei uten stopp. Det er overhodet ikke slik at jeg må stoppe for å spise og gå på do. Bilen er sikkert bra men overskriften og din argumentasjon hemgernikke på greip.

Tror du jeg plutselig begynte å kjøre bil da jeg kjøpte elbil? Når jeg sier jeg har over 30 år som sjåfør, både på bil og MC, tror du ikke jeg kan ha skaffet meg litt erfaring og dermed vet hva jeg snakker om?

Kommer ikke til å dokumentere dette, finnes nok av erfaring ute hos folk. De aller fleste er klar over at man bruker ikke bare 2-3 minutter ved pumpa, fra man stopper bil til man har betalt og kan kjøre videre. Så travelt har ikke folk flest det på tur.

Og de som fyller på vei til eller fra jobb, bruker som regel noen minutter med å vente på ledig pumpe, for da er det normalt litt kø, så man må gjerne vente på vedkommende foran seg.

De eneste jeg ser som påstår at det tar 2-3 minutter, har ikke engang målt, men snakker ut fra en best case der man ikke bruker tid til å svinge av fra veien engang, og måler i beste tilfelle fra man har puttet slangen inn i påfyllingsrøret, og trykker for å starte selve fyllingen.

Og så stopper de tiden når man mener man har full tank eller når første nødstopp på pumpa slår til. Selv om de normalt sett trykker flere ganger for å toppe opp enda mere, for det er fort plass til enda flere liter.

Surprise, du må gjøre mere både før og etter fyllingen er startet. Og det tar også tid...

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (1 time siden):

Det er overhodet ikke slik at jeg må stoppe for å spise og gå på do.

Nå fikk jeg noen rare bilder i hodet og tenker det er best å spørre hvordan du gjør det i fart..

Fluor1 skrev (1 time siden):

Har kjørt 100mil uten stopp og det er det mange som gjør.

Av sikkerhetsmessige grunner er det forbudt for yrkessjåfører - hvorfor skulle det ikke være forbudt for uprofesjonelle også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Av sikkerhetsmessige grunner er det forbudt for yrkessjåfører - hvorfor skulle det ikke være forbudt for uprofesjonelle også?

Taxiene har ikke slike regler, hvorfor må vanlige folk tvinges til å ta pauser? Kjenn litt på kroppen og ta pauser når det trengs. Noen ganger trenger jeg å strekke på meg etter 4-5 timer, andre ganger går det helt fint å ta 8-9 timer i strekk. 

Noen ganger er kjappest tid til destinasjonen målet, feks om man må rekke ei ferge. Andre ganger er turen fint i seg selv og man tar pauser når man vil. 

Elbilen elsker jeg i hverdagene og en majoritet av året, men til ferier så putter dem litt mye føringer for hvordan jeg helst ønsker å kjøre og hvor. Da blir dem kjapt erstattet av ei hybrid. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Taxiene har ikke slike regler, hvorfor må vanlige folk tvinges til å ta pauser? Kjenn litt på kroppen og ta pauser når det trengs. Noen ganger trenger jeg å strekke på meg etter 4-5 timer, andre ganger går det helt fint å ta 8-9 timer i strekk. 

Noen ganger er kjappest tid til destinasjonen målet, feks om man må rekke ei ferge. Andre ganger er turen fint i seg selv og man tar pauser når man vil. 

Elbilen elsker jeg i hverdagene og en majoritet av året, men til ferier så putter dem litt mye føringer for hvordan jeg helst ønsker å kjøre og hvor. Da blir dem kjapt erstattet av ei hybrid. 

Man må også huske at ofte på langturer er det flere førere. Hvorfor skal man stoppe en time med grinete barn og som har lyst å komme til legoland eller hotell så raskt som mulig. Been there done that!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/18/2021 at 8:15 PM, Trestein said:

Man må også huske at ofte på langturer er det flere førere. Hvorfor skal man stoppe en time med grinete barn og som har lyst å komme til legoland eller hotell så raskt som mulig. Been there done that!

 

Ikke rart ungene dine er grinete om du ikke slipper de ut av bilen med jevne mellomrom....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk tror egen erfaring med elbil stemmer her. Men hvis man kjører Tesla, så har man en annen oppfatning av elbil, enn om man kjører et annet merke. For å illustrere:

Jeg researchet akkurat en tur til Polen i går. Bruttern kjører Kona 2019, og jeg kjører TM3LR 2019

Her er hvordan det ser ut.

Med den ene bilen, to kjappe strekker på beina.

Med den andre bilen, to irriterende lange stopp. Mest sannsynlig, så blir de lenger, fordi man skal snakke med incharge kundesupport på det ene stoppet og MER på det andre. 

77FDC855-3AD7-41CF-A617-892A59ED6F91.jpeg

F8FBD00A-7068-433A-A26F-B14C6A418E5C.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner at folk tror egen erfaring med elbil stemmer her. Men hvis man kjører Tesla, så har man en annen oppfatning av elbil, enn om man kjører et annet merke. For å illustrere:

Jeg researchet akkurat en tur til Polen i går. Bruttern kjører Kona 2019, og jeg kjører TM3LR 2019

Her er hvordan det ser ut.

Med den ene bilen, to kjappe strekker på beina.

Med den andre bilen, to irriterende lange stopp. Mest sannsynlig, så blir de lenger, fordi man skal snakke med incharge kundesupport på det ene stoppet og MER på det andre. 

Det var da en veldig negativ oppfattelse av ladeopplevelsen. Jeg kjører selv Kona, og har kjørt den turen flere ganger. Dog med fylling på Ionity. Null stress, i dobbeltbetydningen at ladestoppene er litt vel lange.

Men behov for å ringe kundeservice på hvert eneste stopp, har jeg aldri vært borti. Tvert i mot, etter at jeg fikk plugsurfing, og senere app og konto hos JuicePass fra Enel-X, Maingau, Eins og Chargepoint, har jeg knapt hatt problemer. Ett unntak når kortet ikke ville virke hos Chargepoint ved noe prisendringer, men app funket fint fremdeles.

Om Mer har noe særlig problemer mot Kona, kjenner jeg ikke til. Delvis fordi jeg knapt bruker de. Men i tilfelle finnes det andre alternativer på turen. Og nå vurderer jeg om jeg skal koble meg opp til ChargeMyHyundai og deres avtale med Ionity. Det vil fort kunne lønne seg for Kona-eiere som vil ta bilferie sør for og opp til Trondheim.

Dog, siden jeg planlegger å dra nordover istedet, så vil sannsynligvis JuicePass fungere for ladingene opp til Trondheim. og motsatt på returen. Etter det så blir det andre leverandører, deriblant vil nok Mer være en av de. Men BKK bygger ut i nordlige deler av Nordland langs kystriksveien, og Helgeland Kraft, visstnok i samarbeid med Kople. Og lengst nord er det Ishavsveien med betaling via Incharge som gjelder.

https://www.ishavsveien.no/

https://www.nrk.no/nordland/ladestasjoner-for-elbil_-enova-vil-gjore-det-enklere-a-lade-elbil-pa-kystriksveien-pa-helgeland-1.15359547

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som utrolig mye rot med kontoer her og dær..

Jeg har vært veldig plaget med Mer. "Kunne ikke starte lading" får man hele tiden. Jeg har dog kun brukt appen deres. Kansje enklere med rfid brikker eller noe. 

Tror ikke det er en spesiell Tesla ting heller da jeg kjenner en som har både Leaf og Ioniq og hele tiden plages der og.

Men det er virkelig enda enklere hos Tesla hvor man bare plugger i og ferdig med det, uten noen apper eller abbonemang her og dær.

Circle-k sine ladere har og alltid fungert greit. Har enda til gode å teste Ionity da jeg må til Trondheim for å finne nærmeste og må kjøre i 16 timer for å komme dit.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Høres ut som utrolig mye rot med kontoer her og dær..

Jeg har vært veldig plaget med Mer. "Kunne ikke starte lading" får man hele tiden. Jeg har dog kun brukt appen deres. Kansje enklere med rfid brikker eller noe. 

Tror ikke det er en spesiell Tesla ting heller da jeg kjenner en som har både Leaf og Ioniq og hele tiden plages der og.

Men det er virkelig enda enklere hos Tesla hvor man bare plugger i og ferdig med det, uten noen apper eller abbonemang her og dær.

Circle-k sine ladere har og alltid fungert greit. Har enda til gode å teste Ionity da jeg må til Trondheim for å finne nærmeste og må kjøre i 16 timer for å komme dit.

Det med kontoer er en engangsjobb i utgangspunktet. Og forbereder man seg ved å skaffe brikke(r) og apper før man drar på tur, så reduserer man hasselet veldig. Men skal være helt enig i at det burde være mulig å unngå.

Hyundai løser det veldig elegant nå ved å tilby ChargeMyHyundai, der du registrerer kort hos forhandler eller på web, så slipper du å registrere deg hos alle andre. Da fremstår Hyundai som kunden mot ladeleverandøren.

Tesla er definitivt enklest, på Tesla sine egne SuC-stasjoner, en løsning som alle andre burde adoptert. Det kommer nok etterhvert, da standarden finnes. Det kreves bare at leverandøren/produsenten bygger og implementerer løsningen. Men en Tesla er like "rådvill" på andre ladestasjoner.

Da tipper jeg du bor et greit stykke nord for Trondheim, for ellers har du lett veldig dårlig etter Ionity-ladere. Men ja, de burde se å komme seg lengre nordover, som planene var og kanskje fremdeles er. Men akkurat nå ser det ut som Norge stopper ved Trondheim ifølge Ionity.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...