Jump to content
Mathias Klingenberg

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen

Recommended Posts

Når en leser test/prøvekjøring av el-bil, så er det 90 % fokus på rekkevidde og ladehastighet, altså el.bilen akilleshæl. De konvensjonelle egenskapene er det mindre fokus på. Hvor bra er de på kjøreegenskaper, og andre egenskaper.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Fritz Erik Pettersen skrev (45 minutter siden):

Når en leser test/prøvekjøring av el-bil, så er det 90 % fokus på rekkevidde og ladehastighet, altså el.bilen akilleshæl. De konvensjonelle egenskapene er det mindre fokus på. Hvor bra er de på kjøreegenskaper, og andre egenskaper.

Du sier det jo selv, rekkevidde/ladehastighet er en akilleshæl mens de fleste andre egenskaper egentlig er løst allerede. Da blir alt det andre sekundært, spesielt fra et nyhetsperspektiv. 

Dessuten så lages det fortsatt altfor mange elbiler med stusselig rekkevidde og ladehastighet. Det er kanskje den viktigste grunnen til at journalistene fokuserer så mye rekkevidde og ladehastighet. Om denne bilen hadde vært normen i stedet for unntaket hadde kanskje biljournalistene fokusert mer på 'tradisjonelle' egenskaper.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Men overskriften er dustete. Elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil. Jeg fyller 60 liter på 2min og kjører 70mil. Denne bilen fyller 8-10 mil på 10min. Det er ikke sammenlignbart og vil aldri aldri bli det heller. Elbil lading er et maraton og ikke et kappløp, selv med denne supre bilen fra Hyundai.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Synes de overdriver hvor positivt dette er. Tror ikke man bruker mere enn 2-3 minutter å fylle en vanlig bensin/diesel bil. Da kan du kjøre 900, kanskje 1000 kilometer vinter som sommer. Her snakker de om å bruke 18 minutter for å kjøre 300 km , og på vinterstid kanskje kun 200 km. Dette er absurd skryt som kan gjennomskues av en 8 åring. Denne bilen er dessuten fryktelig dyr når man tar i betraktning veldig små avgifter på den.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Synes de overdriver hvor viktig dette er. Det er vel få som står så mye og ser på klokka og venter på at en elbil skal lade, som TUs biltestere gjør.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (49 minutter siden):

Men denne kan kjøre 40 mil + hver eneste dag uten å dra innom noe stasjon for å fylle.

Bare å ha den plugga i strøm om natta når den står parkert. 

Det er mye bedre i mine øyne, og bedre for lommeboka. 

Og skulle man absolutt kjøre langt en dag så fylles den raskt da også. Ikke like raskt som en Dieselbil, men man må jo uansett på toalettet og spise litt på langtur og plutselig er bilen ferdigladet.

Dette er et undervurdert poeng. Dieselbilen min må jeg faktisk bruke tid på å fylle, og elbilen min lader hjemme om natta og/eller på jobben. Jeg kan telle på én hånd de gangene i året jeg må lade ute i det fri på f.eks langtur.

Men kjipt for de som ikke kan lade hjemme eller på jobb og må stoppe og stå i ladekø osv..

Edited by Retroman
  • Like 3

Share this post


Link to post
mr. papp skrev (2 minutter siden):

Synes de overdriver hvor viktig dette er. Det er vel få som står så mye og ser på klokka og venter på at en elbil skal lade, som TUs biltestere gjør.

Det er jo for så vidt det som er jobben deres.. ;)

Om alle elbiler var like bra som denne på ladehastighet kunne de begynt å prate om noe annet men enn så lenge er slike ladehastigheter et ganske ekslusivt selvskap(dette er den fjerde modellen så langt).

  • Like 2

Share this post


Link to post

Fantastisk! Dette viser det jeg har sagt i årevis: fossilbilen stagnerte for mange tiår siden mens elbilutviklingen har såvidt begynt. Det handler om batterier og software og potensialet er bare såvidt tappet. Ioniq 5 koster det samme som jeg betalte for min LR Model 3 (inkludert vinterdekk) i 2019. Fossilbilen er doomed. Det kommer til å ta kortere tid enn de fleste tror også.

  • Like 6
  • Heart 1

Share this post


Link to post

"Det vil aldri bli det heller". Her avsløres en totalt manglende innsikt om teknologisk utvikling. Man bør aldri si sånt, hva?

  • Like 5

Share this post


Link to post

Ioniq 5 og Kia EV6 er fantastiske gode elbiler, og det eneste som hindrer meg i å kjøpe en av dem er mangelen på ladere som faktisk kan levere slike ladehastigheter. Så jeg fortsetter nok å vente på min bestilte TMY.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

Men denne kan kjøre 40 mil + hver eneste dag uten å dra innom noe stasjon for å fylle.

Bare å ha den plugga i strøm om natta når den står parkert. 

Det er mye bedre i mine øyne, og bedre for lommeboka. 

Og skulle man absolutt kjøre langt en dag så fylles den raskt da også. Ikke like raskt som en Dieselbil, men man må jo uansett på toalettet og spise litt på langtur og plutselig er bilen ferdigladet.

Han kommenterte kun overskriften hvor det påstås at denne fylle om kapp med bensinbilen, og der er jeg helt enig i at det er unødvendig flåsete når det er såpass langt fra sannheten.

At elbiler har andre fordeler er en helt annen sak.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Fluor1 skrev (1 time siden):

Men overskriften er dustete. Elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil. Jeg fyller 60 liter på 2min og kjører 70mil. Denne bilen fyller 8-10 mil på 10min. Det er ikke sammenlignbart og vil aldri aldri bli det heller. Elbil lading er et maraton og ikke et kappløp, selv med denne supre bilen fra Hyundai.

Du bruker fort 4-5 minutter på hele stoppet, forutsatt at du bare stopper for å fylle, og betaler med kortet på pumpa. Straks du skal gjøre noe mere, som  å gå på do (gjerne med litt kø), og så skal ha deg en pølse og brød, en sjokolade eller noe annet som gjør at du må inn på stasjonen, så har du fort brukt 15-20 minutter uansett. Dermed er dette like raskt som enhver ice som gjør denne heller vanlige øvelsen.

Og siden du kan koble til laderen og så stille deg i dokøen, er du plutselig raskere ferdig med den delen i det icebil-sjåføren kommer for å bruke toalettet. Da har man kanskje blitt ferdig før, gitt at handlekøen er treg nok, noe den ofte er. Men siden mange som lader, ikke trenger "full tank", så er 5-minutterstoppet plutselig nok lading for svært mange, og man bruker da ikke mer tid en icesjåfører som stopper, fyller og kjører videre.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Du bruker fort 4-5 minutter på hele stoppet, forutsatt at du bare stopper for å fylle, og betaler med kortet på pumpa. Straks du skal gjøre noe mere, som  å gå på do (gjerne med litt kø), og så skal ha deg en pølse og brød, en sjokolade eller noe annet som gjør at du må inn på stasjonen, så har du fort brukt 15-20 minutter uansett. Dermed er dette like raskt som enhver ice som gjør denne heller vanlige øvelsen.

Og siden du kan koble til laderen og så stille deg i dokøen, er du plutselig raskere ferdig med den delen i det icebil-sjåføren kommer for å bruke toalettet. Da har man kanskje blitt ferdig før, gitt at handlekøen er treg nok, noe den ofte er. Men siden mange som lader, ikke trenger "full tank", så er 5-minutterstoppet plutselig nok lading for svært mange, og man bruker da ikke mer tid en icesjåfører som stopper, fyller og kjører videre.

Overskriften snakker om energifylling, ikke pølsekjøp. De skriver den kan fylle om kapp. Den kan ikke det.

Det er ingen kritikk av Hyundaien eller elbiler generelt, kun en kritikk av overskriften.

Edited by Grankongla
  • Like 3

Share this post


Link to post
Grankongla skrev (3 minutter siden):

Overskriften snakker om energifylling, ikke pølsekjøp. De skriver den kan fylle om kapp. Den kan ikke det.

Det er ingen kritikk av Hyundaien eller elbiler generelt, kun en kritikk av overskriften.

Pølsespising er også "energifylling", og noe de fleste gjør iløpet av en langtur, gjerne flere ganger, selv om bilen ikke trenger mer energi.

Poenget var at du taper ikke nødvendigvis noe tid i det store og hele. Dermed blir denne konkurransedyktig med ice-bilen på stoppstedet.

Legg til at på en tur, så er det sjeldent man trenger mer enn ett stopp for å fylle denne bilen med de siste milenes forbruk (+ buffer) som man faktisk trenger. Så lader man opp ved destinasjon. Altså har man ikke tapt tid, om man ikke skal kjempelangt eller kjøre hardt på Autobahn.

  • Like 4

Share this post


Link to post
23 minutes ago, Hanhijnn said:

Ioniq 5 og Kia EV6 er fantastiske gode elbiler, og det eneste som hindrer meg i å kjøpe en av dem er mangelen på ladere som faktisk kan levere slike ladehastigheter. Så jeg fortsetter nok å vente på min bestilte TMY.

Liker veldig godt utseende på Ioniqen, men EV6 er rett og slett lite pen, både inni og utenfor. Min smak, I know.

Edited by unik42
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...