Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Plutselig kan elbilen fylle energi om kapp med bensinbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
magb skrev (1 minutt siden):

Det stemmer hvis du regner 9 minutter fylle og dopause med fossilbilen. Flere elbiler som klarer 60 mil med 19 minutter lading. 

Jeg regner med å ta dopause når man trenger å ta dopause og ikke synke kroppsfunksjonene med A Better Routeplanner. Samme om man skal stoppe for å ta en matbit.

Deet blir dermed 4 minutter fylletid for bensinbilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Spesielt om det hadde stemt.

Ja, og det stemmer. Det er flere elbiler som klarer 60 mil uten lading også, men det krever ideelle forhold. Dersom de i tillegg får lade 9 minutter, så har du nok bufferen som skal til. Han i eksempelet over la til ytterligere 10 minutter med lading, så det skal gå fint..

Dersom du tenker at 60 mil, tar 8 timer inkl et stopp på 9 minutter med en fossilbil. Hva antar du det vil ta for en elbil inkl. ladestopp? Siden du mener at 10 minutter "ekstra" er feil..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Jeg regner med å ta dopause når man trenger å ta dopause og ikke synke kroppsfunksjonene med A Better Routeplanner. Samme om man skal stoppe for å ta en matbit.

Deet blir dermed 4 minutter fylletid for bensinbilen.

Dersom du er så ekstremt opptatt å spare minutter på en 8 timer biltur, så er det jo ekstremt bortkastet tid å ta fylling, tissing og mat i tre separate stopp.. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Dersom du er så ekstremt opptatt å spare minutter på en 8 timer biltur, så er det jo ekstremt bortkastet tid å ta fylling, tissing og mat i tre separate stopp.. 

Det eneste jeg er opptatt av friheten som man ikke får når et strikt lade- og kjøreskjema dikterer hvor og når man skal på do og når, hvor og hvor lenge man skal spise slik at man ikke taper altfor mye tid sammenlignet med en bensinbil.

Og de minuttene du snakker om er under ideelle forhold. Det er en grunn til at værmeldinga er input til planleggingen av elbil-turer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Men denne kan kjøre 40 mil + hver eneste dag uten å dra innom noe stasjon for å fylle.

Bare å ha den plugga i strøm om natta når den står parkert. 

Det er mye bedre i mine øyne, og bedre for lommeboka. 

Og skulle man absolutt kjøre langt en dag så fylles den raskt da også. Ikke like raskt som en Dieselbil, men man må jo uansett på toalettet og spise litt på langtur og plutselig er bilen ferdigladet.

Du har åpenbart ikke forestått poenget. En elbil kan ikke hurtiglade kjapt nok til å sammenlignes med en fossilbil slik overskriften gir inntrykk av!

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Det eneste jeg er opptatt av friheten som man ikke får når et strikt lade- og kjøreskjema dikterer hvor og når man skal på do og når, hvor og hvor lenge man skal spise slik at man ikke taper altfor mye tid sammenlignet med en bensinbil.

Og de minuttene du snakker om er under ideelle forhold. Det er en grunn til at værmeldinga er input til planleggingen av elbil-turer. 

Har du noen gang kjørt langtur med elbil? Det har jeg gjort mye, og det fungerer veldig godt. Ingen fra routplaner som noen gang har gitt meg smekk på fingrene for å gjøre uautoriserte stopp.

Det virker som du har bastante meninger, uten særlig erfaring.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (3 timer siden):

Synes de overdriver hvor positivt dette er. Tror ikke man bruker mere enn 2-3 minutter å fylle en vanlig bensin/diesel bil. Da kan du kjøre 900, kanskje 1000 kilometer vinter som sommer. Her snakker de om å bruke 18 minutter for å kjøre 300 km , og på vinterstid kanskje kun 200 km. Dette er absurd skryt som kan gjennomskues av en 8 åring. Denne bilen er dessuten fryktelig dyr når man tar i betraktning veldig små avgifter på den.

Starter du stoppeklokka i det du skrur på blinklyset for å svinge inn til stasjonen og stopper den når du har kommet deg ut på veien igjen så snakker vi fort om 5 minutter. Men det er kun ved hverdagsfylling og ikke på langtur. Merk deg at elbiler trenger ikke hverdagsfylling, de lader man hjemme om natta. Det er kun på langtur man lader elbilen og da bør man regne med en pause på minst 20 minutter hver gang.

Fossilbilene har generelt høyere forbruk om vinteren enn om sommeren, og dermed kortere vinterrekkevidde. Min forrige bil var en diesel Nissan NV200 og den brukte ca 0,9 l/mil på vinteren og ca 0,7 på sommeren. Det gir en rekkevidde på 490-630 km, men jeg turte selvsagt aldri å kjøre tanken ned til siste dråpe, akkurat som med elbil.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

Har du noen gang kjørt langtur med elbil? Det har jeg gjort mye, og det fungerer veldig godt. Ingen fra routplaner som noen gang har gitt meg smekk på fingrene for å gjøre uautoriserte stopp.

Det virker som du har bastante meninger, uten særlig erfaring.

For det er absolutt ikke bastant å påstå at en brøkdel av ladehastighet og rekkevidde har null betydning for langturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Dette er et undervurdert poeng. Dieselbilen min må jeg faktisk bruke tid på å fylle, og elbilen min lader hjemme om natta og/eller på jobben. Jeg kan telle på én hånd de gangene i året jeg må lade ute i det fri på f.eks langtur.

Men kjipt for de som ikke kan lade hjemme eller på jobb og må stoppe og stå i ladekø osv..

Kan man ikke saktelade hjemme eller på jobb så er hurtiglading feil løsning på problemet. Løsningen er å skaffe seg den nødvendige sakteladingen.

Grankongla skrev (2 timer siden):

Overskriften snakker om energifylling, ikke pølsekjøp. De skriver den kan fylle om kapp. Den kan ikke det.

Det er ingen kritikk av Hyundaien eller elbiler generelt, kun en kritikk av overskriften.

Stadig er det mange som ikke skjønner kulturforskjellen mellom fossilt og el. Fossilt må fylles på stasjoner i hverdagen og på langturer. Elbiler må kun innom stasjoner på langtur, der stoppene uansett blir 20+ minutter av helt naturlige grunner. 5 minutters hverdagsfylling finnes ikke for elbilistene og noen fossilbilister skjønner ikke hvor stor lettelse dette er. Hverdagskjøring utgjør ofte rundt 80% av årlig energibruk så dette er en kjempegreie som bare må oppleves. Kan ikke tenke meg at noen som lader elbilen hjemme eller på jobb noen sinne vil tilbake til hverdagsfylling på stasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (23 minutter siden):

Har du noen gang kjørt langtur med elbil? Det har jeg gjort mye, og det fungerer veldig godt. Ingen fra routplaner som noen gang har gitt meg smekk på fingrene for å gjøre uautoriserte stopp.

 

uname -i skrev (3 minutter siden):

For det er absolutt ikke bastant å påstå at en brøkdel av ladehastighet og rekkevidde har null betydning for langturer.

Synes hele diskusjonen blir kunstig og skyttergravsbasert.

Det er en objektiv kjensgjerning (per i dag) at en fossilbil kommer seg raskere frem enn en elbil på langkjøring av en viss lengde, som er betydelig lengre enn maks rekkevidde, i optimale tilfeller. Hvor mye forskjellen er i praksis avhenger veldig av veldig mye, ikke minst av sjåfør og sjåførens preferanser. Og hvor mye denne forskjellen betyr i praksis varierer minst like mye. Og det tror jeg alle sider i diskusjonen, i hvert fall i denne diskusjonen, er fullstendig klar over.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (7 minutter siden):

 

Synes hele diskusjonen blir kunstig og skyttergravsbasert.

Det er en objektiv kjensgjerning (per i dag) at en fossilbil kommer seg raskere frem enn en elbil på langkjøring av en viss lengde, som er betydelig lengre enn maks rekkevidde, i optimale tilfeller. Hvor mye forskjellen er i praksis avhenger veldig av veldig mye, ikke minst av sjåfør og sjåførens preferanser. Og hvor mye denne forskjellen betyr i praksis varierer minst like mye. Og det tror jeg alle sider i diskusjonen, i hvert fall i denne diskusjonen, er fullstendig klar over.

 

Så enkelt og greit kan det sies!

👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (4 minutter siden):

Det er en objektiv kjensgjerning (per i dag) at en fossilbil kommer seg raskere frem enn en elbil på langkjøring av en viss lengde, som er betydelig lengre enn maks rekkevidde, i optimale tilfeller. Hvor mye forskjellen er i praksis avhenger veldig av veldig mye, ikke minst av sjåfør og sjåførens preferanser. Og hvor mye denne forskjellen betyr i praksis varierer minst like mye. Og det tror jeg alle sider i diskusjonen, i hvert fall i denne diskusjonen, er fullstendig klar over.

Helt enig. Det er fordeler og ulemper og avhengig av kjøremønster og hva man subjektivt vektlegger med å ha bil, så kan elbil for mange i sum være mye bedre enn bensin.

Men disse diskusjonene ender alltid opp med at en elbil-kjøper titter inn og ikke en gang kan innrømme at det finnes noen ulemper. Selv om elbil for denne personen er et riktig valg så vil hjernen eksplodere om man så mye som anerkjenner at det eksisterer en minusside.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Når det på sikt er mange hundretusen elbilar på veiane, kan ein få redusert levert effekt fordi 3-4 andre bilistar ladar samtidig? Har stasjonane kapasitet til at alle før så høg effekt eller må den redusere litt for alle?

Lastdeling er noe man fant på Teslas forrige generasjon hurtigladere (v2). Har ikke sett det på andre ladere, men det ville i så fall bare vært en fordel å kunne f.eks doble antall ladepunkter uten å øke maks totaleffekt. Det ville avviklet eventuelle køer raskere.

Grankongla skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fortsetter å forklare meg det der. Jeg har ikke sagt noe imot det, og er helt enig. Jeg snakker utelukkende om overskriften og hva det står der.

Overskriften er ikke flåsete fordi den insinuerer at elbilen kan lade like raskt, den er flåsete fordi den insinuerer at det finnes et sånt kappløp. Det er omtrent like irrelevant som å spørre hvilken idrettsutøver som ville løpt raskest over Atlanteren.

  • Ved hverdagskjøring er det alltid elbilen som vinner "fyllekappløpet". Elbiler hurtiglades ikke i hverdagen, kappløpet finnes ikke.
  • Ved langkjøring er det menneskelige behov som definerer pauselengden, ikke bilen. Kappløpet for hurtiglading/fylling på langtur finnes ikke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Kan ikke tenke meg at noen som lader elbilen hjemme eller på jobb noen sinne vil tilbake til hverdagsfylling på stasjon.

"Hverdagsfylling" som om dette er noe man må gjøre hver dag i stedetfor å to ganger i måneden bruke 5 minutter på å svippe innom en bensinstasjon når man uansett er på vei til noe. 

Godt forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Fossilbilene vil nok se samme fremtid som f.eks hester. Der de ikke brukes som transportmiddel, men bare brukes som hobby.

Hvor mye måtte Staten åpne lommeboka for å få folk til å velge bil i stedetfor hest? Ingenting? Det betyr at bil ble valgt fordi det var bedre enn hest.

Noe å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

"Hverdagsfylling" som om dette er noe man må gjøre hver dag i stedetfor å to ganger i måneden bruke 5 minutter på å svippe innom en bensinstasjon når man uansett er på vei til noe. 

Godt forsøk.

~8 sekunder hver dag utgjør sånn ca 4 minutter per måned. 2x 5 minutter er altså over 2,5 ganger mer tid brukt på hverdagsfylling, med fossilbil.

For min del ville det være enda verre, med minimum en fylling per uke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...