Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

Selfuniverse skrev (På 2.12.2022 den 20.32):

 

Vanlige/tradisjonelle mediakanaler over hele verden har ikke monopol på fakta. Og de er ikke immun mot propaganda eller misinformasjon.

 

Flere amerikanske nyehetskanaler har Pfizer som sponsor for sendingene. Blir nok noe naivt å tro at de da kan være heeelt objektive og unbiased i omtale av vaksinene, kan det ikke? For det er vel helt utenkelig og konspiratorisk at Pfizer vil trekke sponsorannonsene tilbake om f.eks CNN skulle ha en kritisk reportasje om vaksinene deres? Eller....

 

Nukleosid skrev (På 3.12.2022 den 18.49):

V. Mange av disse bunner ut i russiske trollfabrikker og falske FB/YT-profiler/boter. Det er en grunn til at Øst-Europa har en så stor andel vaksineskeptikere og såkalte anti-vaxere. Og av en eller annen grunn, er spesielt anti-vaxere (kanskje også vaksineskeptikere) ellers i verden positivt stilt til Putin og hans krigføring mot Ukraina. Underlig nok.

Men hva med USA? Der er det også enorm vaksineskespsis også hos tradisjonelle demokrat-velgere. Stikkordet her er nok opioidskandalen/opioidepidemien som er lite kjent i Norge, men som har ødelagt livene til millioner av amerikanere og hvor Pfizer selv har sin del av ansvaret. Skepsisen mot BigPharma har nok også andre årsaker enn relativt nye kulturkonflikter i USA etter 2016 og enda nyere konflikter i Øst-Europa.

Russland har forøvrig hatt mye hardere vaksinemandater enn noen nordiske land så det virker noe merkelig de påstandene om at Putin-troll står bak vaksineskepsis. Skjønner ikke helt hva som skal være hensikten med det.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (37 minutter siden):

Prøver å finne YT-klippet av Joe Biden som sier "if you get the vaccine, you wont get covid".

Post det her om du finner det, da. Burde jo ikke være så vanskelig om det eksisterer. I såfall viser det jo bare enda en gang at en ikke kan høre på lekfolk når det gjelder medisin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 26.5.2023 den 11.45):

"You're not gonna get covid if you have these vaccinations." Link.

Spørsmålet er ikke om han sa det, men når i tidslinjen han sa det. Med nyere kunnskap om Omikron som kommer lenge etterpå så forandrer fakta og kunnskap seg.

Dette er tydeligvis veldig vanskelig å forstå både her inne og i Amerika, jfr Fauci og Biden.

Man kan både bli mild syk eller værste fall dø selvom man er vaksinert.

Faren til kameraten min var hvit norsk Afrikaner fra Mauritius og kraftig antivakser og døde 60 år pluss uten noen vaksiner.

Grandonkel som var relativt frisk og 80+ men var svak for lungebetennelse som han slet med om han ble syk, polio skadet i rullestol men frisk og i godt humør når han ikke hadde influensa eller covid døde etter tror to vaksiner.

Man må ikke ta ting ut av kontekst.

Han faren var frisk og ikke plaget av lungebetennelse når han var syk og kun 60+ med null vaksiner døde plutselig i sitt hjem av covid uvaksinert. Sønnen hans var også antivakser, men tok vaksinene med en gang når han så hva som skjedde med faren, var han som fant ham død hjemme i senga.

Grandonkel som var i rullestol pga polio.(pun intended Polio ble utryddet av vaksiner) Døde 80+ av covid lungebetennelse selvom han hadde to covid vaksiner.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (46 minutter siden):

Spørsmålet er ikke om han sa det, men når i tidslinjen han sa det. Med nyere kunnskap om Omikron som kommer lenge etterpå så forandrer fakta og kunnskap seg.

I tillegg til konteksten så er det også eit spørsmål om å få fram det tiltenkte bodskapet på ein måte som blir forstått av publikum.

Vi omgås dagleg slike overforenkla råd som er korta ned til ei setning i staden for ei heil avhandling.
Til dømes "fem om dagen" som er rådet for frukt og grønt. Bodskapet drukner litt om slagordet hadde vært:
"fem porsjoner á 100 g der to av porsjonane skal være frukt, og berre ein av dei to porsjonane kan være i form av juice, og så skal dei andre tre porsjonane i fem om dagen være grønsaker men ikkje potet, belgvekstar og nøtter sjølv om det er anbefalt å ete potet, belgvekstar, usalta nøtter, tomater og løk som ein del av det varierte kosthaldet men ikkje som ein del av fem om dagen".
Tilsvarande rådet: "bruk bilbelte" er langt meir forståeleg enn "bruk bilbelte for å redusere faren for død i trafikkulykker dersom voksne har på bilbeltet utan vridningar slik at det berre strammer over hoftekammen ved ta av eller løfte opp ytterjakke og genser i tillegg til at høgda på beltet skal tilpassast slik at beltet ligg over kragebeinet når du strammer til setebeltet etter at du har tatt det på.

 

At ein politikar tek "kortversjonen for dummies" i talar og debattar er heilt normalt ettersom ein prøver å nå fram til det publikummet som ikkje har tatt seg tid til å sette seg inn i detaljane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Det var faktisk ordentlig oppstyr rundt det da det kom og ble påbudt.

Det var det når Polio vaksinen kom også, religiøse wackoer og konspirasjonsteoretikere var ute å klagde bla i avisene osv, vi var jo skånet for fordummingen av internet da, fantes kun leksikon og aviser.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Spørsmålet er ikke om han sa det, men når i tidslinjen han sa det. Med nyere kunnskap om Omikron som kommer lenge etterpå så forandrer fakta og kunnskap seg.

 

Jeg er fullstendig og i aller høyeste grad klar over tidslinjen og det var klart lenge før omicron, flere måneder før omicron kom at vaksinen ikke ga steril immunitet mot coronasmitte. Men uansett har jeg sett påstander, også her inne om at det ALDRI ble påstått fra offentlig hold at vaksinen beskyttet mot smitte og at man fra starten sa tydelig fra at den bare var symptomdempende, noe som beviselig er feil. Det som ble kommunisert fra vaksinen først dukket opp i november-desember 2020 var at de som tok den ikke ville få corona og at om alle i hele verden tok vaksinen ville covid-19 snart være utryddet. Vel....vel. Men ut på sommeren hadde man sluttet å innbille seg at det var tilfelle og det var veldig klart at den i beste fall var symptomdempende. Alt maset om nye nedstenginger i slutten av 2021 kom flere uker før omicron dukket opp i Sør-Afrika mens det fortsatt var Delta man snakket om; man truet med nye nedstenginger på et tidspunkt da godt og vel 80-90% av befolkningen i Norge hadde tatt de to vaksinene man ble lovet skulle bli slutten på alt som het nedstenginger(snakk om å bli lurt)og som det så desverre ble 12.desember da omicron hadde dukket opp. Så det blir feil å si at det var noe man trodde før omicron og også helt feil å påstå at vaksinen ga steril immunitet mot deltavarianten, noe den IKKE gjorde.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg er fullstendig og i aller høyeste grad klar over tidslinjen og det var klart lenge før omicron, flere måneder før omicron kom at vaksinen ikke ga steril immunitet mot coronasmitte. Men uansett har jeg sett påstander, også her inne om at det ALDRI ble påstått fra offentlig hold at vaksinen beskyttet mot smitte og at man fra starten sa tydelig fra at den bare var symptomdempende, noe som beviselig er feil. Det som ble kommunisert fra vaksinen først dukket opp i november-desember 2020 var at de som tok den ikke ville få corona og at om alle i hele verden tok vaksinen ville covid-19 snart være utryddet. Vel....vel. Men ut på sommeren hadde man sluttet å innbille seg at det var tilfelle og det var veldig klart at den i beste fall var symptomdempende. Alt maset om nye nedstenginger i slutten av 2021 kom flere uker før omicron dukket opp i Sør-Afrika mens det fortsatt var Delta man snakket om; man truet med nye nedstenginger på et tidspunkt da godt og vel 80-90% av befolkningen i Norge hadde tatt de to vaksinene man ble lovet skulle bli slutten på alt som het nedstenginger(snakk om å bli lurt)og som det så desverre ble 12.desember da omicron hadde dukket opp. Så det blir feil å si at det var noe man trodde før omicron og også helt feil å påstå at vaksinen ga steril immunitet mot deltavarianten, noe den IKKE gjorde.

Vi er tilbake på bilbelte, tror det er riktig at Vaksinene med hjelp av flokkimmunitet reddet iallefall vesten fra tragedie. Pandemien er over nå og selv om vaksinen ikke reddet alle som feks Grandonkelen min i rullestol så reddet den mange liv og begrenset smitte.

Pfizer og Moderna begrenset mye smitte på den første varianten, men ikke like mye på omicron som heldigvis var mindre dødelig selvom jeg mistet en kamerat faren og min Grandonkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 8.6.2023 den 9.31):

Har fortsatt ikke noen relevans til påstander som kom fra f.eks Biden om at de som tok vaksinen ikke ville få covid.

Mange unngikk nok covid pga vaksine, bla eldre som kunne risikere å dø.

At noen ble smittet av Omikron, bla jeg og kona betyr ikke at den ikke reddet mange.

Vi ble kun lett syke også, muligens pga fullvaksinering.

Akkurat som bilbelte eller sykkelhjelm redder mange så blir fortsatt noen skadet eller dør selvom de bruker belte og hjelm.

Politikerne brukte også mange grep for å motivere til vaksine, også i Norge og Sverige. Det var vaksinepass for å dra ut av landet, eller på byen feks.

Dette er omdiskuterte ting, som kun ble benyttet fordi det motiverer og fikk flere til å ta vaksiner. Jeg er ganske sikker på at slike grep reddet veldig mange liv, selvom det er omdiskuterte virkemidler. Sikkert mange også her i tråden som er skeptiske til slik motivasjon som ligner tvang.

Jeg har ikke problemer med å forstå at enkelte er kritiske til vaksinepass. Det er mildt sagt et pragmatisk virkemiddel som ikke er ønskelig annet enn i en Pandemi.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Har fortsatt ikke noen relevans til påstander som kom fra f.eks Biden om at de som tok vaksinen ikke ville få covid.

Det var jo en periode der data (fra Israel) viste tydelig at vaksinerte hadde vesentlig mindre risiko for å få covid. Om det var i denne perioden Biden sa dette, så var det jo ikke feil, ut i fra de data man hadde. Eller klager du på at han ikke var synsk? Burde tatt forbehold om at situasjonen kanskje kom til å endre seg senere? 

Akkurat denne kritikken skjønner jeg ikke. Det er politisk spinn fra USA, der alt handler om å finne noe man kan "ta" den andre på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 timer siden):

Mange unngikk nok covid pga vaksine, bla eldre som kunne risikere å dø.

 

Unngik de covid i det hele tatt eller unngikk de alvorlig sykdom og død MED covid? Jeg refererer igjen til påstander; som forøvrig ikke er påstander du har kommet med, men andre som påstår nå i dag at det aldri ble påstått at vaksinene hindret smitte, men det ser jo ut som om med forbehold om at jeg leser deg feil om at vaksinene faktisk forhindret at noen fikk viruset i seg.

Gouldfan skrev (18 timer siden):

 

At noen ble smittet av Omikron, bla jeg og kona betyr ikke at den reddet mange.

Vi ble kun lett syke også, muligens pga fullvaksinering.

 

Eller dere ble mindre syke rett og slett fordi omikron i all hovedsak er et mildt virus for de aller fleste. Jeg fikk omicron jeg også, uten å ha tatt denne tredjedosen som ble pushet på meg og jeg har hatt atskillig verre ting enn dette. Det er en grunn til at man ikke lenger anbefaler yngre mennesker å ta noen coronavaksiner selv de som aldri tok noen til å begynne med. Dersom omicron var veldig farlig for de som ikke har tatt vaksinene(som man i aller høyeste grad kan spørre om gir noen beskyttelse mot omicron i det hele tatt)hadde de fortsatt tryglet om at alle måtte ta dem men det gjør man ikke.- Fordi omicron ikke er noe farligere virus enn sesonginfluensa; faktisk er det mindre farlig(merk at jeg ikke bruker ordet ufarlig universelt her; både omicron og sesonginfluensa kan være livsfarlig for enkelte, men det er veldig få det er snakk om; en av mine besteforeldre døde forøvrig av influensa).

 

Gouldfan skrev (18 timer siden):

Politikerne brukte også mange grep for å motivere til vaksine, også i Norge og Sverige. Det var vaksinepass for å dra ut av landet, eller på byen feks.

Dette er omdiskuterte ting, som kun ble benyttet fordi det motiverer og fikk flere til å ta vaksiner. Jeg er ganske sikker på at slike grep reddet veldig mange liv, selvom det er omdiskuterte virkemidler. Sikkert mange også her i tråden som er skeptiske til slik motivasjon som ligner tvang.

Jeg har ikke problemer med å forstå at enkelte er kritiske til vaksinepass. Det er mildt sagt et pragmatisk virkemiddel som ikke er ønskelig annet enn i en Pandemi.

Vaksinepass er brudd på menneskerettighetene og ihvertfall når det er snakk om virus som er ufarlig for 99% av befolkningen. Og det verste presset for å innføre dette avhumaniserende og dystopiske tiltaket var paradoksalt på sitt verste ETTER at omicron kom; Østerrike for eksempel som truet med at de ville innføre TVANGSVAKSINERING av hele befolkningen i februar 2022, noe som ble stanset i tolvte time etter press fra hedersmennesker av noen borgere som f.eks både fra politiet og militæret som gjorde det klart at de ikke ville håndheve et slikt påbud. Hadde det vært snakk om ebola hadde det gitt mening, men ikke omicron.

Jeg er ikke bare SKEPTISK til vaksinepass, jeg er grunnleggende kategorisk og kompromistløst imot det. Jeg tok de to vaksinedosene sommeren 2021(to år siden)fordi jeg følte det var det rette å gjøre der og da; og av hensyn til mine egne gamle(jeg slukte jo selv propagandaen om at vaksinen hindret smitte). Da vi skrev januar 2022 var alle slike intenciv borte; ikke sørget flere vaksinedoser for noen gjenåpning; vi fikk bevist at så ikke var tilfelle; ikke forhindret det spredning og omicron var harmløst for de fleste så jeg lot meg ikke presse av "trusler" om å ikke få delta i samfunnet om jeg ikke tok tredjedosen. Jeg visste jo også at det var land som ikke hadde og ikke ville innføre vaksinetvang for innreise og at om noen land opprettholdt det var de ikke verdt å reise til uansett(nå har uansett nesten alle land avskaffet vaksinetvang for innreise). Så jeg lot meg ikke presse med trusler om å ikke få reise; det var en prinsippsak. Jeg visste det kom til å få såpass mye backlash at det ville blåse over uansett og det gjorde det. Bare få uker senere hadde nesten alle land droppet alt av tiltak og så kom Ukraina og covid var "glemt".

Igjen; hva var i det hele tatt POENGET med vaksinepass når vaksinene beviselig ikke stanset smitte og hvorfor pushet en rekke land, som Østerrike dette LENGE etter at det var klart at vaksinene ikke gjorde dette. La oss se bort i fra alvorlighetsgraden av omicron; i januar 2022 VISSTE man meget godt at vaksinene ikke forhindret smitte i det hele tatt, så hva var da vitsen med vaksinepass? Vaksinerte overførte covid like mye som uvaksinerte og vaksinerte fikk det likevel. Hadde vaksinen gitt immunitet hadde det gitt mening men den gjorde jo ikke det i det hele tatt. Ikke i det hele tatt. I et slikt klima var vaksinepass kun ren maktmisbruk.

 

:utakt skrev (18 timer siden):

Det var jo en periode der data (fra Israel) viste tydelig at vaksinerte hadde vesentlig mindre risiko for å få covid. Om det var i denne perioden Biden sa dette, så var det jo ikke feil, ut i fra de data man hadde. Eller klager du på at han ikke var synsk? Burde tatt forbehold om at situasjonen kanskje kom til å endre seg senere? 

Akkurat denne kritikken skjønner jeg ikke. Det er politisk spinn fra USA, der alt handler om å finne noe man kan "ta" den andre på. 

Jeg klager ikke på noenting jeg. Jeg bare refererer til en rekke påstander som har blitt kastet ut om at "de sa aldri at vaksinene hindret smitte" når det beviselig var det de gjorde. Du har ikke sagt det men en rekke andre har gjort det, både i offentligheten og i diskusjoner her. Det blir vel hva man kaller "historierevisjonisme"; man fornekter hvordan det faktisk var og hva som faktisk skjedde.

Joda, jeg husker tallene fra Israel; men det var på et relativt tidlig tidspunkt i vaksineringen, det var da den opprinnelige varianten som vaksinen var laget mot dominerte, nei? Israel var det første landet til å rulle ut massevaksinering vinteren 2021 og det var de i høy grad ferdig med før Delta-varianten dukket opp i India på vårparten?

Politisk spinn fra USA? Nei, kun mine egne meninger. Den politiske tribalismen i USA tar jeg absolutt ikke del i, det skal være sikkert og visst.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Jeg klager ikke på noenting jeg. Jeg bare refererer til en rekke påstander som har blitt kastet ut om at "de sa aldri at vaksinene hindret smitte" når det beviselig var det de gjorde. Du har ikke sagt det men en rekke andre har gjort det, både i offentligheten og i diskusjoner her. Det blir vel hva man kaller "historierevisjonisme"; man fornekter hvordan det faktisk var og hva som faktisk skjedde.

Joda, jeg husker tallene fra Israel; men det var på et relativt tidlig tidspunkt i vaksineringen, det var da den opprinnelige varianten som vaksinen var laget mot dominerte, nei? Israel var det første landet til å rulle ut massevaksinering vinteren 2021 og det var de i høy grad ferdig med før Delta-varianten dukket opp i India på vårparten?

Politisk spinn fra USA? Nei, kun mine egne meninger. Den politiske tribalismen i USA tar jeg absolutt ikke del i, det skal være sikkert og visst.

Jeg ser ikke poenget med å gjøre et nummer ut av "Joe Biden sa du ikke kom til å få covid hvis du tok vaksinen" – hvis det faktisk var slik at det så ut til å stemme på det tidspunktet da han sa det, ref. Israel. Men, kan være enig med deg i at det er dumt å hevde "det er det ingen som har sagt". 

Søkte litt etter norske kilder på temaet nå, og allerede fra tidlig i 2021 ble det kommunisert at vaksinene ikke var 100% effektive.

16. mars 2021

Sitat

Er koronavaksienene 100% effektive?
Nei. Koronaaksinene oppgir ulik grad av effektivitet, men ingen av dem oppgir 100 % effektivitet.

(bla bla bla)

Men ja - det betyr at man kan få covid-19, selv etter vaksinen.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Anbefaler ny koronavaksine til alle over 60

Sitat

Det europeiske legemiddelbyrået EMA anbefaler en ny og oppdatert koronavaksine til høsten. FHI har foreløpig ikke avgjort om Norge skal følge anbefalingen.

Sitat

Denne uka gikk det europeiske legemiddelbyrået (EMA) og det europeiske smittevernbyrået (ECDC), ut med en felles anbefaling.

De mener det er riktig å utvikle en vaksine som retter seg mot den såkalte XBB-varianten av viruset, som har fått tilnavnet «Kraken». Denne smittsomme varianten og dens nære slektninger har vært dominerende i Norge og store deler av verden de siste månedene.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Unngik de covid i det hele tatt eller unngikk de alvorlig sykdom og død MED covid? Jeg refererer igjen til påstander; som forøvrig ikke er påstander du har kommet med, men andre som påstår nå i dag at det aldri ble påstått at vaksinene hindret smitte, men det ser jo ut som om med forbehold om at jeg leser deg feil om at vaksinene faktisk forhindret at noen fikk viruset i seg.

Eller dere ble mindre syke rett og slett fordi omikron i all hovedsak er et mildt virus for de aller fleste. Jeg fikk omicron jeg også, uten å ha tatt denne tredjedosen som ble pushet på meg og jeg har hatt atskillig verre ting enn dette. Det er en grunn til at man ikke lenger anbefaler yngre mennesker å ta noen coronavaksiner selv de som aldri tok noen til å begynne med. Dersom omicron var veldig farlig for de som ikke har tatt vaksinene(som man i aller høyeste grad kan spørre om gir noen beskyttelse mot omicron i det hele tatt)hadde de fortsatt tryglet om at alle måtte ta dem men det gjør man ikke.- Fordi omicron ikke er noe farligere virus enn sesonginfluensa; faktisk er det mindre farlig(merk at jeg ikke bruker ordet ufarlig universelt her; både omicron og sesonginfluensa kan være livsfarlig for enkelte, men det er veldig få det er snakk om; en av mine besteforeldre døde forøvrig av influensa).

 

Vaksinepass er brudd på menneskerettighetene og ihvertfall når det er snakk om virus som er ufarlig for 99% av befolkningen. Og det verste presset for å innføre dette avhumaniserende og dystopiske tiltaket var paradoksalt på sitt verste ETTER at omicron kom; Østerrike for eksempel som truet med at de ville innføre TVANGSVAKSINERING av hele befolkningen i februar 2022, noe som ble stanset i tolvte time etter press fra hedersmennesker av noen borgere som f.eks både fra politiet og militæret som gjorde det klart at de ikke ville håndheve et slikt påbud. Hadde det vært snakk om ebola hadde det gitt mening, men ikke omicron.

Jeg er ikke bare SKEPTISK til vaksinepass, jeg er grunnleggende kategorisk og kompromistløst imot det. Jeg tok de to vaksinedosene sommeren 2021(to år siden)fordi jeg følte det var det rette å gjøre der og da; og av hensyn til mine egne gamle(jeg slukte jo selv propagandaen om at vaksinen hindret smitte). Da vi skrev januar 2022 var alle slike intenciv borte; ikke sørget flere vaksinedoser for noen gjenåpning; vi fikk bevist at så ikke var tilfelle; ikke forhindret det spredning og omicron var harmløst for de fleste så jeg lot meg ikke presse av "trusler" om å ikke få delta i samfunnet om jeg ikke tok tredjedosen. Jeg visste jo også at det var land som ikke hadde og ikke ville innføre vaksinetvang for innreise og at om noen land opprettholdt det var de ikke verdt å reise til uansett(nå har uansett nesten alle land avskaffet vaksinetvang for innreise). Så jeg lot meg ikke presse med trusler om å ikke få reise; det var en prinsippsak. Jeg visste det kom til å få såpass mye backlash at det ville blåse over uansett og det gjorde det. Bare få uker senere hadde nesten alle land droppet alt av tiltak og så kom Ukraina og covid var "glemt".

Igjen; hva var i det hele tatt POENGET med vaksinepass når vaksinene beviselig ikke stanset smitte og hvorfor pushet en rekke land, som Østerrike dette LENGE etter at det var klart at vaksinene ikke gjorde dette. La oss se bort i fra alvorlighetsgraden av omicron; i januar 2022 VISSTE man meget godt at vaksinene ikke forhindret smitte i det hele tatt, så hva var da vitsen med vaksinepass? Vaksinerte overførte covid like mye som uvaksinerte og vaksinerte fikk det likevel. Hadde vaksinen gitt immunitet hadde det gitt mening men den gjorde jo ikke det i det hele tatt. Ikke i det hele tatt. I et slikt klima var vaksinepass kun ren maktmisbruk.

 

Jeg klager ikke på noenting jeg. Jeg bare refererer til en rekke påstander som har blitt kastet ut om at "de sa aldri at vaksinene hindret smitte" når det beviselig var det de gjorde. Du har ikke sagt det men en rekke andre har gjort det, både i offentligheten og i diskusjoner her. Det blir vel hva man kaller "historierevisjonisme"; man fornekter hvordan det faktisk var og hva som faktisk skjedde.

Joda, jeg husker tallene fra Israel; men det var på et relativt tidlig tidspunkt i vaksineringen, det var da den opprinnelige varianten som vaksinen var laget mot dominerte, nei? Israel var det første landet til å rulle ut massevaksinering vinteren 2021 og det var de i høy grad ferdig med før Delta-varianten dukket opp i India på vårparten?

Politisk spinn fra USA? Nei, kun mine egne meninger. Den politiske tribalismen i USA tar jeg absolutt ikke del i, det skal være sikkert og visst.

Nå må jeg repetere igjen dette om tidslinje da og hva vi viste på det tidspunkt? Ellers på jeg kåre deg til tidenes Captain Hindsight.

IMG_0045.jpeg.e58352caf65960b78c60c04fe359aaa5.jpeg

og ikke kom med sør Afrika som ikke hadde noen eldre, gjennomsnitt alder på 18 år!!
 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Nå må jeg repetere igjen dette om tidslinje da og hva vi viste på det tidspunkt? Ellers på jeg kåre deg til tidenes Captain Hindsight.

IMG_0045.jpeg.e58352caf65960b78c60c04fe359aaa5.jpeg

og ikke kom med sør Afrika som ikke hadde noen eldre, gjennomsnitt alder på 18 år!!
 

Hva i alle verden mener du med dette? Jeg kjenner utmerket godt til tidslinjen her. Kunne du være litt mer spesifikk i hva du sikter til her og nøyaktig HVA det er du siterer meg på slik at jeg kan svare for meg selv her? Det ville jeg faktisk satt veldig stor pris på, noe som gir mer mening for diskusjonen enn South Park-memer som ikke er spesielt morsomme uansett. Nei jeg skjønner rett og slett ikke hva du sikter til i det hele tatt her, beklager.

Jeg synes ting begynner å bevege seg i grenseland for personangrep her, men det er min subjektive mening.  Jeg tolererer at folk har andre meninger enn meg og besvarer det alltid med meninger, ikke insinueringer og menes. Og jeg forklarer alltid for andre om de finner noe uklart i hva jeg skrev.

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Søkte litt etter norske kilder på temaet nå, og allerede fra tidlig i 2021 ble det kommunisert at vaksinene ikke var 100% effektive.

16. mars 2021

Du linker til en artikkel som ble oppdatert 13. august 2021. På våren og sommeren '21 ble det kommunisert at de som hadde helseproblemer på ett eller annet vis, burde ta vaksinene for å beskyttes. Etter at eldre og syke var vaksinerte, ble det gjort en systematisk utrulling av vaksineforespørsler, basert på fødselsår. Først på høsten ble det sagt at vaksinen fungerte mer som et dempende middel mot korona. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...