Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

sveibuen skrev (2 timer siden):

Eg grua meg som bare det! Men gu så overraska eg var øve kor små/ikke eksisterene bivirkninger jeg fikk av 3 dose. Ble heldigvis satt phizer den dagen, jeg hadde dog bedt om phizer også.


-Hang lapper rundt testsenteret hvor det står at alle under 30 blir vaksinert med phizer. Er vel pga bivirkningene.

Tenker det er lov å måtte be om den dosen man ønsker, om det fører til at man vaksinerer seg! 

Jeg trodde jo selv at jeg kom til å bli veldig dårlig av dose 2 av Pfizer, men reagerte ingenting nesten på den. Mindre enn dose 1. 

Tok du forresten noe paracet og ibux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (På 4.2.2022 den 9.57):

Tenker det er lov å måtte be om den dosen man ønsker, om det fører til at man vaksinerer seg! 

Jeg trodde jo selv at jeg kom til å bli veldig dårlig av dose 2 av Pfizer, men reagerte ingenting nesten på den. Mindre enn dose 1. 

Tok du forresten noe paracet og ibux?

1 dose tok eg ingenting (Pfizer)

2 dose tok eg paracet og ibux å blei skamdårlige. (moderna)

3 dose så merka eg ingenting, tok meg 2 øl på kvelden å hadde en rolig "dag/kveld" før eg la meg. Ingenting enn det eg skrev tidligere ang 3 dose. (Småuvell samme dag, små øm i arm. dag 3 og 4 smerter i skulder som minte meg om betennelse, men gikk over). (Pfizer)

 
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

rqN0dDV.png

 "tok sin andre pfizer-sprøyte i fjor, og har siden blødd hver eneste dag – foruten en periode på halvannen måned."

https://www.vg.no/rampelys/i/Orw3R1/anniken-joergensen-har-begynt-aa-bloe-igjen-jeg-vil-bare-ha-tilbake-kroppen-min

hun skal visst være en blant flere tusen kvinner som opplever dette i ulik grad, etter vaksinen. FHI/Legemiddelverket har gransket dette, men har vel aldri "akseptert" noen direkte sammenheng med vaksinene?

Begge kjønn fikk noe dritt, -yngre menn risikerte myokarditt og perikarditt (hjertemuskel/hjertepose betennelse) mens kvinner fikk dette virker det som.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.M said:

rqN0dDV.png

 "tok sin andre pfizer-sprøyte i fjor, og har siden blødd hver eneste dag – foruten en periode på halvannen måned."

https://www.vg.no/rampelys/i/Orw3R1/anniken-joergensen-har-begynt-aa-bloe-igjen-jeg-vil-bare-ha-tilbake-kroppen-min

hun skal visst være en blant flere tusen kvinner som opplever dette i ulik grad, etter vaksinen. FHI/Legemiddelverket har gransket dette, men har vel aldri "akseptert" noen direkte sammenheng med vaksinene?

Begge kjønn fikk noe dritt, -yngre menn risikerte myokarditt og perikarditt (hjertemuskel/hjertepose betennelse) mens kvinner fikk dette virker det som.

Det er bra at det undersøkes for å finne ut av hva som skjer / skjedde, men skal man ha en rettferdig sammenlikning må man se på sannsynlighet og eventuelt følger av å få covid med å vaksinere seg mot det. Det blir fort veldig tungt på den ene siden i slike diskusjoner (finner alt mulig rart som kan skje med vaksinene og så likestille disse med covid (uten å se på faktiske sannsynlighet)).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:

En dame jeg kjenner fikk hjerteposebetennelse av 2. dose og er ikke anbefalt å ta flere doser. Vedkommende har en sykdom fra før, så kanskje det gjorde henne ekstra utsatt?

Det er en del underliggende sykdommer som medfører at man kan bli frarådet å ta vaksine. Jeg har et familiemedlem som har en autoimmun sykdom, og grunn at man anser at immunforsvaret antagelig vil overreagere på vaksinen ble hen frarådet innledningsvis. Dette endret seg likevel under siste bølge, og hen tok vaksinen. Gikk greit (uten at vi kan generalisere basert på min familie så klart :) )

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (10 minutter siden):

en skal man ha en rettferdig sammenlikning må man se på sannsynlighet og eventuelt følger av å få covid med å vaksinere seg mot det.

jeg skjønner hva du mener, men hvorfor skal man sammenligne?

jeg er "lei av" at alt skal holdes opp mot at du liksom kunne fått det verre hvis man pådro seg korona-smitte. Det blir på en måte ansvarsfraskrivelse og sovepute mot å ta det på alvor.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, The Very End said:

Det er en del underliggende sykdommer som medfører at man kan bli frarådet å ta vaksine. Jeg har et familiemedlem som har en autoimmun sykdom, og grunn at man anser at immunforsvaret antagelig vil overreagere på vaksinen ble hen frarådet innledningsvis. Dette endret seg likevel under siste bølge, og hen tok vaksinen. Gikk greit (uten at vi kan generalisere basert på min familie så klart :) )

Omikron?

Jeg er ikke vaksinert og fikk det, fikk sykt vondt i halsen et par dager men det var egentlig det... merkelig at det fortsatt vaksineres, eller gjør det det?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mr.M said:

jeg skjønner hva du mener, men hvorfor skal man sammenligne?

jeg er "lei av" at alt skal holdes opp mot at du liksom kunne fått det verre hvis man pådro seg korona-smitte. Det blir på en måte ansvarsfraskrivelse og sovepute mot å ta det på alvor.

 

Men synes du ikke det er bra at man sammenlikner ting? Hvis ikke ville jo enhver forbrytelse være like ille, eller medisiner ville ha lik effekt. Man bruker sammenlikning for å se hva som gir mest verdi / skaper minst mulig problemer. Det er hvertfall slik jeg tenker (men er enig i at det ikke må bli en ansvarsfraskrivelse, vi må finne ut mer om vaksinene).

8 minutes ago, delfin said:

Omikron?

Jeg er ikke vaksinert og fikk det, fikk sykt vondt i halsen et par dager men det var egentlig det... merkelig at det fortsatt vaksineres, eller gjør det det?

Stemmer. Personen som fikk vaksinen merker ikke så mye til det. Tror jeg merket mer til det, var faktisk sengeliggende med helt hinsides hodepine i 2 dager. Ang. vaksinering tror jeg man vaksinerer kun eldre nå, men veldig usikker.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

Men synes du ikke det er bra at man sammenlikner ting?

jo som regel, men da må man sammenligne relevante ting.

faktum er jo at (friske) jenter/kvinner "i sin beste alder" har/hadde tilnærmet ingen risiko for å bli alvorlig syke av korona.

så, det som er relevant å sammenligne, er personer i risikogrupper, når det gjelder bivirkninger av vaksine vs. uvaksinert og pådra seg korona-smitte.

jeg har aldri skjønt hvorfor unge damer strømmet til vaksine-sentrene i så høy utstrekning som de gjorde. De hadde ikke trengt det, og det viste all statistikk lenge før vaksinene i hele tatt var klare.

Men myndighetenes propaganda virket og det ble nærmest en forutsetning for å delta i aktiviteter, reise, osv. og ta vaksine for alle.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mr.M said:

jo som regel, men da må man sammenligne relevante ting.

faktum er jo at (friske) jenter/kvinner "i sin beste alder" har/hadde tilnærmet ingen risiko for å bli alvorlig syke av korona.

så, det som er relevant å sammenligne, er personer i risikogrupper, når det gjelder bivirkninger av vaksine vs. uvaksinert og pådra seg korona-smitte.

jeg har aldri skjønt hvorfor unge damer strømmet til vaksine-sentrene i så høy utstrekning som de gjorde. De hadde ikke trengt det, og det viste all statistikk lenge før vaksinene i hele tatt var klare.

Men myndighetenes propaganda virket og det ble nærmest en forutsetning for å delta i aktiviteter, reise, osv. og ta vaksine for alle.

Gjerne korriger meg om jeg har feil, men mener å ha lest at det var rapportert at sjansen for blodpropp på grunn av covid var mange ganger så stor som sjansen for å få det av vaksinen. Man mente derfor at siden sjansen for å få covid var så stor som den var, ville det totalt sett være bedre om alle tok vaksinen. Sagt på en annen måte: det minst dårlige alternativet var å ta vaksinen.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Gjerne korriger meg om jeg har feil, men mener å ha lest at det var rapportert at sjansen for blodpropp på grunn av covid var mange ganger så stor som sjansen for å få det av vaksinen. Man mente derfor at siden sjansen for å få covid var så stor som den var, ville det totalt sett være bedre om alle tok vaksinen. Sagt på en annen måte: det minst dårlige alternativet var å ta vaksinen.

man må skille kjønn og ulike aldersgrupper, helsetilstand hos den enkelte osv. for at dette  i tilfelle skal være "sant"

at man endte på "best om alle tok vaksinen" dvs. inkludere alt fra friske tenåringer til gamle m/rulator og underliggende sykdommer, er altfor upresist.

Men myndighetene vil selvsagt fortsette å holde opp dette argumentet, selv om folk "blør ihjel" bokstavelig talt, eller lider av andre plagsomme helsetilstander i etterkant.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Det er en del underliggende sykdommer som medfører at man kan bli frarådet å ta vaksine. Jeg har et familiemedlem som har en autoimmun sykdom, og grunn at man anser at immunforsvaret antagelig vil overreagere på vaksinen ble hen frarådet innledningsvis. Dette endret seg likevel under siste bølge, og hen tok vaksinen. Gikk greit (uten at vi kan generalisere basert på min familie så klart :) )

Jeg har også autoimmun sykdom men har ikke blitt frårådet og ta vaksinen. Jeg har tatt 3 doser og det har gått fint. En av de var Moderna også.

Man må være klar over at blir man utsatt for sykdom så vil en også aktivere immunforsvaret og kunne få en overreaksjon av immunforsvaret.

Så spørsmålet blir da - skal man ta sjansen på å få en overreaksjon med vaksine eller når man til slutt blir utsatt for sykdom? Hvordan vet man hva som vil være verst? 

Jeg tenker man får gjøre seg opp en mening på hva risikoen er. 

 Fordelen med vaksiner er akkurat det at man får små doser av viruset i seg til å aktivere immunforsvaret slik at man bygger opp immunitet nettopp fordi man skal klare å bekjempe viruset når man en gang får det. I stedet for at man får i seg viruset helt uten beskyttelse og immunforsvaret må jobbe mer. På bakgrunn av det mener jeg at det må være bedre å ta vaksiner og la immunforsvaret jobbe litt og litt om man ha et immunforsvar som har tendens til å overreagere. Møter man viruset helt uten beskyttelse så vil jo immunforsvaret måtte jobbe hardere, og for folk med autoimmun sykdom vil overreaksjonen bli større tenker jeg. 

Så blir det jo et spørsmål i seg selv om Omikron er såpass mild at man vil få mindre reaksjon enn vaksine.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så må vi se dette litt i sammenheng også da, med realistiske øyne.

 

Det er satt 11,4 millioner vaksinedoser i Norge (pr. 14. juni 2022).

*Det er meldt inn ca. 60.000 bivirkninger (alt fra ubehag i armen til alvorlige bivirkninger) der man mistenker at vaksinen er hovedårsak. Det betyr at de kan være på grunn av vaksinasjon, men det kan også være tilfeldig.
*65% av disse meldingene er behandlet. De potensielt mest alvorlige behandles først.
*Av disse, er 6400 klassifisert som alvorlige. Igjen, det er kun mistenkt at vaksinen er hovedårsak. Mange av de alvorlige tilfellene, er sykdommer eller symptomer som oppstår ganske ofte i befolkningen ellers. Så hvor mange er på grunn av vaksinen?

*Med andre ord, er 0,05% av vaksinedosene mistenkt i å ha forårsaket en alvorlig bivirkning. "Alvorlig" kan være at man blir lagt inn på sykehus, selv for en kort periode. Det behøver ikke være like alvorlig som livstruende sykdom eller nedsatt funksjonsevne.

*Dødsfall med vaksinen som underliggende dødsårsak, eller medvirkende dødsårsak, er 41 i 2021. Samme år er covid-19 sykdommen enten underliggende eller medvirkende ansvarlig for 987 dødsfall.

*Både for vaksinen og covid-19 sin del, var de aller fleste dødsfallene i høy alder, eller på grunn av underliggende sykdommer.

*De fleste som får en alvorlig bivirkning, er eldre som også ville tålt en covid-19 infeksjon dårlig.

 

Det er meldt inn ca. 1000 alvorlige menstruasjonsforstyrrelser (langvarige eller at de oppstår etter overgangsalder klassifiseres som alvorlige). Til sammenligning opplever de fleste kvinner menstruasjonsforstyrrelser av varierende grad, minst en gang i livet. Hvor mange av disse 1000 som er på grunn av vaksinasjon, er vanskelig å si. Det har vært registrert en økning i antall tilfeller. Om økningen er fordi man har blitt mer oppmerksom på det og derfor kontakter legen da man er redd det kan være på grunn av vaksinasjon, er heller ikke lett å si.

 

Men ettersom man som ung kun får milde symptomer, er det da noen vits i å ta vaksinen?

Selv om man er ung, kan man få et alvorlig sykdomsforløp av covid-19. Unge personer uten underliggende sykdommer har havnet i respirator, blitt lagt i koma eller hatt en lang periode med senvirkninger etter sykdommen. Vaksinen reduserer faren for dette for både unge og eldre. Men håpet var hovedsaklig at vaksinen skulle redusere spredning av smitte og på den måten skjerme utsatte grupper i befolkningen (eldre og mennesker med underliggende sykdommer). På grunn av mutasjoner har det ikke fungert så bra som man håpte, men det er bevist at man som vaksinert smitter mindre enn en uvaksinert, om man blir smittet. Og at selv om man kan bli smittet som vaksinert, er sjansen mindre.

Selv om jeg har en jobb med stor risiko for å bli smittet, har jeg så langt vært så heldig at jeg ikke har blitt smittet at covid-19 enda. På grunn av vaksinen? Det er like umulig å svare på, som om en persons bivirkning er på grunn av vaksinen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dummeste
Du blir smittet enten du har tatt vaksinen eller ei
Flere på jobb har tatt vaksinen, enkelte 4 doser og de har fått covid for 2 gang
Du er bare heldig som har unngått covid, er mange som deg
Både med og uten vaksine

Bare se på Hva Russell Brand informerer om når det kommer til covid, men tipper du og mange andre mener han bare er en konspirasjons klovn
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, ilalo said:

Dummeste
Du blir smittet enten du har tatt vaksinen eller ei
Flere på jobb har tatt vaksinen, enkelte 4 doser og de har fått covid for 2 gang
Du er bare heldig som har unngått covid, er mange som deg
Både med og uten vaksine

Bare se på Hva Russell Brand informerer om når det kommer til covid, men tipper du og mange andre mener han bare er en konspirasjons klovn
 

Hvem svarer du til? Og vaksinen har ikke som mål å forhindre at du blir smittet, den skal gjøre sykdomsforløpet mildere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilalo skrev (8 timer siden):

Dummeste
Du blir smittet enten du har tatt vaksinen eller ei
Flere på jobb har tatt vaksinen, enkelte 4 doser og de har fått covid for 2 gang
Du er bare heldig som har unngått covid, er mange som deg
Både med og uten vaksine

Bare se på Hva Russell Brand informerer om når det kommer til covid, men tipper du og mange andre mener han bare er en konspirasjons klovn
 

Kan du klargjøre hva du mener er det "dummeste"? (For øvrig et veldig infantilt utspill).

Hvis det er at jeg ikke har blitt smittet, og spør om det kan være fordi jeg har tatt vaksinen, så er det for å understreke at det er like vanskelig å avgjøre om det er derfor, som det er å avgjøre om vaksinen er grunn til sykdommer og symptomer som folk har fått i ettertid.

Hvorfor drar du frem akkurat Russel Brand? Han har like mye utdanning innenfor forskning og medisin som jeg har; altså ingen. Men mens jeg lener meg på fakta og faktiske forskningsresultater og klarer å se sammenhenger, er han en såkalt "freethinker". Han har mange likhetstrekk med såkalte anti-vaxxers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...