Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, minim said:

Nei? Jeg skriver da overhode ikke at de aktivt fraråder? Jeg skriver at de ikke har anbefalt dose 3 til de under 44 år enkelt og greit.

"The devil is in the details". Problemet er som sagt formuleringen din. "X anbefaler ikke Y" kan fort leses som "X fraråder Y". Den er med andre ord tvetydig. Omtrent som når noen skriver "alle er ikke", som fort kan leses som "ingen er", i motsetning til "ikke alle er" som entydig betyr "noen er ikke".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Lurer03 said:

Takk for svar

Jeg har vært hos lege og det er han som mener dette kan være vaksinen og bedt meg avvente i 2-3 uker. Blir jo litt skremt av det du forteller selvsagt. For om det kan behandles er jo det viktig og kanskje slippe denne lyden inni hode. Er jo grusomt!

Jeg var ikke full på nyttårsaften, men var jo noen raketter der jeg var. Var på landet så de fleste var et stykke unna og noen ble sendt opp av de jeg var hos.

men jeg er utsatt for støy daglig på jobb da jeg jobber i barnehage, så mye mulig det er det, men smalt til den søndagen. Var ellers en stille helg. 
tror her skal ringe legen tilbake på mandag. Selvom han ikke er så glade i at jeg forteller at jeg har fått info fra nett. Hørtes skummelt ut med betennelse. Leste på helse Norge at det var viktig med lyd i akutt fasen og ikke er stille? 

Noe som er sikkert er at dette går utover søvn og energi.

At det er viktig med lyd i akuttfase. Her tror jeg det er noe viktig, men samtidig en misforståelse. Poenget med lyden i den akuttfasen er for at pasienten ikke skal bli gal av det å lytte etter tinnitusen.

Spoiler

 

Du vil se at de behandlingsprogram som finnes er rene bevisstgjørelser. Du skal egentlig lære at tinnitus ikke er noe farlig, og at det bare er en fantomlyd. Det kan virke provoserende i begynnelsen. Men, det er vesentlig. Derfor skal du har moderat lyd, men aldri vende seg til å overdøve tinnituslyden. Du kan snike lydnivået like under tinnitus slik at du ikke hører den.

Du vil også etterhvert raskt oppleve at du i enkelte hverdagslige situasjoner ikke merker noe til tinnituslyden. At du automatisk stopper å lytte til den. Derfor kan det være greit å holde sinnet fokusert på hverdagslige ting, ikke la være å gå på kino og sånn.

Men, dersom du har et støytraume så skal du likevel helt i startfasten beskytte hørselen for ny støy, ergo så kan du fint gå med ørepropper 2-3 uker så hørselen får tid på seg. Deretter så røsker du ut øreproppene for godt. Og begynner å finne situasjoner som ikke er helt lydfrie. Men, ikke forsøk å overdøve tinnituslyden, det har ingen hensikt. Det gjør vondt verre. Fordi hjernen er blitt habituert til at tinnituslyden er en naturlig del av deg. Det vil oppfattes som et faresignal at tinnituslyden ikke lar seg oppfatte og hjernen vil lete det fram. Den er i stand til å skru opp lydstyrken på tinnitus.

Jeg vil tro at dette høres snodig ut her nå, men med litt tinnitusmestringskursing så tror jeg du vil forstå mer. Ønsker deg lykke til. Men ikke gi deg falske forhåpninger om lyden skal forsvinne igjen. Om det skjer så er du griseheldig. Det er dessuten vanlig at eldre mennesker får tinnitus etterhvert. Hårcellene skades av ytre påvirkninger og degraderes av elde, så du vil i livets løp miste noen. Hårcellene tar også skade av støy og har problemer å regeneres.

Dersom du ikke greier å legge lyden fra deg, så finnes en del hjelpemidler å få via ØNH-avdelinger, som kan maskere tinnituslyden. Og da får du gjerne lyder som hvit støy som legger seg like under den opplevde tinnituslyden slik at du fortsatt kan høre tinnituslyden. Det kan virke slitsomt i starten og er noe du kan vende deg til. Det finnes også andre naturlyder du kan lytte til istedet. F.eks. bølgeskvulp og alt mulig rare lyder. Så der kan en lete fram noe som er komfortabelt for deg å ha på 24/7. Ja det er mange som også sover med f.eks. hvit støy i bakgrunnen. Du kan få putehøytalere f.eks. eller ha en liten høytaler på nattbordet. Du kan også få tinnitusmaskerer i høreapparatet slik at det blir praktisk for deg i arbeidslivet og i fritiden å drasse med seg f.eks. hvit støy.

 

Håper det var oppklarende. Dersom det ikke var det, så anbefaler jeg at vi fortsetter dette i en egen diskusjonstråd som tar for seg tinnitus spesifikkt. Slik at vi ikke bryter for kraftig med forumregler. La det i spoiler mye av teksten for ikke å stjele for mye fokus.

Siden du spesifikkt nevner barnehagearbeid, som man vet er støyskadelig med mye skrikende barn i mange timer av dagen, så har både arbeisgiver og du

Spoiler

selv plikt til å beskytte din/egen hørsel. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, enten dette går på hørselvern, ørepropper eller helst noe som både lar deg lytte siden kommunikasjon er alfa og omega med barna, men samtidig blokke støy. Typisk jakthørselvern, eller slike nye fancy HiFi-headset (er nok ikke alle som beskytter like mye mot lyd utenfra). Jeg bor nær en barnehage, og ikke all barnehageledelse er like flinke til å oppdra barn. Det er jo så populært med frihet for barn i våre dager, noe som dessverre også skjer i barneskole og oppover. Det hadde ikke skadet å hatt mer rolig tid, og å passe på litt med påminnelser om å dempe seg noe når det går over stokk og stein, med primalskriking.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nukleosid said:

3. dose på fredag. Moderna.

Fredag: Ubehaget i armen kom litt raskere enn de to første dosene, og var litt kraftigere. Men kan ikke karakteriseres som noe i nærheten av smerte.

Lørdag: Noe ubehag i magen, men kan være tilfeldig. Følte meg også på en måte litt sløv, men ikke i den grad at det var et problem selv om jeg var på jobb i over 9 timer.

Søndag (i dag): Litt tung i hodet i dag når jeg våknet, men kan også være tilfeldig. Kun øm i armen nå og kun om jeg klemmer i nærheten av stikk-stedet.

Høres ut som normale bivirkninger i fra disse covid-vaksinene det der. Det med tungt hode eller vondt i hodet kan kanskje litt ekstra væskeinntak hjelpe på? Men, selv om slik kan være tilfeldig, så er det nok ikke det i dette tilfelle da det er svært mange vaksinerte som rapporterer den type bivirkning på akkurat denne vaksinen. Det samme med fordøyelsen din, høres ut som bivirkninger det også. Husk at immunforsvaret ditt er mobilisert og det går nok ikke alltid helt "stille" for seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Det var vel ikke feil det jeg sa? Poenget er uansett at FHI ikke anbefaler vaksinene til personer under 44år som et tilsvar til han jeg siterte. De står fritt til å ta den riktignok.

Jo det blir delvis litt feil den måten du formulerer det. FHI kan ikke helt ta stilling til risikoen og ber de i den nevnte aldersgruppen vurdere risikoen selv. En kunne like gjerne ha formulert det på motsatt ensidig vis og kommet litt feil på det.

FHI anbefaler generellt alle å vaksinere seg ned til 5 år, med litt forbehold for å komme med krystallklare råd for nevnte aldersgruppe. Slik vil jeg tro er riktigst måte å formulere det på.

Det virker å være minimal risiko fra 5 - 12 år, deretter ikke store risikoen for de under 18 år, men helst Pfizer og det å unngå Moderna som har for mye virkestoff for spreke immunforsvar. Deretter er de mellom 18 - 44 år gjerne i den gruppen som er voksne og som kan få gjøre opp sine egne valg og meninger. Spesiellt dette med den store dugnaden, om de ønsker delta eller ikke. Også for de under 30 år virker det fornuftig å unngå Moderna.

Det kan virke som om Moderna-risikoen er særlig stor i aldersgruppe 18 - 30 år. Men at de under 18 år tåler vaksinering bedre fordi de har mindre utviklet immunforsvar. Dette siste gjelder særlig for alder 5 - 12 år, for disse barna ser ut å tåle det meste, selv viruset. De har et unikt immunforsvar som muligens jobber litt mer nonspesifikkt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Jo det blir delvis litt feil den måten du formulerer det. FHI kan ikke helt ta stilling til risikoen og ber de i den nevnte aldersgruppen vurdere risikoen selv. En kunne like gjerne har formulert det på motsatt ensidig vis og kommet litt feil på det.

FHI anbefaler generellt alle å vaksinere seg, med litt forbehold for å komme med krystallklare råd for nevnte aldersgruppe. Slik vil jeg tro er riktigst måte å formulere det på.

Nei? Kort og greit så har de ikke noen anbefalning for gruppen under 44 for tredje dose. Det er opp til hver enkelt. Det du sier der er direkte feil. De anbefaler ikke å vaksinere 5åringer heller, men de har åpnet for det. 

Dessuten svarte jeg på en konkret sitering hvor det ble sagt at de anbefalte vel pfizer til folk under 44 noe de ikke gjør og som jeg svarte på også med en pressisering på at pfizer over moderna anbefalningen er for de under 30 om de likevel velger å vaksinere seg. 

Arve Synden skrev (32 minutter siden):

"The devil is in the details". Problemet er som sagt formuleringen din. "X anbefaler ikke Y" kan fort leses som "X fraråder Y". Den er med andre ord tvetydig. Omtrent som når noen skriver "alle er ikke", som fort kan leses som "ingen er", i motsetning til "ikke alle er" som entydig betyr "noen er ikke".

Det kan jo ikke være "devils is in the details" om man må lese det feil for å misforstå det ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lyttet til Camilla Stoltenberg både i desember 2021 og 2022, samt forsøkt å få med meg siste nytt i fra Israel for å danne oppfattelsen min om risikobildet. Camilla er veldig tydelig på at de ikke kan gi helt grønt lys, men må holde seg på gult og la pasient velge å ta risiko for å stå uvaksinert vs. vaksinert selv. Generellt så anbefaler de det, men det finnes noen bivirkninger som gjør at vaksineringen ikke er plankekjøring. F.eks. dette med at Norge ikke aspirerer vaksinene uoppfordret, mens i Danmark har de aspirert siden slutten av mars 2021, da det ble oppdaget ekstra risiko på å ikke aspirere akkurat disse mRNA-vaksinene.

Norge observerer hva som skjer med vaksinering av aldersgrupper rundt om i verden, og da kan de ikke la være å tilby det til yngre aldersgrupper når det stort sett har gått veldig greit. Men, er en balanse på dette spm. om "å delta i dugnaden". Man kan heller ikke alltid vite hvor bra sitt eget immunforsvar er. Er nok en del som har svekket immunforsvar uten helt å være klar over det. Så vaksinering er jo generellt nokså nyttig da. Minus for den økte risikoen på unge voksne.

Endret av G
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (2 timer siden):

Alderen din viss eg kan spør?

Er 32 her å skal ta min 3 dose 26 januar, gruer meg så fy... pga dose nr 2 var et rent helve..
De anbefaler vel at man skal ta phizer sin for vi under 44år?

Jeg blir 45 i løpet av året. Jo yngre man er, jo sterkere bivirkninger kan man oppleve fordi man ofte har et sterkere immunforsvar enn de som er noen år eldre.

Det sies at dose tre vil gi noe svakere bivirkninger enn de to første på grunn av at det er en mindre dose. Etter dose to følte jeg meg litt småsyk kvelden etter (som helt i starten av en influensa), men etter denne fikk jeg ikke den typen bivirkninger. Pfizer er anbefalt for de under 30 år, mener jeg å ha hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Nukleosid

En annen forklaring kan være at dosene er like store. Jeg har hørt begge deler at doser er forskjellige og er like store om hverandre. Dersom de var like store så kan bivirkningene være mildere på 3. dose fordi du venter nesten et halvt år. Mens, dose 1 og 2 gis med kort mellomrom. Vil ikke bli noen ekspert på dette. Men, det er min tanke.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (11 timer siden):

Jeg blir 45 i løpet av året. Jo yngre man er, jo sterkere bivirkninger kan man oppleve fordi man ofte har et sterkere immunforsvar enn de som er noen år eldre.

Det sies at dose tre vil gi noe svakere bivirkninger enn de to første på grunn av at det er en mindre dose. Etter dose to følte jeg meg litt småsyk kvelden etter (som helt i starten av en influensa), men etter denne fikk jeg ikke den typen bivirkninger. Pfizer er anbefalt for de under 30 år, mener jeg å ha hørt.

Okei :)

Lå i 2 hele døgn etter dose nr 2 som var moderna, så kjekt å vite hva folk opplever ihht til hvilken vaksine de får som dose nr 3.

Å jeg vil påstå at eg har et normalt+ immunforvar :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nukleosid said:

Jeg blir 45 i løpet av året. Jo yngre man er, jo sterkere bivirkninger kan man oppleve fordi man ofte har et sterkere immunforsvar enn de som er noen år eldre.

Det sies at dose tre vil gi noe svakere bivirkninger enn de to første på grunn av at det er en mindre dose. Etter dose to følte jeg meg litt småsyk kvelden etter (som helt i starten av en influensa), men etter denne fikk jeg ikke den typen bivirkninger. Pfizer er anbefalt for de under 30 år, mener jeg å ha hørt.

Jeg hadde vesentlig sterkere virkninger på dose 3 og mente det ble sagt her at på Pfizer så er det samme dose på alle tre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror jeg har postet tidligere, men for min del gikk det slik:

Dose 1 Pfizer: Litt øm arm

Dose 2 Pfizer: Øm arm, hodepine, feber, generelt slått ut i 12t (Begynte på natta, våknet pga lite barn, og ga seg utpå formiddagen/ettermiddagen)

Dose 3 Pfizer: Kunne velge Pfizer eller Moderna, valgte og fortsette på Pfizer. Øm arm, lett hodepine som ble fikset med én paracet, ellers ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar

Både nabodama, kona og Min lillesøster har fått menstruasjons forstyrrelser.

Langvarige blødninger på de. Kona blødde i 14 dager sluttet nå, og samme på søsteren min. Får håpe disse symptomene ikke er kommet for å bli.

Alder, tror ca samme alder iallefall på min søster og kona 39 og naboen 32 år gammel.

Om det er kommet for å bli, konstant, så kan man vel som enkel lekmann spørre om det har noe å si for graviditet.

Jeg tror verden vet mye om dette allerede, og jeg tipper det går over i løpet av 6 måneder til 1 år....

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (1 time siden):

@Gouldfan: I tilfelle du ikke er kjent med den, så linker jeg inn Legemiddelverket sin side om koronavaksiner og menstruasjonsforstyrrelser.  Der forteller de litt om hva de vet, hva de ikke vet ennå, de linker til studier og de gir råd i den grad de kan gi det. Kan være noe nyttig der?

Nei jeg hadde ikke sett denne informasjonen. Jeg antar det er en immunrespons som kommer med immunforsvaret etter vaksine.

Men vi håper det er forbigående, dvs at de ikke alltid har dette.

Sannsynligvis går det over når vaksinene er ferdig distribuert og viruset blir ca like farlig som influensavirus.

Lenke til kommentar

@Lurer03 Dr Been la ut en video som hevder at vaksinen kan gi tinnitus også. Ikke kun viruset altså. Så din fastlege kan ha rett der også. Håper du slipper tinnitus resten av livet.

Han nevner f.eks. også at brorparten av Pfizer vaksine forlater kroppen de første 48 timene, deretter sier han 8 dager totalt. Akkurat hva som menes med å forlate kroppen her er jeg ikke sikker på. Det nevnes noe om at nedbrutt virusmateriale kan finnes i feces i ukesvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...