Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

germanwhip skrev (3 minutter siden):

beklager at jeg lever under en stein, men har noen blitt domfelt?

Ikke ennå men man skal ikke bort i fra at regjeringer kan bli felt i internasjonale domstoler i fremtiden. Demokatier blir felt for menneskerettighetsbrudd slik som Norge med Fosen-saken f.eks. Siste ord om hva som skjedde i den store virusunntakstilstanden i verden 2020-2022 er nok ikke sagt og vil være med oss i tiår fremover men det vil nok ta noen generasjoner før man vil innrømme at urett faktisk ble begått mot mennesker i denne perioden. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Morromann said:

Ikke ennå men man skal ikke bort i fra at regjeringer kan bli felt i internasjonale domstoler i fremtiden. Demokatier blir felt for menneskerettighetsbrudd slik som Norge med Fosen-saken f.eks. Siste ord om hva som skjedde i den store virusunntakstilstanden i verden 2020-2022 er nok ikke sagt og vil være med oss i tiår fremover men det vil nok ta noen generasjoner før man vil innrømme at urett faktisk ble begått mot mennesker i denne perioden. 

Fair enough, har de som mener dette er ett brudd nok beviser til at rettsvesenet kan ta saken? Eller blir det bare å vente og se? Jeg er ikke noe advokat eller etterforsker, men for min del så burde det vel være rimelig rett frem å legge frem brudd, når det involverte flere milliarder mennesker? Jeg mener, hvordan kan en skjule kriminalitet i en slik åpen skala?

Lenke til kommentar
germanwhip skrev (3 minutter siden):

Fair enough, har de som mener dette er ett brudd nok beviser til at rettsvesenet kan ta saken? Eller blir det bare å vente og se? Jeg er ikke noe advokat eller etterforsker, men for min del så burde det vel være rimelig rett frem å legge frem brudd, når det involverte flere milliarder mennesker? Jeg mener, hvordan kan en skjule kriminalitet i en slik åpen skala?

Skjult vil jeg jo ikke si at det har vært,  det har jo vært ganske åpent og straight foreward hva som har skjedd i disse årene. Men nå er jo lovgivere bare mennesker og ikke alltid klar over at det de bestemmer kan bevege seg over en grense.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (31 minutter siden):

Hva i alle verden mener du med dette? Jeg kjenner utmerket godt til tidslinjen her. Kunne du være litt mer spesifikk i hva du sikter til her og nøyaktig HVA det er du siterer meg på slik at jeg kan svare for meg selv her? Det ville jeg faktisk satt veldig stor pris på, noe som gir mer mening for diskusjonen enn South Park-memer som ikke er spesielt morsomme uansett. Nei jeg skjønner rett og slett ikke hva du sikter til i det hele tatt her, beklager.

Jeg synes ting begynner å bevege seg i grenseland for personangrep her, men det er min subjektive mening.  Jeg tolererer at folk har andre meninger enn meg og besvarer det alltid med meninger, ikke insinueringer og menes. Og jeg forklarer alltid for andre om de finner noe uklart i hva jeg skrev.

Captain Hindsight blir vel rent oversatt Kaptein Etterpåklokskap.

Dette er ikke personangrep men litt spøk med henhold til TIDSLINJA og hva vi viste da i starten på omicron utbruddet i Sør-Afrika.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Captain Hindsight blir vel rent oversatt Kaptein Etterpåklokskap.

Dette er ikke personangrep men litt spøk med henhold til TIDSLINJA og hva vi viste da i starten på omicron utbruddet i Sør-Afrika.

 

Jeg er klar over det og dette har vi allerede diskutert tidligere da jeg gjorde det meget klart for deg at jeg kjente utmerket godt til tidslinjen, takk, og tusen takk. Dette med tidslinjen har jeg diskutert med meg før så kan du kanskje nå spesifisere,  slik som jeg etterlyste om hvor jeg tar feil iht. tidslinjen,  hva som var feil og HVORFOR jeg tar feil isteden for å poste South Park-memer og insinuere at jeg ikke kjenner til tidslinjen? For det gikk vi nemlig gjennom tidligere og jeg er ikke spesielt glad i sirkelargumentasjon.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (1 time siden):

Du linker til en artikkel som ble oppdatert 13. august 2021. På våren og sommeren '21 ble det kommunisert at de som hadde helseproblemer på ett eller annet vis, burde ta vaksinene for å beskyttes. Etter at eldre og syke var vaksinerte, ble det gjort en systematisk utrulling av vaksineforespørsler, basert på fødselsår. Først på høsten ble det sagt at vaksinen fungerte mer som et dempende middel mot korona. 

Her er en link til en utgave av siden fra april '21 (det var den eldste utgaven jeg fant). Avsnittet jeg siterte sto der da også, sannsynligvis har det stått der hele tiden (se dato for "sist revidert" på lenken). 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Jeg er klar over det og dette har vi allerede diskutert tidligere da jeg gjorde det meget klart for deg at jeg kjente utmerket godt til tidslinjen, takk, og tusen takk. Dette med tidslinjen har jeg diskutert med meg før så kan du kanskje nå spesifisere,  slik som jeg etterlyste om hvor jeg tar feil iht. tidslinjen,  hva som var feil og HVORFOR jeg tar feil isteden for å poste South Park-memer og insinuere at jeg ikke kjenner til tidslinjen? For det gikk vi nemlig gjennom tidligere og jeg er ikke spesielt glad i sirkelargumentasjon.

Hindsight er jo hele poenget.

Da de hadde tiltak, vaksine uttalelser og vaksine pass hadde jo Omikron nettopp oppstått i Sør Afrika, og Delta varianten som var før var temmelig skadelig, spesielt for syke og eldre.

Med syke tenker jeg på tillegg som Diabetes, blodtrykk etc.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Her er en link til en utgave av siden fra april '21 (det var den eldste utgaven jeg fant). Avsnittet jeg siterte sto der da også, sannsynligvis har det stått der hele tiden (se dato for "sist revidert" på lenken). 

Interessant. Slik jeg tolker artikkelen så er hovedpoenget at vaksinen i hovedsak beskytter mot smitte; men her er det viktig å se på datoen og at dette er fra mars 2021, på et tidlig tidspunkt i vaksineringen, og at vaksinen sannsynligvis ga beskyttelse mot den opprinnelige varianten jfr. tallene fra Israel, men muligens også mot den varianten som dukket opp i England kort tid før men i langt mindre grad mot Delta som dukket opp i India ut på våren og det var vel da narrativet endret seg fra at vaksinen nærmest ville utrydde corona til at den hovedsaklig var symptomsdempende. Husker også hvordan Preben Aavistland fra FHI fikk pepper for å ha twitret "det var den pandemien" før man fikk en stor økning i nye smittede som nok i stor grad skyldtes Delta-varianten som vaksinene ikke ga immunitet mot.

Så mitt poeng står seg nok uansett at narrativet VAR at vaksinene forhindret at man i det hele tatt ble smittet og kanskje var det også tilfelle i de aller tidligste fasene av vaksineringen, men i langt mindre grad senere. Så de som påstår at det aldri var et narrativ at vaksinene ville stanse smittespredning men kun begrense symptomer tar faktisk feil. At de kun var symptomdempende ble vel narrativet på et tidspunkt etter Delta, det var vel det sommeren 2021 og man begynte å snakke om at man måtte slutte å se på absolutte smittetall og kun på antallet døde og innlagte for å vurdere tiltaks

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 timer siden):

 

Da de hadde tiltak, vaksine uttalelser og vaksine pass hadde jo Omikron nettopp oppstått i Sør Afrika, og Delta varianten som var før var temmelig skadelig, spesielt for syke og eldre.

Med syke tenker jeg på tillegg som Diabetes, blodtrykk etc.

 

Vaksinepass hadde begynt å komme på plass en god stund etter at Delta-varianten hadde dukket opp og tatt over for de tidligere variantene og det var blitt klart at vaksinen i all hovedsak var symptomdempende og ikke på noen måte ga steril immunitet. Vaksinepass ga kanskje mening, om man setter det etisk ved det til side, dersom den ga steril immunitet mot de opprinnelige variantene men da det ble klart at den ikke gjorde det ga ikke slikt noen mening.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

 

Vaksinepass hadde begynt å komme på plass en god stund etter at Delta-varianten hadde dukket opp og tatt over for de tidligere variantene og det var blitt klart at vaksinen i all hovedsak var symptomdempende og ikke på noen måte ga steril immunitet. Vaksinepass ga kanskje mening, om man setter det etisk ved det til side, dersom den ga steril immunitet mot de opprinnelige variantene men da det ble klart at den ikke gjorde det ga ikke slikt noen mening.

Vel grepene gjorde trolig at vi fortere fikk flokkimmunitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

På hvilken måte ga vaksinepass flokkimmunitet når vaksinene ikke hindret smittespredning?

Men vaksinene hindret smittespredning, bare ikke 100%.

Les om bilbelte og sykkelhjelm..

 

Flokkimmunitet fås både ved at uvaksinerte blir syke og overlever, at vaksinerte ikke blir syke eller småsyke og får immunitet.

Jeg forstår ikke denne cherry-picking?

Jeg forstår ikke tankegangen deres, om vaksinen ikke hadde noen effekt, så ville ikke myndighetene brukt den.

Den var ikke billig, det var Aztra vi hadde betalt for og satset på. Men den hadde uheldige bivirkninger som var potensielt dødelige.

Pfizer ble mye dyrere for Norge, og vi måtte jobbe diplomatisk for å be EU å gi oss kvoter. En rett vi ikke hadde utenfor EUs program.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Ingen cherry-picking. Jeg stilte kun et spørsmål. Jeg har heller ikke nektet på at vaksinen virket på enkelte områder.

Noen ble lett syke selvom de tok vaksinen, men dette bidro også til flokkimmunitet. Dessuten mange vaksinerte ble ikke syke i det hele tatt, dette avhenger litt av immunforsvaret og hvor lenge siden de ble vaksinert. Dette er fakta og vitenskap.

Jeg skjønner ikke hvordan dere ikke forstår dette?

Både de som overlevde covid sykdom og de som var vaksinert bidro til flokkimmunitet i verden.

Flokkimmunitet ville vi fått uansett, men uten Vaksine så ville dødstallene i verden sett katastrofale ut....

Lockdown hadde vi fordi vi ventet på vaksinen... De viste at det ville komme vaksine.

Ellers ville det vært meningsløst å ha lockdown.

Sverige valgte å ikke ha lockdown, men det er en kald-gambling. Men det ligger litt i svenskenes sparekultur. Dyrt å stenge restauranten og krogen, og de regnet på hvor mye de sparte i trygder og pensjon pga at så mange døde.

Vi fulgte danskene og resten av EU sin tilnærming.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Subara said:

Sitat: "De mener det er riktig å utvikle en vaksine som retter seg mot den såkalte XBB-varianten av viruset, som har fått tilnavnet «Kraken». Denne smittsomme varianten og dens nære slektninger har vært dominerende i Norge og store deler av verden de siste månedene."

Jeg tenkte å samle sammen en del bilder som diverse media har brukt i sine artikler av denne Kraken varianten, slik at det blir enklere for alle oss vanlige folk å forstå hvordan viruset ser ut. Det kan jo være nyttig.

Jeg kan begynne med det bildet NRK har brukt i sin artikkel:

images?q=tbn:ANd9GcTKiyBXZK8qiBYjTOTpxe1

Også har vi bilder som andre medier bruker:

images?q=tbn:ANd9GcRx6CqCPAkySX1HwJggU4Vimages?q=tbn:ANd9GcSPPkWVAAv4uB7jyr38zQN

images?q=tbn:ANd9GcSU3DMbczHBd8PIFuNbV0wimage.jpeg.d1c0ed9333da6d7a5ff32aa8517e6a93.jpeg

coronavirus4m_kjipfz.jpg

sars-cov-2-coronavirus-microscope.jpg

kraken.jpeg

71da5e939f9c64cdee25cde3b7904883

image.jpeg.93a64b7110fed958c2039fece8d5f78d.jpegimage.jpeg.90eef2adcca64f40031844963dc11576.jpeg

image.jpeg.7d1c20583118b6aa5e8decfdc682d6d6.jpegimage.jpeg.529a6ca40e511ddadc49dbc653a7fec6.jpeg

image.jpeg.59b454fc22cf8d4b0791758820aa9738.jpegimage.jpeg.6f1dd8c514288fa05d8085a00f9393ad.jpeg

image.jpeg.cdb8ddba54df9507e9fb8949c3ae209f.jpegimage.jpeg.380e2df56b50199f207a0b9ecee4b6e3.jpeg

4 Fakta yang Perlu Diketahui seputar COVID-19 Varian KrakenNew Covid variant “Kraken” facts + at-home Covid tests from the government  expiring soon? - Covid Clinic

What You Need To Know About XBB.1.5, COVID's Latest Variant - Texas A&M  TodayV Česku převažuje koronavirus typu omikron BA.5. „Kraken“ zjištěn v pěti  případech - Seznam Zprávy

XBB.1.5, So-Called 'Kraken' COVID Variant, Continues to Climb in Midwest –  NBC Chicagoimages?q=tbn:ANd9GcRTyYfXgiU5I-IHrYSALML

Kraken' COVID variant XBB.1.5 could spawn even more immune-evasive  variants, new study says | Fortune WellXBB.1.5 COVID-19 variant - 'Kraken' - not of concern, says De Oliveira

images?q=tbn:ANd9GcRLjjhBBtEYIsDO4Ru5wwi7 Cara Efektif Mencegah Penularan COVID-19 Varian Kraken

Gejala Virus Covid-19 Varian Kraken Yang Sudah Terdeteksi Di Indonesia – RS  Islam SurabayaCovid/ Flash survey Iss: il 7 marzo variante Kraken al 38,4% | Sanità24 -  Il Sole 24 OreThe 'Kraken' sub-variant is now New Zealand's dominant Covid strain —  here's why that's not as scary as it sounds | New Zealand Doctor

Así es Kraken, la nueva variante del coronavirus que se extiende más rápido  y que alerta a la OMSCovid-19: XBB.1.5 variant detected in New Zealand | RNZ News

Cuáles son los síntomas de Kraken, la subvariante de COVID más contagiosa?  – El FinancieroWhat we know about 'Kraken' Covid Variant XBB.1.5; why it's causing concern  | Health - Hindustan Times

Kraken' variant moves fast, says county health department | OurQuadCitiesPor qué la variante Kraken de coronavirus es tan contagiosa?

WHO beri amaran kemunculan varian baharu COVID-19 digelar 'Kraken'Covid : faut-il craindre le variant XBB 1.5., dit «Kraken», très résistant  aux anticorps? - La Voix du Nord

Kraken' Covid subvariant detected in SA — but unlikely to cause rise in  severe infectionsZ New Yorku sa rýchlo šíri nový typ variantu covidu omikron, zvaný kraken -  VEDA NA DOSAH

Varianti SARS-CoV-2: nuova classificazione OMS. Cerberus, Gryphon, Kraken,  BythosNacho de Blas: "Kraken es mucho más transmisible, pero menos virulenta"

Nueva variante Covid 'Kraken' XBB.1.5: síntomas, eficacia de las vacunas y  por qué es más contagiosa | Onda Cero RadioCOVID-19 subvariant 'Kraken' arrives in Waterloo-Wellington | CTV News

Detectan en Costa Rica tres casos de variante Kraken, del SARS-CoV-2 -  Prensa LatinaCDC confirms Kraken COVID-19 variant circulating in BC | News

 

 

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (39 minutter siden):

Jeg tenkte å samle sammen en del bilder som diverse media har brukt i sine artikler av denne Kraken varianten, slik at det blir enklere for alle oss vanlige folk å forstå hvordan viruset ser ut. Det kan jo være nyttig.

Jeg kan begynne med det bildet NRK har brukt i sin artikkel:

images?q=tbn:ANd9GcTKiyBXZK8qiBYjTOTpxe1

Også har vi bilder som andre medier bruker:

images?q=tbn:ANd9GcRx6CqCPAkySX1HwJggU4Vimages?q=tbn:ANd9GcSPPkWVAAv4uB7jyr38zQN

images?q=tbn:ANd9GcSU3DMbczHBd8PIFuNbV0wimage.jpeg.d1c0ed9333da6d7a5ff32aa8517e6a93.jpeg

coronavirus4m_kjipfz.jpg

sars-cov-2-coronavirus-microscope.jpg

kraken.jpeg

71da5e939f9c64cdee25cde3b7904883

image.jpeg.93a64b7110fed958c2039fece8d5f78d.jpegimage.jpeg.90eef2adcca64f40031844963dc11576.jpeg

image.jpeg.7d1c20583118b6aa5e8decfdc682d6d6.jpegimage.jpeg.529a6ca40e511ddadc49dbc653a7fec6.jpeg

image.jpeg.59b454fc22cf8d4b0791758820aa9738.jpegimage.jpeg.6f1dd8c514288fa05d8085a00f9393ad.jpeg

image.jpeg.cdb8ddba54df9507e9fb8949c3ae209f.jpegimage.jpeg.380e2df56b50199f207a0b9ecee4b6e3.jpeg

4 Fakta yang Perlu Diketahui seputar COVID-19 Varian KrakenNew Covid variant “Kraken” facts + at-home Covid tests from the government  expiring soon? - Covid Clinic

What You Need To Know About XBB.1.5, COVID's Latest Variant - Texas A&M  TodayV Česku převažuje koronavirus typu omikron BA.5. „Kraken“ zjištěn v pěti  případech - Seznam Zprávy

XBB.1.5, So-Called 'Kraken' COVID Variant, Continues to Climb in Midwest –  NBC Chicagoimages?q=tbn:ANd9GcRTyYfXgiU5I-IHrYSALML

Kraken' COVID variant XBB.1.5 could spawn even more immune-evasive  variants, new study says | Fortune WellXBB.1.5 COVID-19 variant - 'Kraken' - not of concern, says De Oliveira

images?q=tbn:ANd9GcRLjjhBBtEYIsDO4Ru5wwi7 Cara Efektif Mencegah Penularan COVID-19 Varian Kraken

Gejala Virus Covid-19 Varian Kraken Yang Sudah Terdeteksi Di Indonesia – RS  Islam SurabayaCovid/ Flash survey Iss: il 7 marzo variante Kraken al 38,4% | Sanità24 -  Il Sole 24 OreThe 'Kraken' sub-variant is now New Zealand's dominant Covid strain —  here's why that's not as scary as it sounds | New Zealand Doctor

Así es Kraken, la nueva variante del coronavirus que se extiende más rápido  y que alerta a la OMSCovid-19: XBB.1.5 variant detected in New Zealand | RNZ News

Cuáles son los síntomas de Kraken, la subvariante de COVID más contagiosa?  – El FinancieroWhat we know about 'Kraken' Covid Variant XBB.1.5; why it's causing concern  | Health - Hindustan Times

Kraken' variant moves fast, says county health department | OurQuadCitiesPor qué la variante Kraken de coronavirus es tan contagiosa?

WHO beri amaran kemunculan varian baharu COVID-19 digelar 'Kraken'Covid : faut-il craindre le variant XBB 1.5., dit «Kraken», très résistant  aux anticorps? - La Voix du Nord

Kraken' Covid subvariant detected in SA — but unlikely to cause rise in  severe infectionsZ New Yorku sa rýchlo šíri nový typ variantu covidu omikron, zvaný kraken -  VEDA NA DOSAH

Varianti SARS-CoV-2: nuova classificazione OMS. Cerberus, Gryphon, Kraken,  BythosNacho de Blas: "Kraken es mucho más transmisible, pero menos virulenta"

Nueva variante Covid 'Kraken' XBB.1.5: síntomas, eficacia de las vacunas y  por qué es más contagiosa | Onda Cero RadioCOVID-19 subvariant 'Kraken' arrives in Waterloo-Wellington | CTV News

Detectan en Costa Rica tres casos de variante Kraken, del SARS-CoV-2 -  Prensa LatinaCDC confirms Kraken COVID-19 variant circulating in BC | News

Vakkert er det i hvert fall, om ikke annet. Det ser ut som koronavirus-familien. Bra at det følges med på viruset, og at det har blitt snilt. LItt som sesonginfluensa med noen bølger el., for de som har greie på det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...