Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (9 timer siden):

Ja, de er tapere, men samtidig så vinner de på den måten at folks muslimhat øker når de ser folk går amok på disse demonstrasjonene. Sian er det ytterst få som bryr seg om, hadde de stått der med hatpreken sin uten at det fikk noe oppmerksomhet så hadde det vært litt som han gærningen på gatehjørnet  med skilt med diverse budskap om jordens undergang, ingen bryr seg.  

Polarisering har både en konsekvens for «utenrikspolitikk» som du beskriver godt, og «innenrikspolitikk». Når noen få muslimer kaster stein på sian så blir det typisk mindre «rom» for moderate muslimer til å ta ledelsen og snakke med de på den andre siden.

Tilsvarende så blir det vanskeligere å fremme saklig kritikk av islam eller muslimer i Norge når man har sian som drar den såpass langt. Mange mener noe om islam (mer eller mindre velbegrunnet), men ønsker ikke å bli satt i samme bås som sian. Evt også frykter de å bli assosiert med en konflikt som er voldelig.

Sitat

Sian vinner ikke mange følgere, men budskapet deres gjør det, når folk roper allahu akbar, kaster steiner og angriper politiet. 

Enig. En marginal gruppe kan få stor påvirkning. Det kan selvsagt føre til at gruppen vokser i størrelse og anseelse og direkte makt, men det trenger ikke å gjøre det.

Sitat

Ser det også her på forumet, en part mener mange muslimer er voldelige og bekrefter dette, den andre siden mener volden er fortjent. Sian vinner, de ønsker denne splittelsen. 

I følge wikipedia så har Hege Storhaug levd på hemmelig adresse siden 2009.

Jeg synes det er rystende hvis presumptivt oppegående mennesker med utdanning og et sosialt liv kan mene at noen fortjener å bli utsatt for vold, eller at det er verre å få guden sin kritisert enn å bli slått ned.

Den eneste unnskyldningen jeg kommer på et at de er offer for egen sekterisme. «Hvis jeg heier på A, og B ikke liker A, så er alt B gjør galt og alt A gjør godt». «Hvis jeg misliker B så er alle som misliker B gode». Aka «min fiendes fiende er min venn».

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Quote

 

Udemokratisk

Den som virkelig fortjener et rapp over fingrene, er styremedlemmet av Norges Unge Muslimer som åpent skrøt av å ha klart å få Storhaug kastet ut fra Facebook ved å rapportere henne inn for upassende innhold. «Rasisten, og islamhateren Hege Storhaug er fjernet fra Facebook. Bra jobbet alle sammen!!», skrev et av styremedlemmene der i går. Et nytt fingerrapp tildeles de som har sørget for at Vestby kommune nå sitter og går gjennom en barnehageansatts Facebook-konto på leting etter meninger som ikke er politisk korrekte. De som ønsker å kneble, representerer ikke godheten eller rettferdigheten. Det er de som angriper våre hardt opparbeidede demokratiske rettigheter – som ytringsfriheten.

 

Det er ikke mye jeg støtter Storhaug i. I anledning mitt gode humør skal jeg imidlertid gi henne en indirekte støtte, via dikteren Per Larsen, eller Polo, som han også blir kalt:

Du kan skrike ditt visvas fra parker og torg

du kan mene hva fanden du vil

du kan mene at jorden er dørgende flat -

endog at den ikke er til.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg skal sei det enkelt: Eg fremmer ikkje vold.

Men om du vandrer rundt og fremmer utryddelsen av eit folkeslag så inviterer du virkelig voldelige opptøyer. Det er peak "talk shit, get hit" dritt SIAN driv med, og konsekvensene me ser er dei mest naturlige i eit sunt samfunnsmiljø som ikkje tolerer slikt.

SIAN-medlemmer, eller sympatører, synser at dei driv med noko verdifult. Det gjer dei ikkje. Dei driv og konsekvent ytrer rasistisk skit. Det er den enkle realiteten. Det einaste dei oppnår er vald, og det er i bunn og grunn det einaste dei kan oppnå.

Det einaste anna eg kan sjå dei har oppnådd så langt er å fremstille seg som ofre etter at dei grave si eige grav.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (54 minutter siden):

Takk. En fin kommentar og også et interessant dilemma. Når samfunnet prøver å rette opp gammel urett og bli mer rettferdig, og kommersielle aktører prøver å få mindre hatprat (prisverdige tiltak) så er det ikke gitt at de tidligere undertrykte står med lua i hånda og takker (ikke at de burde det heller). Det er ikke gitt at alle de som har vært hetset og opplever dårlig ytringsfrihet ser poenget med at andre skal unngå hets og få ytre seg fritt. Det er ikke sikkert at det er de som faktisk har vært undertrykt som står først i køen. 

Det kan like gjerne være aktivister som ser muligheten til å styrke «sin side». Ikke så ulikt sian kanskje. Det er muligens en variant av toleransens paradoks.

Jeg er glad jeg ikke er Facebook og skal prøve å være «politi» når brukere poster illustrasjoner av atombombens skrekk med nakne barn, kvasse utsagn mot andre som kanskje eller kanskje ikke er «hat» avhengig av lokale og kulturelle forhold som kan være vanskelig nok for de som står midt i det og er laget av kjøtt og blod.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Eg skal sei det enkelt: Eg fremmer ikkje vold.

Men om du vandrer rundt og fremmer utryddelsen av eit folkeslag så inviterer du virkelig voldelige opptøyer. Det er peak "talk shit, get hit" dritt SIAN driv med, og konsekvensene me ser er dei mest naturlige i eit sunt samfunnsmiljø som ikkje tolerer slikt.

SIAN-medlemmer, eller sympatører, synser at dei driv med noko verdifult. Det gjer dei ikkje. Dei driv og konsekvent ytrer rasistisk skit. Det er den enkle realiteten. Det einaste dei oppnår er vald, og det er i bunn og grunn det einaste dei kan oppnå.

Det einaste anna eg kan sjå dei har oppnådd så langt er å fremstille seg som ofre etter at dei grave si eige grav.

Jeg fremmer heller ikke vold, men jeg synes ikke vold er en grei løsning på provokasjon som ikke består av vold. Det er barbarisk, og ikke noe vi er altfor vant til å se her i Norge.  Når sian kaller muslimer voldsforherligende barbarer, og responsen da er vold fra enkelte av de, så bekrefter de jo de sian sier, for folk som er mindre opplyste.  På den måten, så kan mer moderate mennesker faktisk begynne å lure litt på om det er sant at muslimer letter tyr til vold. Det er uheldig for muslimene, og win for sian, det er dette de ønsker. 

Nå mener jo jeg at det ikke er mange verbale provokasjoner som trengs å besvares med vold i det hele tatt, selvom jeg og forstår at det er en naturlig menneskelig reaksjon, særlig i mindre opplyste samfunn, eller samfunn med dårlig levestandard. I Norge, burde vi jobbe mot at det ikke trenger å være slik. 

sian spesifikt får nok ikke mange flere følgerer fordi de blir møtt med vold, men budskapet dems blir bekreftet, provoserer du muslimer så blir det voldelig, det er uheldig. 

 

Lenke til kommentar

Jo, SIAN får flere medlemmer når de utsettes for vold. Det er forståelig - det bekrefter jo til en stor grad det de påstår. 
De har fått 200 nye medlemmer bare etter èn demonstrasjon. 
https://www.dagen.no/Nyheter/2020-08-24/Etter-dette-fikk-Sian-200-nye-medlemmer-926655.html

Norge skal ikke være et samfunn der man angripes fysisk for sine meninger. Da har man ikke lenger ytringsfrihet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Jo, SIAN får flere medlemmer når de utsettes for vold. Det er forståelig - det bekrefter jo til en stor grad det de påstår. 

For de litt mindre opplyste "bekreftes" det nok slik Baranladion sier over. Men tror man dette reelt "bekrefter" SIANs rasistiske og hatefulle teorier er man langt ute i sumpa.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

For de litt mindre opplyste "bekreftes" det nok slik Baranladion sier over. Men tror man dette reelt "bekrefter" SIANs rasistiske og hatefulle teorier er man langt ute i sumpa.

Et av deres hovedbudskap er vel at islam fører til vold og uønskede hendelser i samfunnet. 
Når de så fremfører dette på en lovlig og fredelig demonstrasjon, blir de angrepet og slått til blods. Deretter går angriperne og knuser ruter og angriper politiet. Av personer som følger islam. 

Du ser hvordan denne delen av SIANs budskap(de har vel mange andre meninger også) bekreftes av de som går til angrep? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

For de litt mindre opplyste "bekreftes" det nok slik Baranladion sier over. Men tror man dette reelt "bekrefter" SIANs rasistiske og hatefulle teorier er man langt ute i sumpa.

Ja, einaste eg kan sjå bli bekrefta er at SIAN er rasistiske snowflakes som ikkje tåler konsekvensene av deiras retorikk om utrydding av folkegrupper.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Du ser hvordan denne delen av SIANs budskap(de har vel mange andre meninger også) bekreftes av de som går til angrep? 

Jeg ser hvordan det kan være bekreftende for de mest uopplyste ja, som sagt. SIANs budskap skjærer alle innenfor en gruppe under én kam. Det må man være radikalisert, rasist eller særdeles uopplyst for å tro at de har rett i. De fleste opplyste, oppegående mennesker skjønner at det ikke er sånn.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

 SIANs budskap skjærer alle innenfor en gruppe under én kam. Det må man være radikalisert, rasist eller særdeles uopplyst for å tro at de har rett i.

Nei, det gjør de ikke. Du er ikke kjent med hva de sier, tydeligvis. 

A holder demonstrasjon, hevder at ideologi B er problematisk og voldelig
Personer som følger ideologi B angriper gruppe A og slår dem til blods før de gjør hærverk og går løs på politiet

.............
 

Hvis du ikke skjønner det så kan jeg ikke hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

De fleste opplyste, oppegående mennesker skjønner at det ikke er sånn.

Dette var ikke første gang muslimer og islamister har angrepet folk som kritisierer religionen deres. Det har skjedd i et helt utall land ved ørten forskjellige anledninger. Og det kommer til å fortsette å skje i fremtiden. 

Å bestride det er å benekte realiteten. Du må bare gjøre det om du vil, men jeg er ikke sikker på at det gir deg noen gevinster..

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg ser hvordan det kan være bekreftende for de mest uopplyste ja, som sagt. SIANs budskap skjærer alle innenfor en gruppe under én kam. Det må man være radikalisert, rasist eller særdeles uopplyst for å tro at de har rett i. De fleste opplyste, oppegående mennesker skjønner at det ikke er sånn.

Vanskelig å ha ein debatt med folk i denne tråden når eine sida er SIAN-medlemmer eller -sympatører tvert, og andre sida er normale menneske. 😂

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør de ikke. Du er ikke kjent med hva de sier, tydeligvis. 

A holder demonstrasjon, hevder at ideologi B er problematisk og voldelig
Personer som følger ideologi B angriper gruppe A og slår dem til blods før de gjør hærverk og går løs på politiet

.............
 

Hvis du ikke skjønner det så kan jeg ikke hjelpe deg. 

Er ikke ute etter hjelp.

Jeg er godt kjent med SIANs budskap, ikke bare på disse nyere demonstrasjonene deres, men på nettsidene deres og Twitter over tid. Du må gjerne cherrypicke utsagn de har gjort til media spesielt det siste året for å få de til å se mildere ut, men det hjelper ikke. Retorikken deres retter seg mot alle, ikke noen. De og deres medlemmer og følgere har sagt og skriver til stadighet at de vil kaste alle muslimer ut av Norge. Det er ikke å kritisere en religion eller ideologi, det er et ønske de har om å renske ut en hel gruppe av våre statsborgere ut av sitt eget land med makt.

At de holder lovlige demonstrasjoner har jeg ingenting imot, og vil forsvare retten deres til å gjøre det. Jeg har noe mot volden mot dem. Men hvordan du pynter og forsvarer SIANs budskap har jeg faktisk også noe imot, på lik linje som jeg har noe mot disse testogutta som vil hindre dem i å holde en lovlig demonstrasjon. Alle som forsvarer og forpynter SIANs budskap er automatisk en fiende av meg, mitt verdigrunnlag og det jeg mener at fedrelandet min står for og er bygget på av verdier som likeverd og religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

For de litt mindre opplyste "bekreftes" det nok slik Baranladion sier over. Men tror man dette reelt "bekrefter" SIANs rasistiske og hatefulle teorier er man langt ute i sumpa.

SIAN driver med hatefull og fordomsfull retorikk. Og de har en konfronterende stil som oppfordrer til polarisering. Jeg er ikke kjent med at de har rasistiske teorier (jeg vet naturlig nok ikke hva de tenker eller hvordan de ordlegger seg i private lag).

Hvis teorien er at _noen_ muslimer reagerer med vold mot tale de ikke liker så har vel SIANs seanser langt på vei bekreftet det? Å strekke fra «noen» til «mange» eller «de fleste» er sprang man bør være veldig forsiktig med, og i denne sammenhengen er det nok noen som gjør det - på sviktende grunnlag.

Hvis teorien er at hvis man snakker kritisk eller krasst om religionen islam eller guden Allah eller profeten Muhammed i Norge så er sjansen for å bli utsatt for vold høyere enn om man sier noe tilsvarende om kristne, jøder, sikher og en drøss av andre store religioner så er vel sians show et indisie i den retning?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knutinh said:

SIAN driver med hatefull og fordomsfull retorikk. Og de har en konfronterende stil som oppfordrer til polarisering. Jeg er ikke kjent med at de har rasistiske teorier (jeg vet naturlig nok ikke hva de tenker eller hvordan de ordlegger seg i private lag).

Du veit dei har rasistiske teorier. Så dum trur eg ikkje du er. Du ser ordleggingen på disse forumene opp og ned, og det blir for dumt å fantasere at det har gått deg hus forbi kva dei meine.

Bokstavlig talt skriv du jo rett ut kva dei er i første halvparten av paragrafen, og så prøver du gje dei tvil likevel. Dette rander av hånlatterlig dumt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

SIAN driver med hatefull og fordomsfull retorikk. Og de har en konfronterende stil som oppfordrer til polarisering. Jeg er ikke kjent med at de har rasistiske teorier (jeg vet naturlig nok ikke hva de tenker eller hvordan de ordlegger seg i private lag).

Hvis teorien er at _noen_ muslimer reagerer med vold mot tale de ikke liker så har vel SIANs seanser langt på vei bekreftet det? Å strekke fra «noen» til «mange» eller «de fleste» er sprang man bør være veldig forsiktig med, og i denne sammenhengen er det nok noen som gjør det - på sviktende grunnlag.

-k

SIAN-leder Lars Thorsen sa på NRK Debatten rett ut at SIAN vil "internere og deportere" muslimer som "bekjenner seg til mohammads ideologi". Man kan sikkert i en blomstereng av naivitet og semantisk kreativitet få dette til å ikke bli alle som har islam som sin religion i Norge, men da er man jaggu meg viljesterk. Ellers har man jo kakerlakker-uttalelsene, eller det flotte "muslimer voldtar kattunger"-utsagnet fra Anna Bråten. Er det rettet mot noen få eller en gruppe? Svaret er ganske så åpenbart.

Når det gjelder bruk av ordet rasisme så blir det alltid meningsløst debattert her inne når det er diskriminering av f.eks. religion eller kultur som er tema. Rasisme er blitt et paraplybegrep for lengst, så jeg forholder meg til det. 

Sitat

I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

https://snl.no/rasisme

Uavhengig av hvilke ord man bruker så er det hat og diskriminering rettet mot en gruppe av det norske folk basert på deres religion. Forsvar gjerne retten deres til å demonstrere og til ikke å bli angrepet med vold, det gjør jeg også. Men forsvarer man og forsøker å pynte på budskapet deres er man i hvert fall min fiende.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...