Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DarkwingDuck666 skrev (4 timer siden):

Nazistene hadde uendelig mer til felles med dagens muslimer enn SIAN – f.eks. homohat, jødehat, undertrykking og terror mot annerledes tenkende, et ønske om en allmektig totalitær stat, ønske om erobring osv – men det bryr du deg visst ikke om. ;) Merkelig det der..... Det er ingen folkegrupper i verden som er så undertrykkende som muslimer. Og DETTE er gruppen du forsvarer med nebb og klør. Det taler volumer.

"Som SIAN, så var deres sterkeste og mest oppriktige meninger reservert til private møter"

Du har altså en konspirasjonsteori om at SIAN egentlig mener mye verre ting bak lukkede dører. Ikke bare en konspirasjonsteori, men en arbitrær en sådan. Dette er paranoia.

Du hoppet også glatt over hovedpoenget. Du sa tidligere at islamistene i Drammen som utførte drapsforsøk ikke var onde, fordi de ikke skadet kun for å skade. Etter ditt syn på ondskap var altså heller ikke holocaust ondskap. De som begikk dette folkemordet gjorde det ikke bare for å være slemme.

...hvilke muslimer snakker du om og for nå..?
Snakker du om og for naboene mine fra Bengladesh..?

Og jeg driver ikke med konspirasjonsteorier.
Det er lavmål.

Hvis du ikke forstår hva SIAN faktisk står for så har du et problem med kildekritikk.

Oppslag-SIAN-Breivik.jpg
«Kanskje vi på sikt må slippe ham ut, så vi får ryddet opp»: SIAN gjentar Breivik-uttalelser før ny demonstrasjon – Filter Nyheter

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

 

Hva tenker du forresten om nynazister som slår? Eller Trump-tilhengere som stormer Capitol? Er det like lett å forstå at de tyr til vold som at muslimer gjør det?

-k

...

Når mennesker som har moralsk galt utfører umoralske handlinger i det umoralske sin tjeneste, for å fremme umoral eller til og med ondskap -- så er det verre enn om en ellers moralsk person begår en umoralsk handling mot disse umoralske i affekt på grunn av at de blir provosert av umoral.

Det er egentlig ikke så paradoksalt.

SIAN ønsker etnisk rensing.

Om det var muslimske ekstremister som ønsker å utrydde kristendom og innføre sharia og gjøre Norge om til et muslimsk kalifat som ble provosert av SIAN, så er de like umoralske som dem de kjemper mot, og eventuell vold en hatforbrytelse.

De bør uansett straffes med bøter, men å ha en ekstrem ideologi bør være skjerpende.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (50 minutter siden):

...

Når mennesker som har moralsk galt utfører umoralske handlinger i det umoralske sin tjeneste, for å fremme umoral eller til og med ondskap -- så er det verre enn om en ellers moralsk person begår en umoralsk handling mot disse umoralske i affekt på grunn av at de blir provosert av umoral.

Jeg tenker at majoriteten av de som stormet Capitol var ganske enkle sjeler. Dårlig utdanning (som man kan ha selv om man er ingeniør), dårlig kritisk sans, ført bak lyset av kyniske ledere. Og villighet til å benytte vold når de føler at «sin» stamme er under press, for å forsvare sin ære. For mye «oss vs dem» mentalitet og for liten villighet til empati og å ta til seg kunnskap. En utdatert kultur hvor det å slå først og spørre etterpå er et mannlig ideal.

Er ikke det over noen likhetstrekk med de unge mennene som kaster stein og jernstenger på SIAN og politiet da?

Det du sier er tilsynelatende at dersom en mann som er tilknyttet ytre høyre slår så er det "ondere" enn om en muslim slår (eller om en på ytre venstre slår?). Jeg tror at det er vanskelig å argumentere det synet, annet enn å anta som aksiom at "høyre==umoralsk, venstre==moralsk". Det kan man selvsagt mene, men jeg håper at langt mindre enn halvparten av befolkningen vil være enige i noe slikt.

Hvis man slår noen som ikke umiddelbart truer deg så er det fordi man har tapt kontrollen over eget sinne, fordi man lever i en verden hvor de som slår hardest har rett, eller fordi man ikke er helt god. Det har ingenting med hvilken gud man tilber, hvorvidt man mener at staten eller private skal eie produksjonsmidlene og hvordan man ser ut.

For ordens skyld: jeg støtter ingen av dem. Jeg støtter bare vold i helt ekstreme tilfeller, og ingen av tilfellene over var noen grunn til å bli voldelig. Så hva, folk er uspiselige eller uenige med deg? Det er en del av voksen-livet, finn en måte å håndter det på. Jeg kan «forstå» hvorfor noen slår, men nesten aldri tilgi det. Hvis noen prøver å kidnappe barna dine så bruk gjerne alle de fleste midler for å forsvare deg og dine, men det er ikke det vi snakker om her.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at majoriteten av de som stormet Capitol var ganske enkle sjeler. Dårlig utdanning (som man kan ha selv om man er ingeniør), dårlig kritisk sans, ført bak lyset av kyniske ledere. Og villighet til å benytte vold når de føler at «sin» stamme er under press, for å forsvare sin ære. For mye «oss vs dem» mentalitet og for liten villighet til empati og å ta til seg kunnskap. En utdatert kultur hvor det å slå først og spørre etterpå er et mannlig ideal.

Er ikke det over noen likhetstrekk med de unge mennene som kaster stein og jernstenger på SIAN og politiet da?

For ordens skyld: jeg støtter ingen av dem. Jeg støtter bare vold i helt ekstreme tilfeller, og ingen av tilfellene over var i nærheten av grunn til å bli voldelig. Jeg kan «forstå» hvorfor noen slår, men nesten aldri tilgi det.

-k


Mennesker er i stand til stor ondskap om de blir forført av ideer om at de og deres 'gruppe' er overlegne andre grupper og fortjener særbehandling og/eller er urettferdig behandlet.

Hvorvidt de har rett -- og hva som får dem til å tro at de har rett -- avgjør i hvor stor grad man kan dømme dem som tror at de har rett å lage lover eller begå kupp for å ta fra andre grupper.

...
Når blir et tilfelle ekstremt..?
Om noen er nynazist eller tilhører SIAN i 2021?
Hva med om noen er nazist i 1938 -- før man visste hva som var i ferd med å skje..?
Ville det vært ekstremt da..?
...

Hvor ekstrem trodde folk at Proud Boys var FØR de stormet kongressen, flere av dem med hensikt å drepe Nancy Pelosi og Mike Pence og republikanerene sin minoritetsleder i huset, slik at Mike Pence ble fungerende president..?

...jeg husker å diskutere med folk som ikke forstod alvoret i trusselen Proud Boys utgjorde i hele 2019 og 2020.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (25 minutter siden):

Forøvrig er det ikkje vanskelig å sjå at @knutinh framleis forsøke svartmale oss som at me støtter vold. Fordi me ikkje i staden støtter SIAN.

Igjen: Det er fleire alternativer enn som så. Men det trur eg @knutinh egentlig forstår.

det kan virke som dere ikke ønsker at sian skal få fremme sine tanker, og at det er fortjent at de mottar vold når de gjør det. 
Det er vel her debatten ligger, skal sian få lov å dra nytte av ytringsfriheten, eller er det såpass ekstremt at de bør knebles?  

   Eventuelt, så har debatten havnet i en litt fastlåst situasjon, der det diskuteres hva som er verst av vold og ord, hvilket er en diskusjon ingen kommer til å vinne.  

Dere har sagt dere ikke støtter vold, så da stoler jeg på det, men hva tenker dere bør gjøres med sian, eller lignende grupper med ekstremistisk tankegods? 

Lenke til kommentar
DarkwingDuck666 skrev (På 19.4.2021 den 7.17):

Og hvor er det han vil hen? Hvordan i all verden er det en unnskyldning at man ikke bare støtter henrettelse for homofili, men også for flere ting det er helt forferdelig å ha dødsstraff for? Det gjør det jo, som du sier, bare enda verre.

Skal si folk har absurde argumenter her inne.

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (43 minutter siden):

Forøvrig er det ikkje vanskelig å sjå at @knutinh framleis forsøke svartmale oss som at me støtter vold. Fordi me ikkje i staden støtter SIAN.

Igjen: Det er fleire alternativer enn som så. Men det trur eg @knutinh egentlig forstår.

Det er ikke enten/eller.

- Man kan være sterkt kritisk til Islam som ideologi men likevel mene at SIAN sin måte å kritisere den på er fordummende.

- Man kan være uenig i SIAN sitt budskap men likevel anerkjenne deres rett til å si den, også offentlig, uten å risikere å bli utsatt for vold fra pøbel. Personlig synes jeg heller ikke noe om å overdøve andre sine demonstrasjoner, uansett om det er SIAN, miljøaktivister, "flat earthere" eller andre. Det er angrep på ytringsfriheten. Palestinavenner bør kunne ha appeller uten å bli forstyrret/overdøvet, det samme bør israelvenner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Mennesker er i stand til stor ondskap...

Helt klart. Men ser du noen likhetstrekk mellom voldelige Trump-tilhengere og voldelige sian-motstandere?

Begge knytter identiteten sin opp mot en ideologi, og når de opplever at noen på utsiden truer denne ideologien, så svarer de med vold. Det er undertoner av middelaldersk religion fra midt-østen blandet ut med politikk og en følelse av å se «manndommen truet». Sekterisme, illiberalisme, sjåvinisme og ja, rasisme later til å være en del av bildet.

Hvis du føler at Trump-tilhengerne «slår på en ondere måte» enn sian-motstanderne, hvorfor? Fordi Trumpianismen er menneskefiendtlig mens voldelig islam er liberal og koselig?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Først må du nesten fortelle hvilken organisasjon(er) de som demonstrerte mot SIAN tilhørte.

Jeg vet ikke hvilke organisasjoner de tilhører. Jeg vet at de personene jeg refererer til kastet stein og jernstenger på sian og politiet. Min oppfatning var at dette lot til å være personer som identifiserer seg som muslimer, og at volden var en respons på at de ikke likte SIANs ytringer.

-k

Lenke til kommentar
On 4/20/2021 at 6:18 PM, Red Frostraven said:

Velg 1 som du foretrekker over den andre;

A) datteren din blir slått i ansiktet av en nynazist

B) datteren din erverver nynazistiske idealer

 

Hvorfor skal man snakke om hypotetiske scenarioer. Vi har jo et veldig klart scenario her som man ikke får avklart.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvilke organisasjoner de tilhører. Jeg vet at de personene jeg refererer til kastet stein og jernstenger på sian og politiet. Min oppfatning var at dette lot til å være personer som identifiserer seg som muslimer, og at volden var en respons på at de ikke likte SIANs ytringer.

-k

Hvilken situasjon var dette..?

I Oslo eller Bergen..?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvilke organisasjoner de tilhører. Jeg vet at de personene jeg refererer til kastet stein og jernstenger på sian og politiet. Min oppfatning var at dette lot til å være personer som identifiserer seg som muslimer, og at volden var en respons på at de ikke likte SIANs ytringer.

-k

Å møte ønsker om etnisk rensing er gjerne ikke spesielt hyggelig -- spesielt ikke for kurdiske flyktninger eller mennesker som husker hva slike ord fører til når de som bruker ordene går over til å gi ordre.

...


Jeg forstår inderlig mye bedre mennesker som blir provosert over nynazisme, enn mennesker som blir provosert og ønsker å begå kupp over et lovlig valg -- og forstår fremdeles ikke hvordan de kan sammenlignes på en ærlig måte.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Å møte ønsker om etnisk rensing er gjerne ikke spesielt hyggelig -- spesielt ikke for kurdiske flyktninger eller mennesker som husker hva slike ord fører til når de som bruker ordene går over til å gi ordre.

En av de som står og taler for SIAN er vel kurder? Kurdere er jo gjerne de som er mest kritisk til islam av alle innvandrere. De har virkelig følt det på kroppen.

Lenke til kommentar

No var det vel ikkje dei rasistiske ytringane som trigga dei valdelege reaksjonene på demonstrasjonane til Sian, i den grad nokon i det heile tatt fekk med seg det som blei sagt mens motdemonstrantane gjorde sitt for å overdøva bodskapen. I dei fleste tilfella har valden komme som umiddelbar reaksjon på brenning av koranen. Synest de då framleis at valden mot Sian var fortent? Kva om dei hadde brunne Mein Kampf? Partiprogrammet til Sp? Boka til Stine Elise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...