Gå til innhold

Hege Storhaug - radikal?


Anbefalte innlegg

Just now, DarkwingDuck666 said:

Ellers ser jeg folk snakker om at SIAN er en fare for demokratiet her. Har dere gått fullstendig fra vettet? Dere snakker jo om SIAN som om de er Hitler. Har SIAN noen gang ytret totalitær og antidemokratisk retorikk? Nei. Hele poenget med organisasjonen er jo nettopp å være IMOT DETTE! 

Joa, dei påstår såpass...

Ikkje veldig overbevisende gruppe sida dei i praksis fremmer utryddelse av ei folkegruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DarkwingDuck666 skrev (1 time siden):

Majoriteten av muslimer sier jo rett ut, uten at du engang spør dem, at de vil ha sharialover i fremtiden, og politikerne våre spar dem jo inn som salt. Det er ikke en konspirasjonsteori å erkjenne at himmelen er blå.........

Ja, og mange kristne sier jo at de setter de ti bud over annet lovverk, men de gjør det jo vanligvis ikke uten at du spør dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så som @Atib Azzad peike ut ofte er "sharialover" eit vagt uttrykk, sida det i praksis berre betyr "lover basert i religion". Om ein spør muslimer om me burde ha sharialover kan det vera så vagt om betre regulasjoner rundt korleis gatekjøkken skal behandle mat for å vera halal for alt me veit. 

Og det er ikkje som om me nordmenn er ukjent med slike lover. Fleire reguleringer rundt søndagsåpent, og kva ein har lov å gjere på søndag, er basert i kristlig tro. Så om ein spør ein muslim om dette kunne dei vel lett ytret støtte for disse lovene ved å kalle dei "sharialover" vel? 😂

"Vil ha sharialover" betyr i bunn og grunn ingenting uten videre for andre enn islamofober, som tolker alt muslimer gjere til å vera eit forsøk på å kuppe landet. 🙄

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Forøvrig ser eg på SIAN slik sida det er umogleg for dei å oppnå målene sine uten å utføre statskupp i praksis, eller utføre terrorangrep i stor grad.

Uten å vite hva SIAN egentlig mener om statskupp: det samme gjelder i aller høyeste grad sharialovene. Men man ser vel at det vil være problematisk å forby sentrale deler av koranen.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Veit du kva sharialover er?

Store norske leksikon bekrefter det jeg tror det er: Sharia er islamsk lov. I Koranen viser ordet sharia («vei») til en evig norm, orden eller lov som er del av åpenbaringen.

Dersom man mener at sharialovene er de rette, fordi de kommer fra gud, så vil man nødvendigvis begå statskupp for å få det innført i Norge eller andre ikke-islamske land der de ikke allerede er innført.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Just now, Ka9nen said:

Sharia er islamsk lov. I Koranen viser ordet sharia («vei») til en evig norm, orden eller lov som er del av åpenbaringen

Flott, då er me på same side. Eg ser mykje referanser her til sharialov som om det sikter til steining, henrettelser, osv. Dette er noko som kan vera sharialov, og er ein stereotypisk assosiasjon blant dei med fremmedfrykt her i traktene, men dei er eit subset av utvalet, ikkje heile utvalet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Flott, då er me på same side. Eg ser mykje referanser her til sharialov som om det sikter til steining, henrettelser, osv. Dette er noko som kan vera sharialov, og er ein stereotypisk assosiasjon blant dei med fremmedfrykt her i traktene, men dei er eit subset av utvalet, ikkje heile utvalet.

Det er mange nok som vil ha steining som sharialov også. Men langtfra alle, det har du rett i. Mange muslimer mener at dette hører til en annen tid.

Så har man mer problematiske:

Her spør Islam Net norske muslimer om de er for dødsstraff og steining for utroskap (dagbladet.no)

Han motsier riktignok seg selv på direkte spørsmål om dagbladet, men at hele salen bortsett fra en helt rekker opp hånda når man vet at salen er fylt med muslimer fra hele landet og mange forskjellige moskeer er skremmende.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis? Dersom man utelukkende ønsker å leve etter sharialov, så vil jeg si meg enig, men det går altså fint an å følge norges lover, samtidig som man lever etter en del av det sharia sier. 

De superkristne, er jo feks ikke ute etter å ta over landet, og gjøre det straffbart å lyve eller begjære din nestes kone, men de kan fint leve etter disse reglene selv, uten at man må bytte ut norges lover. 

Så, dersom man hevder at muslimer ønsker sharialover, så er det fortsatt en rekke spørsmål som må stilles, feks hva mener de med det? Jeg er usikker på om slike spørsmål blir spurt, når man måler hvor mange muslimer som ønsker sharia. 

Hvis de ønsker å se bort fra Norges lover, for å håndheve disse på shariamåten, så bør de selvfølgelig stagges. 

Jeg tror feks at veldig få av muslimene i norge, ønsker at hender skal kappes av dersom man stjeler ett eple, og at de er mer fornøyd med lovgivningen vi har. 

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Drunkenvalley said:

Flott, då er me på same side. Eg ser mykje referanser her til sharialov som om det sikter til steining, henrettelser, osv. Dette er noko som kan vera sharialov, og er ein stereotypisk assosiasjon blant dei med fremmedfrykt her i traktene, men dei er eit subset av utvalet, ikkje heile utvalet.

Men ønsker ikke det subsettet, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Å innføre sharialover som dødsstraff ved steining for utroskap i Norge vil selvsagt innebære statskupp. Men det er fortsatt ett problem å forby det å tro på eller si at man mener sharialover er det riktige selv hvis man begrenser det til kun bokstavtro. Det ser alle.

Den viktigste delen av ytringsfrihet gjelder religionskritikk (også dårlig fremført religionskritikk, som ved SIAN), men ytringsfrihet må gjelde også for de som tror på de deler av religionene som er problematiske.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (8 minutter siden):

Her spør Islam Net norske muslimer om de er for dødsstraff og steining for utroskap (dagbladet.no)

Han motsier riktignok seg selv på direkte spørsmål om dagbladet, men at hele salen bortsett fra en helt rekker opp hånda når man vet at salen er fylt med muslimer fra hele landet og mange forskjellige moskeer er skremmende.

Islam Net er nok ikke representabel for folk flest, det er vel omtrent samma ulla som Visjon Norge/Smiths venner etc er kontra vanlige kirkegjengere, bare litt mer åpent og heldigvis langt færre mennesker. I Norge har vi et stort problem med ekstreme religiøse kristne sekter som ødelegger tusenvis av liv hvert år, og det verste med disse er at det er så godt som lukket for omverden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Islam Net er nok ikke representabel for folk flest

Det er heller ikke SIAN, men det spiller ingen rolle for poenget mitt her. Selv om Islam.net hevder at at 5000 ungdommer fra mange forskjellige moskeer i Norge var innom arrangementet deres. 

Det som ble diskutert her nå var ytringsfriheten og om ytringer "på kanten" fra SIAN/Islam.net bør være lov. Jeg mener at de bør være det.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Ka9nen said:

Virker for meg som det er først og fremst er skummelt ambisiøst og vagt spørsmål.

Quote

«Hvor mange av dere er enige i at straffen som er beskrevet i Koranen og sunna - hvorvidt det er død, hvorvidt det er steining for utroskap, uansett hva det er, så lenge det er fra Allah og hans profet - er den best mulige straffen for menneskeheten - og at det er den vi burde praktisere i verden? Hvor mange er enige i det?»

Det drar ut to eksempler, men det er neppe dei einaste to eksemplene.

Det blir jo fort som å spørje om Norges straffesystemer er det beste, trekke ut dei to verste eksemplene, og så gå videre. Mange kan meine at Norge har eit godt straffesystem, og samtidig vera uenig med eksemplene angitt, men dei har blitt gitt eit spørsmål kor dei ikkje kan forsyne ein slik nyanse.

Forøvrig er spørsmål om dødsstraff burde vera lovlig noko som kjem opp her på dette forumet trutt og ofte, så det blir litt dumt å holde det over hodet til muslimer at nokre av dei kanskje støtte dødsstraff. Igjen var det ingen nyans i denne konteksten, det var enten ja eller nei, så det er farlig å ekstrapolere kva dei faktiskt legg i talerens ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

det er farlig å ekstrapolere kva dei faktiskt legg i talerens ord.

Av alle ting man kan beskylde islam.net lederen for så var han i det minste tydelig nok her.

Om man ønsker dødsstraff ved steining for utroskap er faktisk en ja/nei sak. For mitt vedkommende blir det ihvertfall nei. Begrunnelsen "fordi Gud har sagt det" finner jeg ikke god nok, selv hvis noen skulle bevise at han (hvis han eksisterer) har sagt det.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...