Gå til innhold

Derfor flytter Volvo salget til nett: Å prøvekjøre hører fortiden til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordet «selge» i overskiften er nok misvisende. Dette er å tegne et abonnement på en bil. Volvo eier bilen. Du får en bruksrett i et visst antall år.

Interessant konsept og hva de gjør etter hvert som de får biler tilbake. Da er kanskje forhandlerne gode å ha?

Merkelig at de ikke gjør som i USA hvor du har bilene stående klare (hos forhandler) og kan kjøre hjem rett etter at du har bestemt deg.

Tipper dette er noe Volvo gjør for både å ha bedre styr på kanalen ut til kunde og tjene mer. Etter at det ble tillatt for alle forhandlere å selge alle merker, er det bare et tidsspørsmål før dette blir mer vanlig. Produsentene vil ha bedre styring.

  • Liker 3
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet (endret)
Sitat

Se på British Carwow, 43 prosent av kundene har ikke besøkt en forhandler. De har lagt igjen 45.000 britiske pund uten å ha prøvekjørt. 

For det første, det betyr at 57% besøkte en forhandler. Og ser man på undersøkelsen så vil 2/3 ønske det etter Covid.

Jeg tror de fleste vil prøve en bil for det er bare så mye man kan vite fra spekken og youtube-videoer. Hvordan er sittestllingen og ergonomien? Lydbilde og kjørefølelse? Bruker man en halv million på bil så vil de fleste kunne avse et par timer for å teste. Unntakene er de som skal ha merke X uansett hvordan det ser ut og gjerne bestemmer seg lenge før de i det hele tatt vet hva slags bil de har bestilt. De får vel bare fortsette å kalle alle de som ønsker å ta et informert og objektivt valg for bakstreverske eller hva det er. 

Endret av uname -i
Skrevet

Så hvis jeg ikke sitter godt i bilen (ikke passer på linje med et par sko) er det bare å bare å returnere den kostnadsfritt. Sammen med angrerett skjema for netthandel?

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Han kan ikke si at de ikke vil selge over grensene, det bryter med EU´s fri handel politikk.

Norsk lov om postordre og netthandel gir 14 dagers returrett :)

Endret av Ano__Nym
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper ingen biler, verken brukt eller ny, uten å prøvekjøre først. Og å sammenligne med å kjøpe sko på nettet er helt søkt. En bil er en investering på et helt annet nivå enn sko. 

  • Liker 2
Skrevet

Dette vil gi dyrere biler for kundene også. En av fordelene med forhandlere, er at du kan presse dem på pris. Dette er forhandlerne så klar over at du aldri får listepris når du ber om tilbud på ny bil. Du får nærmest som standard 5% rabatt. Så kan du jobbe deg opp til langt bedre rabatt.

Dette blir det en slutt på når produsenten tar over alt salg i et monopol på nett, uten noen forutsetninger til å kjenne markedet lokalt. 

  • Liker 3
Skrevet
OPV skrev (13 timer siden):

Ordet «selge» i overskiften er nok misvisende. Dette er å tegne et abonnement på en bil. Volvo eier bilen. Du får en bruksrett i et visst antall år.

Interessant konsept og hva de gjør etter hvert som de får biler tilbake. Da er kanskje forhandlerne gode å ha?

Merkelig at de ikke gjør som i USA hvor du har bilene stående klare (hos forhandler) og kan kjøre hjem rett etter at du har bestemt deg.

Tipper dette er noe Volvo gjør for både å ha bedre styr på kanalen ut til kunde og tjene mer. Etter at det ble tillatt for alle forhandlere å selge alle merker, er det bare et tidsspørsmål før dette blir mer vanlig. Produsentene vil ha bedre styring.

De gjør det samme som med Leasing biler, selger de. Eventuelt leier ut til en billigere penge til andre.

De fleste forhandlere har forhandler biler som kan kjøpes der og da så lenge forsikringen er i orden. De fleste her hjemme velger vel å spesifisere slik de ønsker selv når de først bestiller en vil jeg tro, og da er det jo greit å vente litt på de også.

 

Det som forsvinner nå er avslaget man kunne få når man forhandler om prisen, men regner med at det er lagt inn forhandlings "gebyr" i en del slike tilfeller siden det er så lett å få avslag. Så om de da beholder samme prisene, eller om det "gebyret" forsvinner får man nok aldri vite.

Skrevet
Ano__Nym skrev (8 timer siden):

Norsk lov om postordre og netthandel gir 14 dagers returrett :)

Med dette opplegget så kjøpere en ikke bilen, men inngår ett abonnement eller leaser bilen. Sannsynligvis med bindingstid, selv om dette ikke er nevnt i artikkelen.

Noen som vet om angreretten gjelder for slike avtaler, eller om det er kun når en kjøper en vare en har 14 dagers angrerett?

Skrevet

Advokater sier at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder ved inngåelse av leasingavtale (privatleasing av bil). Der er det avtalen som regulerer partenes rettigheter og plikter.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

Enkelt, raskt og online. Nå forklarer Volvo hvordan de har tenkt å selge bilen i fremtiden. – Vi tror kundene ønsker å kjøpe en bil ettersom de kjøper et par sko eller jeans på nettet, sier Magnus Fredin hos Volvo.

Det er ofte et pes med kjøpte sko og klær på nettet, når de skal byttes. Kan bli flere runder med returer før man er fornøyd. Ønsker ikke å holde på sånn med bilkjøp. Når jeg vil bytte bil så sjekker jeg ut X antall alternativer. Prøvesitter, prøvekjører, tar på innredningen, sjekker ut bagasjerommet og praktikaliteten der. Og så sammenligner jeg, og kommer fram til en "vinner".

Håper dette ikke brer om seg i bransjen.

  • Liker 3
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet

Det er nok også høyere andel som kjøper elbil usett så lenge utvalget er lite og det er ventelister på en del modeller. En eller annen gang så blir markedet mer modent og da går nok den andelen ned.

Gjest Slettet-404071
Skrevet
Andre Nyttårsdag skrev (2 timer siden):

Med dette opplegget så kjøpere en ikke bilen, men inngår ett abonnement eller leaser bilen. Sannsynligvis med bindingstid, selv om dette ikke er nevnt i artikkelen.

Noen som vet om angreretten gjelder for slike avtaler, eller om det er kun når en kjøper en vare en har 14 dagers angrerett?

Med dagens regelverk ved abonnement på Care by Volvo kan du prøve i 30 dager, og evt. avslutte uten oppsigelsestid eller gebyr i denne perioden. Etter det er det 3 måneders oppsigelsestid.

Skrevet
syar2003 skrev (2 timer siden):

Advokater sier at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder ved inngåelse av leasingavtale (privatleasing av bil). Der er det avtalen som regulerer partenes rettigheter og plikter.

Leasing er ikke kjøp, men en tidsbegrenset låne-avtale med forhåndsbestemt gyldighet. Etter leasingperiodens utløp, må bilen eller gjenstanden returneres. Det er kun bruksretten i den gjeldende perioden du betaler for, samt de kostnader som ikke dekkes av avtalen.

Det er vel avtaleloven som setter begrensninger og krav til hva som kan avtales eller ikke. Mulig finansavtaleloven også er inne her.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Uten prøvekjøring ikke noe bilkjøp, fra Volvo eller andre. Så dette kommer de ikke langt med. Jeg vil ikke kjøpe bil på nett, får ikke følelsen av hvordan bilen er å kjøre på den måten, det er helt umulig. Har forøvring prøvekjørt Volvo V60 Hybrid for ikke alt for lenge siden. Da var konklusjonen for dyr og for kort rekkevidde på elmotor tli at det var vits med hybrid, ok å kjøre men heller ikke mer. I alle fall ikke verdt prisen så det ble ikke kjøp. Men neste gang med annen modell kan sikkert konklusjonen bli en annen, men de vil aldri få sjansen til å bli vurdert engang får jeg ikke prøvekjørt.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...