Gå til innhold

Sandy Munro i TU-podkast: Den tyske fabrikken vil løse Teslas kvalitets­problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (21 minutter siden):

Folk sier vel heller at bilene er bygget som lego. Veldig enkle å fikse ting på.

Tror nok Lego hadde blitt dypt såret med å bli sammenlignet med tesla. Lego produseres med en presisjon bedre enn 2 tusendels millimeter. En bil bygget i lego har ikke panel gap.

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, AL123 said:

Der viste du akkurat at du ikke er i stand til å lese et innlegg 🙂

 

Hva med å lære seg å quote før du kritiserer noen andre debattanter?  (hvorfor glemte du "copy&paste" akkurat her...) 😜

2 hours ago, Marzo said:

 

Prøv å si til en Tesla eier at bilen hans er bygd som et Ikea møbel. 

Prøv å skjønne at ikke alle er opptatt av bremsevæske eller "fin" lakk/panelgaps, men er mest opptatt at elektronikken i en elbil virker. Eller rett og slett bare er fan av teknologi (der Tesla fremdeles ligger foran tradisjonelle bilprodusenter... dessverre vil jeg si). 😒

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

"Merkelig hvordan det alltid er de her på forumet som alltid sier at Tesla ikke har noe forsprang, mens verden sier noe annet. Hvem skal man tro på? Hmm..."

.

.

.

Saken er vel den at de som virkelig er store Teslafans stort sett startet bilinteressen med kjøp av en Tesla. Når de da hentermesteparten av kunnskapen sin hos amerikanske bilblogger, så sier det seg selv at den begrensede kunnskapen der i gården er ganske farget 🙂

Du må lære deg å bruke sitat-funksjonen kis. Om du ikke siterer det innlegget du vil kommentere, så får man ikke varsel om at du har kommentert et innlegg. Ellers så må du bruke @AL123 når du svarer på et sitat som du copy/paste. Eller vil du ikke at folk skal lese dine kommentarer til deres poster? 

Ser ikke helt relevansen i posten din forøvrig? Dersom denne kunnskapen kommer utelukkende fra amerikanske bilbloggere, hvorfor er Tesla da verdt så mye mer på børs enn de øvrige bilprodusentene? Om de ikke har noe forsprang? Hvorfor betaler de andre produsentene sine mer batteriene sine? Hvorfor har de dårligere effektivitet? Hvorfor har de massevis av tilbakekallinger på sine nye elbiler? Er dette bare fiksjon fra amerikanske bilbloggere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Du må lære deg å bruke sitat-funksjonen kis. Om du ikke siterer det innlegget du vil kommentere, så får man ikke varsel om at du har kommentert et innlegg. Ellers så må du bruke @AL123 når du svarer på et sitat som du copy/paste. Eller vil du ikke at folk skal lese dine kommentarer til deres poster? "

.

.

.

I dont give a shit. Kommenterer gjennom TUs kommentarfelt, ikke gjennom Diskusjon.no, og kommer til å fortsette med det.

"Ser ikke helt relevansen i posten din forøvrig? Dersom denne kunnskapen kommer utelukkende fra amerikanske bilbloggere, hvorfor er Tesla da verdt så mye mer på børs enn de øvrige bilprodusentene? Om de ikke har noe forsprang? Hvorfor betaler de andre produsentene sine mer batteriene sine? Hvorfor har de dårligere effektivitet? Hvorfor har de massevis av tilbakekallinger på sine nye elbiler? Er dette bare fiksjon fra amerikanske bilbloggere?"

1.Verdien til Tesla har ingen sammenheng med børsverdien, det er elementær, og noe enhver megler kunne fortalt deg. De som investerer mtp hva de tror Tesla kommer til å tjene de neste årene blir rundlurt. De som kjøper aksjene gjør det selvsagt pga stor volatilitet.

2. Dersom de betaler mindre for batteriene sine, er det pga. samarbeidet med Panasonic, ikke pga at de har teknologisk forsprang. Men nå finnes det ingen dokumentasjon på at batteriene tesla bruker hverken er bedre eller billigere, tvert i mot. Hvis det var tilfelle ville de dessuten ikke brukt konkurerende batterier i de mest prisgunstige modellene.

3. Hukommelsen din må være veldig kort dersom du ikke har fått med deg alle problemene Tesla har hatt. Tror nok de fleste elbilprodusneter ligger bedre an der, ja

4. Som den eneste med bilteknisk kompetanse her inne foruten undertegnede skrev, skyldes det hovedsaklig frontareal og CW-verdi, hvis en sammenligner med biler i samme prisklasse. På billigere biler skyldes det også manglende og enklere kjøling, selvsagt.

Jepp, mesteparten er nok fiksjon fra amerikanske bilbloggere. Man kjenner igjen de fleste argumentene fra før.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

"Du må lære deg å bruke sitat-funksjonen kis. Om du ikke siterer det innlegget du vil kommentere, så får man ikke varsel om at du har kommentert et innlegg. Ellers så må du bruke @AL123 når du svarer på et sitat som du copy/paste. Eller vil du ikke at folk skal lese dine kommentarer til deres poster? "

.

.

.

I dont give a shit. Kommenterer gjennom TUs kommentarfelt, ikke gjennom Diskusjon.no, og kommer til å fortsette med det.

 

 

Nemlig. Der gav jeg heller ikke en shit om deg noe mer. Så får du bare kose deg i ekkokammeret ditt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 hours ago, AL123 said:

Etter å ha jobbet med kundekontakt aktivt i bilbransjen i 15-20 år, kan jeg ikke se å ha merket noen tendens til noe av det du her skriver. Det gjelder muligens kunder i USA og i nye markeder i Asia, men i Europa er kundene mer opptatt av fit, finish, kvalitetsfølese og design enn noen gang.

En sedan(!!), med "elendig byggekvalitet" har blitt en av tidenes største bil-suksesser i Norge. Du må kanskje begynne å åpne øynene da om du ikke merker noen tendens, og ikke skjønner hvorfor.

Innlegget ditt er nøyaktig hva jeg forventer en pensjonist ville skrevet.

Endret av John-B
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, John-B said:

En sedan(!!), med "elendig byggekvalitet" har blitt en av tidenes største bil-suksesser i Norge. Du må kanskje begynne å åpne øynene da om du ikke merker noen tendens, og ikke skjønner hvorfor.

Innlegget ditt er nøyaktig hva jeg forventer en pensjonist ville skrevet.

At den er populær og dårlig kvalitet er de fleste enige om. 

Bortsett fra enkelte eiere.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (31 minutter siden):

En sedan(!!), med "elendig byggekvalitet" har blitt en av tidenes største bil-suksesser i Norge. Du må kanskje begynne å åpne øynene da om du ikke merker noen tendens, og ikke skjønner hvorfor.

Innlegget ditt er nøyaktig hva jeg forventer en pensjonist ville skrevet.

Folk skjønner da hvorfor? Elbiler er da spennende i seg selv det, og Tesla har gjort at mange "ikke-bil-interesserte" folk har blitt det kun fordi biler plutselig kunne få oppmerksomheten fra typiske "tech-folk",  som ellers kanskje befant seg i Apple/Android diskusjonene eller lignende tidligere.  Noe som er litt tydelig på bloggerne i hvor mange av dem kom ifra angående omtalen rundt Tesla. En av de største av dem, var jo ei "tech" blogger fra mobilsiden. 

Software er noe de fleste får til over tid. Problemet der er kun tiden det tar. Ergo så har Tesla litt dårlig tid på seg for å klare å snu på omtalen og ryktene angående kvalitet og service. For før eller siden så vil det som folk tiltrekkes rundt angående Tesla være tilgjengelig andre steder, dog da med tilhørende kvalitet og service i tillegg, som jo de fleste enes om at er bedre samlet sett. 

Se på EQS og EQE f.eks på hvilken type teknologi de kommer med, så er totalpakken der større selv innenfor det området angående teknologi. Når man så i tillegg får med seg bedre kvalitet, mer luksus, bedre materialer og service tilgjengelig i nærområdet for alle, så kan slike folk kjapt falle ifra. "Tech-folk" er ofte agnostiske angående hvor teknologien kommer ifra, så lenge den kun er best ifølge dem selv.  Som f.eks hoppet mellom nVidia og AMD i alle år mellom når de har vært best. Når nVidia er best, så er dem ekstremt merke-lojale, men så kjapt AMD blir bedre, så hopper dem rundt og beskytter AMD så fingrene fyker på nett. Det samme vil man nok se innenfor teknologibiten hos elbilene over tid også.  

Lenke til kommentar
18 hours ago, TL1000S said:

Prøv å skjønne at ikke alle er opptatt av bremsevæske eller "fin" lakk/panelgaps, men er mest opptatt at elektronikken i en elbil virker. Eller rett og slett bare er fan av teknologi (der Tesla fremdeles ligger foran tradisjonelle bilprodusenter... dessverre vil jeg si). 😒

 

 

For å ikke nevne elbiler som ikke har app støtte...
 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Finnes det? Husker at jeg valgte det bort når jeg kjøpte bil for 9år siden. Kostet noen tusenlapper den gangen for at bilen skulle være online.

Alle biler med Carplay/Auto har jo litt tilgang til en del fine apper, og Volvo/Polestar får jo litt egne versjoner direkte. HERE har nå åpnet opp for full tilgang til deres dataset til å bygge ulike apper, som jo kan være veldig spennende jo flere biler og mobiltelefoner som utnytter dem. 
Xpeng har ei svær "in-car" app store allerede etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Finnes det? Husker at jeg valgte det bort når jeg kjøpte bil for 9år siden. Kostet noen tusenlapper den gangen for at bilen skulle være online.

Tenkte på app for å styre bil.
Nissan Leaf er et god indikasjon på at kanskje ikke alle som vil ha elbil er så teknofile som andre skal ha det til...

Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 11.3.2021 den 11.36):

Hjelper ikke med utstyr om man gir blaffen. Toyota produserte tidligere på den fabrikken og Toyota lager kvalitetsbiler. På tide å slutte å skylde på fabrikken.

Bedre å gjøre som Tesla og feie problemene under teppet før de etter flere år blir tvunget til å fikse problemene.

Evt. de produserer ikke mer enn de regner med å få solgt.

De kjører ikke tradisjonell reklame. I steden får de fans/aksjonærer til å oversvømme sosiale media og premierer "referrals" med Roadster til 2,5 millioner. Hvorvidt de oppnår noe særlig mer enn å overbevise ekkokammeret er et åpent spørsmål. Heller tror jeg de ivrigste skremmer nøytrale kjøpere vekk.

Toyota laget utdaterte, gammeldagse giftbiler. Tesla måtte ta i bruk lokaler som ikke er optimalisert for den type produksjon de har. Det er også derfor de sannsynligvis kommer til å rive fabrikken en gang i fremtiden når kapasiteten ellers er god nok.

Så jo, det hjelper med utstyr. Og dessuten moderne fabrikker i stedet for fabrikker presset inn i utdaterte lokaler.

Artig at du forsvarer Toyota med nebb og klør og mener at når de tilbakekaller haugevis av biler så er det bare positivt, men hvis Tesla tilbakekaller noen biler så er det katastrofe og "bevis" på hvor dårlig Tesla er. Selvmotsigende argumentasjon er alltid så nyttig!

Og så må vi selvsagt slenge inn litt dritt om Tesla-eiere, for det holder ikke å holde seg til saken.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 11.3.2021 den 11.37):

"Merkelig hvordan det alltid er de her på forumet som alltid sier at Tesla ikke har noe forsprang, mens verden sier noe annet. Hvem skal man tro på? Hmm..."

Saken er vel den at de som virkelig er store Teslafans stort sett startet bilinteressen med kjøp av en Tesla. Når de da hentermesteparten av kunnskapen sin hos amerikanske bilblogger, så sier det seg selv at den begrensede kunnskapen der i gården er ganske farget 🙂

Er Cairn Energy Research Advisors amerikanske bilbloggere?  

AL123 skrev (På 11.3.2021 den 11.45):

"Og likevel lager Tesla noen av verdens sikreste biler med toppscore på omtrent alt som er. "

Den eneste publiserte testen med noen verdi er Euro NCAP. Der utfører de 2 kollisjoner. For europeisk typegodkjenning kreves 18, og Volvo mener det ikke er i nærheten av nok, så de krsjer mye mer, og det i verdens overlegent mest avanserte crashlab. Første gang jeg besøkte Volvofabrikken var i 1994, og da var Karosserifabrikken i Torslanda mer moderne og hadde betydelig bedre presisjon enn Teslas Freemontfabrikk er i dag. Når Munro hevder Tesla er 10 år bak resten på karosseri, så sammenligner han med amerikanske fabrikker. De fremste europeiske fabrikkene ligger flere tiår foran.

Nei, som vanlig henger du ikke med. Du er igjen i fortiden. Tesla har toppscore i flere tester. 

AL123 skrev (På 11.3.2021 den 14.46):

Etter å ha jobbet med kundekontakt aktivt i bilbransjen i 15-20 år, kan jeg ikke se å ha merket noen tendens til noe av det du her skriver. Det gjelder muligens kunder i USA og i nye markeder i Asia, men i Europa er kundene mer opptatt av fit, finish, kvalitetsfølese og design enn noen gang.

At du har jobbet i en utdatert bransje gir deg ikke akkurat veldig stor troverdighet her.

Du har ikke peiling på hva du snakker om. Du baserer deg på hva 60-åringer kjøpte av biler for ti år siden.

Det blir som en som har jobbet med hest og kjerre hele livet skal belære folk om biler. LOL.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Toyota laget utdaterte, gammeldagse giftbiler. Tesla måtte ta i bruk lokaler som ikke er optimalisert for den type produksjon de har. Det er også derfor de sannsynligvis kommer til å rive fabrikken en gang i fremtiden når kapasiteten ellers er god nok.

Du får fortsette å innbille deg at elendig kvalitet, skeive karosseriplater og lakk som flasser av i en bilvask skyldes fabrikkbygninger fra 80-tallet.

Og det som er gøy er at samtidig som man prøver å bortforklare en fullstendig mangel på kvalitetskultur med bygninger og utstyr så har Tesla null problem med å flytte store deler av produksjonen ut i åpne telt på parkeringsplassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 12.3.2021 den 12.00):

At den er populær og dårlig kvalitet er de fleste enige om. 

Bortsett fra enkelte eiere.. 

Ja, er det ikke rart at eiere som regel er veldig positive, mens de som aldri har prøvd eller eid en Tesla er de som er mest negative?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Du får fortsette å innbille deg at elendig kvalitet, skeive karosseriplater og lakk som flasser av i en bilvask skyldes fabrikkbygninger fra 80-tallet.

Og det som er gøy er at samtidig som man prøver å bortforklare en fullstendig mangel på kvalitetskultur med bygninger og utstyr så har Tesla null problem med å flytte store deler av produksjonen ut i åpne telt på parkeringsplassen.

Tesla har ikke elendig kvalitet, men det er et faktum at fabrikkbygningen ikke er optimalisert for Teslas produksjon. Det er utdaterte lokaler, og derfor har Tesla tatt lærdom av dette og bygger nå nytt i stedet for å overta utdaterte bygninger.

Teltet du snakker om var en utvidelse av produksjonslokalitetene. Men man kan jo ikke forvente at du kjenner til enkle og grunnleggende fakta som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...