Jump to content
kremt

Tesla og service: Pris for bremser

Recommended Posts

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg anbefaler deg igjen jeg å ta ett kurs i kjemi. For dette kan du ikke. Det er ingenting som heter "lokale kokepunkt" i en væske. Det som påvirker koke temperatur i bremsevæske er vann, for det "utvannes" og derfor synker kokepunktet til væsken. Dette er målbart. 

Jeg har forklart hva jeg prater om angående "lokalt kokepunkt" flere ganger, og har tatt opp rust og gassbobler. 

Du som aldri har t√łmt bremsev√¶ske f√łr burde kanskje gj√łre et fors√łk. Kanskje gj√łr du livet til familien din tryggere ved √• l√¶re hvorfor du burde bytte bremsev√¶ske oftere. Form√•let er selvf√łlgelig √• gj√łre preventiv vedlikehold som gj√łr at feks rust og gassbobler lokalt ved bremsene hvor varmen er ikke kan forekomme f√łr det blir for seint.¬†

 

Share this post


Link to post
oophus skrev (8 minutter siden):

Jeg har forklart hva jeg prater om angående "lokalt kokepunkt" flere ganger, og har tatt opp rust og gassbobler. 

Du som aldri har t√łmt bremsev√¶ske f√łr burde kanskje gj√łre et fors√łk. Kanskje gj√łr du livet til familien din tryggere ved √• l√¶re hvorfor du burde bytte bremsev√¶ske oftere. Form√•let er selvf√łlgelig √• gj√łre preventiv vedlikehold som gj√łr at feks rust og gassbobler lokalt ved bremsene hvor varmen er ikke kan forekomme f√łr det blir for seint.¬†

 

 

Bilene mine g√•r sjeldent over intervallet ditt, s√• det er ikke relevant. Dog kommer jeg til √• m√•le v√¶sken fremover etter √• ha satt meg inn i dette. I tilfelle intervallene bommer... Du burde kanskje pr√łve det ogs√•.

Og igjen, realfag. Det burde du ta opp.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Bilene mine g√•r sjeldent over intervallet ditt, s√• det er ikke relevant. Dog kommer jeg til √• m√•le v√¶sken fremover etter √• ha satt meg inn i dette. I tilfelle intervallene bommer... Du burde kanskje pr√łve det ogs√•.

Mitt? Du mener Kia's og stort sett alle andre? Inkludert de som produserer bremsevæske? 

Gjentatt til det kjedsommelige. Det er greit √• m√•le, men du f√•r ikke et komplett svar. Det gj√łres best ved √• v√¶re prevantiv og bare bytte bremsev√¶sken.¬†

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Og igjen, realfag. Det burde du ta opp.

Hersketeknikker tar jeg som et kompliment. Takk. 

Share this post


Link to post
oophus skrev (9 minutter siden):

Mitt? Du mener Kia's og stort sett alle andre? Inkludert de som produserer bremsevæske? 

Gjentatt til det kjedsommelige. Det er greit √• m√•le, men du f√•r ikke et komplett svar. Det gj√łres best ved √• v√¶re prevantiv og bare bytte bremsev√¶sken.¬†

Hersketeknikker tar jeg som et kompliment. Takk. 

Helt enig, gjentatt til det kjedsommelige bare synd det kun har kommet p√•stander uten noe bevis ūüėē

En er preventiv med å måle regelmessig(så mye som mulig) da vannlekkasje kan oppstå når som helst og kokepunkt synker. 

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

En er preventiv med å måle regelmessig(så mye som mulig) da vannlekkasje kan oppstå når som helst og kokepunkt synker. 

Eller du kan koke v√¶sken og f√• gassbobler med damp, som igjen kan starte prosessen med rusting. Jo eldre v√¶sken blir, jo st√łrre blir denne sannsynligheten.¬†

Kun m√•ling av kokepunkt vil ikke gi deg et svar p√• om det allerede har kokt eller ikke. Ny v√¶ske vil v√¶re bedre etter X km eller Y √•r n√•r produsenter putter sannsynligheten for kok h√ły nok kun basert p√• antall sjanser for kok basert p√• km stand, eller tid for en v√¶ske som elsker √• ta til seg fuktighet over tid.¬†

Jo oftere du m√•ler og gj√łr det lukkede systemet "ikke lukket" , jo mer kontaminert blir v√¶sken.¬†

Skal du m√•le v√¶sken hver dag for √• v√¶re prevantiv, s√• gj√łr du deg selv en bj√łrnetjeneste.¬†

Share this post


Link to post
oophus skrev (3 minutter siden):

¬†Jo oftere du m√•ler og gj√łr det lukkede systemet "ikke lukket" , jo mer kontaminert blir v√¶sken.¬†

Skal du m√•le v√¶sken hver dag for √• v√¶re prevantiv, s√• gj√łr du deg selv en bj√łrnetjeneste.¬†

Absolutt enig i dette, men det vill du da altså måle. At det er for mye vann i væsken. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Marzo skrev (På 9.3.2021 den 9.19):

Fordi man må måle væske ute ved caliper.

Har du dokumentasjon p√• dette? Gjerne en artikkel av typen 'verksted X har gjort grundige m√•linger p√• bremsev√¶sken de¬†har tappet av 100 biler og funnet f√łlgende'.

Marzo skrev (På 9.3.2021 den 9.19):

Kostnaden på bremsevæske er så lav at man bytter for å være trygg.

Bremsevæsken er billig, arbeidet er det ikke.

  • Like 2

Share this post


Link to post

For en bil p√• bukk kan det da ikke ta mer enn 15 minutter med trykkluft og proft verkt√ły. N√•r en amat√łr i en garasje bruker en knapp time og minimale verkt√ły p√• det. Hva de fakturerer er derimot en helt annen sak, det g√•r ikke n√łdvendigvis s√• mye p√• selve kostnaden.

Share this post


Link to post
2 hours ago, kremt said:

For en bil p√• bukk kan det da ikke ta mer enn 15 minutter med trykkluft og proft verkt√ły. N√•r en amat√łr i en garasje bruker en knapp time og minimale verkt√ły p√• det. Hva de fakturerer er derimot en helt annen sak, det g√•r ikke n√łdvendigvis s√• mye p√• selve kostnaden.

VW fakturerte meg 950kr. inkl. MVA. Arbeid og væske.

  • Like 1

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (17 minutter siden):

VW fakturerte meg 950kr. inkl. MVA. Arbeid og væske.

Vel, er handbremsen bak og p√• skivene. Dei som er utsatt fra framjulenes saltt√•ke, dra den litt p√• 2 minutter f√łr Du er heime.

 

Quik - fix. Og s√•ledes vil¬†den ikke gl√łmmes √• blitt tat av.

Obs ! Ikke gl√łm √• sl√• av padden, den kan dra¬†20W

Edited by Halvor S√łlvberg- the MOV

Share this post


Link to post
13 hours ago, Kahuna said:

Har du dokumentasjon p√• dette? Gjerne en artikkel av typen 'verksted X har gjort grundige m√•linger p√• bremsev√¶sken de¬†har tappet av 100 biler og funnet f√łlgende'.

Det er som nevnt hundre ganger n√• ikke en praksis som gj√łres, s√• vanskelig √• finne dokumentasjon p√• det.¬†
Men hvis du gj√łr jobben selv s√• ser du veldig enkelt hvor stor forskjell det er p√• misfargingen av v√¶sken som kommer ut f√łrst i systemet, vs den som kommer p√• slutten. Bruk gjerne en gjennomsiktig slange n√•r du lufter s√• kan du b√•de f√łlge med p√• kvaliteten og samtidig se etter luftbobbler som man ikke vil ha i systemet.¬†

Quote

Bremsevæsken er billig, arbeidet er det ikke.

Det er mitt argument. Derfor er det ingen som gjenbruker gammel bremsevæske.. Sånn sett er vi enige!

Share this post


Link to post
Guest Slettet+6132
Quote

Tesla er ikke engang et tech-selskap. Consumer cyclical. Stampe ut biler og sette sammen 8000 laptopceller i en pakke er ikke s√• unikt. Hvis de har gjort det fra bunn kan hvem som helst som klarer √• skaffe nok kapital gj√łre det. Vi lever i en verden der kapital er gratis eller man s√•g√•r f√•r betalt for det.

Dette var den opprinnelige posten i tråden.
Jeg tolker det som generell "Tesla-bashing" og ikke veldig relevant til trådens tittel annet enn nettopp... "Tesla-bashing". Går dere aldri lei?
Nå er det 14 sider med kverulering om det å sjekke kokepunkt på bremsevæsken (i beholderen) vs å alltid skifte bremsevæske på faste intervalller.
Der fokus er p√• at Tesla/Tesla-verksteder ikke gj√łr det slik (en) debattant mener det alltid skal gj√łres. Dvs aldri sjekke.. bare bytte.
Noe som sikkert er lurt n√•r man f√łrst er inne til service og ikke bryr seg om hverken tidsforbruk eller verkstedregningen (verksted/kunde).

Edited by Slettet+6132

Share this post


Link to post
6 hours ago, Salvesen. said:

Her er stort sett det meste en trenger av service med priser.

Screenshot_20210329-103620__01.jpg

De burde vel ha testa bremsevæska og

Share this post


Link to post

Bare for √• underst√łtte det som Opphus og marzo sier om bremsev√¶ske .

Til dere som maser om bevis. Det er gjort vitenskaplige studier av dette som konkluderer med akkurat det som er gjentatt gang på gang av overnevnte.
http://www.astrj.com/THE-RESEARCH-ON-AGEING-OF-GLYCOL-BASED-BRAKE-FLUIDS-OF-VEHICLES-IN-OPERATION,65113,0,2.html

S√• kan denne bremsev√¶ske diskusjonen legges d√łd.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
onkel_jon skrev (7 timer siden):

De burde vel ha testa bremsevæska og

Tipper det inngår i bremseservice:) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 4/5/2021 at 12:57 AM, syar2003 said:

Bare for √• underst√łtte det som Opphus og marzo sier om bremsev√¶ske .

Til dere som maser om bevis. Det er gjort vitenskaplige studier av dette som konkluderer med akkurat det som er gjentatt gang på gang av overnevnte.
http://www.astrj.com/THE-RESEARCH-ON-AGEING-OF-GLYCOL-BASED-BRAKE-FLUIDS-OF-VEHICLES-IN-OPERATION,65113,0,2.html

S√• kan denne bremsev√¶ske diskusjonen legges d√łd.

Det kan v√¶re lurt √• lese kildene sine. Ingen har p√•st√•tt at bremsev√¶ske ikke tenderer til √• bli d√•rligere¬†d√•rligere over tid. Sp√łrsm√•let er *hvor fort* det skjer.

Utifra studien du linker til ser man at alle tester av bremsevæsken på 38 biler over tre år viser resultater over anbefalt minimum på 155C. Altså alle bilene hadde fortsatt OK bremsevæske etter tre år. Og bremsevæsken ikke var ny på alle bilene når studien begynte. Altså noen biler hadde bremsevæske som var fortsatt ok etter trolig 4+ år.

Studien viser også en betydelig variasjon i hvor raskt bremsevæsken blir dårlig fra bil til bil. Det ser ut som det er i hvert fall en faktor på to som skiller. Altså på noen biler kan man anta bremsevæsken blir dårlig på f.eks 4 år, andre på f.eks 8 år.

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det kan v√¶re lurt √• lese kildene sine. Ingen har p√•st√•tt at bremsev√¶ske ikke tenderer til √• bli d√•rligere¬†d√•rligere over tid. Sp√łrsm√•let er *hvor fort* det skjer.

Utifra studien du linker til ser man at alle tester av bremsevæsken på 38 biler over tre år viser resultater over anbefalt minimum på 155C. Altså alle bilene hadde fortsatt OK bremsevæske etter tre år. Og bremsevæsken ikke var ny på alle bilene når studien begynte. Altså noen biler hadde bremsevæske som var fortsatt ok etter trolig 4+ år.

Studien viser også en betydelig variasjon i hvor raskt bremsevæsken blir dårlig fra bil til bil. Det ser ut som det er i hvert fall en faktor på to som skiller.

 

Det kanskje viktigste poenget i testen linket til her er f√łlgende:¬†

Quote

It should be note that the boiling point of the brake fluid in the actuators (i.e. in the brake callipers) is much lower than measured in the coolant expansion tank.

Det er nettopp grunnen til hvorfor Tesla sin praksis ikke er god nok.

 

Quote

Altså på noen biler kan man anta bremsevæsken blir dårlig på f.eks 4 år, andre på f.eks 8 år.

Nå er vi tilbake til å fortelle deg om prevantivt vedlikehold og at bremser ikke vedlikeholdes ut i fra behov. 
Hvis bremsev√¶ske er d√•rlig etter 4 √•r s√• m√• den byttes f√łr det har g√•tt 4 √•r..¬†
 

Edited by Marzo
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Marzo skrev (2 minutter siden):

 

Det kanskje viktigste poenget i testen linket til her er f√łlgende:¬†

Det er nettopp grunnen til hvorfor Tesla sin praksis ikke er god nok.

 

Nå er vi tilbake til å fortelle deg om prevantivt vedlikehold og at bremser ikke vedlikeholdes ut i fra behov. 
Hvis bremsev√¶ske er d√•rlig etter 4 √•r s√• m√• den byttes f√łr det har g√•tt 4 √•r..¬†
 

Om du leser forskningsrapporten er det bare en påstand fra deres side også. Alle deres målinger er gjort i tank og de har ingen referert kilde til kokepunkt rundt calipere. Altså samme som denne tråden.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...