Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 minutt siden):

Det er ikke nedlatende å bli fortalt at man ikke kan noe. Og du har fått ganske mange «bevis» som du prøvde å bortvise med et videoklipp. 
Nå er ikke bevisene gode nok.  
De er det, men du forstår det bare ikke. 

Det kan ingen her hjelpe deg med 

 

Nei jeg har ikke fått ett eneste bevis på at måling ikke fungerer basert på forskning. Det er jo det som er problemet, det er bare påstander. Så jeg kan like godt snu det i rundt at det er du som ikke kan noe... 

Videoklippet var ett bevis på at dette blir gjort av fagfolk, noe du påsto ikke fantes. Foruten slemme Tesla da. Men der tok du feil der også, du kan ingenting... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (2 minutter siden):

Jeg sa jeg tviler på at du klarer å finne noen som faktisk kjører gjenbruk på bremsevæske. Om du tenker at dette er en god íde, så ville det vært tydelig i praksis allerede ved at noen gjorde nettopp dette. 

Så er spørsmålet, om du ikke klarer å finne noen som gjør dette, hva sier det om idéen? 

Nei det sier vell at det dere sier om måling er feil da, for det holder å måle rett i tank som Tesla er åpne om og kia for den del. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

Har jeg ikke tenkt å gjøre heller, ser heller ikke relevansen. Du svarte ikke på spørsmålet, av åpenbare grunner for det beviser at det du lirer av deg ikke gir noen mening i den store sammenhengen. 

Når man har gjort det så vet man ganske godt hvorfor man skal bytte. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei det sier vell at det dere sier om måling er feil da, for det holder å måle rett i tank som Tesla er åpne om

Jeg har allerede forklart deg hvorfor man kan kikke litt i tanken. 

1. Niåvet? Er den for lavt, så har man ei lekkasje. Da har sjåføren allerede kjørt med garantert lavt kokepunkt et sted i systemet og man må ta affære, og undersøke.  
2. Farge/grums? Samme opplegg. Har dette nådd tanken, så har sjåføren allerede kjørt med garantert lavt kokepunkt på steder i systemet, siden det også har nådd tanken, og man må ta affære, og undersøke. 

Måler du kokepunkter i tanken, så er ikke det noen garanti for hva kokepunktet er ellers i systemet. Det må da du også forstå basert på hvordan vann kan havne i systemet? 

 

Salvesen. skrev (3 minutter siden):

kia for den del. 


Kia bytter bremsevæske hvert andre år... Som anbefalt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (4 minutter siden):

Jeg har allerede forklart deg hvorfor man kan kikke litt i tanken. 

1. Niåvet? Er den for lavt, så har man ei lekkasje. Da har sjåføren allerede kjørt med garantert lavt kokepunkt et sted i systemet og man må ta affære, og undersøke.  
2. Farge/grums? Samme opplegg. Har dette nådd tanken, så har sjåføren allerede kjørt med garantert lavt kokepunkt på steder i systemet, siden det også har nådd tanken, og man må ta affære, og undersøke. 

Måler du kokepunkter i tanken, så er ikke det noen garanti for hva kokepunktet er ellers i systemet. Det må da du også forstå basert på hvordan vann kan havne i systemet? 

 


Kia bytter bremsevæske hvert andre år... Som anbefalt. 

 

Har ikke sagt noe i mot å kikke i tanken jeg?  Men det er påstanden om måling som ikke er QED, det venter jeg fortsatt på. Det hjelper ikke å stille spørsmålet tilbake til meg. 

Ikke i videoen som viser de to service intervallene bilen har, det er ikke nevnt noen plass. I alle fall ikke det jeg har hørt, du må gjerne finne det frem. Det de sier er at de måler. Jeg forstår at det står i instruksjonsboken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men det er påstanden om måling som ikke er QED, det venter jeg fortsatt på. Det hjelper ikke å stille spørsmålet tilbake til meg. 

Måten gass og vann entrer vesken er jo forklarelsen på hvorfor måling ikke er godt nok fra kun et punkt i systemet? 

 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ikke i videoen som viser de to service intervallene bilen har, det er ikke nevnt noen plass. I alle fall ikke det jeg har hørt, du må gjerne finne det frem. Det de sier er at de måler. Jeg forstår at det står i instruksjonsboken. 

Om de har vist to ulike service intervaller så er det uansett viktig å se hvor langt bilene har gått, og sjekke det opp mot tabellen.. I 50% av tilfellene så sjekker de kun beholderen og måler, mens i de resterende gangene, så bytter dem altså væsken basert på instruksjonsboka, som bevist gjennom tabellen.. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Måten gass og vann entrer vesken er jo forklarelsen på hvorfor måling ikke er godt nok fra kun et punkt i systemet? 

 

Om de har vist to ulike service intervaller så er det uansett viktig å se hvor langt bilene har gått, og sjekke det opp mot tabellen.. I 50% av tilfellene så sjekker de kun beholderen og måler, mens i de resterende gangene, så bytter dem altså væsken basert på instruksjonsboka, som bevist gjennom tabellen.. 

De viser de to servicene de har, du kan se hele filmen selv så blir det klart for deg. Jeg venter enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De viser de to servicene de har, du kan se hele filmen selv så blir det klart for deg. Jeg venter enda. 

Bilen er 1 år gammelt. Ved 24k km så vil dem altså bytte bremsevæsken som normalt. For videoen og tidspunktet bilen er inne på, så gjør dem altså ikke det, som forventet og kjører bare visuell test og sjekker vann-nivået. For en bil som er gått rundt i 1 år, så er det helt naturlig at den ser fin og grei ut, og de gjør ikke noe mer med det. 

Man skal bytte bremsevæske hvert andre år ca, eller per 24k km, eller 30k kilometere i følge illustrajsonen du har sett, og det stemmer greit overrens med at de ikke gjør dette i videoen din, siden bilen som sagt kun er 1 år gammel, og hadde gått ca 12k km. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Bilen er 1 år gammelt. Ved 24k km så vil dem altså bytte bremsevæsken som normalt. For videoen og tidspunktet bilen er inne på, så gjør dem altså ikke det, som forventet og kjører bare visuell test og sjekker vann-nivået. For en bil som er gått rundt i 1 år, så er det helt naturlig at den ser fin og grei ut, og de gjør ikke noe mer med det. 

Man skal bytte bremsevæske hvert andre år ca, eller per 24k km, eller 30k kilometere i følge illustrajsonen du har sett, og det stemmer greit overrens med at de ikke gjør dette i videoen din, siden bilen som sagt kun er 1 år gammel, og hadde gått ca 12k km. 

Ja den er 1 år gammel og midt i mellom de to servicene som de forklarer. Men i forklaringen får jeg aldri med meg at verken måling er fyfy eller at de bytter neste gang? Den hadde ikke gått ca 12 000? Den hadde gått ca midt i mellom de to servicene. Det er 15 000 og 30 000, det gir 22500 km. Rart de ikke byttet da når du mener en skal gjøre det på 24 plutselig. Det er jo bare 1500 km til. Rare greier det her altså. 

image.png.c5cea33a97eeb7b03a9fb8ec1d63c157.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Den hadde ikke gått ca 12 000? Den hadde gått ca midt i mellom de to servicene. Det er 15 000 og 30 000, det gir 22500 km. Rart de ikke byttet da når du mener en skal gjøre det på 24 plutselig. Det er jo bare 1500 km til. Rare greier det her altså. 

Måtte sjekke igjen, og vi bommer begge to. Han sier den er gått ca 16 500 km. 
Altså er det et stykke til 30 000km, og 24 måneder for den bilen. 

Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Rart de ikke byttet da når du mener en skal gjøre det på 24 plutselig. Det er jo bare 1500 km til. Rare greier det her altså. 

De jobber på et verksted med tilgangen til å gjøre dette hver enste arbeidsdag når man nærmer seg punktet hvor man skal bytte bremsevæske på egen bil. 

Det å diskutere hvorfor kun måling av bremsevæsken ikke er tilstrekkelig når man nærmer seg anbefalt bytte begynner å bli håpløst. 

Hvordan kommer vann og luft seg inn i systemet? Svarer du på dette, og du har rett, så svarer du automatisk på hvorfor en måling i tanken ikke gir deg nok sikkerhet til å vite nok om væsken i hele systemet. Kokepunktet i tanken kan altså ha et høyere kokepunkt enn væsken innover i systemet. Man bytter alt for å minimere risiko, og det er derfor det er slik at anbefalt tidsaspekt mellom bytte er satt til slike intervaller. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

 

Sitat

Måtte sjekke igjen, og vi bommer begge to. Han sier den er gått ca 16 500 km. 
Altså er det et stykke til 30 000km, og 24 måneder for den bilen. 

jeg bommer ikke, han sier den har gått midt i mellom de to intervallene de skal vise. Så da må de følge noen andre intervaller enn det dere har vist til tidligere, det er jo interessant. 

Sitat

Hvordan kommer vann og luft seg inn i systemet? Svarer du på dette, og du har rett, så svarer du automatisk på hvorfor en måling i tanken ikke gir deg nok sikkerhet til å vite nok om væsken i hele systemet. Kokepunktet i tanken kan altså ha et høyere kokepunkt enn væsken innover i systemet. Man bytter alt for å minimere risiko, og det er derfor det er slik at anbefalt tidsaspekt mellom bytte er satt til slike intervaller.

Hvordan noe som helst kommer inn i ett system er på grunn av at det er en åpning som er større enn atomet som trenger inn. Litt som når en trenger hydrogenventil i en klokke om en skal dykke dypt. Det trenger inn, men ikke alt annet på grunn av størrelse. Jeg venter fortsatt på forskningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

jeg bommer ikke, han sier den har gått midt i mellom de to intervallene de skal vise. Så da må de følge noen andre intervaller enn det dere har vist til tidligere, det er jo interessant. 

Se videoen fra 1:56. Han sier at bilen der har gått 16 500 km. 
 

Det er jo ikke interessant at folk som jobber på verskted ikke treffer km stand og/eller tidspunkt nøyaktig for service på egne biler? De får ledig tid i bukken og kaster ofte egne biler opp dit for å mekke litt og gjøre vedlikehold når de uansett ikke har andre biler inne. 

 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Hvordan noe som helst kommer inn i ett system er på grunn av at det er en åpning som er større enn atomet som trenger inn. Litt som når en trenger hydrogenventil i en klokke om en skal dykke dypt. Det trenger inn, men ikke alt annet på grunn av størrelse.

Så hvis vann/luft trenger inn i ei lekkasje i systemet bak i bilen, hvordan får du sjekket kokepunktet ved dette stedet ved å måle væsken fremme i beholderen? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (37 minutter siden):

Se videoen fra 1:56. Han sier at bilen der har gått 16 500 km. 
 

Det er jo ikke interessant at folk som jobber på verskted ikke treffer km stand og/eller tidspunkt nøyaktig for service på egne biler? De får ledig tid i bukken og kaster ofte egne biler opp dit for å mekke litt og gjøre vedlikehold når de uansett ikke har andre biler inne. 

 

Så hvis vann/luft trenger inn i ei lekkasje i systemet bak i bilen, hvordan får du sjekket kokepunktet ved dette stedet ved å måle væsken fremme i beholderen? 

Sitat

Se videoen fra 1:56. Han sier at bilen der har gått 16 500 km. 

image.png.d0078aa74587ea857392c15b33cce98e.png

Ja der ser en jo at intervallene er ikke som vist tidligere. En ser også at det står "Inspect brake fluid", ikke replace. Så ja.... Ikke så mye mer å diskutere der.. 

 

Sitat

Så hvis vann/luft trenger inn i ei lekkasje i systemet bak i bilen, hvordan får du sjekket kokepunktet ved dette stedet ved å måle væsken fremme i beholderen? 

Altså sånn på molekylært nivå vill en hygroskopisk væske blande seg med vannmolekylene og danne bindinger.  Som Na2CO3 som ett eksempel. Og slike bindinger holder seg ikke på en plass... Så hele væsken vill etter hvert som lekkasjen er aktiv inneholde en del vann. Som igjen kan måles alle plasser i systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja der ser en jo at intervallene er ikke som vist tidligere. En ser også at det står "Inspect brake fluid", ikke replace. Så ja.... Ikke så mye mer å diskutere der.. 

Dette virker i så fall som cherry picking. Du velger å ta en random video på nett, og setter to streker under den, mens du ignorerer Kia sin egen intervall og liste for ting de gjør der, i tillegg til generelle anbefalinger overalt ellers på nett? Om du klarer å finne et unntak, så er det fremdeles et unntak med avvik fra anbefalte prosedyrer. De ville jeg holdt meg unna.

Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Altså sånn på molekylært nivå vill en hygroskopisk væske blande seg med vannmolekylene og danne bindinger.  Som Na2CO3 som ett eksempel. Og slike bindinger holder seg ikke på en plass... Så hele væsken vill etter hvert som lekkasjen er aktiv inneholde en del vann. Som igjen kan måles alle plasser i systemet.

Ja, jo lengre tid man har hatt lekkasje jo verre blir det jo. Når dette er synlig i beholderen, så har du altså kjørt rundt ei god stund med høyere risiko for å miste bremsene ved nødstilfeller. 

Om du har hatt kok ved en hard nedbremsning, og systemet er tett, så kan du ha fått kokt opp vannet som vesken uansett tar til seg fra kondens der hvor temperaturen har vært høy nok til det. Da vil du ikke like lett se at dette skiftes rundt og blir synlig like kjapt i beholderen. Altså kan du ha lavere koketemperatur der lokalt, enn det du måler i beholderen. Enig? Eller uenig? 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Dette virker i så fall som cherry picking. Du velger å ta en random video på nett, og setter to streker under den, mens du ignorerer Kia sin egen intervall og liste for ting de gjør der, i tillegg til generelle anbefalinger overalt ellers på nett? Om du klarer å finne et unntak, så er det fremdeles et unntak med avvik fra anbefalte prosedyrer. De ville jeg holdt meg unna.

Ja, jo lengre tid man har hatt lekkasje jo verre blir det jo. Når dette er synlig i beholderen, så har du altså kjørt rundt ei god stund med høyere risiko for å miste bremsene ved nødstilfeller. 

Om du har hatt kok ved en hard nedbremsning, og systemet er tett, så kan du ha fått kokt opp vannet som vesken uansett tar til seg fra kondens der hvor temperaturen har vært høy nok til det. Da vil du ikke like lett se at dette skiftes rundt og blir synlig like kjapt i beholderen. Altså kan du ha lavere koketemperatur der lokalt, enn det du måler i beholderen. Enig? Eller uenig? 

Det er ikke cherrypicking da jeg heletiden har referert til at det gjøres hos denne forhandleren. Og hele poenget var å poengtere at det finnes folk som måler, noe "eksperten" var totalt uenig i.

Det vill gjøre bindinger så lenge det er nok atomer og vill mer eller mindre være likt over hele sysyemet relativt raskt. Om du er uenig og mener det er store problemer med lokale issues med vann i bremsevæske så må du gjerne vise til det altså. Fagartikkel/forskning såklart. 

Vet at den andre eksperten ikke har hatt realfag, men trodde virkelig du hadde det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 timer siden):

Det er ikke cherrypicking da jeg heletiden har referert til at det gjøres hos denne forhandleren. Og hele poenget var å poengtere at det finnes folk som måler, noe "eksperten" var totalt uenig i.

Det blir cherrypicking når du velger å tolke ei video, og anta at dette er det eneste de gjør hver gang en bil skal inn til service. Spesielt når bilen fremdeles er innenfor marginene for når bremsevæske skal byttes. Den har gått 16500km. Ifølge Kia selv, så er det altså ei stund til 30 000km og normal tidspunkt for bytte av bremsevæske. 

Salvesen. skrev (15 timer siden):

Det vill gjøre bindinger så lenge det er nok atomer og vill mer eller mindre være likt over hele sysyemet relativt raskt.

Hvor lang tid tar det fra du har kok i et lukket system til målt kokepunkt er likt gjennom hele systemet mener du? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

Det blir cherrypicking når du velger å tolke ei video, og anta at dette er det eneste de gjør hver gang en bil skal inn til service. Spesielt når bilen fremdeles er innenfor marginene for når bremsevæske skal byttes. Den har gått 16500km. Ifølge Kia selv, så er det altså ei stund til 30 000km og normal tidspunkt for bytte av bremsevæske. 

Hvor lang tid tar det fra du har kok i et lukket system til målt kokepunkt er likt gjennom hele systemet mener du? 

De sier selv at de skal vise de to servicene de tar, og de viser de skriftlig. Det er ikke cherrypicking, det er fakta. Men det vill dere ikke innse såklart. Det finnes faktisk verksted som kun sjekker, og det er beviselig vist til nå. 

Bare vis til kilder dere, så er det så mye lettere. Så slipper jeg å løse kjemi oppgavene deres hele tiden... Makan til mas. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...