Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man åpner luftenippelen på en calliper så vil det begynne å dryppe. Det vil dryppe til det ene kammeret i reservoaret er tomt.

Men hvis man tar av reservoar lokket og blokkerer med håndbaken så vil det slutte å dryppe. Væska blir hengede i vakum.

Så "tett" er gummipakningen under lokket.

Og hvis man måler bremsevæska ute i callipere og sammenligner det med væska i reservoaret så vil man se at kokepunktet er høyere ute ved calliper, selvom væska er møkkete og stygg.

Og hva er det som skjer når man suger litt på hver luftenippel, suger til væska blir blank, og etterfyller en dæsj i reservoaret?

Jo man suger den dårlige væska ut til hjulene og bilen er mer trafikkfarlig etter bremsevæskebytt. Jeg har sett 11 bremsevæskeskift på 1 liter bremsevæske hos merkeforhandler. Alt handler om å søle litt rundt nipplene og øke kokepunktet i reservoaret fordi det er der man måler.

Hvorfor er ikke dette livsviktige kokepunktet en PKK mangel?? Kontrollinnstruksen er jo utviklet av EU og en enorm database.

Hvor ofte har dere egentlig opplevd damp-lås??

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 4/6/2021 at 12:46 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Man må anta Tesla vet alt om dette og kompanserer for det i sine vurderinger for hva som er en god måling av bremsevæsken.

Selv 2 år gammel bremsevæske er ikke god nok når man skal stoppe såpass tung bil.
Heldigvis er svært kompetent fører her, hadde det vært snakk om en uerfaren sjåfør kunne det gått riktig galt!

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...