Jump to content
kremt

Tesla og service: Pris for bremser

Recommended Posts

Tesla er ikke engang et tech-selskap. Consumer cyclical. Stampe ut biler og sette sammen 8000 laptopceller i en pakke er ikke så unikt. Hvis de har gjort det fra bunn kan hvem som helst som klarer å skaffe nok kapital gjøre det. Vi lever i en verden der kapital er gratis eller man sågår får betalt for det.

  • Like 2

Share this post


Link to post
kremt skrev (21 timer siden):

Tesla er ikke engang et tech-selskap. Consumer cyclical. Stampe ut biler og sette sammen 8000 laptopceller i en pakke er ikke så unikt. Hvis de har gjort det fra bunn kan hvem som helst som klarer å skaffe nok kapital gjøre det.

Ha ha, ja vi ser jo hvor lett det er for andre bilprodusenter. De har jo ingen problemer med det i hele tatt, ikke sant? 😂

  • Like 6

Share this post


Link to post

De vil nok ikke egentlig lage slike biler da fortjenesten i starten er veldig dårlig. Men de blir tvunget pga nye utslippskrav Gi det litt tid så tror jeg bilprodusentene kan virkelig elske slike biler da de kan forkorte levetiden til ca 10-12 år, mot forventet fossilbil levetid på kanskje 15. Det er aldri noen gratis lunsj, før eller siden må noen plukke opp regningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
16 minutes ago, kremt said:

De vil nok ikke egentlig lage slike biler da fortjenesten i starten er veldig dårlig. Men de blir tvunget pga nye utslippskrav Gi det litt tid så tror jeg bilprodusentene kan virkelig elske slike biler da de kan forkorte levetiden til ca 10-12 år, mot forventet fossilbil levetid på kanskje 15. Det er aldri noen gratis lunsj, før eller siden må noen plukke opp regningen.

Ikke bare fortjenesten i starten som er dårlig. De vil jo også tape ganske mye på service.

Elbiler krever jo ingen/lite service så de taper jo masse der og.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

En mekaniker sa nylig det helt motsatte. Det var noe av det de tjente mest på. Årlig service til 3-4 tusen, tar 30 min, maks 500 i materialer. Langt mer profitt enn PKK og fossile servicer.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
4 minutes ago, kremt said:

En mekaniker sa nylig det helt motsatte. Det var noe av det de tjente mest på. Årlig service til 3-4 tusen, tar 30 min, maks 500 i materialer. Langt mer profitt enn PKK og fossile servicer.

Men hva innebærer den "årlige servicen"? Er den nødvendig? Den vil nok bli unødvendig på sikt iallefall. Å sparke i dekkene og "måle batterihelse" selv om den står i bilens skjerm kan de vel ikke gjør i alt for mange år før noen reagerer.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

En kort sjekkliste ala pkk er vel det jeg forventer, nullstille service indikator, evt bytte kabinfilter, mulig sw oppdatering på visse biler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Just now, kremt said:

En kort sjekkliste ala pkk er vel det jeg forventer, nullstille service indikator, evt bytte kabinfilter, mulig sw oppdatering på visse biler.

Dra på service for å nullstille serviceindikatoren? 😅

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (20 minutter siden):

En mekaniker sa nylig det helt motsatte. Det var noe av det de tjente mest på. Årlig service til 3-4 tusen, tar 30 min, maks 500 i materialer. Langt mer profitt enn PKK og fossile servicer.

Jeg har vel hørt akkurat det motsatte, at oljeskift er 'pølse og brød'' for bilverkstedene, enkel jobb med høy margin.

Har en bekjent i ledelsen her og oljeskift var en av tingene han nevnte:

Bilforhandleren Bertel O. Steen kutter 200 årsverk – E24

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Hvordan kan 30 min service for 3000 ikke være butikk for et verksted, med nesten null i utlegg? BOS har forresten gått ganske dårlig de senere årene, er nok for mange direktører og mellomledere.

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (42 minutter siden):

Hvordan kan 30 min service for 3000 ikke være butikk for et verksted, med nesten null i utlegg? BOS har forresten gått ganske dårlig de senere årene, er nok for mange direktører og mellomledere.

Om de virkelig tar 3000 for ikkeno er det bare et tidspørsmål før de blir avslørt og kundene går til tredjepart. 

Sjekket for min egen bil (Tesla Model 3) og der er service litt mer omfattende enn 'ikkeno'. Dessuten trengs den bare ta hvert andre år.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Kahuna said:

Om de virkelig tar 3000 for ikkeno er det bare et tidspørsmål før de blir avslørt og kundene går til tredjepart. 

Sjekket for min egen bil (Tesla Model 3) og der er service litt mer omfattende enn 'ikkeno'. Dessuten trengs den bare ta hvert andre år.

Har ikke Tesla årlig bremseservice og firehjulskontroll? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
39 minutes ago, trikola said:

Does my car require an annual maintenance service?

Your Tesla does not require annual maintenance and regular fluid changes. Please check your Owner’s Manual for latest maintenance recommendations for your Tesla.

 

If I choose not to service my Tesla car, will this void my warranty?

Your New Vehicle Limited Warranty or Used Vehicle Limited Warranty will not be affected if recommended service is not performed.

Jeg tar denne annbefalte servicen på bilen min selv. Luftfilter og viskere får man kjøpt hos Tesla shop.

Man kan alltids få Tesla til å gjøre det om man ikke orker selv. Men hos andre merker et det ett krav at man leverer inn bilen på service for å beholde garantien.

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Marzo skrev (1 time siden):

Har ikke Tesla årlig bremseservice og firehjulskontroll? 

Det er vell en anbefaling. Dog grise billig. Betalte en tusenlapp sist år. Vell verdt penger. Filter tar jeg selv.

  • Like 2

Share this post


Link to post
kremt skrev (4 timer siden):

En mekaniker sa nylig det helt motsatte. Det var noe av det de tjente mest på. Årlig service til 3-4 tusen, tar 30 min, maks 500 i materialer. Langt mer profitt enn PKK og fossile servicer.

Betalte 1000 kroner for bremseservice og hjul kontroll sist år. Tesla haugesund. Har kvitteringen også. Så billig at det ikke svarer seg å begynne selv engang. Filteret tar jeg dog selv. Latterlig enkelt og billig. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
2 hours ago, Complexity said:

Nei, de bare annbefaler det.

Kan kjøre i 8 år uten å gjøre noe og det vil ikke påvirke garantien.

Men man får avslått garanti på bremser og dekk hvis det ikke er utført?

  • Like 1

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Salvesen. said:

Betalte 1000 kroner for bremseservice og hjul kontroll sist år. Tesla haugesund. Har kvitteringen også. Så billig at det ikke svarer seg å begynne selv engang. Filteret tar jeg dog selv. Latterlig enkelt og billig. 

Det var sykt billig, var nok ikke vanlig pris du fikk da.

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (6 minutter siden):

Det var sykt billig, var nok ikke vanlig pris du fikk da.

Oppgitt som vanlig pris uten rabatt. Men var sykt billig ja:) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Man bør også få skiftet bremsevæske hvert 2. år som er produsentens anbefaling. 
At Tesla ikke følger dette er svært risikabelt. 

Men kan det være en taktikk for å ikke belaste service senterene mer enn nødvendig?
Og kravene vil bli tilbakeført etterhvert som kapasiteten normaliserer seg?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...