Gå til innhold

Tesla og service: Pris for bremser


kremt

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Marzo said:

Man vedlikeholder ikke bremser ut i fra behov. Når bremsene slutter å virke så er det altså for sent å tenke på vedlikehold.. 

Men ja bil er ikke bra for miljøet. På ingen måte. 

Så om bremsene og bremsevesken er tipp-topp og det ikke er behov for å gjøre noe - så skal man altså gjøre vedlikehold alikevell?

Siden man ikke vedlikerholder bremser ut fra behov?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Salvesen. said:

Kia(som ett eksempel) måler kun i tank/reservoaret

https://youtu.be/FeK_ZpkIxn8

Nei Kia har bytte hver 2. år.. Side 452 i bilens instruksjonsbok. 
image.png.a2472c31e04190dcce4e5d08eea809f0.png

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/20-09-30/e-soul-instruksjonsbok-2020.pdf 

 

Å lete etter videoer på internett for å diskutere tema man ikke kan noe om er risikabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Nei Kia har bytte hver 2. år.. Side 452 i bilens instruksjonsbok. 
image.png.a2472c31e04190dcce4e5d08eea809f0.png

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/20-09-30/e-soul-instruksjonsbok-2020.pdf 

 

Å lete etter videoer på internett for å diskutere tema man ikke kan noe om er risikabelt. 

Hva vet du om hva jeg kan og ikke? Du bør passe deg med disse personangrepene. Du har allerede blitt moderert en gang her om ikke flere. Jeg henviser bare til hva kia sier selv, det samme gjør du. De er åpenbart ikke enig med seg selv. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Så om bremsene og bremsevesken er tipp-topp og det ikke er behov for å gjøre noe - så skal man altså gjøre vedlikehold alikevell?

Siden man ikke vedlikerholder bremser ut fra behov?

Hvis bremsene virker og er tipp topp, men man ikke finner noe dokumentasjon på at bremsevæske er byttet de siste 2 årene, så byttes denne konsekvent.. Det tror jeg de fleste mekanikere vil være enige med meg om.. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Hva vet du om hva jeg kan og ikke? Du bør passe deg med disse personangrepene. Du har allerede blitt moderert en gang her om ikke flere. Jeg henviser bare til hva kia sier selv, det samme gjør du. De er åpenbart ikke enig med seg selv. 

 

Det du sier forteller meg at du ikke vet hva du snakker om. Du må gjerne motbevise 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Det du sier forteller meg at du ikke vet hva du snakker om. Du må gjerne motbevise 

Ja motbeviset er jo video fra Kia selv der verksmester måler. Noe som er bra, en kan aldri måle for lite. Men en kan bytte for ofte. Når det kommer til service har jeg ca 8 års erfaring i fra service og er ansatt som service manager... Så noe erfaring fra service mener jeg absolutt å ha.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Hva vet du om hva jeg kan og ikke? Du bør passe deg med disse personangrepene. Du har allerede blitt moderert en gang her om ikke flere. Jeg henviser bare til hva kia sier selv, det samme gjør du. De er åpenbart ikke enig med seg selv. 

 

Og nei du henviser ikke til noe Kia sier.. Du påstår at fagpersoner ta feil fordi Tesla ikke gjør dette. 
Og etter en rekke henvisninger klarer du diske opp en video som skal bevise at du har rett. 
 

Det mest naturlige for folk som søker kunnskap er å lese bilens instruksjonsbok  å akseptere det som står der. 
Ikke forstette å lete etter motbeviser på internettet slik du holder på... Derfor vet du ikke hva dette dreier seg om. 

Slutt med det for det er flere her inne som tror på det du skriver!

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Ja motbeviset er jo video fra Kia selv der verksmester måler. Noe som er bra, en kan aldri måle for lite. Men en kan bytte for ofte. Når det kommer til service har jeg ca 8 års erfaring i fra service og er ansatt som service manager... Så noe erfaring fra service mener jeg absolutt å ha.

Hvilket sikkerhetsaspekt i ditt yrke er behovsprøvd?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ja motbeviset er jo video fra Kia selv der verksmester måler. Noe som er bra, en kan aldri måle for lite. Men en kan bytte for ofte. Når det kommer til service har jeg ca 8 års erfaring i fra service og er ansatt som service manager... Så noe erfaring fra service mener jeg absolutt å ha.

Her er første link når man googler Kia bremse service: 

http://elbilwiki.no/index.php/Kia_soul_ev 

Quote

På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser).

Hvorfor har du oversett den? 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Og nei du henviser ikke til noe Kia sier.. Du påstår at fagpersoner ta feil fordi Tesla ikke gjør dette. 
Og etter en rekke henvisninger klarer du diske opp en video som skal bevise at du har rett. 
 

Det mest naturlige for folk som søker kunnskap er å lese bilens instruksjonsbok  å akseptere det som står der. 
Ikke forstette å lete etter motbeviser på internettet slik du holder på... Derfor vet du ikke hva dette dreier seg om. 

Slutt med det for det er flere her inne som tror på det du skriver!

Jo, det gjør jeg. Om du hadde fulgt med ville du sett at video er fra Kia brantford hvor (kia brandtfords)verksmester går igjennom service. Hvordan det ikke er å henvise til hva kia sier må du nesten forklare. 

Prøver ikke å "finne" motbeviser, som jeg har nevnt for lengst kom jeg over denne videoen helt irrelevant til denne diskusjonen for en tid tilbake. Nå la jeg bare ved linken.

Slutt med å legge frem beviser at verksteder måler bremsevæsken? For at du skal ha rett i dine påstander om at "alle" andre enn tesla bytter konsekvent og måling er tull? Skal slutte når det stemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Slutt med å legge frem beviser at verksteder måler bremsevæsken? For at du skal ha rett i dine påstander om at "alle" andre enn tesla bytter konsekvent og måling er tull? Skal slutte når det stemmer.

Når Tesla endrer til faste intervaller for bremsevæske vil selv du synes det er en god ide. 

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Når Tesla endrer til faste intervaller for bremsevæske vil selv du synes det er en god ide. 

 

Om de kommer frem til den konklusjonen ved empiri så er jo det bra? Det er slik en jobber med service. Men jeg vill fortsatt mene at det er viktig å måle så ofte som mulig for å fange opp problemer i mellom faste intervaller. For en kan koke bremsevæsken lenge før det er gått 2 år... Jeg har absolutt altid en slik tilnærming, at om noe kan måles så bør det måles. Problemet er ikke å bytte væske på x antall intervall. Problemet er når en kun gjør dette å dropper måling ellers. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (Akkurat nå):

Og Tesla. 

Men nå prøver du å ro deg i land.. Tror vi kan legge diskusjonen død. 

Nei prøver ikke å ro noe som helst jeg, igjen bør du prøve å være saklig og holde deg god for personifisert diskusjon. Må vell begynne å rapportere igjen så moderatorene nok en gang kan rydde opp etter deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Om de kommer frem til den konklusjonen ved empiri så er jo det bra? Det er slik en jobber med service. Men jeg vill fortsatt mene at det er viktig å måle så ofte som mulig for å fange opp problemer i mellom faste intervaller. For en kan koke bremsevæsken lenge før det er gått 2 år... Jeg har absolutt altid en slik tilnærming, at om noe kan måles så bør det måles. Problemet er ikke å bytte væske på x antall intervall. Problemet er når en kun gjør dette å dropper måling ellers. 

Problemet er at målingen aldri kan utføres nøye nok pga avstanden og avviket i systemet. 

Og man derfor aldri kan si at en måling er godkjent, bare at den er avslått. 

Du må gjerne argumentere for at man bør måle væsken oftere enn skiftintervallet og bytte dersom behovet oppstår før planlagt. 

Men tilbake til start så risikerer man å ha en bil i 8 år og aldri bytte væske fordi kvaliteten i beholderen er god (evt at man har etterfylt fin bæske i toppen)

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Problemet er at målingen aldri kan utføres nøye nok pga avstanden og avviket i systemet. 

Og man derfor aldri kan si at en måling er godkjent, bare at den er avslått. 

Du må gjerne argumentere for at man bør måle væsken oftere enn skiftintervallet og bytte dersom behovet oppstår før planlagt. 

Men tilbake til start så risikerer man å ha en bil i 8 år og aldri bytte væske fordi kvaliteten i beholderen er god (evt at man har etterfylt fin bæske i toppen)

Du må gjerne bevise din påstand, via en fagartikkel at måling ikke er godt nok. De som er i toppen av dette yrket (som kia bradford sin verksmester) er åpenbart uenig med deg.

En bør måle kritiske komponenter så ofte en har mulighet, og det ikke gir unødvendig kostenad. Noe dette åpenbart ikke gjør. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Nei prøver ikke å ro noe som helst jeg, igjen bør du prøve å være saklig og holde deg god for personifisert diskusjon. Må vell begynne å rapportere igjen så moderatorene nok en gang kan rydde opp etter deg.

Så lenge du ikke bruker tiden din på å finne videoklipp som skal motbevise fageksperter så legger jeg meg ikke opp i hva du gjør. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Du må gjerne bevise din påstand, via en fagartikkel at måling ikke er godt nok. De som er i toppen av dette yrket (som kia bradford sin verksmester) er åpenbart uenig med deg.

En bør måle kritiske komponenter så ofte en har mulighet, og det ikke gir unødvendig kostenad. Noe dette åpenbart ikke gjør. 

 

Man bør først og fremst følge produsentenes anbefalinger, både av bilen og bremsevæsken. 

Jeg har delt nok linker og kjenner godt til praksisen for dette ute hos verkstedene til å vite at det ikke foregår testing av væskekvalitet. 
Det er du tydeligvis ikke klar over. Nå går vi på repeat her så tror vi setter et punktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...