Gå til innhold

Dømt for flere voldtekter, ureturnerbar?


Thorny

Anbefalte innlegg

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/voldtektsdoemt-tiltalt-for-nok-en-voldtekt.NShHsrezY

"En mann som nylig ble dømt for voldtekt, er tiltalt for nok en voldtekt, som ifølge tiltalen resulterte i at fornærmede ble gravid og fødte et barn i 2018.

Mannen må møte i retten 8. mars, skriver Bergens Tidende.

– Han har sagt i avhør at han ikke erkjenner straffskyld for den nye tiltalen, sier mannens forsvarer.

Mannen ble dømt til fire års fengsel for en voldtekt i mars 2019. Han kom til Norge som flyktning for noen år siden. (NTB)"


Er det sånn å forstå at han ikke kan kastes ut fordi han er flyktning?
Er det fremdeles noen som mener at volds, terror og voldtekts- dømte flyktninger og asylsøkere ikke burde sendes ut?
 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er fire år altfor lite straff for en handling som ofte resulterer i livsvarige problemer for ofrene. 
Alvorligheten, den samfunnsøkonomiske og personlige konsekvensene av slike handlinger må reflekters i straffen, og det gjøres ikke med 4 år (som betyr ca 3 år med god oppførsel). Dette er svikt av rettsystemet. 

I tillegg er det en selvfølge at han burde blitt sendt ut og utestengt permanent fra landet etter første voldtekten. 
Nå har, fordi norske politikere mangler fornuft, enda en kvinne blitt offer for en mann som ikke engang skulle ha vært i landet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Jeg synes han definitivt burde kastes ut hvis han ikke er blitt norsk statsborger. 

Tar ikke diskusjonen om statsborgerskap burde ha noe å si. 


 

Men burde det ikke være mulig å tilbakekalle statsborgerskap i slike saker?

Jeg forstår ikke hvorfor man gir folk som skal være på midlertidig opphold (asylant eller flyktning) statsborgerskap til å begynne med. Hele poenget er jo at de skal tilbake når de ikke lenger er å anse som i livsfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (Akkurat nå):


 

Men burde det ikke være mulig å tilbakekalle statsborgerskap i slike saker?

Jeg forstår ikke hvorfor man gir folk som skal være på midlertidig opphold (asylant eller flyktning) statsborgerskap til å begynne med. Hele poenget er jo at de skal tilbake når de ikke lenger er å anse som i livsfare.

Jo, jeg kan være åpen for det, men det blir en helt annen diskusjon. 

Ville bare påpeke at jeg faktisk kan være enig med deg også 🤭

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Psykake said:

Har norske politikere et ansvar for ABB sine handlinger? 



Dersom noen med viten og vilje la til rette for det, ja. Vi kan si med nærmest 100% sikkerhet at fler flyktninger og asylsøkere kommer til å forsøke seg på både terror og voldskriminalitet. Det er en komplett skandale at kriteriene for opphold ikke er langt, langt strengere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om han har genuint behov for beskyttelse, fordi han oppriktig risikerer å dø -- så er det fremdeles like inhumant å sende ham hjem som det ville vært å sende en hvilken som helst norsk statsborger ut av landet til samme område.

...om en person derimot ikke klarer å la være å skade andre, så bør han forvares.

...og fremdeles så fører det å ta inn asylsøkere til færre voldtekter av etnisk norske jenter enn å føde etniske norske gutter -- per 1000, i løpet av deres livsløp...

Statistikken er presentert, og avvist fordi høyresiden ikke liker statistikk, mer enn nok ganger til at jeg ikke gidder å ta opp diskusjonen igjen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å få asyl i Norge. Og når en asylant begår svært alvorlig kriminalitet bør svaret være at man sender asylanten rett hjem igjen. 

I Europa er Norge kjent for å være nesten et "fristed" for kriminelle. Svært lave straffer og lav sjanse for å bli tatt. 
Rettsapparetet bør ikke tillate at denne trenden fortsetter, og bør bruke sunn fornuft i tillegg til avskrekkende fengselsdommer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

...og fremdeles så fører det å ta inn asylsøkere til færre voldtekter av etnisk norske jenter enn å føde etniske norske gutter -- per 1000, i løpet av deres livsløp...

Statistikken er presentert, og avvist fordi høyresiden ikke liker statistikk, mer enn nok ganger til at jeg ikke gidder å ta opp diskusjonen igjen.

For noe svada og greit du ikke tar den diskusjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 timer siden):

Om han har genuint behov for beskyttelse, fordi han oppriktig risikerer å dø -- så er det fremdeles like inhumant å sende ham hjem som det ville vært å sende en hvilken som helst norsk statsborger ut av landet til samme område.

...om en person derimot ikke klarer å la være å skade andre, så bør han forvares.

...og fremdeles så fører det å ta inn asylsøkere til færre voldtekter av etnisk norske jenter enn å føde etniske norske gutter -- per 1000, i løpet av deres livsløp...

Statistikken er presentert, og avvist fordi høyresiden ikke liker statistikk, mer enn nok ganger til at jeg ikke gidder å ta opp diskusjonen igjen.

Har du statistikken for hånden? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...