Gå til innhold

MdG faller som en stein på ny måling


Dirigo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, jae-ols said:

Her har det vært veldig kaldt og mye snø, intet som tyder på global oppvarming. Men noen er jo overbevist. 

Det er fryktelig frustrerende at du ikke leser det som skrives til deg. Det er ikke direkte sammenheng mellom global oppvarming og lokale værmønster, og det har du fått forklart direkte og forståelig. Eneste årsaken til at du gjentar dette er for å provosere. Dessverre virker det. Gratulerer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er helt lov å tro på det, folk tror jo på veldig mye rart uten at det er ulovlig akkurat. Men at stadige lokale værmeldinger fra der du bor gjentas og brukes som et bevis i dine øyne på at det ikke finnes global oppvarming begynner å ligne på trolling, og det må du nok tåle å høre, siden det er en svært uvanlig ting å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (4 minutter siden):

Det er ikke trolling. Jeg skjønner at du ikke liker mine meninger. Men er ikke dette et forum hvor alle meninger kan komme fram? Vi må da ikke være enige om alt. Det er bra med litt diskusjon. 

Savner en slags argumentasjon fra din side annet enn påstander du har fått motbevist. Før du gjør det blir det jo ingen diskusjon.

At global oppvarming foregår er jo solid fundamentert og bevist i temperaturmålinger over lang tid, noe jeg synes kanskje er litt rart å bestride. Mener du at temperaturmålingene er feil, i så fall hvorfor, hvordan, hvem står bak en slik konspirasjon osv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, jae-ols said:

Det er ikke trolling. Jeg skjønner at du ikke liker mine meninger. Men er ikke dette et forum hvor alle meninger kan komme fram? Vi må da ikke være enige om alt. Det er bra med litt diskusjon. 

Det fins en tråd hvor det diskuteres om jorden er flat, så alt er lov. Når det gjelder vær og klima, så er dette to forskjellige ting, de som jobber i disse feltene vet det godt, og det er alltid vært sånn. Dette er ikke noe debatt det er verdt å bruke tid på. Du uttrykker meningene dine, men det blir aldri noen diskusjon. Du tar feil, så enkelt er det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, jae-ols said:

Er det lov å skrive at jeg ikke har noen tro på global oppvarming? Jeg har egne meninger om dette, og regner med at det er greit. 

Ja, det er lov. Men det er ikke lov å tro for andre, og vi har fortalt deg at klimamodellene vi tror på IKKE sier det blir varmere vintre i Norge. Klimamodellene viser at det kan bli vesentlig kaldere vintre i Norge og observasjoner av gulfstrømmen viser at endringen allerede er i ferd med å skje. Så når du bruker kalde vintre som argument mot klimamodellene, er det helt skivebom. Vi har forklart deg dette og da må du forvente at dersom du fortsetter å slå på denne stråmannen, vil du framstå som et troll. 

Edit: Dersom du ønsker å framstå som seriøs i diskusjonen, er det et poeng i å lytte og forstå argumentene selv om du ikke er enige i dem. Slik som vi forstår at du synes global oppvarming burde bety varmere vintre i Norge, men vi vet at det er en misforståelse. Vi prøver å forklare dette. Det finnes observerte, faktabaserte sammenhenger mellom gulfstrøm og det milde klimaet i Norge. Det er ikke diskutabelt at smeltevann fra Arktis påvirker retningen på havstrømmene. Du trenger ikke tro at vi vet nøyaktig hvordan de vil bli endret, for det tror jeg ikke vi vet. Men vi vet fra målinger at endringene faktisk følger forventningene, og gulfstrømmen er i ferd med å snu vestover. Da vet vi også hva som skjer med klimaet. Varmere vintre er ikke forventet lokalt hvis gulfstrømmen i helhet snur, for den er en veldig sterk faktor for oss lokalt.

Du kan fortsatt velge å ikke tro på modellene, men tro nå ikke kalde vintre i Norge motbeviser klimamodellene. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Savner en slags argumentasjon fra din side annet enn påstander du har fått motbevist. Før du gjør det blir det jo ingen diskusjon.

At global oppvarming foregår er jo solid fundamentert og bevist i temperaturmålinger over lang tid, noe jeg synes kanskje er litt rart å bestride. Mener du at temperaturmålingene er feil, i så fall hvorfor, hvordan, hvem står bak en slik konspirasjon osv?

Har du bevis for at det er tempraturendringer? Merker ingen ting til det her jeg bor. Men du må gjerne dokumentere. Jeg er skeptisk å velger å tro på noe annet. 

Lenke til kommentar

Så egne meninger er ikke tillatt, alle skal være enig med deg? Det er greit å vite. At du gjør et nummer av at jeg er dum sier det meste om deg. Jeg har aldri trodd på dommedags profetier, de har det med å være helt feil. Kalde vintre er et tegn på global oppvarming. Det er godt å vite, men jeg velger å ikke tro på det-. Det er lov å tenke selv. 

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å vite om klimaendringer er menneskeskapt eller ikke. Det er snakk om teorier.

Bare det å måle global temperatur er jo et kjempestort problem. Det fantes ikke mange målestasjoner for 100 eller 150 år siden, 70% av kloden er dekket av hav, det er forskjell på bakkenivå og atmosfære osv. Dette er komplisert, bare de som ikke har satt seg inn i forskningen tror det er enkelt. 

De fleste forskere mener temperaturen har økt. Men 0,8-1 grad global temperaturøkning på 150 år kan være innenfor normalen, for alt vi vet. Det kan simpelthen være en naturlig avslutning på en noe kaldere periode. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, jae-ols said:

Kalde vintre er et tegn på global oppvarming. Det er godt å vite, men jeg velger å ikke tro på det-. 

Nært nok. Det jeg sa var nok litt mer indirekte. Modeller sier at global oppvarming kan føre til at gulfstrømmen styres mer vestover. Hvis gulfstrømmen kan observeres å ha snudd, er det et tegn på at klimamodellene som forutså dette har rett på dette punktet. Det er også klimamodeller som sier at årsaken til det milde vinterklimaet i Norge skyldes gulfstrømmen. Du er fri til å ikke tro på modellene som sier at gulfstrømmen snur, og du er fri til å ikke tro på modellene som sier at gulfstrømmen gir Norge et mildt klima. Jeg forventer heller ikke at du skal tro på at arktisk vær i Norge er et symptom på global oppvarming, for det krever nok at du tror på de to forrige punktene. Spesielt ikke menneskeskapt global oppvarming, som krever enda et punkt du trenger tro på. 

Jeg forventer bare at du innser at kaldt vintervær i Norge ikke er bevis på at klimamodellene tar feil - siden klimamodellene forventer kaldt vintervær i Norge. Alt jeg ønsker er at du er oppmerksom på at modellene gjør dette. Hvis vi er enige om dette, skal jeg ikke løfte en finger mer for å få deg til å tro på modellene. Det er garantert viktige feil i alle modellene uansett :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (19 minutter siden):

Nært nok. Det jeg sa var nok litt mer indirekte. Modeller sier at global oppvarming kan føre til at gulfstrømmen styres mer vestover. Hvis gulfstrømmen kan observeres å ha snudd, er det et tegn på at klimamodellene som forutså dette har rett på dette punktet. Det er også klimamodeller som sier at årsaken til det milde vinterklimaet i Norge skyldes gulfstrømmen. Du er fri til å ikke tro på modellene som sier at gulfstrømmen snur, og du er fri til å ikke tro på modellene som sier at gulfstrømmen gir Norge et mildt klima. Jeg forventer heller ikke at du skal tro på at arktisk vær i Norge er et symptom på global oppvarming, for det krever nok at du tror på de to forrige punktene. Spesielt ikke menneskeskapt global oppvarming, som krever enda et punkt du trenger tro på. 

Jeg forventer bare at du innser at kaldt vintervær i Norge ikke er bevis på at klimamodellene tar feil - siden klimamodellene forventer kaldt vintervær i Norge. Alt jeg ønsker er at du er oppmerksom på at modellene gjør dette. Hvis vi er enige om dette, skal jeg ikke løfte en finger mer for å få deg til å tro på modellene. Det er garantert viktige feil i alle modellene uansett :)

Jegh er ikke den som skifter mening, og har ingen tro på disse spådommene. Er nok sterkt overdrevet som alt som gjelder klima. Det er nok for å flå fattigfolk med avgifter. Og de rikeste greier å betale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...