Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

Jeg leser artikkelen som at hun i FHI snakker lenger frem i tid, når "alle" er vaksinerte - og ikke . Hun snakker om sirkulasjon av virus i en vaksinert befolkning. Det er mye om og hvis blant det hun sier, og hun nevner at det er usikkert om/når vaksinebeskyttelsen vil avta, og da kan det som hun sier være positivt at viruset sirkulerer og hjelper på å gi oss bedre immunitet hvis viruset etterhvert etablerer seg som endemisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (28 minutter siden):

Hun sier også dette:

Dersom det blir nødvendig å styrke immuniteten i befolkningen, har man to valg: Oppfriskningsdose, eller å vaksinere større deler av befolkningen.

Er redd det blir samme som andre vaksiner, må ta en til for å være sikker?

Det veit vi ikke enda. Det kan fort hende at det kan bli noe lignende influensavaksinene, som oppdateres årlig. Og at ikke alle trenger å ta den, men en andel av befolkningen og da spesielt de som er mest utsatt. Å vaksinere større deler av befolkningen trenger vi forhåpentligvis ikke i Norge, siden nesten alle sier ja til vaksine. Det kan bli et større problem i land som for eksempel USA, der hele 25-30% av befolkningen ikke vil ta vaksinen.

Ellers så kan det hende at vi får en kjip mutasjon som vaksinene ikke virker godt nok på, slik at vi alle må ta en oppdatert dose. Forhåpentligvis ikke, men vi vet ikke foreløpig. Det som er fint med mRNA-teknologien er at vaksinene ganske raskt og enkelt lar seg modifisere.

Det jobbes også med andre måter å ta vaksinene på, som for eksempel tabletter eller nesespray. Time will show :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet har 130 personer i Norge fått påvist koronasmitte. Det er 18 flere enn firrig lørdag. Den siste uka er det i snitt registrert 177 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 185, så trenden er fortsatt fallende.

I alt har 129.225 personer testet positivt for covid-19 her i landet. Til sammen er 790 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020, viser foreløpige tall.

Til nå har 2.122.782 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.438.004 personer har fått andre dose.

 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 timer siden):

Israel er igjen viktig for verden.

Sv ville vi skulle slutte å støtte israel.

PS: Jepp off topic.

Fortsetter å se em nå.

Israel er gode på teknologi. Men dårlege til å skape fred. SV har ikkje noko løysing på korleis ein kan få Israel til å slutte fred med palestinarane.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (4 timer siden):

Hvor sier fhi at de satser på vaksinerte blir smittet?

Er ikke fhi som er problemet. Men de som er vaksinerte?

De kan gjøre som normalt, har fått to doser?

Har opplevd det selv, vaksinert er immune mot c19.

Burde vert mere info om 2 doser er at du ikke er immun mot nye varianter av c19.

Vaksinene er ikkje 100% effektive uansett koronavariant. Men sannsynlegheita for at vaksinerte smittar vidare er lita.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Kjetil Lura said:

Velger ingen fly plasser nå. De gamle som er vaksinert og "må reise ut" av norge burdet ikke gjøre det.

Virker som de tenker" meg først, dere andre kan vente"

Som jeg sa, savner mallorca. Men kan vente, mallorca går ikke i luften.

Ja, men noen nordmenn har mennesker som behøves å besøkes i utlandet. Og derfor av også gammel erfaring så skyr jeg Gardermoen. Er ikke første gangen det er køkaos der for å si det sånn. Så foretrekker faktisk utenlandske knutepunkt. Og de er som regel sånn København, Heathrow, Gatwick eller i Nederland. Frankfurt er visst også en flyplass man ikke bør like å ha som mellomlanding etter min mening. Selvsagt så kan ting skje på mange forskjellige flyplasser inkludert Gardermoen. Men, jeg føler da helt sånn subjektivt og kanskje grunnløst at nordmenn ofte er talentløse når det kommer til å løse opp i ting på en god nok måte.

Ihvertfall ofte nok så kan det virke sånn. Nordmenn er ikke best i verden. Og det har lite med jantelov å gjøre. Kun objektive observasjoner som jeg har gjort meg, med min subjektive fortolkning.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Egentlig snakker vi om diskriminering. Man stoler bare på tallene som kommer fra Europeiske land og lager en bolk for resten av verden. Kanskje med rette? eller forteller det om vårt ståsted i verdenspolitikken.

Nei, her har de tatt noen grep.

Regler for karantene og karantenehotell per 18.06.2021

for de uvaksinerte og de som ikke har hatt korona:

  • Nå forstår jeg mindre. Mulig de skal begynne å fargelegge hele verdenskartet.

Men jeg driter nesten i karantenehotellet i Norge. Som fullvaksinert og norsk statsborger så regner jeg med at jeg får tillatelse til å ri av meg den karantenetiden trygt i hjemmet mitt. Vi har kjæledyr også som behøver pleie. Så det blir jo ekstrautgifter med kennel også. Samt lufteturer som ikke blir noe av når man må være mange dager på karantenehotell. For det er dårlig med luftetilbud på mange kenneler. Alt de får er tissetur ute på plen der. Det er reiserådet, som gir grunnlag til om du får Covid-dekning i reiseforsikringe jeg er ute etter å forstå meg bedre på. Det er helt borti det blå nå. Og nå venter jeg bare på 1. juli skal komme. Vet ikke om det bedrer noe. Må jo vente å se.

Synes at Norge er dårlig på informasjon. Her kan nok en del gjøres bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar
15 hours ago, Evil-Duck said:

Høres ut som en fabelaktig ide å satse på at vaksinerte blir smittet for en immun booster nå når kommuner med høy vaksinedekning skal til å ta fart på norgesferien til kommuner med lav vaksinedekning! Mister bare mer og mer troa på hele FHI.

FHI er jo vaksinert :) Spør du meg burde de som tar beslutninger på vegne av andre vaksineres sist så de alltid står i andres sko når de gjør det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Snikpellik said:

Er de? Har ikke sett noe om at ansatte i FHI ikke er i samme kø som alle andre.

Regjeringen har besluttet at det skal avgis inntil 500 vaksinedoser til vaksinasjon av samfunnskritisk nøkkelpersonell med dose 1.

Vaksinene skal gå til Stortinget, Høyesterett, departementer og nøkkelpersonell i sentrale underliggende etater som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og NAV. De regjeringsmedlemmene som ikke er vaksinert, vil også få vaksine. I tillegg avgis det et antall doser til Det kongelige slott.

Vaksineringen skal etter planen skje i uke 21, i regi av Forvarets sanitet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vaksinasjon-av-samfunnskritisk-nokkelpersonell/id2850540/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (21 minutter siden):

Regjeringen har besluttet at det skal avgis inntil 500 vaksinedoser til vaksinasjon av samfunnskritisk nøkkelpersonell med dose 1.

Vaksinene skal gå til Stortinget, Høyesterett, departementer og nøkkelpersonell i sentrale underliggende etater som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og NAV. De regjeringsmedlemmene som ikke er vaksinert, vil også få vaksine. I tillegg avgis det et antall doser til Det kongelige slott.

Vaksineringen skal etter planen skje i uke 21, i regi av Forvarets sanitet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/vaksinasjon-av-samfunnskritisk-nokkelpersonell/id2850540/

Aha, var ikke klar over at de var inkludert i det samme. Synes det er bra, er ikke så fan av at Stortinget gikk foran i køen rett før de uansett skal sommerstenge og ikke møtes på noen måneder, men FHI er noe annet - de er jo bare nødt til å være oppe og gå :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 timer siden):

Jeg leser artikkelen som at hun i FHI snakker lenger frem i tid, når "alle" er vaksinerte - og ikke . Hun snakker om sirkulasjon av virus i en vaksinert befolkning. Det er mye om og hvis blant det hun sier, og hun nevner at det er usikkert om/når vaksinebeskyttelsen vil avta, og da kan det som hun sier være positivt at viruset sirkulerer og hjelper på å gi oss bedre immunitet hvis viruset etterhvert etablerer seg som endemisk.

"Flere vil bli smittet når samfunnet åpner opp. Det trenger ikke å være negativt, ifølge Folkehelseinstituttets vaksineekspert." Nå er det like rundt hjørnet for at samfunnet er helt åpent og smitten vil øke, siden vi da har høy vaksinedekning vil ikke dette være noen krise ifølge FHI, videre legger de frem informasjon om at i løpet av sommeren vil de fleste over 18 være vaksinerte, med mindre en regner september-oktober som fortsatt sommeren er jo dette bare objektivt feil. Eneste plassene i Norge en kan håpe på at de fleste over 18 vil være vaksinerte i løpet av sommeren er de kommunene som får skjevfordelte vaksinedoser og de som ikke mister noe. De kommunene som mister store deler av sine vaksinedoser nå kommer heller ikke til å få noe tilbake i juli slik som det har blitt skissert mest sansynlig, da det er en umulighet gitt at alle de som har fått 1. dose ekstra i østlandskommunene må få 2. dose på en gikk intervall, og det faktum at vi mister store deler av vaksinedosene vi skulle hatt. Det har ikke blitt publisert i media, men jeg er temmelig sikker på at dette blir tilfellet og kommer til å bli en sak ut i Juli, med mindre vaksineleveransene fra Moderna på magisk vis mangedobler seg og vi skal begynne å gamble med å mikse og trikse med vaksinene og håper på at det går bra.

Når FHI og styresmaktene har valgt den særnorske strategien som gir enkelte kommuner mye mye høyere vaksinedekning enn resten av landet, så må vi bare ta konsekvensene av det, og stå samlet i det som vi har gjort gjennom hele pandemien, som nå er at det vil ta lenger tid før vaksinedekningen i norge er høy nok til å forsvare slike uttalelser som det her og tillate et "frislipp" av viruset. Mine tanter og onkler i 60 årene som fortsatt ikke har fått 1. dose engang er vertfall ikke klar for det samfunnet FHI skisserer i artikkelen her. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 timer siden):

Det er reiserådet, som gir grunnlag til om du får Covid-dekning i reiseforsikringe jeg er ute etter å forstå meg bedre på. Det er helt borti det blå nå. Og nå venter jeg bare på 1. juli skal komme. Vet ikke om det bedrer noe. Må jo vente å se.

Synes at Norge er dårlig på informasjon. Her kan nok en del gjøres bedre.

Virker som mange røde land i Europa blir grønne 5. juli. Ellers å reise på eget ansvar.

Sitat

Den enkelte må selv avgjøre om en reise er trygg å gjennomføre basert på informasjon om lokale forhold og dialog med sitt forsikringsselskap, i tillegg til UDs reiseråd og reiseinformasjon. Det er viktig å følge med på råd og informasjon fra lokale myndigheter

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/trygge_rammer/id2862254/

Til Granca og lykkens breddegrad tilbys tilleggsforsikring.

Sitat

Siden det viktigste er din helse og trivsel, tilbyr vi på Kanariøyene en gratis forsikring hos forsikringsselskapet AXA som dekker alle utgifter knyttet til covid-19. Klikk her for å lese om denne forsikringen.

Regner med at den er myntet på de uvaksinerte, for fullvaksinert må vel bety friskmeldt?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

"Flere vil bli smittet når samfunnet åpner opp. Det trenger ikke å være negativt, ifølge Folkehelseinstituttets vaksineekspert." Nå er det like rundt hjørnet for at samfunnet er helt åpent og smitten vil øke

Jeg tror det fortsatt er noen måneder frem til samfunnet er helt åpent, siden vi fortsatt mangler mye på vaksineringen.

Vi har sannsynligvis både enmetersregel, antallsbegrensning, reiseråd etc i flere måneder til, med fokus på å slå ned utbrudd lokalt. Og for hver dag som går frem til det blir sannsynligheten for å bli smittet lavere og lavere på grunn av vaksinedekningen i befolkningen. Jeg tror bare ikke en nullvisjon på smitte er mulig, ei heller hensiktsmessig å forsøke å oppnå. Vi er dessverre nødt til å akseptere smitte i befolkningen i årene som kommer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

Virker som mange røde land i Europa blir grønne 5. juli. Ellers å reise på eget ansvar.

Til Granca og lykkens breddegrad tilbys tilleggsforsikring.

Regner med at den er myntet på de uvaksinerte, for fullvaksinert må vel bety friskmeldt?

Interessant om en fullvaksinert også kan forsikres hvis de mot alle odds skulle bli syk av delta el.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...