Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

180 tilfelle er også 32 færre enn sist onsdag. Og talet på innlagde pasientar går sakte men sikkert nedover.

Sitat

Onsdag ble det registrert 180 koronasmittede i Norge. Det er 32 færre enn forrige onsdag. De siste sju dagene er det i snitt registrert 173 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 219, så trenden er synkende.

Onsdag var 45 koronapasienter innlagt på sykehus. Det er to færre enn dagen før. Til sammen er 790 koronasmittede personer døde i Norge siden mars 2020, viser foreløpige tall. 17 av dem var under 50 år.

Nrk har ei gladmelding til:

Sitat

Onsdag rundet tallet på nordmenn som har fått koronavaksine to millioner. 2.006.013 personer har fått første dose av koronavaksinen, og 1.365.062 personer har fått andre dose.

dn.no:

Sitat

Satte vaksinedoser i Norge

Antall satte vaksinedoser: 3.371.075
Antall med dose 2: 1.365.062
Antall med dose 1: 2.006.013
Prosent av befolkning (dose 2): 25,35 %
Prosent av befolkning (dose 1): 37,25 %

 

Sist oppdatert: 15/06/2021Kilde: FHI

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a8a68...e1d
38 minutes ago, G said:

Nja, hvordan vet man sikkert hva skrot-DNA-et inneholder for noe dersom man ikke undersøker det? På toppen av dette så har man funksjonellt DNA. Her har det nok lurt inn seg enkelte sykdommer vil jeg tro over mange millioner av år.

Dette har ingenting med det jeg svarte å gjøre. Jeg ser at du blander sammen alskens ting du har hørt om, men ikke forstår, sammen til ei suppe og så spekulerer du ut fra det. Jeg forstår godt at resultatet kan gjøre deg nervøs.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

CureVac-vaksine oppfyller ikke effektivitetskrav
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1201478781

Epidemiolog i FHI Anders Skyrud:

 

Skal tru kor effektive dei andre vaksinene ville vere målt på dei same variantane?

Er det nokon som veit om det blir gjort noko for å forbetre effektiviteten på Pfizer/Moderna-vaksinene mot f.eks. deltavarianten? Det ville jo ikkje ha vore så dumt om desse vaksinene var tilpassa raskt, slik at dei som får vaksiner i haust blir enno betre beskytta. Dette kunne jo også vise seg å vere akkurat nok til at ein slepp å innføre fleire tiltak til hausten att.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 timer siden):

Du sprøyter noe inn i en muskel så at en kjenner det etter hvert må en nesten bare regne med. Selv ble jeg så stiv i armen etter første dose at jeg ikke klarte å løfte den over hodet dagen etter vaksineringen, uten at det er noe fryktelig unormalt med det, og et par dager etter det igjen var det helt borte :) 

Sjølve stikket kjente eg knapt, men eg merka det om kvelden at det var litt vondt å løfte venstrearmen høgt opp. Dagen etter var dette vekke. Kor mykje ein merkar kjem nok an på både korleis dei som set sprøyta treffer i forhold til nervar, i tillegg til korleis kvar enkelt sin kropp/immunforsvar reagerer på inngrepet.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Guest a8a68...e1d said:

Dette har ingenting med det jeg svarte å gjøre. Jeg ser at du blander sammen alskens ting du har hørt om, men ikke forstår, sammen til ei suppe og så spekulerer du ut fra det. Jeg forstår godt at resultatet kan gjøre deg nervøs.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Jeg tror du misforstår hvor nervøs og på hva jeg er nervøs for da. Det kan godt hende jeg har hørt alskens ting. Men ingen i verden kan komme og si at de forstår immunforsvaret så godt som du ser ut til å legge opp listen til at de må gjøre.

I den ene lenken jeg delte så står det at de utover 1900-tallet stort sett eksperimenterte med forskjellige typer blekk for å sjekke ut hvordan immunforsvaret bekjemper inntrengere. Vi er kun 20+ år inn i 2000-tallet. Altså de forstår på langt nær like mye om hvordan immunforsvaret lagrer minner om sykdommer, om jeg fortolker tingene riktige her, basert på min stusselige informasjon om tema.

Dette er den lærdes akilleshæl.

Selvfølgelig så kan jeg stå på linje med deg og være enig i at det skjer sjelden. Men, hvor sjelden skjer det, dersom det først skjer? Altså at immunforsvaret tar en aktiv rolle og omskriver i DNA? Men din akilleshæl ville bli at det "aldri" kan skje. Og det er farlig å si slike ting som aldri. Gitt at du tar den stillingen til din lærdom om tema da, først og fremst. Dette blir min foreløpige helt på ulærd nivå spikersuppe-hypotese. Jeg tror ikke så lett på at evolusjon alltid alene kan kode dette inn i DNA, på sånn mutasjons vis. F.eks. via ioniserende stråling etterlatt etter f.eks. supernova eksplosjoner som fortsatt driver å bestråler oss. Og jorden har en unik beskyttelse, selv om den nok ikke fanger opp f.eks. så lett gammastråler. Så har jorden likevel et magnetfelt som tar seg av mange andre typer kosmisk stråling på lett vis.

En matematiker ville helt sikkert vært helt enig med meg på en slik løselig påstand om evolusjonen. Oversatt til: Oddsene for disse mutasjonene i DNA må være utrolig lave.

Jeg tror på at det må finnes en mer aktiv måte og mekanismer. Immunforsvaret blir den første mistenkte i den saken å sikte for "forbrytelsene".

Og jeg nevner igjen at vi har et helt enormt bibliotek med skrot-DNA som gjør at vi kan ettersjekke en del ting om denne personens evolusjon mange millioner av år bakover i tid. Spørsmålet er egentlig nærmere om man så lett forstår DNA riktig enda, til å kunne fortelle noe om betydningen av dette skrot-DNA-et, og også om selve det aktive DNA-et også?

Noe som også kompliserer tingenes tilstand en hel del, er at mye av det funksjonelle DNA-et faktisk ofte er helt avslått det også, også slås det på etter behov.

Så hvor begynner du å rulle ut og måle på dette voldsomme nøste av kromosomer?

På generellt grunnlag så heter det seg jo slik at mange av de vaksinene man tar kan vaskes helt ut av kroppene våre, dersom man ved blodtransfusjon skulle totalt bytte "væsker på motoren". Men, noe sykdomshistorikk ligger nedkodet i DNA likevel.

Nå har jeg stillet meg lagelig til for hogg :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (29 minutter siden):

Skal tru kor effektive dei andre vaksinene ville vere målt på dei same variantane?

Vet ikke om alle variantene de har testet CureVac mot, men effektiviteten av vaksinene fra Pfizer/BioNTech og AstraZeneca på Delta skal være studert av helsemyndighetene i UK i mai:

Sitat

How the vaccines compete against Delta 
Research from late May by the UK's Public Health England found that two doses of Pfizer's or AstraZeneca's COVID-19 vaccine are effective against the Delta variant -- about 88% (Pfizer) and 60% (AstraZeneca). Although this study shows that two doses are about 5 and 6% less effective, respectively, with the Delta variant than the Alpha strain, the study also found that both vaccines had about 33.5% effectiveness against Delta after one dose of either AstraZeneca or Pfizer -- considerably less protection than two doses of either vaccine. 

Kilde: https://www.cnet.com/health/coronavirus-delta-variant-what-you-should-know/

Uthevet over:
Pfizer: ~88% effektiv mot Delta etter 2 doser.
AstraZeneca: ~60% effektiv mot Delta etter 2 doser.
Begge var rundt 33.5% effektiv mot Delta etter første dose.

Pfizer er så langt den mest brukte i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Kommentar til Delta. Her har man nok en rekke ordspill. Er det 

.. man prater om? Siden det er prat om noe fra India :grin2:

Er det noe man kan delta på/i? :green:

Den greske bokstaven delta er også eit matematisk symbol for endring (stigningstal/derivert).

Eg håpar at vaksinene blir endra raskt, slik at det snart blir mogeleg å få vaksiner tilpassa deltavarianten injisert i deltamuskelen.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, fredrik2 said:

Är det vanligt med ont i armen i lång tid efter vaksiner? Efter svineinfluensa vaksinen har jag för mig att jag hade ont i armen/skuldran ett tag. Efter flott har jag inte märkt noe. 

 

Enig med deg. Generellt så er det uvanlig med langvarig vondt i arm. Men nå har det gått knappe 17 timer siden min dose 2 vaksine. Og selv om dose 1 ga meg langvarig ubehag i arm, så tildeler jeg det en forklaring nærmere at de må ha streifet en nerve. Vaksinatør var mye heldigere med hvor nålestikket traff denne gang. 

Derfor så håper og forventer jeg at jeg faktisk ikke kommer til å kjenne det i armen etter dag 10 denne runden.

Husk at jeg også er blitt vaksine-junkie etter en vemmelig opplevelse med turistdiaré for en del år tilbake i tid. Så jeg har inngående erfaring etter mange nålestikk. Så jeg har kombinert det å ikke ønske å få turistdiaré så lett på ny, med det å ta en del vaksiner så jeg på strak fot eller arm kan impulskjøpe billetter til hvor som helst omtrent i verden nå.

Jeg kan trygt si at dose 2 ihvertfall har hisset opp både skulder, overarm, underarm og hånd denne gang. Normalt sett så vil jo ømheten ligge mer nære stikkstedet. Jeg gir min vaksinedagbok så kan andre gi sin egen. Jeg tror også på at det er høyst individuelle opplevelser.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om alle variantene de har testet CureVac mot, men effektiviteten av vaksinene fra Pfizer/BioNTech og AstraZeneca på Delta skal være studert av helsemyndighetene i UK i mai:

Kilde: https://www.cnet.com/health/coronavirus-delta-variant-what-you-should-know/

Uthevet over:
Pfizer: ~88% effektiv mot Delta etter 2 doser.
AstraZeneca: ~60% effektiv mot Delta etter 2 doser.
Begge var rundt 33.5% effektiv mot Delta etter første dose.

Pfizer er så langt den mest brukte i Norge.

88% for Pfizer må seiest å vere bra, men vaksina kunne godt ha hatt betre verknad med berre ein dose.

Den kinesiske (Sinovac?) var vel rundt 50% for det gamle viruset, og har vel sikkert enno dårlegare verknad på den aktuelle viruscoctailen som er testa mot ovanfor.

Lenke til kommentar

Første dose sin vaksinemengde er også mindre enn andre dose. Det kan hende at de ikke har truffet helt optimalt enda på dosering siden du nevner dette med 88 %. Dessuten så er det ikke gjort på et døgn å trene et immunforsvar. Og vaksinemetoden er noe av den nye sorten mRNA. Alt dette finner de nok til slutt ut av. Altså om de kan få høyere resultater og andre tilnærminger på å få gitt vaksine med mRNA..

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nedward said:

Økt fra hvilket nivå?

Da Covid slo innover verden gikk forekomsten av hjerteproblemer ned. Er det opp fra det lave nivået i 2020 eller opp fra normalnivået før 2020?

Ja og dette åpner jo en hel pandoras boks av muligheter å undersøke på. Er det underrapporterte medisinske tilstander som folk lever med hvor det likevel går bra? Har hjertemedisin en del uoppdagede negative effekter på enkelte pasienter? Og sikkert mye mer de kan filtrere etter å ha dypdykket i materien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Fibonacci said:

Virker nesten som vaksinen er verre enn en mild koronasykdom.

Det tror jeg ingenting på men, du med det :lol:

Men, din definisjon av mild er nok milesvis i fra det legestandens definisjon av mildt Covid-19 forløp beskrives som.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, toreae said:

At immunsystemet reagerer er vel bare positivt? Har for øvrig ikke hørt noen 65+ som har fått reaksjon, litt rart.

Enig.

I framtiden så vil det bli egne vaksinemuligheter for selvelskende mennesker med mye penger. Hvor de kommer til å utvikle en form for immunforsvarsinkubator noe ala blodrensesystemer. Alt for å forsøke å dempe ubehaget. De kommer til å legge seg inn på helt spesielle klinikker som bortsett i fra å ha nåler og rør tilkoblet armer eller bein, så kommer de til å bli dandert, bedøvet i all sin "kongelige" luksus mens det står på. Det er jeg nesten sikker på :fun::lol:

Immunforsvarskampen kan så skje i maskinen, mens personen selv omtrent ikke opplever noen ting av "krigen". Alternativet er vel at de kan gjøre det i en hest, gris eller laboratoriet og så siden tilføre det til kroppen. Kanskje ikke helt uten risiko for anafylaktisk sjokk, men alt har jo sin pris så..

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Det kan hende at de ikke har truffet helt optimalt enda på dosering siden du nevner dette med 88 %.

Jeg tenker at en ikke skal se seg blind på at 88% er mindre enn 95% her. 88% er ualminnelig bra sammenlignet med f.eks. influensa-vaksinen, som ifølge CDC ligger et sted rundt/mellom 40-60%. En dose av MMR-vaksinen mot meslinger mm. ligger dog omtrent på nivå med Pfizer sin mRNA-vaksine etter to doser.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Theo343 said:

Faktisk en veldig god sammenligning... det slo meg også... kjennes ut som jeg var på fest med mye godt øl i går :D Noe som er helt greit.

Dette får meg til å undres om man kan kamuflere ubehaget med en fest, eller gjør en kroppen sin en ekstra bjørnetjeneste da? :dribble::blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Der kom innrømmelsen om at berre 79% av dei mellom 18 og 64 med høg risiko og 67% av dei med moderat risiko hadde fått vaksine per 1/6. Hadde ein vore ferdig med risikogruppene ville talet truleg ha vore over 90% også for desse gruppene.

Men sett vekk frå dette meiner eg at vaksineprioriteringa stort sett har vore rett. Det er svært gledeleg at andelen vaksinerte i Oslo går opp og smittetrykket ned, og at folk i hovudstaden etter kvart kan leve omtrent som normalt med dei same tiltaka som resten av landet.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 timer siden):

Man kan ha uflaks og få sterke reaksjoner. Mange merker ikke en gang at de har det. Andre får en "hangover" som varer noen dager.

Slik vil det også vere med vaksina, men evt. ubehag vil i dei fleste tilfelle vere av ubetydeleg og kortvarig karakter samanlikna med å bli smitta med korona. Risikoen for alvorleg sjukdom og død vil også vere mikroskopisk samanlikna med ekte koronavirus.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Men sett vekk frå dette meiner eg at vaksineprioriteringa stort sett har vore rett. Det er svært gledeleg at andelen vaksinerte i Oslo går opp og smittetrykket ned, og at folk i hovudstaden etter kvart kan leve omtrent som normalt med dei same tiltaka som resten av landet.

Mye av problemet FHI har hatt med å representere disse gruppene er at de bruker arbitrære utrykk som "har fått tilbud om vaksine" Når det henholdvis kan strekke seg flere uker om ikke en måned i forveien om en skal lese vaksine scenariene de publiserer. Kan virke som når de sier at nesten alle i risikogruppene er vaksinerte mener de at nesten alle har fått tilbud? Jeg er usikker å syns fremstillingen er veldig uklar og tullete. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, toreae said:

Enig. Hadde jeg vært frisk som en fisk, 25 år, og ikke fått reaksjon, hadde jeg blitt litt bekymret.

Da kan du være glad for at du ihvertfall bor i Norge og ikke i et korrupt land som setter tørre sprøyter, mens vaksinatør beholder vaksinen til seg selv eller for å kunne gjøre mer-profitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...