Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fonetiske alfabetet bruker bevisst ikke ord som ligner på hverandre fordi de kan lett misfortås når man snakker, skriftlig gresk har ikke samme utfordring. Hilsen radioamatør som ofte glemmer ordene og blir mistforstått 🙂

Litt mer on topic er det diskusjon i Trondheim om man ikke heller skulle forby alkoholsalg i butikkene

https://www.nrk.no/trondelag/barsjef-i-trondheim-reagerer-pa-skjenkestopp-_-mener-man-bor-forby-alkoholsalg-i-butikken-i-stedet-1.15517179

Forstår at barsjefen vil redde jobben sin, men tror det er så og si umulig å faktisk stoppe privat alkoholsalg, vi så hva som skjedde i Sandvika da Oslo stengte polet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Morromann said:

Har det noen gang vært en epidemi kalt "norske rotter"? LOL; hadde ikke tatt nær meg av det da. Men jeg har ikke akkurat hørt om det.

Svartedauden var lenge sterkt assosiert med Norge, og er det til dels fremdeles. Det var lenge en etablert sannhet at brunrotta Rattus norvegicus, også kjent som Norwegian rat, forårsaket svartedauden, en av de verste pandemiene i verdenshistorien. Siden har man kommet frem til at det strengt tatt var loppene på rottene som var problemet, mens andre igjen mener at det var bakterien Yersinia pestis som forårsaket pandemien. Dem om det.

I alle fall viste det seg at "norskerotta" ikke var vektor for viruset likevel, men svartrotta, Rattus rattus, som har sitt opphav i India. Yersinia pestis oppsto trolig et eller annet sted i Asia, mens Norway rat trolig oppsto nord i Kina, og ingen vet helt sikkert hvorfor denne arten, som etter sigende ikke fantes i Norge da den fikk sitt navn av en engelskmann, ble assosiert med Norge i første omgang.

Jeg tok meg heller ikke nær av det da jeg lærte på skolen at svartedauden hadde sitt opphav i norske rotter. Jeg syntes det var litt lættis, at selv lille Norge kunne ha så stor innflytelse. Jeg ble egentlig mer skuffet over å finne ut at Norge ikke hadde den minste ting med saken å gjøre. Men jeg vet ikke hva jeg vil tenke om det oppdages at Covid-19 oppsto i et fenalår på Stryn...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Förstår att serveringsbransjen er irriterade men når en stor del av smitten vi ser nu har startat i serveringsbranchen så er jag lei på sutringen. 

Nu stänger man ned idrett, treningssenter, bad och andra aktiviteter trots att jag inte hört att det har varit någon stor smittspridning där varken nu eller tidigare men bransjen som uppenbart har haft en massa smitte senaste tiden er emot nedstängning av deras aktiviteter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

16 nye smittede i Trondheim

Det siste døgnet har Trondheim registrert 16 nye smittetilfeller, opplyser kommunen i en pressemelding.

– Det tallet er ikke representativt fordi det går tregere med analyser i helgen. Tallet vil nok dessverre stige igjen i morgen, sier ordfører Rita Ottervik til NRK.

De smittede fordeler seg slik:

  • 3 personer mellom 0 og 10 år
  • 4 personer mellom 10 og 20 år
  • 4 personer i 20-årene
  • 2 personer i 30-årene
  • 1 person i 50-årene
  • 2 personer i 60-årene

Kommunikasjonssjef Harry Tiller forklarer overfor VG at det pågående smitteutbruddet skiller seg fra utbruddet i julen, ved at de smittede har langt flere nærkontakter. Det gjør smittesporingen mer krevende, og risikoen for å bli eksponert er større enn den har vært tidligere.

– Derfor tar det lenger tid å smittespore, og vi ser at med et høyere smittetrykk i byen er det utfordrende både å teste og analysere.

Mandag vedtok kommunen en ny forskrift, som trådte i kraft i dag, tirsdag. Det innebærer blant annet full skjenkestopp og en maksgrense på to gjester i private hjem.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Budeia said:

Er det fakta? 

Utrolig hvor lite medlidenhet enkelte kan ha med folk som går konkurs, eller er på randen av konkurs. 

Ja, har sett en video på bitchute som sa det så då är det 370% sikkert (shit tror jag brukte ett konsept de bruker i den israeliska militären).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 45e56...7d5

16 nye smittede i Trondheim

Det siste døgnet har Trondheim registrert 16 nye smittetilfeller, opplyser kommunen i en pressemelding.

– Det tallet er ikke representativt fordi det går tregere med analyser i helgen. Tallet vil nok dessverre stige igjen i morgen, sier ordfører Rita Ottervik til NRK.

Akkurat, jeg stusset veldig på det lave antallet smittede nå som Trondheim har gått i lockdown, men da har vi jo kanskje forklaringen. Blir spennende å følge meg på antallet de nærmeste dagene. 

Jeg bor selv i Trondheim og må si at jeg har blitt litt overrasket over hvor mye folk som er ute og klynger seg sammen. Det er en varslet utvikling det vi ser nå. 

Anonymous poster hash: 45e56...7d5

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Guest 45e56...7d5 said:

– Det tallet er ikke representativt fordi det går tregere med analyser i helgen. Tallet vil nok dessverre stige igjen i morgen, sier ordfører Rita Ottervik til NRK.

Stemmer sikkert tillvis del når hon sier det men det ser ikke ut att ha varit noen väldigt stor effekt före uken och talen nu är lavare än då. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ok67 said:

Kva pokk**** feilar det folk

 

Mistenkt smittet av indisk mutantvirus nekter å oppgi nærkontakter: - Veldig uansvarlig

Kommunen er redd for at vedkommende har hatt altfor stor sosial omgang i smitteførende periode.

 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/06/01/Mistenkt-smittet-av-indisk-mutantvirus-nekter-å-oppgi-nærkontakter-Veldig-uansvarlig-24050588.ece

Disse folkene er alene ansvarlig for at tiltakene blir strengere. Burde være straffbart 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ok67 skrev (19 minutter siden):

Kva pokk**** feilar det folk

 

Mistenkt smittet av indisk mutantvirus nekter å oppgi nærkontakter: - Veldig uansvarlig

Kommunen er redd for at vedkommende har hatt altfor stor sosial omgang i smitteførende periode.

 

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/06/01/Mistenkt-smittet-av-indisk-mutantvirus-nekter-å-oppgi-nærkontakter-Veldig-uansvarlig-24050588.ece

Rett i fengsel til de oppgir kontakter.

Lenke til kommentar
Sitat

Tre skoler rammet av smitte knyttet til russ

Det påvist smitte på én russebuss i Oslo, og fem videregående skoler er omfattet av smitteutbruddet.

– Foreløpig har vi ikke oversikt over hvor mange nærkontakter disse har og hvor mange som havner i karantene, sier assisterende bydelsoverlege Anders Danielsen Lie i bydel Nordre Aker til Avisa Oslo.

Det er fem personer som er bekreftet smittet, og disse er elever på henholdsvis Blindern, Ullern og Persbråten videregående skole.

Smittesporingsteamet jobber nå med å få klarhet i hvilken hendelse smitten kan spores tilbake til.

Der ryker Oslo også. Er nok snakk om 1000+ nærkontakter.

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar

Nå er det snakk om at politiet ønsker å komme frem i vaksinekøen. Jeg kan forstå det for den del av politiet som er i kontakt med publikum men det er en veldig liten del av etaten.

Ellers synes jeg lærere og bussjåfører etc. bør tas først. Ambulanse, brann og redning regner jeg med er vaksinert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Karantenehotell-sirkusen fortsetter:

"SPILLERE PLASSERT PÅ KARANTENEHOTELL MED CORONA-SMITTEDE

– Vi vurderte at det er større sjanse for oss å bli smittet på karantenehotellet enn i den boblen vi har levd i de siste dagene i utlandet. Vi fikk ikke lov å bytte hotell fordi det måtte forhåndsgodkjennes av Arbeidstilsynet."

https://www.vg.no/sport/haandball/i/41MeR6/vipers-reagerer-spillere-plassert-paa-karantenehotell-med-corona-smittede

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...