Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

At det nødvendigvis blir kommunisme, er ikke mine ord.

Faktisk kom dette med lockdowns fra et kommunistisk land. Og vestlige land fulgte på. 

Det ble snakket om Gjenåpningen med stor G, men stadig flere norske byer stenger ned igjen. Nå i dag står det at Trondheim ser seg nødt til å stenge ned igjen. 

Lenke til kommentar

Det er faktisk sant. Hadde ikke Kina vært først med både viruset og denne strategien, er det ikke godt å vite hvordan pandemien hadde utviklet seg.

Denne metoden var i alle fall ikke i vestlige land sine pandemiplaner.

Av og til fungerer diktatur, men det er aldri godt å vite på forhånd.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Fibonacci said:

For to år siden var det helt utenkelig at regjeringen ville vurdere å innføre portforbud.

Eller stenge grensene.

Eller forby besøk i eget hjem.

Ingen pandemiplan som fantes da hadde dette som tiltak med den moderate dødeligheten et virus som covid-19 har.

Dette er fakta.

Things change fast.

 

Sant, for 2 år siden var vi ikke som vi er nå.

Grensene burde de stenkt raskere. jepp

Har aldri vert forbud i egente hjem?

Viste vi at c19 kom? Så ingen pademi planer var 100%

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (55 minutter siden):

Det holder med 8mnd selvisolasjon mens man ventet på vaksiner. Det kan kjøre helse ganske så skakk.

Har folk virkelig låst seg inne i 8mnd? Det er jo fullt mulig å holde seg i aktivitet selv om treningssenter eller hva enn de har benyttet seg av før er stengt.

Endret av Pateia201
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stat, om det er i Norge eller Kina, bør ha begrenset med makt. Å detalj styre oss på den måten som har skjedd i Covid tiden, er et skritt i retning av Kina og andre totalitære stater. Folk kan innbille seg at "ja men det er bare midlertidig", men nå vet dem hvor langt de kan presse oss. Hvis verdens folk var villige til å gi fra seg mye av sin frihet på grunn av Covid, ja hva er da folk villige til å gjøre for noe langt verre!?

Når folk BER OM mer restriksjoner - da sender det ut et signal til de der ute som vil utnytte det for alt det er verdt. Maktgale folk finnes ikke bare i Kina...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke låst meg inne en eneste dag, ikke 1. Trena på treningssenter den tiden det har vært åpent, og ellers vært ute i naturen, samt trena med vekter inne hos meg selv :)

 

Jeg tenker på det @Theo343 skriver.

Dette er å overdrive ekstremt etter min mening.

Selv om jeg hadde hatt alvorlige problemer med helsen hadde jeg ikke isolert meg selv i så stor grad at jeg ikke hadde vert i aktivitet over en så lang periode.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Denne metoden var i alle fall ikke i vestlige land sine pandemiplaner.

Det har vært vanlig å sette vakt utenfor boligene til dem som døde av pest, men som nevnt mange ganger tidligere har det vært snakk om pest som drepte ca. 25-50% av befolkningen. 

 

Pateia201 skrev (5 minutter siden):

Det er jo fullt mulig å holde seg i aktivitet selv om treningssenter eller hva enn de har benyttet seg av før er stengt.

Det er selvsagt lurt å gjøre, men det er ikke like lett for å alle å komme over dørstokkmila. For en del er det alvorlig at faste aktiviteter ble avlyst. Og de er ofte fortsatt avlyst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pateia201 said:

Jeg tenker på det @Theo343 skriver.

Dette er å overdrive ekstremt etter min mening.

Selv om jeg hadde hatt alvorlige problemer med helsen hadde jeg ikke isolert meg selv i så stor grad at jeg ikke hadde vert i aktivitet over en så lang periode.

Man kan kalle det hva man vil så lenge folk faktisk har gjort det. Jeg tipper de fleste som mener det er å overdrive er unge og friske med et aktivt nærmiljø.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Man kan kalle det hva man vil så lenge folk faktisk har gjort det. Jeg tipper de fleste som mener det er å overdrive er unge og friske.

Jo, dette er en overdrivelse.

Om man har vert selvisolert i 8 måneder og brukt en pandemi som unnskyldning for å ikke gå ut døren så er det fordi man er lat. Hadde kanskje skjønt det om vedkommende bor i en slum i India eller favelaen i Brasil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pateia201 said:

Jo, dette er en overdrivelse.

Om man har vert selvisolert i 8 måneder og brukt en pandemi som unnskyldning for å ikke gå ut døren så er det fordi man er lat. Hadde kanskje skjønt det om vedkommende bor i en slum i India eller favelaen i Brasil.

Det er ikke en overdrivelse, jeg kjenner flere som har gjort dette og det opprettes støttegrupper for det. De som tar telefoner fra folk som sliter rapporterer det samme. Du er ekstremt provoserende og uvitende når du kaller dette "latskap". Hvor gammel er du? 

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du som sier att det er så lite att 1% dör eller får problem eller liknande tänkt på vad som sker hvis alla får viruset? 

1% av 5 millioner er i alla fall 50 000 människor. 

Problemet med covid-19 er ikke att det är så otroligt farligt utan att det är så smittsomt att väldigt många skulle få det hvis man släppte det fritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (17 minutter siden):

Har du som sier att det er så lite att 1% dör eller får problem eller liknande tänkt på vad som sker hvis alla får viruset? 

1% av 5 millioner er i alla fall 50 000 människor. 

Problemet med covid-19 er ikke att det är så otroligt farligt utan att det är så smittsomt att väldigt många skulle få det hvis man släppte det fritt.

Så enkelt er det. Jeg synes det er så rart at noen (veldig få) fortsatt ikke forstår dette. Det er veldig enkel matte, og vi har nå vært i denne pandemien lenge nok til at denne enkle informasjonen burde være noe man har fått med seg og reflektert over. 

EDIT:

For å gi litt mer kontekst, så har vi reelle tall på dette og det er langt mer enn 1%. Dersom man blir smittet med den britiske varianten, som nå utgjør omtrent all smitte i Norge, er innleggelsesraten samlet for alle aldersgrupper på 4,3%. For aldersgruppa 20-29 er den på 1.4%, for 30-39 er den 3.5% og for 40-49 på 5.3%. Det sier seg selv at mange flere smittede enn vi hadde i mars da sykehusene slet ville gi for mange innlagte kort tid enn vi har kapasitet til å håndtere. Derfor er et frislipp og fulle lettelser av tiltak ikke en mulighet riktig enda, før vi har flere vaksinerte.

Kilde

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Det er ikke en overdrivelse, jeg kjenner flere som har gjort dette og det opprettes støttegrupper for det. De som tar telefoner fra folk som sliter rapporterer det samme. Du er ekstremt provoserende og uvitende når du kaller dette "latskap". Hvor gammel er du? 

Beklager om jeg provoserer, slik jeg tolket innlegget ditt så virket det som at folk ikke tør å gå ut døren i frykt for å bli smittet. 

Det jeg ville frem til er at mulighetene for å holde seg i aktivitet både i hjem og skog er der, men skjønner også at dette gjerne er litt tungt å komme i gang med for de som trenger litt ekstra drahjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Fibonacci said:

Har noe virus noen sinne smittet 100% av befolkningen?

Koppeviruset hadde tidvis såpass utbredelse i Europa at alle hadde hatt det iløpet av livet, men siden de fødes nye unger hele tida (som bruker noen år på å rekke å bli smittet) så hadde aldri 100% hatt viruset på noe enkelttidspunkt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...